OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. május 16.
» Hozzászólások (3)

Gondolatok az iskolából (iskoláról)

5. Értékrend

Az értékeinket a múltunkból kapjuk, szüleinktől, nagyszüleinktől, dédapáinktól. Tanárainktól és igaz Emberektől. Nem lehet eldobni őket, csakúgy, mint múltunkat sem. Mégis, mindenki változtatni akar rajtuk. Pedig, úgy gondolom, hogy ilyen gyorsan nem lehet! Csak gyenge embereknél fordulhat elő, hogy személyiségük darabkáit olyan könnyedén cserélik le a média vezérelte, mutatta hamis értékekre. Természetesen híve vagyok a változásnak, ha az jobbá teheti az életünket. De mi a jobb? Valószínűleg ezt csak akkor lehetne eldönteni, ha a jövőbe látnánk. De milyen emberiséget szeretnénk abban a jövőképben látni? Merre tart az Ember? Meg akarjuk hódítani a világűrt, noha még saját lakóhelyünket sem ismerjük eléggé?! Összes igyekezetünk annak tönkretételében merül ki dacára a megmaradt kisebbségnek, akik mindent megtesznek azért, hogy ez ne így legyen. Meglehet, nincs igazam és az Embernek törvényszerűen ez az útja – de akkor én nem szeretnék erre az útra lépni. Használom az internetet, a munkámban is, hiszen ma már nem lehet a modern technika nélkül létezni. De: nem akarok a rabszolgája lenni! Használom, mert azok az értékek, miket magaménak vallok, egyre többször megtalálhatóak rajta, de szeretném anélkül élvezni kincseit, hogy világomba más eszmék tolakodnának be!

Valahogy úgy képzelem, hogy a technika vívmányait megtartva, javítva rajtuk, visszatérünk a természetbe, mert ott a helyünk. Manapság nagy vita megy arról, hogy mi értékes, mi nem, mi jelenjen meg az iskolákban – például a kötelező irodalmak tárházában.

Alapjaiban rossz a kérdés.

Alapigazságok nem kérdőjelezhetőek meg: erkölcsi normák, melyek szerint élünk, vagy kellene élnünk. Ha ezeket egy irodalmi mű közvetíti, akkor helye van a diákok között. Hogy érthető vagy kevésbé érthető nyelvezettel teszi? Az már egy másik kérdés.

Bár sokszor elgondolkodom azon, hogy mennyire nem egyértelmű még a jó és rossz fogalma sem. Amennyiben elfogadjuk azt, hogy a társadalmi rendszerek alakították ki az erkölcsi normákat, akkor a jó és rossz is ennek eredménye. Ami elfogadott volt száz évvel ezelőtt, az ma nem feltétlenül az, így tehát meglehet, hogy a ma tapasztalható változások, melyeket én annyira tőlem idegennek és elfogadhatatlannak tartok, hamarosan egy új rend felé fognak mutatni. És akkor ismét változni fog jó és rossz, igazság és igazságtalanság, erkölcsi normák rendszere is. Magam kevés vagyok ahhoz, hogy előre lássam hova tartunk. Lehet, hogy nem is akarom látni.

6. Szabadság

A szabadság számomra éppen azt jelenti, hogy különbséget tudunk tenni jó és rossz között, képesek vagyunk ennek tudatában döntéseket hozni önállóan, melyeknek viseljük a következményeit. Ez azt is jelenti, hogy akár a rosszat is választhatjuk, de csak akkor, ha az nem jelent másoknak akadályt, veszteséget, kárt. Persze, ezt meg kell tanítani a gyerekeknek. A békák a hétvégi programokon szabadok voltak, erre vonatkozó törvényüket így fogalmazták meg: „Mivel együtt és egymásért kirándulunk, nem hagyom el a csoportot, mindig látható és hallótávolságban maradok: ezt a szabályt betartva szabadon kutathatom a természetet.” és „A kiránduláson csak egy szabályt kell betartanom: úgy érezzem jól magam, hogy később semmilyen tettem miatt ne kelljen szégyenkeznem!”. Természetesen a megfogalmazásban segítettem nekik, de az alapjait ők találták ki. Benne van minden, ami számomra szabadságot jelent – úgy találtam, hogy nekik is.

A rendszerváltásnak nevezett folyamat egyik eredménye az a „szabadság” volt, ami meghatározza mai életünket. De vajon valódi szabadságot kaptunk-e? Számomra több akadály, gát és fal van, ami még munkámat is hátráltatja, nemhogy életemet, mint előtte. Nem gondolom, hogy a többség másként érezne. Akkor csak egy kisebbségnek érkezett el a szabadság ideje vagy mi, a többség, nem tudunk élni vele? Vajon szabadság ez vagy szabadosság?

Azt hiszem, hogy hajlamosak vagyunk összekeverni a két fogalmat. Korábban viszonylagos egyensúlyban éltünk egyén és közösség, társadalom, ma ez az egyensúly teljesen felbomlott. Olyan természetességgel tiporjuk a másik ember jogait, olyan természetességgel nem törődünk még közvetlen környezetünk jogaival, érdekeivel sem, hogy azt rettentően fáj látni. Amikor a diák nem teszi el a mobiltelefonját, zavarja vele az órát és a pedagógus tehetetlen, mert el nem veheti a gyerek tulajdonjoga miatt, akkor a többi gyerek jogai sérülnek. Az egyén jogai érvényesítéséhez a törvényhez fordulhat (pedagógus mégiscsak elveszi, szülő feljelent…), a közösség pedig tehetetlen. Még sosem hallottam egy eljárásról sem, még helyi, iskolai szinten sem, amelyet egy közösség indított volna jogai védelmében.

Ennek az egyensúlynak a felbomlása odáig vezetett, hogy minden szenny beömölhetett gátak, ellenőrző rendszerek nélkül az országba. Ha a többség szerint ez rendben van, és úgy tűnik, hogy senki sem lázong ellene, akkor a hiba bennem van. Nem?

Leiner Károly

(A fotók a szerző felvételei)

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Leiner Károly | 2015. május 26. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Köszönöm IZs, ez azt jelenti, hogy (még) nem vagyunk egyedül...
IZs | 2015. május 20. | istok[pont]zsuzsanna[kukac]gmail[pont]com
Kedves S!
kicsit kevered a dolgokat, erkölcs-dogma-divat? ezek más-más fajsúlyúak.
Kedves Károly! most olvastam egyszerre mind a 6 részt, köszönöm, minden sorod megerősítette a saját érzéseimet.
s | 2015. május 18.
Nem hiszem, hogy a régi erkölcsöknek még helyük lenne, a világ megváltozott. Nem állítom, hogy rossz, ha valaki ragaszkodik a nézeteihez, de ahogy a kamaszok igyekeznek átlépni a szüleik dogmáin,úgy változik minden. És ez természetes. Hosszú haj, rövid haj, csöves gatya és trapéz, folyamatos változás az élet. Ez nem is baj.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek