OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. május 25.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

7. A zavarosban a manipulátor a nyertes

A manipulátor a legpusztítóbb attitűd. A sok elutasítást, megszégyenítést és kudarcot megélt lélek kis eséllyel tud önelfogadást és önbizalmat felépíteni magában.

A manipulatív attitűdöt azok választják, akik önmagukat és másokat sem tartanak elfogadhatónak. Hátulról, ferde utakon, ügyeskedve próbálja elérni a céljait az ilyen ember, mert nem bízik sem önmagában sem másokban. Nem tudja elképzelni, hogy egyenesen kiállhat érdekeiért, mert nem hiszi el, hogy mások elfogadhatónak tartják. Alacsony az önértékelése, ráadásul másokban sem bízik meg. Ezért folyton gyanakszik, hogy mindenki (hozzá hasonlóan) alamuszi és manipulál.

A manipulatívak a legpusztítóbbak és a legkevésbé azonosíthatók éppen azon sajátosságuk miatt, hogy nem játszanak tisztán. Megtévesztően bármelyik másik attitűdöt mímelhetik. Gyakran úgy tesznek, mint akik az érdekeket egyeztetik, miközben hamisan a mások kárára szereznek előnyöket.

Erre példa az a tanár, aki mintha rendkívül empátiás lenne, azt mondja, hogy „mennyire szeretnék jobb jegyet adni, és milyen fájdalmat okoz, hogy nem tehetem.” Nem teheti? Csupán a saját döntéséért nem vállalja a felelősséget. Sőt, amellett, hogy rossz jegyet ad, még egy többlet lelki terhet is rányom a diákra, amikor azt állítja, hogy a diák miatt fájdalmat kell elszenvednie.

Az asszertív megoldás az, ha a tanár elmondja a diáknak, hogy mi kell ahhoz, hogy jobb osztályzatot szerezhessen. Ezt a diák vagy tudja produkálni azonnal, vagy majd később, de tisztázott, hogy mik a feltételek. A tanár így felvállalja az elvárásait és a döntését, nem fél a következményektől, és nem tesz többlet terhet a másik vállára.

A manipulatív személyiség gyakran a passzív szerepbe bújik, és eléri, hogy bebizonyosodjon, hogy senki nem alkalmas igazán a helyzetek megoldására, vagyis a cél, hogy mások inkompetenciáját újraélhesse.

Ő az például, akinek a történetei arról szólnak, hogy milyen csúnyán bántak vele, és kihasználták. Mindig valami baj éri. A segítségére sietők aztán garantáltan kudarcot vallanak, és a következőkben már ők is a sztorik részét képezik. A manipulátor ugráltatja a környezetét, miközben mindenki egyre rosszabbul érzi magát.

A manipulatív attitűd a legkevésbé változni képes viszonyulás, mert ezzel az attitűddel az ember senkiben nem bízik és nem vállal semmiért felelősséget. Nem tesz semmit másokért, mert mások „nem érdemlik meg”, és különben sem szívesen kockáztatna egy kudarcot.

A környezet energiáit szívja el a manipulatív személy. Megtévesztően azt mutatja, mintha partner lenne, mintha hozzáértése lenne, és igyekezne a legjobbat tenni mindenkiért, aztán látszatmegoldásokkal látszateredményeket mutat fel. Ha ezt valaki a szemére veti, megsértődik, és különböző rágalmakkal aláássa a másik hitelességét.

A manipulatív személy mindent muníciónak tekint.

Ha reális értékelést kap, amiben a pozitív és negatív egyaránt megjelenik, akkor ezeket szétválasztja. Vagy a pozitívat használja: „hiszen itt is azt írták, hogy milyen kiváló vagyok...”, vagy a negatívat „mindig ezt kapom, pedig mennyit küzdöttem azért, hogy...”.

A manipuláció rengeteg előnnyel jár

Annyira nyerő helyzetben van a manipulatív személy, hogy nem is csoda, ha nagyon sokan választják ezt az utat. Különösen ott szaporodnak el, ahol hiányzik a tiszta kommunikáció és a helyzetek több szempontú értékelésének gyakorlata.

A manipuláció során már a megtévesztés által is hatalomra tesz szert az ember. A hamis információ és az eleve nem beváltásra szánt ígéretek önmagukban is a helyzet kontrollját biztosítják, mert a valóságostól eltérő körülményeket teremtenek, amiben a partnerek vakon botladoznak. Mindenki más csak téves döntéseket hozhat, a helyzetet megteremtő manipulátor uralja a terepet.

A megoldáshoz, vagyis az érdekek egyeztetéséhez, hiteles információra van szükség. Az őszinteségben, nyitottságban persze kockázat van. Aki felvállalja igényeit, gyengeségeit, kéréseit és vágyait, könnyebben támadható, mint aki ezt nem teszi. Rövidtávon ezért lehet látszólag vesztes a személyes hatékonyságra törekvő ember, különösen, ha körülötte kevés a hasonló indíttatás. Érdemes azonban vállalni a nyíltság kockázatát, már csak azért is, mert ez ad esélyt a partnerek megtalálására.

A hosszútávon nyereséges út: tiszta kommunikáció és önreflexió

Akkor lehet valakinek az érdekeit figyelembe venni, ha ezeket az adott helyzetnek megfelelően ismertté teszi. Az igazi erő nyílt lapokkal is mer játszani. Hosszútávon biztos megoldást jelentenek a személyes hatékonyság eszközei.

A tiszta kommunikáció növeli az érdekegyeztetés hatékonyságát, de emellett a fals attitűdökkel való megküzdést is. A tiszta kommunikációval nem arra reagál az ember, amit a másik sugall, hanem arra, amit mond és tesz.

A fenti esetben például nem kell, hogy a diák lelkifurdalástól verten elsunnyogjon, hanem visszajelezheti, hogy örülne, ha a tanár jobb jegyet adna. Ha pedig valami még kell ahhoz, hogy azt a jobb jegyet kaphassa, azt a tanár mondja meg, és így tisztázódnak a feltételek.

Az ilyen partneri viszonyra épülő kommunikációt szemtelenségnek tartják azok, akik számára a partneri viszony elfogadhatatlan vagy csupán álarc, így további megtorlás követheti. Emiatt hierarchikus helyzetben ritka a tiszta kommunikáció.

A tiszta kommunikáció persze nem helyettesíti például a tananyag megtanulását. Ha nem készült fel valaki, könnyen lehet, hogy rossz osztályzatot kap. Amit biztosan meg lehet spórolni, az a szégyen és lelkifurdalás.

Másik fenti példa, az a személy, akivel mindig igazságtalanság történik, mindig bajba kerül és segítségre szorul. Végiggondolva észrevehető, hogy akivel mindig ugyanaz történik, akár manipulál, akár nem, valamivel kiváltja a történéseket. Ezért tiszta visszajelzés azzal reagálni például, hogy „talán érdemes változtatni valamin, hiszen nem lehet jó újra és újra a már ismert vesztes helyzetekbe kerülni”.

A változtatáshoz egy nagy levegővétel és bátorság mellett segít, ha önmagam és mások viselkedésére figyelek.

Például mindenki szeret jó lenni és segíteni. Ez egyszerre lehet erős és gyenge pontom is. Erősségem, ha akkor, ott és addig segítek, ahol, amikor valóban hozzáértőnek érzem magamat. Ahogy a tehetetlenség érzése kezd megjelenni, át kell gondolni, mibe mentem bele. Valóban tudok/akarok segíteni? Milyen húrokat pendített meg a másik?

Legtöbbször nehéz nemet mondani, mert szeretne az ember megfelelni az elvárásoknak, jónak, segítőkésznek és hozzáértőnek látszani mások és önmaga előtt. Így máris van egy madzag, amelyen rángatni lehet.

Sokszor többet segít, ha nemet mond valaki. Ha ugyanis nemet mond, mert nem érzi, hogy valóban meg tudja oldani a feladatot, akkor lehetőséget ad arra, hogy egy másik, jobb megoldás születhessen.

A legtöbben félelemből mondanak igent. A feltételezett következmények, a hozzáértés megkérdőjelezése, a másik elismerésének elvesztése, a saját énkép megrendülése fenyegető lehet. Főleg, ha hiányzik a belső biztonság, az önelfogadás.

Gyakran önigazolással igyekszik az ember a fenyegető gondolatokat eltéríteni, és önmaga előtt is megvédeni önmagát. Ez azonban zsákutca, mert kizárja a változás és változtatás lehetőségét.

Az önreflexió segíthet, hogy meglássa az ember, vajon adott helyzetben felvállalta-e önmagát gyengeségeivel együtt, és a helyzetet akarta-e megoldani, nem pedig az önképét védte. Vagyis önmaga tudott lenni, vagy sem.

Akkor van igazi döntési lehetősége az embernek, ha megfelelő információkkal rendelkezik. Ezeket az információkat önmagáról megszerezheti bárki, ha szembe mer nézni önmagával: „Ismerd meg magadat!”

Az önismeret biztos pont, amely a manipulátorokkal szemben is megvéd. Akinek legalább önmagáról sikerül hiteles tudással bírni, és nem igyekszik önmagát is becsapni, könnyebben megküzd a kívülről jövő hamisságokkal.

Gyarmathy Éva

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.11.20.
Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik
Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszked...
(Forrás: B1 BLOGCSALÁD )
--
2017.11.20.
„Hiszek a vitában”
Mindenütt vannak szakmai viták, ahol munka folyik. A vita fogja elindítani azt a pezsgést, amiből eredmény lehet, ezért hiszek benne – jelentette ki lapunknak Solti Péter, a Klebelsberg Központ...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.11.20.
Csak az volt a fura, hogy sok a gyerek
Az iskolát befejezték, dolgoznak, és azon vannak, hogy azt a szeretetet és biztonságot megadhassák gyerekeiknek, amit ők a saját családjuktól nem kaptak meg. Most publikáltak egy tanulmányt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.11.20.
Sorban állás: a kisgyerekes anyuka előnyt élvez a társasjátékban
Van egy társasjáték, amely Lengyelországban óriási sikert aratott, Oroszországban a fogyasztóvédelem betiltotta, lefordították angol, német, spanyol, japán nyelvre, és most már Magyarorsz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Ingyen dolgoztatta a diákokat a polgármester
Saját éttermeiben ingyen dolgoztatta a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola diákjait Bóta József, a Heves megyei Szihalom függetlenként nyert, de utóbb a Fideszbe bel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait
Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye né...
(Forrás: Index)
--
2017.11.17.
Tiltakozó nyilatkozat a középfokú oktatás átalakításával kapcsolatban
Pedagógushivatásukat gyakorló szakemberekként, sokan iskolás gyerekek szüleiként, és elsősorban tudatosan és felelősségteljesen gondolkozó állampolgárokként döbbenetünket és felháborod...
(Forrás: Hívatlanul.com)
--
2017.11.17.
Hiába költünk egyre többet az oktatásra, a magyar gyerekek mégis rosszabbul tanulnak
Egyre többet költünk oktatásra és a tanári pálya is vonzóbb lett, mégsem ezek az Európia Bizottság legfrissebb oktatási jelentésének legfontosabb megállapításai. A beszámoló szerint...
(Forrás: abcug)
--
2017.11.17.
Nagyüzem lesz a középiskolákban: 5800 szóbeli vizsgát tartanak öt nap alatt
A szóbelik az érettségi vizsgabizottságok előtt zajlanak. Ebben az időszakban 120 érettségi vizsgabizottságot működtető középiskolában, illetve kormányhivatalban 136 vizsgabizottság el...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek