PSZICHOháttér
10. A pszichopátiás fejlődés vizsgálata, kezelése és a szabadság magasiskolája
Pszichopátia teszt
Néhány jellegzetessége alapján a pszichopátia, ami gyerekkorban még csupán magatartászavarként azonosítandó, könnyen felismerhető.
|
Állítások |
Mérték |
1. |
Nem érdekli mások érzése |
soha |
előfordul |
gyakran |
2. |
Hazudik, csal |
soha |
előfordul |
gyakran |
3. |
Nincs bűntudata soha |
soha |
előfordul |
gyakran |
4. |
Lop otthonról vagy máshonnan |
soha |
előfordul |
gyakran |
5. |
Nem tartja be az ígéreteket |
soha |
előfordul |
gyakran |
6. |
Másokat okol mindenért |
soha |
előfordul |
gyakran |
7. |
Megszegi a szabályokat |
soha |
előfordul |
gyakran |
8. |
Kérkedik |
soha |
előfordul |
gyakran |
9. |
Másoknak tudatosan bajt okoz |
soha |
előfordul |
gyakran |
10. |
Kötekedik |
soha |
előfordul |
gyakran |
11. |
Akkor kedves, amikor el akar érni valamit |
soha |
előfordul |
gyakran |
12. |
Társai tartanak tőle vagy vakon követik soha |
soha |
előfordul |
gyakran |
13. |
Másoknál fontosabbnak tartja magát |
soha |
előfordul |
gyakran |
- Ha a fentiekből 5 állítás a „gyakran” kategóriába esik, bizonyos a pszichopátiás fejlődés.
- Ha az „előfordul” és a „gyakran” kategóriába összesítve legalább 10 állítás kerül, akkor szintén megerősített a zavart fejlődés.
A teszt állításai segítik a megfigyelést, és a magatartászavar jeleinek korai azonosítása esetén korai beavatkozás lehetséges. Ez pedig nagyobb sikerrel kecsegtet, mint ha a már kialakult pszichopátiás fejlődésbe kell beavatkozni.
A korai megelőző fejlesztés a feltétlen elfogadás, a tiszta, következetesen betartott szabályok és az értő odafigyelés triászából áll. Kisgyerekkorban, nagyjából 7-8 éves korig a megelőző fejlesztés különösen hatékony lehet, ha nagyon intenzív és következetes. Amikor azonban kialakul a magatartászavar, a mindennapi nevelés lehetőségeit meghaladó terápiára van szükség, és sajnos ennek a kimenetele sem garantált.
A magatartászavar terápiája
A magatartászavar illetve a pszichopátia szokásos környezetben nem kezelhető zavar. Zárt intézményekben a „Valóság Terápia” hozhat némi eredményt, de az eredmény tartóssága kérdéses, ha a korábbi betegítő, büntető, manipulatív környezetbe kerül vissza valaki.
A „Valóság Terápia” terapeutáinak adott tanácsok mindenképpen segítenek egészségesebb környezetet kialakítani, ezért érdemes megismerni és alkalmazni néhányat. Itt van pár lehetőség, amely adaptálható a mindennapi életben a tanácsadás és egyéb támogató kapcsolat esetén is:
- Foglalkozz a jelennel, és kerüld a múlton való rágódást. Minden emberi probléma a jelen kapcsolatok elégtelenségén alapul.
- Kerüld a kritizálást, vádaskodást vagy panaszkodást, és segíts másokat is ezt elérni. Így kevésbé tudnak manipulálni.
- Ne ítélkezz, sokkal inkább segítsél másokat abban, hogy önmagukra reflektáljanak.
- A bocsánatkérésnek és bocsánatnak nincsen helye. Ezek megakadályozzák a felelősség kiépülését.
- Minden tettnek következménye van, és ezeket vállalni kell.
- Mindig legyenek a fejlődéshez közép és hosszú távú célok és tervek. Ezek aztán természetesen módosíthatók az érintettek közös megegyezésével.
A szabadság rögös útja
A „Valóság Terápia” tanácsai az önnevelés szempontjából is hasznosak. A „Valóság Terápia” megerősít abban, hogy a jelenben éljünk, és a problémák megoldására koncentráljunk a problémákon való rágódás, és mi rosszabb, a problémák generálása helyett.
Kis eséllyel lesz áldozata a pszichopatának az, aki a jelenre és a problémák konstruktív megoldására törekszik. Ez a személyes hatékonyság, az asszertivitás magas foka.
A személyes hatékonyság az érdekek egyeztetésének köszönhetően a problémák kreatív, azaz adott esetben új megoldást hozó megoldására irányul. Együttműködésen alapul, és gyakoroltatja az egyensúlyozást, hogy megérezzük, hogy mikor van szükség kitartásra, és mikor és miről kell lemondani, hogy új utakat nyisson az ember.
A pszichopata úgy nyer, hogy kikapcsolja az emberi érzéseket, nem köti őt az ember legfontosabb megküzdési eszköze, az együttműködés. Sőt, élősködik az együttműködéshez szükséges bizalmon, türelmen, békeszereteten, és a szabadságot nem használja, hanem kihasználja. Ez a könnyű út, és ahogy Yoda Mester mondja, a „sötét út”.
A szabadsághoz vezet azonban egy univerzális, de rögös út is, és ez a lemondás. Minden, amihez ragaszkodunk, az megköt. Minden, amiről le tudunk mondani, az szabadabbá tesz, legyen az a dohányzás, egy szerelem, egy jól fizető állás vagy akár egy győzelem.
Válasszad a kihívást és sikeres leszel, válasszad a lemondást és szabad leszel.
A pszichopaták nem tudnak megélni ott, ahol a kreatív megküzdés által többféle utat és erőforrást használnak az emberek. Az alternatív erőforrások használatával kikerülhető a zsarolás és az elfogadhatatlan feltételeknek való alávetettség, vagyis a szolgaság. Csak ne gondoljuk, hogy mindezt ingyen kapjuk. A szabadságért kell a legnagyobb kihívást, a lemondást felvállalni. Aki viszont megtanult lemondani, azon nincsen hatalma senkinek.
Gyarmathy Éva
--
- PSZICHOháttér - 1. Tanulási és viselkedési zavar helyett zsonglőrködés
- PSZICHOháttér - 2. Motiváció
- PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen"
- PSZICHOháttér - 4. A tehetség talentummá fejlődése
- PSZICHOháttér - 5. Tehetség és lehetőség
- PSZICHOháttér - 6. Magabiztosság = bizalom és önbizalom
- PSZICHOháttér - 7. A zavarosban a manipulátor a nyertes
- PSZICHOháttér - 8. A hazug embert könnyebb utolérni
- PSZICHOháttér - 9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca
- PSZICHOháttér 10. - A pszichopátiás fejlődés vizsgálata, kezelése és a szabadság magasiskolája
- PSZICHOháttér 11. - Állatok, gépek, emberek
- PSZICHOháttér 12. - Tartsd sikerben, hagy örüljön!
- PSZICHOháttér 13. – Kockázat
- PSZICHOháttér 14. – Megküzdés, kockázatvállalás, kreativitás
- PSZICHOháttér 15. – Kreativitás és érdekek
- PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is
- PSZICHOháttér 17. - Információigazítás
- PSZICHOháttér 18. – Ki kit vezet
- PSZICHOháttér – 19. Az Uralkodók és a Jedi lovagok
- PSZICHOháttér 20. – A vész és a válság menedzselése
- PSZICHOháttér 21.– A kritikai gondolkodás elementáris szükségessége
- PSZICHOháttér 22. – Krízisben
- PSZICHOháttér 23. – A krízisek által fejlődünk
- PSZICHOháttér 24. – Élő kapcsolatok
- PSZICHOháttér 25. – A szerelem és a párkapcsolat fejlődése
- PSZICHOháttér 26. – Bizalom 1.
- PSZICHOháttér 27. – Bizalom 2.
- PSZICHOháttér 28. – Korlátok, fékek és a csalók
- PSZICHOháttér 29. – Korlátok, uralkodók és az öntudatos személyiség
- PSZICHOháttér 30 – Szabadság + Felelősség = Autonómia
- PSZICHOháttér 31 – A szabadság az, hogy önmagad lehessél bárki engedélye nélkül
- PSZICHOháttér 32.– Feladat (1)
- PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság
- PSZICHOháttér 34 – A félelem ára
- PSZICHOháttér 35 – A félelem több álmot öl meg, mint a kudarc
- PSZICHOháttér 36 – Amikor az agyad hazudik
-- » Kommentálom
|
Kérjük, adja adója 1%-át az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének!
Adószámunk: 18173242-1-41
Előre is nagyon köszönjük!
|
|





Utolsó üzenetek:
 OFOE Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség
--
 Molnár Nikoletta Kedves OFEOE Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?
Köszönöm válaszukat! Nikoletta
--
 Dr Pulinkáné Balázs Mariann Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola
--
 OFOE Kedves Ancsa!
Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.
Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).
Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.
Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége
--
 Szász Anna Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa
--
 OFOE Kedves Gabriella!
A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha
a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,
b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy
c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.
Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.
Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.
Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia
--
 Havasi Gabriella Tisztelt OFOE!
Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?
Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella
--
 OFOE Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség
--
 OFOE Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség
--
 OFOE Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia
--


 Kommentek

|
|