OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. május 17.
» Hozzászólások (0)

PSZICHOháttér

6. Magabiztosság = bizalom és önbizalom

Az önmagam és mások felé irányuló kétféle érzés mátrixba rajzolva négyféle viselkedéstípust1 azonosít:

A helyzetektől és az önészleléstől is függ, hogy mennyire gondolja magát az ember elfogadhatónak, vagyis hogy „rendben vagyok” vagy inkább „nem vagyok rendben” érzése van.

Senki sincsen mindig minden helyzetben csak az egyik mezőben. A helyzet és a korábbi tapasztalatok és képességek befolyásolják az észlelést.

Például: Amikor gyerekekkel vagyok, akkor tudom, mit kell tenni, szeretem a különleges helyzeteket, amiket okoznak. Azt gondolom, jó helyen vagyok, rendben vagyok. Amikor viszont egy nyomtatványt kell kitölteni, úgy érzem, hogy teljesen lefagyok, biztosan elrontom. Egyáltalán nem érzem, hogy rendben lennék. Mindez a korábbi tapasztalataimról is szól, arról, hogy korábban mennyire láttam magamat sikeresnek vagy kudarcosnak adott helyzetben.

Az egyes attitűdök az egyénre jellemző arányban határozzák meg a viselkedést, és a személyiség fontos részét képezik. Attól függően, ki mennyire tudja önmagát elfogadható, felelős lénynek tekinteni, és hasonlóan viszonyulni másokhoz, a személyes hatékonyság eltérő mértékű.

Személyes hatékonyság – asszertivitás

Az „self-assertion” magyarul magabiztosságot jelent, vagyis az asszertivitás arra a biztonságra épül, amit az önmagába és másokba vetett bizalom ad az embernek.

A személyes hatékonyság alapjai: reális önértékelés, gyengeségek elfogadása, erősségek ismerete. Így ugyanis az erősségeire támaszkodva a gyenge oldalakat kiválóan kompenzálhatja az ember, sőt fejlődésre is lehetősége van.

Például: Jó a zenei érzékem, szeretem a zenét, de nagyon rossz a finom mozgásom irányítása. Ha kedvem van, elkezdhetek zongorázni. Így a zene öröme és a kiváló zenei érzékem a mozgásom irányításának javulását segíti.

Az erős és gyenge pontok ismerete nagy biztonságot jelent. Előre borítékolni lehet, hogy minden támadás és veszély a gyenge ponton fog jelentkezni. Ha pedig ezt tapasztalja az ember, mozgósítani tudja erősségeit, amelyek kihúzzák a bajból.

Az önelfogadás és mások elfogadása nem csupán döntés kérdése. Megszületésétől kezdve gyűjti az ember a tapasztalatokat, amelyek az attitűdjeinek a hátterét képezik. Ha elég sokszor találja magát sikeresnek, és a külvilágtól elfogadást, sőt elismerést kap, nem lesz nehéz elfogadnia önmagát. Ráadásul az ilyen környezet valószínűleg igen kellemes, ezért az sem esik majd nehezére, hogy másokat is elfogadjon.

Egymást kiegészítő attitűdök: passzív és agresszív

Ha a környezet bántó, büntető, minősítő vagy folyton kudarcokba fut valaki, és a hozzá nem értését dörgölik az orra alá, akkor a magabiztosság helyett lelki pótlékokat épít ki magának. Attól függően, hogy milyen döntést hoz, különböző módon reagál, és eltérő lehet az attitűd, amellyel viszonyul a környezethez a bántalmazásokat megélt ember.

Általában értéktelennek érzi magát, aki nem élt meg elegendő elfogadást. A passzív attitűdöt mutató ember emellett másokat sokra tart. Gyakran úgy ítéli meg a helyzeteket, hogy azokban önmaga sikertelen lesz. Azt gondolja, hogy másoknak van igaza, így meg sem próbálja érdekeit képviselni. Felnőtten is gyerekként viselkedik, aki nem vállal felelősséget.

Még mielőtt konfliktus alakulna ki, megadja magát. Inkább nem kezd semmibe, nehogy újabb kudarccal szembesüljön. Lelkiismeret furdalása van, hogy teher mások számára. Nagyszerű partner az agresszív attitűdbe menekülők számára az így önfeladóan viselkedő egyén.

Az agresszív ember kiválónak szeretné látni magát, ezért másokat alulértékel. Úgy tesz, mintha nem lenne másokra szüksége, és azt reméli, nem látszik, mennyire nincs önbizalma.

Az agresszív viselkedés nem verekedős erőszakosság, hanem az alacsony önértékelés elfedésére kialakított látszólagos önbizalom, afféle túlkompenzálás. Gyakran éppen a gondoskodásban, a gyengéken való segítésben jelenik meg az agresszív attitűd. Olyan, mint aki mindenkit gyereknek akar látni, hogy maga erős „szülőként” jelenhessen meg.

Ha a segített személyt alávetett gyerek helyzetben tartja, akkor nem a személyes hatékonyság, hanem az önértékelés emelése a segítő célja. Ilyen esetben a segítő uralja a helyzetet, gyámolít, de mindezt csak akkor és úgy, ahogy ő megfelelőnek látja. Nem tekinti partnernek a segített személyt.

A mindent kontrollálni akaró felsőbbrendűséget érző ember minden bajért másokat okol, mert nem tudja elviselni még csak a gondolatát sem annak, hogy ő gyenge lehet vagy hibázhat. Ez ugyanis rögtön lerombolná a látszatból szőtt önelfogadását.

A manipulátor a legpusztítóbb attitűd, ezért ennek külön fejezetet szentelünk majd.

Gyarmathy Éva

1Harris, Thomas A (1969) I`m OK, You`re OK. Harper & Row, New York.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek