OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. június 14.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

PSZICHOháttér

9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca

A pszichopatákat a legtöbb ember úgy képzeli el, mint a „Bárányok hallgatnak” szörnyetegét, de legalább is villogó szemekkel, nagy húsvágó késsel a kézben. Pedig ez csak a jéghegy csúcsa. A pszichopaták nagy része kifejezetten kedves ember, és sok közöttük igen tehetséges is. És buták is vannak, de ők kevésbé veszélyesek.

Cleckley, a pszichopátia egyik első leírója könyvének címében a pszichopatát, mint az „egészség álarcát” mutatja be.

A pszichopata a tökéletes élősködő

A pszichopata olyan, mint egy tökéletes élősködő. Amíg úgy van minden, ahogy neki megfelel, kenyérre lehet kenni. Ahogy azonban bármi sértené az érdekeit, átfordul, és félelmetes vadállat szemekbe ütközik az ember. Ez az, ami az egyik biztos ismertetőjele.

Nem az önkontroll hiánya jellemzi, hanem eltérően a hiperaktivitás esetén jellemző impulzus kontrol gyengeségtől, gátlástalan. Nem az a gond, hogy nem tudja, hanem nem is akarja betartani a szabályokat.

A szeme árulja el legjobban. A hiperaktivitás esetén a szemek olyanok, mint a kölyökkutyáé, amelyiknek még néha összeakad a lába, nem tud fékezni, szertelen. A pszichopata szeme olyan, mint a farkasé: hidegen felmérő.

A pszichopatának rendkívül alacsony a frusztráció tűrése. Emiatt gyakran agresszív, fizikailag vagy lelkileg megtámad másokat. Hidegvérű, nem érdekli mások érzése. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szenvedés és félelem látványa hidegen hagyja.

A felelősséget nem ismeri, mindenért másokat okol. Önmagát felsőbbrendűnek tartja. Szégyen, bűntudat nem gátolja, sekély az érzelmi élete. Nem jön zavarba. Rezzenéstelenül hazudik, ezért könnyű mindent elhinni neki. Egyszerűen elképzelhetetlen, hogy így lehet hazudni.

A pszichopata kiváló manipulátor. Lényegében a környezet „gyengéiből” él meg, kihasználja az emberi lélek és együttélés legfontosabb alapköveit: bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet.

A védekezés nehéz, a megelőzés könnyű. A bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet mellett már kisgyerekkortól kezdve segítik a lelki tartást és az önfegyelmet kiépíteni a feltétlen elfogadás, a szabályok és a tettekért való felelősség, valamint az elkerülhetetlen következmények.

Az együttélés lényege, hogy mindenki szabadsága addig ér, amíg a másik szabadságát nem sérti. Az egyének szabadságterének találkozása a megegyezési zónák, az együttélés kritikus, de kreatív terepei. A pszichopata csak a saját szabadságát ismeri, a kreatív társas zónát és mások szabad önrendelkezését nem.

Gyerekeknél magatartászavar

A pszichopátia előzményei visszanyúlnak a gyerekkorba. A bántalmazott gyerekek egyik védekezése, hogy majdnem teljesen tudatos döntéssel kikapcsolják az „emberit” az agyukban. Ennek konkrét fiziológiai alapjait is azonosította már a tudomány.

A gyerekek el is tudják mondani ennek a folyamatnak a lényegét:

Egy 12 éves fiú, akitől a társai fele retteg, a többi pedig minden parancsát teljesíti, ezt mondta: „Nyolcéves koromban úgy döntöttem, hogy ezen túl én rúgok, és nem engem rúgnak.”

Egy 10 éves fiú üvöltve, amikor többen lefogták, hogy egy székkel ne verje a társa fejét: „Mindegy mit csináltok velem, az nem baj, ha kívül fáj, csak belül ne fájjon.”

Az, hogy mi jelent bántalmazást egy gyereknek, egyéni érzékenységtől függő, de azért vannak egyértelmű bántalmazások:

  • fizikai és lelki agresszió, megaláztatás
  • rendszeres kudarcok az iskolában
  • elhanyagolás, közömbösség a gyerek igényei iránt
  • következetlen, kiszámíthatatlan környezet
  • büntető környezet

Ismerve a hazai nevelési és oktatási viszonyokat, számíthatunk arra, hogy egyre több gyereknél jelenik meg a magatartászavar. Ez elkülönítendő például a hiperaktív gyerekeknél kialakult viselkedészavartól. Emiatt a „BTM, vagyis beilleszkedési, tanulási és magatartászavarok” diagnózisban a hiperaktivitás beilleszkedési zavar, és nem magatartászavar, ahogy sokan gondolják.

Viszont a magatartászavar olyan súlyos, szokásos nevelési és terápiás eljárásokkal nem kezelhető zavar, amely sokkal inkább a SNI kategóriába sorolást kívánná.

A magatartászavart így írja le a diagnosztika:

  • Általában a kisiskoláskorban kialakuló zavar.
  • Visszatérő és tartós romboló (destruktív), erőszakos (agresszív), dacos, kihívó (oppozíciós) magatartás.
  • Az életkornak megfelelő társas viselkedés szabályait jelentősen és tudatosan áthágja (aszociális).

Vannak adatok a veleszületettségre, de ezek első menetben inkább érzékenységet, bizonyos érzelmi és mentális területek gyenge kapcsolatait jelenti. Korai fejlesztéssel ezek kezelhetők.

A korai fejlesztés pedig lényegében a legjobb nevelési módszerek terápiás alkalmazása.

A megelőzés a megelőző nevelés

A magatartászavar és így a pszichopátia megelőzhető a bántalmazó, büntető nevelés kerülésével, szeretetre és megelőzésre épülően az autonómiára és felelősségre neveléssel. Ennek mindenképpen két eleme van:

  • bizalom, türelem
  • tiszta szabályrendszer, következetesség

A megelőző nevelés esetében a szabályok egyértelműek, a betartásuk kötelező, de eleinte még elfogadható a hibázás, ami viszont nem következmény nélküli. Ez eleinte csupán a szabály ismétlése, majd a szabály gyakoroltatása. Ezután a szabály be nem tartásából fakadó következmények már negatív érzésekig is vezethetnek.

A legfontosabb elemek terápiás helyzetben, tehát már a zavar kialakulása esetén:

  • Felelősség elkerülhetetlensége
  • Belső kontroll építése
  • Nincs bocsánat, csak következmény
  • Bizalom a tettek szerint
  • Állandó értékelés, visszajelzés

Amíg a magyar nevelés a büntetésre épül, addig sokkal több pszichopatára számíthatunk. A jó hír ezzel kapcsolatban, hogy a vizsgálatok szerint a vezetők között nagy arányban vannak a pszichopaták, így tehát lesz vezetőnk elég.

A rossz hír, hogy a vizsgálatok szerint az ilyen vezetők, bár karizmatikusak, a felelősség és teljesítmény terén igen gyengék. A többi fent felsorolt jellemzőik pedig végképp ellene szólnak a büntető nevelési stílusunknak. Inkább legyen kevesebb karizmatikus vezetőnk!

Hivatkozás:
Cleckley, Hervey (1941) The Mask of Sanity. C. V. Mosby Co.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.05.27.
Lázár János hirtelen őszinte lett: az oktatáspolitikából hiányzott a profizmus
Önkritikussá vált Lázár János volt kancelláriaminiszter, aki Makón, a Csongrádi Református Egyházmegye oktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok számára rendezett találkozón bír...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.27.
A magyar fiatalok a legkevésbé hajlandók idegen nyelvet tanulni az egész Európai Unióban
Egy friss, 2018 áprilisában készített kutatás szerint a 15 és 30 éves kor közötti EU-s állampolgárok közül a magyarok mutatják a legkisebb hajlandóságot arra, hogy megtanuljanak egy idegen...
(Forrás: Qubit)
--
2018.05.27.
Kásler: Magyar hagyományokra épülő, korszerű oktatás a célunk, amely egész életre szóló értékeket, iránytűt is ad számukra
Az Emmi új minisztere a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium és az Öregdiákok Baráti Köre hagyományos érettségi találkozóján mondott beszédében kijelentette: "erős vidék erős vidé...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.05.27.
Novák Katalin: mintegy hárommilliárd forintot fordít a kormány tehetséggondozásra
Több mint hárommilliárd forintot fordít a fiatal tehetségek felkarolására, gondozására a kormány – mondta Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár az Új Nemzed...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.05.27.
A jég hátán is megélő fiatalokat kell nevelni Orbán szerint
Felújított kastélyt adott át a cserkészeknek Orbán Viktor miniszterelnök Nagykovácsiban, majd az esemény anakronisztikus jellegéhez méltó beszédet mondott arról, hogy a kormány és a cserk...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.05.26.
3,7 milliárdért fejlesztik tovább a magyar iskolák e-naplóját
A most kiírt közbeszerzés ára többszöröse lesz az alapprogramnak. A hirdetmény szerint a rendszernek 130 ezer pedagógust és 2 millió szülőt kell kiszolgálnia. Itt fut majd az elektronikus...
(Forrás: Index)
--
2018.05.26.
Félelmetes, uszító videóban szólítják fel gyerekvállalásra a magyar fiatalokat
A Hozz Világra Még Egy Magyart Mozgalom jelentkezett egy videóval, a szervezet gyakorlatilag mindenkit elítél, aki valamiért nem hajlandó házasságot kötni és gyereket vállalni Magyarorszá...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.05.26.
Rétvári Bence: idéntől szigorúbb szabályok szerint lehet iskolai buszos kirándulásokat szervezni
Rétvári Bence az osztálykirándulások időszakának kezdetére utalva a legfontosabb változások között említette, hogy az óvodák, iskolák csak olyan társasággal köthetnek szerződést,...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.05.26.
Valódi védelem a virtuális térben
Úgynevezett digitális bennszülött korosztállyal állunk szemben a mai tizen- és huszonévesek fejlett informatikai jártasságát tekintve, ám a realitásérzékük, emberismeretük még gyenge...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Anna:] Mindannyiunknak más fáj, ha fáj egyáltalán valami. Angolul 800 szóval egy életet le lehet élni, 3000-rel már király lehetsz, legalábbis a nyelvvizsgán. Nem baj, ha bővül is a szókincsük. Szegény Móra nem tehet róla, hogy saját korának nyelvét használta, ahogy a gyerek se […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Szilvia:] A Kisködmön legfájóbb pontja a nyelvezete! Nem a történetek, nem a halál folyamatos jelenléte, mert a népmesékben is mindig meghal valaki, de azt élvezik a gyerekeim. A régies nyelvezet, melynek lényege, hogy a gyerek minden hétvégét átsírva és ha lehet a legtovább húzva az […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek