OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. október 3.
» Hozzászólások (1)

Dühök és diktátumok – napi frusztrációinktól az irányítás illúziójáig

Nem most kezdődött. Évek, sőt, évtizedek óta megfigyelhető a kommunikációs stílus durvulása Magyarországon, nagyjából a frusztráció növekedésével párhuzamosan, arányosan. (S hogy van összefüggés - két éve Szentpéterváron csodálkoztam rá arra, hogy a jólét milyen jó irányba befolyásolja az emberek pszichés állapotát – már nem tolakodtak, indulatoskodtak a villamoson, metrón, utcán, szemben azzal, amit korábban minden kiutazás alkalmával megszenvedtem.)

A verbális vagy akár fizikai agresszióban megnyilvánuló frusztráció, düh kezdetben - céltalanul - azt érte, aki épp rosszkor volt rossz helyen. Ám csak idő kérdése volt, hogy program-szerűvé váljon, találjon magának állandó célcsoportokat – a romákat, hajléktalanokat, melegeket vagy - ahogy mostanság tapasztaljuk -, a menekülteket, muszlimokat.

Annak, aki itt él anélkül, hogy kitenné a lábát hosszabb-rövidebb időre, talán fel sem tűnik, honnan hová jutottunk. Legalábbis én Angliában, illetve Anglia után döbbentem rá arra, milyen pocsék pszichés/mentális állapotban vagyunk. Ott például egyetlen egyszer láttam azt a (nálunk oly rendszeres) jelenetet, amikor is a szülő mindenki előtt üvölti, hülyézi le a saját gyerekét – egy magyar család volt Portsmouth sétálóutcájában.

Később, már Budapesten, a Keletinél volt egy – akkor még frissnek számító, hazai – élményem: egy taxi sor elejére siettem éppen (angolosan, ahogy illik), amikor a sor közepe táján leszólított egy taxis, hogy elvinne. Kérdeztem árat, ő mondott valamit, amit sokalltam, így elköszöntem és tovább indultam. Ekkor azonban olyan szitokáradatot zúdított a nyakamba, hogy a lehetetlen helyzet miatt egyszerűen kitört belőlem a nevetés. Azóta már „megszoktam”, jobban mondva, fejben tartom, hogy hol élek és mire számítsak.

Itt állunk tehát Magyarországon, ezzel a nagy – és egzisztenciális okokból, jövőkép híján egyre inkább elhatalmasodó - frusztráltságunkkal. Normális esetben ilyenkor tör ki a LÁZadás, a FORRadalom.

Kivéve, ha a gőzt másképp is ki lehet ereszteni. Arról, hogy ez így legyen, indulatokat, rémületet keltő plakátokkal, manipulált híranyagokkal gondoskodnak. Az agressziót, a dühöt további agresszióval, dühvel gondolják levezetni, manipulálni, célt kreálni neki. Ami persze egy életveszélyes játék. Ezt láttuk Angliában, ahol a Brexit után elszabadult egy kisebb fajta pokol. Pedig az ő általános mentális-pszichés állapotuk fényévnyire van a miénktől. Ennek ellenére megnőtt a külföldieket ért támadások száma, és - ami igen intő példa a fehér „faj” felsőbbrendűségét propagáló, idegengyűlölő „keresztény” kelet-európaiak számára – már az sem számított, milyen a bőröd színe vagy mi a vallásod. Elég az, hogy idegen vagy: három alkalommal támadtak meg angol fiatalok lengyel „migránsokat”, csak azért, mert lengyelül beszéltek. Egyikőjük a bántalmazásba bele is halt.

Bár mi még nem vagyunk túl a saját Hexit-ünkön, de már bántalmazták az ellenkampányban aktív KKP egyik aktivistáját, illetve nemrég egy muszlim nőt is.

Lehet persze, hogy a frusztráció ezzel levezetődik ideig-óráig, de amilyen ragadós az agresszió, olyan nehéz lesz megszabadulni tőle. Nem a – minden jel szerint - súlyos problémával küzdő, szánalmas plakáttal előrukkoló Bayer és társai szövegelése a probléma tehát önmagában, hanem az, hogy verbális agressziójuk tovább fertőz. Egy ilyen közegben még inkább. És hát jól tudjuk: egy pillanat is elég ahhoz, hogy a szó tetté, tettlegességé fajuljon.

A rossz mintákat ugyanis nem csak a gyerekek veszik át, hanem a felnőttek is. Említhetném azt az egykori pedagógus kollégát, aki egy nap azon vette észre magát: rászólt a felnőtt testvérére, hogy ne hintázzon a széken - a saját otthonában. Mindezt azok után, hogy ő és kollégái napi szinten szenvedték el betegesen irányításmániás főnökük vegzálását. Lázadás helyett azonban inkább maguk is átmentek irányításmániásba.

Az irányításmánia egyébként pont abból fakad, amiből a frusztrációnk is – saját végtelen bizonytalanságunkból. Nem véletlen, hogy ezen a vidéken ilyen szinten akarunk mindent és mindenkit irányítani – a gyerekünket, a tanítványunkat, a beosztottunkat, a szomszédot, a vadidegent. Hogyan öltözzön, milyen legyen a haja színe, kibe legyen szerelmes vagy épp kivel (ne) kössön házasságot.… A saját sorsunkat, jövőnket? Hát, ez az, ami valahogy nem jön össze. Épp ezért van szükségünk illúziókra. „Nekünk ne diktáljon Brüsszel!” – nem véletlenül ez a fő üzenete a kormány menekült-ellenes propagandájának. És ez hat. Irányítani jó érzés. Azt hihetjük, hogy tőlünk függenek a dolgok, hogy tudjuk, mire számítsunk. Lázadni rizikós.

Nem fogjuk tudni meggyőzni, megnyugtatni azokat, akik félnek, akik nálunk is frusztráltabbak, akik szeretnék abban a hitben ringatni magukat, hogy ők irányítanak. Talán néhány valódi trauma észhez térít majd.

A jólétben ugyanis nem reménykedem.

Lévai Julianna

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Krisztina | 2016. november 12.
Hogy ez mennyire így van! (sajnos) Nagyon jó írás!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek