OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. április 4.
» Hozzászólások (2)

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

A tanár mint felhasználóbarát felület

Hogyan lehet az olvasást megszerettetni a Z generációval, hogyan tudjuk a klasszikus írott kultúrát átadni nekik? Magyartanárként napi szinten teszem fel magamnak a kérdést. Amivel találkozom, az egy ördögi kör, egy önmagába visszatérő, önmagát erősítő folyamat: a Z generáció nem olvas, ezért a szókincse szűk, tehát a szövegértése gyenge. Emiatt nem szeret olvasni, még a könnyen befogadható szövegek is csak rövid ideig kötik le, tehát nem vagy alig olvas – így a szókincse nem bővül, a szövegértése gyenge… s megint elölről. Mivel a diák az iskolában nehéz és/vagy terjedelmes szövegekkel találkozik, alapélménye a frusztráció, és elfordul az iskolától. Teheti, hiszen van egy másik világ, aminek mobiltelefonja és internetkapcsolata révén úgyis folyamatosan jelenlévő tagja, s ez a világ ráadásul csupa olyasmit kínál, ami számára nem frusztráló, sőt vonzó: rövid szövegeket, képeket s az énképének pozitív megerősítését, helyenként már-már nárcisztikus visszaigazolását.

Gergelyi Katalin a Digitális nemzedék konferencián

A diákokat beszippantó virtuális világ, ami miatt a tanuló csak fizikailag van jelen az órán, azért is vonzó, mert a befogadása könnyű. A digitális kultúra fogyasztását felhasználóbarát felületek biztosítják: itt minden könnyen elérhető. Ez a világ azt sugallja: az iskola felesleges, hiszen itt mindent sokkal könnyebben és gyorsabban megkapsz. Tanári próbálkozásaimban igyekszem felvenni a versenyt ezzel a felhasználóbarát világgal, és azzal kísérletezem, hogy néhány ponton áttörjem a nem olvasás és a szövegértési problémák ördögi körét, illetve „felhasználóbarátabb” környezetet teremtsek az iskola falain belül. Ilyen kísérletek a Facebook vagy a Google Dokumentumok használata, a játékosítás különböző formái projektekben vagy önállóan.

A Facebook bevonása a munkába azt eredményezheti, hogy a diákok által gondosan és folyamatosan alakított imidzsben helyet kap egy-két olyan gondolat, ami az iskolai tanulmányokból származik. Ha a diák megosztja egy tanulási célokra létrehozott oldalon önálló alkotását vagy véleményét, ezzel az alakítgatott énképének részévé teszi intellektuális teljesítményét, amit esetleg amúgy nem szokott megtenni. Ilyesmi derült ki legalábbis számomra a Facebookon létrehozott Felvilágosodás oldal használatakor, illetve ezt tudtam meg az utána kapott visszajelzésekből.

A Google Dokumentumok használata személyességet, szoros tanár-diák kapcsolatot és pozitív tanulói attitűdöt teremthet – azon túlmenően, hogy egy hosszú időn át közösen szerkesztett megosztott dokumentum már önmagában is nagyon hatékonyan fejleszti az íráskészséget.

A jatékosítás pedig az az eszköz, pontosabban eszközöknek azon tárháza, ami a leginkább képes a diákokat bevonni az iskolai munkába – főleg az olyan diákokat, akik amúgy nagy mértékben elutasítják azt. Egy projekt, aminek a produktuma egy társasjáték; online tesztek, melyeket eleve beépített „jutalom” játékok szakítanak meg – ezek olyan eszközök, amiktől a diáknak nagy eséllyel kedve lesz a tananyaggal is foglalkozni. Ha a játékosítás nemcsak a projekt produktumát, a különböző órai feadatokat érinti, hanem az értékelésben is helyet kap, akkor a játék nagy mértékben, közvetlenül növeli a hatékonyságot, a folyamatos (nem csak fizikai) jelenlétet, az érdeklődést és a tanulói aktivitást.

Tanári munkámban az utóbbi időkben ezekkel az eszközökkel kísérleteztem, s úgy vélem, érdemes ezen a módon folytatni a tanításról való gondolkodást. A diákok visszajelzései pozitívak, számukra ez a fajta munka talán már nem frusztráló, hanem inkább motiváló. Tapasztalom, hogy világaink azért bizonyos pontokon összeérhetnek: a kultúraközvetítés újfajta módjai ígérnek még sikereket.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Gergelyi Katalin | 2015. április 4.
Kedves Kolléga!
Nem egészen értem a "jelentkeztem Önöknél"-t, de a többire hadd válaszoljak röviden: valóban nem egyszerű az innovatív tanári magatartás, de szerintem jóval többen tanulják, képviselik ma már, mint gondolná. Magam is váltottam munkahelyet, de nem emiatt, és az elmúlt 7 évben nem rekesztődtem ki "az okos pedagógusok társadalmából". Talán nem reménytelen annyira a dolog. Köszönöm a szerencsekívánatokat, Önnek is a lehető legjobbakat kívánok tisztelettel.
Dr, Borján József | 2015. április 4. | jborjan[kukac]gmail[pont]com
Kedves Tanárnő!
Évekkel ezelőtt jelentkeztem Önöknél a témába vágó lehetőség felvázolásával. Nem érdekelt senkit. Több, mint 10 évvel ezelőtt egy szakközépiskolában megvalósítottam azt, hogy együtt dolgozzunk ki egy témát a diákokkal. Hamarosan kirúgtak onnan. 15 évvel ezelőtt egy pályázati megbeszélésen derült ki, előbb, vagy utóbb minden innovációra képes alkotót elbocsájtott a szakma. Az alap probléma az, hogy a pedagógus született információ átadó. Nem viseli el az "okoskodókat", legyen az kolléga, szülő, vagy diák. "Ez van, ezt kell megtanulni, ezt kell szeretni és kész". Az a néhány ember, aki ettől az elvtől különbözik, ki is rekesztődik az okos pedagógusok társadalmából. Ez egyértelmű, sok évtizedes tapasztalatomon alapuló vélemény. Ezért aztán az ABC vége utáni legújabb nemzedék le fogja seperni az életéből biblia szerű igehirdetésen alapuló képzést, a pedagógusok pedig szaladhatnak a diákok Facebook típusú utólérése irányába, de mindig le fognak maradni. Sok sikert
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.07.
Ónody-Molnár Dóra: Akadémiai kutatóhálózatok: egyre durvuló harc az MTA és Palkovics László között
A teremben, ahol az MTA rendkívüli közgyűlését követő sajtótájékoztatóra várakozó újságírók ültek, egyszer csak megjelent egy asszisztens, aki fogta Palkovics László névtáblájá...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.07.
Egyetemisták segíthetnek iskolásoknak
Tanítsunk Magyarországért! elnevezéssel a társadalmi felzárkózást és érzékenyítést célzó program indul – jelentette be tegnap György László, az Innovációs és Technológiai Miniszt...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.07.
Könnyen elveszíthetik gyereküket a pszichés betegek
A családsegítők nem ismerik eléggé a pszichiátriai betegségek természetét, ezért sokszor óvatosságból túl szigorúan járnak el, ha a családnál kiderül, hogy az egyik szülőnek mentá...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.12.07.
Gyermekpornográfia miatt emelnek vádat Pest megyei középiskolások ellen
A Pest megyei középiskolások olyan pornográf felvételeket osztottak meg az interneten, amelyek az egyik vádlott volt barátnőjéről, a bűnügy sértettjéről készültek. A felvételeket egy...
(Forrás: Infostart)
--
2018.12.07.
Ezrével törölte a videókat a YouTube, amelyekben iskolai csalásra biztatták a diákokat
Idén májusban nagy visszhangot keltett a YouTube egyik ügye, amikor kiderült, a videómegosztón százával sorakoznak a diákokat iskolai csalásra biztató felvételek. Ezek között olyanok is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.07.
Programozható robotot kapott 38 magyar iskola
kiskunfélegyházi térség 38 általános és középiskolájába érkezett Alpha 1 Pro oktatási célokra is kiváló az eszközök csütörtöki átadóján elhangzottak szerint. Az Alpha 1 PRO nem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.07.
Rekviem az ÁMK-kért? - Trencsényi László írása
Vajon megtudjuk-e még bármikor is, hogy az ÁMK mint új típusú intézmény a „szocializációdeficites” helyi társadalmak problémamegoldására jó válasz, vagy éppenséggel ott működö...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.12.07.
Egyféle, rosszabb minőségű tankönyvek, mint közérdek
Szintén 2014-ben történt, hogy az állam végképp leuralta a tankönyvpiacot, ennek egy fontos eleme volt, hogy megvásárolta az Apáczai Kiadót és a Sanomától a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiad...
(Forrás: index)
--
2018.12.07.
Van olyan nyelv, amiből a vizsgázók több mint fele megbukik: itt vannak a friss statisztikák
Majdnem annyian próbáltak nyelvvizsgát szerezi 2018 első hat hónapjában, mint tavaly egész évben - derül ki az Oktatási Hivatal statisztikáiból. A középiskolások alighanem a közelgő felv...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek