OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2016. február 4.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
     

A tanártüntetések sajtóvisszhangja

A tegnapi tanártüntetés az ország 11 városában nagyot szólt, szinte mindegyik médium hírt adott róla. Összeállításunkban – minden kommentár nélkül – sorra vesszük a különböző megnyilvánulásokat. Egy pillanatkép kivetítésére vállalkozunk csak, a jövőt ennek alapján nem prognosztizálhatjuk. De talán várható némi változás az oktatásügyben....

Az országos pedagógustiltakozást elindító Miskolcon 5 ezren, Budapesten 600-800-an tüntettek a kormány oktatáspolitikája ellen, emellett kilenc másik városban is tartottak szimpátiatüntetéseket. A tüntetések fő üzenete az volt, hogy elfogyott a tanárok türelme, az oktatást alapjaiban kellene újragondolni, a Klebelsberg-központot pedig meg kell szüntetni (Nem Soros-bérencek, tanárok és diákok tüntettek). – INDEX

A szervezők megkérték a politikusokat, hogy „ne most mondjanak nagyon okosakat”, mert ez szigorúan politikamentes rendezvény. A Herman Ottó Gimnázium diákjait képviselők szülők részéről felszólaló Oláh Benjámin így fogalmazott: „sem szocialista, sem csuhás nem állhat az oktatás, a szülő és pedagógus fölé” (Tüntetés Miskolcon: „A pedagógusok lesznek az új migránsok!”). – MAGYAR NEMZET

Az, hogy ennyien itt vagyunk, annak köszönhető, hogy az emberek megértették, hogy amikor már egy tantestület nyílt segélykiáltása hangzik el, az nagy-nagy bajt jelent. Ennek a segélykiáltás támogatására, felhangosítására, felerősítésére jöttünk.630 óvoda, általános és középiskola nevelőtestülete állt a miskolci tanárok mellé - írja a délmagyar.hu. Szegeden körülbelül 500-an demonstráltak a KLIK épülete előtt.A szakadó eső ellenére legalább ötszáz ember vett részt a szimpátiatüntetésen Pécsett is, ahol tegnap az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ szakmai fórumot tartott a pedagógusoknak. A sajtót kizárták az eseményről. Szerdán emellett Győrben, Veszprémben, Szombathelyen, Sopronban, Budaörsön, Békéscsabán és Hajdúszoboszlón is tüntetés volt (Tizenegy városban tüntettek a pedagógusok). – INFORÁDIÓ

A demonstráción kezdetben 1000-1500 ember jelent meg, másfél óra múlva viszont a rendőri becslés szerint már 2 ezer ember volt kint. A szervezők 5 ezer emberről beszéltek. A tüntetők között néhány hermanos diákot látott tudósítónk, de a többség idősebb. Jelen vannak a szakszervezetek is – a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke is ott van például –, van, aki „Munkát, kenyeret!” feliratú transzparenst tart. A másikon az van, hogy „Jó biciklit nem kell tolni, a rosszat meg kár.” Vannak kevéssé politikamentes transzparensek is: „Feketekassza helyett bérrendezést!”, és „Le a kormányzati korrupcióval!” (”Vészhelyzet van, a gyerekek jövője a tét”). – VS.hu

A megmozdulás Miskolcról indult, a Herman Ottó Gimnázium januári nyílt levelét követően. A tiltakozók szerint a közoktatásban súlyos pénzügyi és szakmai problémák vannak, az elmúlt évek változásai miatt pedig a helyzet tarthatatlanná vált. Budapesten, a Szabadság térre több százan gyűltek össze, pedagógusok és civilek egyaránt, írja a hirado.hu. A tüntetésen Szüdi János egykori oktatáspolitikai államtitkár tartott beszédet. Alapvető problémának nevezte, hogy a kormány és a tanárok elbeszélnek egymás mellett, és nem közelednek az álláspontok. Szüdi János kiemelte: a gyerekeknek nagyon sok órájuk van, ami mind rájuk, mind a szülőkre és a tanárokra nagy terhet ró (Az ország több városában demonstráltak a pedagógusok). – MAGYAR IDŐK

Országszerte fáklyás demonstrációkat tartottak az Orbán-kormány oktatáspolitikája ellen tiltakozók szerdán, az esős idő ellenére kora este több ezren mentek ki az utcákra, hogy nyomatékosítsák: nem lehet szakmai egyeztetések, a leginkább érintettek bevonása nélkül, átgondolatlan és elsietett változtatásokat véghezvinni az iskolákban. Mára mindenki számára nyilvánvalóvá vált: a Fidesz oktatáspolitikája elbukott, és ezt nemcsak a hazai és nemzetközi felmérések gyászos eredményei, hanem a tanárok, diákok és szüleik beszámolói is alátámasztják, akik nap mint nap a saját bőrükön tapasztalják meg a rendszer viszontagságait. „Nem hagyjuk! Nem hagyjuk!” - skandálta Miskolcon a több ezres tömeg: becslések szerint négy-ötezren gyűltek össze a Hősök terén. (Botrány a Klik fórumöm – több ezren tiltakoztak a FIDESZ politikája ellen) – NÉPSZAVA

Az államtitkár hangsúlyozta nyitottságukat, és kiemelte: a kerekasztal ülésén szeretnék a problémákat megoldani, a felmerült kérdéseket megvitatni. Ugyanakkor hozzátette: a rendszer előnyeit is szeretnék megtartani. A sajtótájékoztató és a köznevelési kerekasztal leendő helyszínén elhelyezett névtáblák alapján a tanácskozásra meghívást kap a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, az Eszterházy Károly Főiskola, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Országos Köznevelési Tanács, a Pedagógusok Szakszervezete, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, és Nagycsaládosok Országos Egyesülete. A lehető legszélesebbre nyitották az ajtókat, nem volt még olyan egyeztetés Magyarországon, amelyre minden iskolát meghívtak (Rétvári Bence: Keddre hívja össze az Emmi a köznevelési kerekasztalt. Pártcélokra használja az ellenzék a pedagógusok ügyét +VIDEÓ). – MAGYAR HÍRLAP

Nagy rendőri készültség mellett, a zuhogó eső ellenére 4-500 ember gyűlt össze hétfőn este Szegeden, a Klik székhelye előtt a szerdán tartott országos tüntetéssorozat részeként. A többségük pedagógus és szülő volt, a már hagyománnyá vált módon tiltakozásul szalagokat kötöttek a tankerületi igazgatóság kerítésére (Nem hagyják, hogy a Klik nyomorult adathordozót csináljon a gyerekükből). – NÉPSZABADSÁG

Megközelítőleg ezer fő gyűlt össze február harmadikán Pécsen a 48-as téren a szakadó eső dacára, hogy az oktatás valódi reformjaiért tüntessenek a pedagógusok mellett. Az összegyűlt tömeg a 48-as térről a Búza tér külső részének érintésével vonult a Színház térre, a tüntetők sorának eleje akkor járt a Lánc utcai körforgalomnál, mikor a vége átkelt a 6-os főúton. Menet közben leginkább a „Túltolták!” és a „Balog Zoltán mondjon le!” skandálásokat lehetett hallani. (Túltolta a kormány, ezernél többen tüntettek Pécsen az oktatás reformjáért). – PÉCSI STOP

Elég volt az értelmetlen adminisztrációból, a túlterheltségből, a központosított oktatásból – ezt üzenték a szerda este Miskolc belvárosában vonuló ötezer tanár, diák, szimpatizáns és politikus. Egy ekkora tüntetés manapság Budapesten is szenzációszámba ment volna, főleg szakadó esőben, a szervezők tehát méltán voltak büszkék. A pártok is igyekeztek megmutatni magukat, de a rendezvény végig politikamentes volt. Az utolsó pillanatban vagyunk, a tét pedig nem a pedagógusok jóléte, keresete, hanem a gyerekek jövője; ha ők túlterhelten, kiégve kerülnek ki az iskolából, annak ugyanis az egész nemzet látja kárát. Ezt üzente a vagy féltucatnyi szónok a színpadról. Kövesse végig az elmúlt évek legnagyobb és leghangosabb vidéki megmozdulását képeinkkel! (Ekkora tüntetést még nem látott a vidék)– 24.hu

A kormánypárti politikus úgy indokolt: kiderült, hogy a nap folyamán tartandó, „oktatásinak álcázott” vidéki tüntetések mögött több városban is „a bukott baloldal képviselői állnak”.Hollik István a Fidesz-KDNP nevében felszólította a baloldali pártokat, hagyják békén a pedagógusokat, és ne zavarják meg a kormány kezdeményezésére az oktatásról elindult párbeszédet (A KDNP-s okostojásnak még a tüntető tanárokról is a „bukott baloldal” jutott az eszébe). – PROPELLER

Hogy ki valójában Galló Istvánné, a pedagógus tüntetések főalakja? Ezt kérdezte szerdán délután Facebookján Bencsik András, a CÖF és a Békemenet alaptója, a Demokrata főszerkesztője. Aztán ki is fejtette, hogy Gallóné apja Péter Gábor (született Eisenberger Benjámin) kommunista politikus, az ÁVH rettegett vezetője volt. Egy kommunista gyilkos lánya vezeti a pedagógusokat. Értik, nem azért tüntetnek a tanárok, mert már annyira szétesett a rendszer, hogy nem tudnak tanítani. Hanem mert egy kommunista gyilkos lánya felheccelte őket. Ez már magában is a leggusztustalanabb apákfiúkozás. Gallóné csak ne ugráljon, hát ki volt az ő apja? De ennél többről van szó. Gallóné ugyanis nem Péter Gábor lánya.Amit Bencsik kiírt húszezernél több követőjének, az egyszerűen hazugság (Ha nyilvánosan kritizálni mered a kormányt, akkor egy kommunista gyilkos volt az apád). – 444

Tegnap kiderült, hogy egy minisztériumi háttérintézmény, az Oktatáskutató és Fejlesztőközpont vizsgálatában is „súlyos rendszerszintű hibákat említenek és lesújtó véleménnyel vannak arról, hogy mi történt a közoktatás irányításával 2012 óta”, ám úgy tűnik, mindez csak mellébeszélés. Legalábbis ezt gondolhatják a Fideszben, mert szerintük, minden a legnagyobb rendben, és ha baj van, azt a galád szocialistáknak köszönhetjük. Ezt írták közleményükben: „most is csak kihasználják és olyan balliberális civilszervezetekkel hergelik őket, akik eddig a bevándorlók mellett szerveztek tüntetéseket, nem a gyermekek és nem a pedagógusok fontosak számukra” (A Fidesz szerint a tanárok ostobák és a menekültválság hiénáinak a kottájából játszanak). – MAGYAR NARANCS

A strukturális változások között elsősorban a mai központi fenntartói modell megváltoztatása, azaz gyakorlatilag a Klik működésének alapos átgondolása, vagy – a radikálisabb elképzelések szerint – megszüntetése szerepel. (A szerdai miskolci tüntetésen, ha egy szónok csak kiejtette száján a Klik szót, már beindult a fújolás.) E mamutintézményt azonban csak akkor lehetne megszüntetni, ha valami átveszi annak a hármas feladatkörét – magyarázza lapunknak Radó Péter oktatáskutató. Egyrészt amióta elvonták az iskoláktól az autonómiájukat, azaz az igazgatók, tantestületek döntési jogköreit, ezek a kompetenciák a Klikhez kerültek. Ha mindezt visszaadják, akkor a feladatainak egy része valóban okafogyottá válna. De most a Klik gyakorolja a fenntartói jogokat is, és bizonyos tanügy-igazgatási feladatai szintén vannak. Ezeket elvileg átvehetné az Oktatás Hivatal, de azt épp most akarják beolvasztani a minisztériumba, ami a tapasztalatok szerint még kaotikusabban végezné el mindezt (Bedöntheti-e a Kliket a tanárlázadás?). – HVG.hu

SzJ

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.08.22.
Most szép lenni katonának! Szekszárdi Júlia írása
Hogyan lehet egy életérzésre nevelni? Bármilyen tantárgy keretében? Itt bizony egy kötelező ideológia érvényesítésének szándékáról van szó, ami a diktatúrák sajátja. A hazaszeretet...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2017.08.21.
"Nem érjük be az értesülésekkel": kérdésekkel bombázza Csépe Valériát több szervezet
"A Nemzeti Alaptanterv kérdése országos jelentőségű ügy, közoktatásunk, gyerekeink jövője múlik rajta. Annak érdekében, hogy állampolgárként és a szakma képviselőiként mi is vállalhassuk...
(Forrás: Eduline)
--
2017.08.21.
A török puccskísérlet bekerül a törökországi honismereti tankönyvbe
Az incidens feldolgozására hat oldalt különítettek el a szerzők. A diákok ebben a fejezetben megismerkednek a puccs, az áruló, a kegyetlenség és a vértanúság fogalmával. Az összeesküv...
(Forrás: Hír ma)
--
2017.08.21.
Tankönyv készült testnevelésből - nem nálunk
Liviu Pop oktatási miniszter azt nyilatkozta, hogy azt „a román akadémia és az egyetemi szakoktatók javaslatai alapján állították össze és ez nem jelenti azt, hogy a gyerekek nem mozogni...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.08.19.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint a Nemzeti alaptanterv újragondolásáig "szüneteltetni kell" a PISA mérésekben való részvételt, mert nemzetközileg is lejáratják a magyar gyerekeket
Közleményt adott ki az MSZOE, amiben felteszik a kérdést, hogy kik a felelősek a magyar tanulók nemzetközi kudarcáért? Majd rögtön meg is válaszolják: "egyértelmű, hogy azok a pedagógusok...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.19.
A Kőszívű utcai csillagok, avagy hogyan vegyük el a gyerekek kedvét egy életre az olvasástól?
De ha elfogadjuk a Kakucsi Általános Iskola hitvallását, miszerint a cél “megszerettetni az olvasást úgy, hogy az öröm legyen és élvezet” (kiemelés az eredetiben), és ezt a nemes célt...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.18.
Csak nyerhet az a fiatal, aki hiányszakmát tanul
Sajnálom azt a 33 ezer fiatalt, akiknek nem sikerült a felvételijük a felsőoktatásba, mert ha egy részük a szakképzést választja, akkor most egy sikeres életpályamodell első szakaszát teljes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.08.18.
Közösen dönthetnek a pedagógus-érdekképviseletek
Még augusztusban egyeztet a két legjelentősebb pedagógus-szakszervezet egymással arról, hogy a jövőben részt vegyenek-e a kormány köznevelés-stratégiai kerekasztalának a munkájában –...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.08.17.
Rossz a szülők véleménye az iskolai nyelvtanulásról - videó
Az ATV Start vendége a Szülői Hang képviseletében Miklós György.
(Forrás: atv.hu)
Utolsó üzenetek:
  Leiner Károly

Kedves Zsófi!
Általánosan: a befogadó nyilatkozattal az iskola hivatalosan is igazolja, hogy a tanuló felvételt nyert az intézménybe. Ezzel természetesen vállalja a tanuló törvényben előírt ellátását is - tehát mindenképpen el kell látnia. Kérdéséből nem derül ki, hogy a tanuló SNI vagy BTMN szakvéleménnyel rendelkezik-e és az sem, hogy a "szegregáló iskola" alatt gyógypedagógiai intézményt ért-e. Ha pontosabb választ szeretne, akkor részletes emailben fejtse ki bővebben a kérdését és szívesen válaszolok a megadott email címen.
Üdvözlettel

--
  Zsófi

Kedves OFOE!

A kérdésem a következő: van-e valamilyen jogszabályi háttere annak az esetnek mikor egy újonnan nyíló osztályba nem sikerül (a közzététel ellenére) megfelelő számú (gyógy)pedagógust találni (szegregáló iskola esetén). A befogadó nyilatkozattal rendelkező gyerekeket mindenképpen el kell látni, vagy hogyan működik ez? Válaszukat előre is köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Ági! Nem találunk ide vonatkozó jogszabályt. De például az Erzsébet táborban 10 gyerekhez egy pedagógus alkalmazható. Ez így lehet minden esetben. Ha csak egy csoport van(bármilyen létszámmal) mindig kell két felnőtt, hiszen bármi történhet, és a csoport nem maradhat gazdátlanul. Ha találunk jogszabályt, azonnal tájékoztatunk.

--
  Ági

Kedves OFOE! Hol találom meg azt a jogszabályt, melyben leírják: nyári táborban hány fő gyermekhez mennyi pedagógus foglalkoztatható? Pl: ha a 20 fővel elmennénk iskolán kívül, vagy strandra, vagy kirándulni? (közlekedésnél:10 gyermek után számolnak 1 főt...) A választ nagyon köszönöm, és nagyon várom!

--
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek