Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért1
Zárszó
A kötet zárszavában a következőt kérdést tettük fel a meginterjúvolt szakembereknek:
Mi az a legfontosabb kérdés a méltányosság témájával kapcsolatban, amit egy intézményvezetőnek fel kellene tennie magának, ami elgondolkodtat, és további párbeszédre ösztönöz?
Az alábbiakban az általuk megfogalmazott kérdéseket adjuk közre.2
1. K. Nagy Emese
Meddig legyen vezető egy vezető?
Vajon helyes-e, hogy újra szeretnék az intézmény élén állni?
Vajon nem rutinból teszem-e a dolgom?
Mit lehet másképpen csinálni?
Vajon nem telepszem-e rá túlságosan a tantestületre?
Mi történik, ha jön egy új vezető, aki nem ezt az irányt követi?
Mi lesz a gyerekekkel, ha nem érzik a méltányosság biztonságát?
Hogyan lehet hosszútávon fenntartható a program a méltányos oktatás megvalósítása érdekében?
2. Kóbor Zoltán
Miért csinálom azt, amit csinálok, mi határozza meg alapvetően a hozzáállásomat?
Saját elképzeléseimet akarom megvalósítani, vagy az iskolát, az intézményt, a gyerekeket helyezem előtérbe?
Rendelkezem-e kellő önismerettel és végzek-e folyamatos önvizsgálatot annak érdekében, hogy tisztában legyek a legfőbb céljaimmal?
3. Radicsné Szerencsés Terézia
Hogyan tudom motiválni, lelkesíteni a kollégákat annak érdekében, hogy a közösen megfogalmazott célt elérjük?
Vajon megvan-e bennem az az önbizalom és optimizmus, ami a kollégák motiválásához elengedhetetlen?
4. Csovcsics Erika
Ki tudok-e időnként lépni a tanári, vezetői békaperspektívából, és rá tudok-e látni más szemmel az iskolára?
Ha az általam vezetett iskolában én magam lennék az egyik legproblémásabb gyerek, ebből a szemszögből vajon mit gondolnék, min kellene változtatni a fejlődés, a haladás érdekében?
Hogyan lehetne egy második esélyt adni az intézményből lemorzsolódó gyerekeknek, vagy azoknak a 16 éveseknek, akikre már nem vonatkozik a tankötelezettség, de eddig nem sok jót tapasztaltak az iskolából?
Miként lehetne őket az intézménybe visszaterelni?
5. Feketű Béla
Mit ért az intézmény méltányosság alatt, van-e ennek közös fogalmi háttere, egyként gondolkodik-e erről az iskola közössége, magáénak vallja-e a szemléletet?
Hogyan igazítható ehhez a gyakorlat, hogyan működtethető a közös alapokon a méltányos oktatás, miként támogathatjuk leginkább ennek megvalósulását?
6.Hegyiné Mladoniczki Éva, Kállai Mária
Megteszek-e mindent annak érdekében, hogy a méltányos oktatás, az egyenlő esélyek biztosítása ne csak a retorika szintjén maradjon, hanem valóban megvalósuljon?
Az intézmény minden szintjén megjelenik-e, vagy csak elvárom, és hagyom, hogy magától alakuljon?
Vajon biztosítom-e, hogy a méltányosság értéke a társadalom hiányosságai, illetve a külső-belső változások ellenére ugyanúgy fennmaradjon az iskolában?
Vezetőként mennyire vagyok ebben tudatos?
1Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért. Kiadja a Tempus Közalapítvány, szerk.: B. Tier Noémi, Budapest, 2015
2A Zárszó a kötet 106-108. oldalán található
-- » Kommentálom
|
Kérjük, adja adója 1%-át az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének!
Adószámunk: 18173242-1-41
Nagyon köszönjük!
|
|



 Kommentek

|
|