OFOE a Facebook-on
Segíts, hogy tovább működhessünk! Függetlenül.
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. június 20.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

10. A pszichopátiás fejlődés vizsgálata, kezelése és a szabadság magasiskolája

Pszichopátia teszt

Néhány jellegzetessége alapján a pszichopátia, ami gyerekkorban még csupán magatartászavarként azonosítandó, könnyen felismerhető.


Állítások Mérték
1. Nem érdekli mások érzése soha előfordul gyakran
2. Hazudik, csal soha előfordul gyakran
3. Nincs bűntudata soha soha előfordul gyakran
4. Lop otthonról vagy máshonnan soha előfordul gyakran
5. Nem tartja be az ígéreteket soha előfordul gyakran
6. Másokat okol mindenért soha előfordul gyakran
7. Megszegi a szabályokat soha előfordul gyakran
8. Kérkedik soha előfordul gyakran
9. Másoknak tudatosan bajt okoz soha előfordul gyakran
10. Kötekedik soha előfordul gyakran
11. Akkor kedves, amikor el akar érni valamit soha előfordul gyakran
12. Társai tartanak tőle vagy vakon követik soha soha előfordul gyakran
13. Másoknál fontosabbnak tartja magát soha előfordul gyakran
  • Ha a fentiekből 5 állítás a „gyakran” kategóriába esik, bizonyos a pszichopátiás fejlődés.
  • Ha az „előfordul” és a „gyakran” kategóriába összesítve legalább 10 állítás kerül, akkor szintén megerősített a zavart fejlődés.

A teszt állításai segítik a megfigyelést, és a magatartászavar jeleinek korai azonosítása esetén korai beavatkozás lehetséges. Ez pedig nagyobb sikerrel kecsegtet, mint ha a már kialakult pszichopátiás fejlődésbe kell beavatkozni.

A korai megelőző fejlesztés a feltétlen elfogadás, a tiszta, következetesen betartott szabályok és az értő odafigyelés triászából áll. Kisgyerekkorban, nagyjából 7-8 éves korig a megelőző fejlesztés különösen hatékony lehet, ha nagyon intenzív és következetes. Amikor azonban kialakul a magatartászavar, a mindennapi nevelés lehetőségeit meghaladó terápiára van szükség, és sajnos ennek a kimenetele sem garantált.

A magatartászavar terápiája

A magatartászavar illetve a pszichopátia szokásos környezetben nem kezelhető zavar. Zárt intézményekben a „Valóság Terápia” hozhat némi eredményt, de az eredmény tartóssága kérdéses, ha a korábbi betegítő, büntető, manipulatív környezetbe kerül vissza valaki.

A „Valóság Terápia” terapeutáinak adott tanácsok mindenképpen segítenek egészségesebb környezetet kialakítani, ezért érdemes megismerni és alkalmazni néhányat. Itt van pár lehetőség, amely adaptálható a mindennapi életben a tanácsadás és egyéb támogató kapcsolat esetén is:

  • Foglalkozz a jelennel, és kerüld a múlton való rágódást. Minden emberi probléma a jelen kapcsolatok elégtelenségén alapul.
  • Kerüld a kritizálást, vádaskodást vagy panaszkodást, és segíts másokat is ezt elérni. Így kevésbé tudnak manipulálni.
  • Ne ítélkezz, sokkal inkább segítsél másokat abban, hogy önmagukra reflektáljanak.
  • A bocsánatkérésnek és bocsánatnak nincsen helye. Ezek megakadályozzák a felelősség kiépülését.
  • Minden tettnek következménye van, és ezeket vállalni kell.
  • Mindig legyenek a fejlődéshez közép és hosszú távú célok és tervek. Ezek aztán természetesen módosíthatók az érintettek közös megegyezésével.

A szabadság rögös útja

A „Valóság Terápia” tanácsai az önnevelés szempontjából is hasznosak. A „Valóság Terápia” megerősít abban, hogy a jelenben éljünk, és a problémák megoldására koncentráljunk a problémákon való rágódás, és mi rosszabb, a problémák generálása helyett.

Kis eséllyel lesz áldozata a pszichopatának az, aki a jelenre és a problémák konstruktív megoldására törekszik. Ez a személyes hatékonyság, az asszertivitás magas foka.

A személyes hatékonyság az érdekek egyeztetésének köszönhetően a problémák kreatív, azaz adott esetben új megoldást hozó megoldására irányul. Együttműködésen alapul, és gyakoroltatja az egyensúlyozást, hogy megérezzük, hogy mikor van szükség kitartásra, és mikor és miről kell lemondani, hogy új utakat nyisson az ember.

A pszichopata úgy nyer, hogy kikapcsolja az emberi érzéseket, nem köti őt az ember legfontosabb megküzdési eszköze, az együttműködés. Sőt, élősködik az együttműködéshez szükséges bizalmon, türelmen, békeszereteten, és a szabadságot nem használja, hanem kihasználja. Ez a könnyű út, és ahogy Yoda Mester mondja, a „sötét út”.

A szabadsághoz vezet azonban egy univerzális, de rögös út is, és ez a lemondás. Minden, amihez ragaszkodunk, az megköt. Minden, amiről le tudunk mondani, az szabadabbá tesz, legyen az a dohányzás, egy szerelem, egy jól fizető állás vagy akár egy győzelem.

Válasszad a kihívást és sikeres leszel, válasszad a lemondást és szabad leszel.

A pszichopaták nem tudnak megélni ott, ahol a kreatív megküzdés által többféle utat és erőforrást használnak az emberek. Az alternatív erőforrások használatával kikerülhető a zsarolás és az elfogadhatatlan feltételeknek való alávetettség, vagyis a szolgaság. Csak ne gondoljuk, hogy mindezt ingyen kapjuk. A szabadságért kell a legnagyobb kihívást, a lemondást felvállalni. Aki viszont megtanult lemondani, azon nincsen hatalma senkinek.

Gyarmathy Éva

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.09.21.
Újabb demonstráció: január 19-én kiürítenék az iskolákat
Tegnap mutattunk be egy nyílt levelet, amiben egy vidéki középiskolás lány kétségbeesve és dühösen üzent az Oktatási Hivatalnak. „Utálom az egészet, amit maguk művelnek" – írta....
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.09.21.
Horváth Leon Orbánon kéri számon a bicikliversenyre költött pénzt
Abszurdnak és felháborítónak tartja Horváth Leon, aki korábban állami gondozott volt, hogy a kormány inkább bicikliversenyre költi a szociális és gyermekvédelmi dolgozók bérpótlékára...
(Forrás: abcug)
--
2017.09.21.
Törvénytelenül működött a hazai gyermekvédelem
A gyermekvédelmi intézményrendszer szinte egésze, egyebek között állami és önkormányzati otthonok, az őket felügyelő kormányzati Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságok és maga...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.21.
Mit tehetünk a vitathatatlannal?
A Tanítanék Mozgalom néhány napja nyolc szomorú mondatban adott helyzetjelentést a magyar oktatásügyről. Ezúttal a Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár szerinti "vitathatatlanul...
(Forrás: Tanítanék)
--
2017.09.21.
Akkora már a tanárhiány, hogy több iskola már "bármely szakos" tanárokat keres
A Tanárblog erre azt írta, hogy félelemről ugyan nem tud beszámolni, de arról igen, hogy az állásportálon nemhogy tanárokat, hanem több iskolában egyenesen bármilyen szakos tanárt keresnek...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.09.21.
Ónody-Molnár Dóra: Beköltözött a félelem a tanári szobákba – Egy év alatt ötezernél is több pedagógusnak szűnt meg a munkaviszonya
Az Orbán-kormány megpróbált ugyan valamit korrigálni a béreken, de az életpályamodellt a pedagógusszakma és az oktatásközgazdászok megkerülésével dolgozta ki, aminek következtében a...
(Forrás: 168 óra)
--
2017.09.21.
Visszavágott az államtitkárnak a Tanítanék: "vitának helye sem lehetett"
A szervezet hét pontban foglalta össze a legszükségesebb változtatásokat, fontosnak tartják egy önálló, minden iskolatípusért felelős oktatási minisztérium létrehozását, a tanulói terhek...
(Forrás: Eduline)
--
2017.09.20.
Pénzt kérnek a szülőin? Ez jogtalan? Jó vicc!
Megírtuk már korábban is, csak az oktatás van ingyen, nem az iskola. Ha a tanárok bármi plusz élményt szeretnének a gyerekeknek, azt ki kell fizetni. És amilyen parádés a rendszer, örülhet...
(Forrás: Dívány)
--
2017.09.20.
Hiller István: Palkovics László az egyetlen, aki fékezi a kormányt
„Az egész magyar kormányban te vagy igazából a fék, mert minden más féket kiirtottak” –talán meglepő, de az alábbi szavakat Hiller István egykori szocialista oktatási miniszter címezte...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Hajni!
Egy kiegészítő információ, hátha segít:
"Egészségfejlesztés tanár" google keresésre számos felsőfokú intézmény leírása elolvasható a szakról, a leírásokban a felhasználhatóságról is. Ezen belül külön kereshető: "egészségtan tanár állás" is. A törvény nem rendeli kötelező feltételként semmilyen állami munkakörhöz, viszont a leírásokban emlegetett intézmények közül többfélében érdemes érdeklődni, hogy ők valóban alkalmaznak-e ilyen végzettségű szakembereket.

--
  OFOE

Kedves Hajni!
Az alapszak arra jogosít fel, hogy elvégezz egy mesterszakot. Idézek az EMMI rendeletből, bár ezt bizonyára Te is megnézted:
Az egészségfejlesztő-tanár: képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Pl. itt olvasható: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.

A szociálpedagógus(CXC/2011 Knt. 3. sz. melléklet) végzettséggel lehetsz kollégiumi nevelőtanár.

Esetleg iskolai napköziben lehet próbálkozni. 

--
  Hajni

Kedves Szakértők!
A következő lenne a kérdésem: 2018.nyarán szerzem meg az Egészségfejlesztés Tanár MA diplomám. Milyen munkakörök betöltésére alkalmas a végzettségem? Milyen intézményekben tudok elhelyezkedni vele? A BSc végzettségem Szociálpedagógus. Köszönöm a választ!
Üdvözlettel:Hajni

--
  Andi

Köszönöm a választ.

--
  OFOE

Kedves Andi! Íme a válasz, remélem, ez segít.
A tanulói felügyelet nem a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidőre, hanem a heti 32 óra kötött munkaidő terhére rendelhető el. Ha ez a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidővel együtt (elrendelt óraszám) heti 32 órànál többre jön ki, az rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül.

--
  OFOE

Akkor mi is próbálkozunk még tovább, hátha találunk megfelelő választ. Egy kis türelmet kérünk.

--
  Andi

Kedves Károly!

Köszönöm, olvastam a cikket, de nem egyértelmű, ezért kértem segítséget. Gondoltam, hátha valaki olyan tud segíteni a jogszabályok értelmezésében, aki erre hivatott. Nem lettem okosabb.

--
  Leiner Károly

Kedves Andi, ebben a cikkben minden kérdésére választ talál.

--
  Andi

Szép napot!
A következő ügyben szeretném a segítségét kérni.
Gyógypedagógusként és osztályfőnökként dolgozom kisegítő iskolában. 20 óra a kötelező óraszámom, ezen felül 6 óra túlórám van, + 2 óra osztályfőnöki órakedvezményem, heti 1 órában tanulói felügyeletet látok el az óraközi szünetekben, így összesen 29 az óráim száma. Az lenne a kérdésem, hogy jogos-e, ha szóban elrendelik ezen órákon felül osztály további felügyeletét heti 2:45 percben a tanév teljes idejére ingyen munkában? Nincs aki felügyeljen az osztályra, nekem pedig ekkor nincs órám. Ha jól értelmeztem a törvényt, ez nem jogos. Igazam van? Esetleg az évi 30 nap eseti helyettesítésben ez mégis elrendelhető?

--
  OFOE

Kedves István a fogadóórával kapcsolatban nem találtunk törvényi szabályozást. Formáját és gyakoriságát az adott intézmény határozza meg és illeszti be helyi dokumentációjába.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek