OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. március 24.
» Hozzászólások (1)

Ez történt a Digitális nemzedék 2015 konferencián

Kozmaköltészet – Friss Forgácsok1

Mikor 2010 májusában állásinterjúra érkeztem a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskolába (ebben az évben diplomáztam a Pázmány magyar-német tanári szakán), az aulában megcsodálhattam a végzősök vizsgamunka-kiállítását. Az egyedi tervezésű, szép fabútorokat. Arra gondoltam, vagy talán meg sem fogalmazódott bennem, csak éreztem, jó lenne itt tanítani. Talán itt lenne esélyem arra, hogy a diákok „formálandó anyagként” tekintsenek a nyelvre is. Titkos vágyam volt, hogy hasonló hangulatú óráim legyenek (na jó, legalább megközelítőleg és időnként), mint Lackfi Jánosnak és Vörös Istvánnak, akikhez kreatív írásra jártunk az egyetemen. Ezekre az órákra akkor is bejártunk, ha nem volt „névsor”, és sosem vártuk a végét, nem, azt vártuk, hogy legyen megint. Mert „belülről” ismerkedtünk a költészettel, és úgy tanultunk, ahogy egyébként szerintem mindent tanulni kellene – örömmel.

Egy bölcsészlány álmai és a valóság... Eleinte nem voltam benne biztos, hogy találkozni fognak. 2010 szeptemberében kezdtem magyart tanítani. A srácoknál nem volt szöveggyűjtemény. Meg nem is figyeltek különösebben. Viszont telefonoztak. Állandóan telefonoztak.

Először csak zárt Facebook-csoportokat hoztam létre, mert, amit a táblára felírtam, az nem igazán jutott el hozzájuk, gondoltam, hátha majd így. A (meglehetősen reménytelen) házi feladatok helyett egy idő után elkezdtem feltenni azokat a szövegeket, melyeket az órákon írtak. Mert arra viszonylag hamar kaphatóak lettek. Először szlengre „fordítottunk” klasszikusokat. Vagyis inkább ők, nagyon sok új kifejezést tanultam tőlük. Az akkor 9. osztályos Sallai Alex „Hamlet-mónológja” aztán annyi lájkot kapott, hogy arra gondoltam, „kinyitjuk” a dolgot, és létre hozok egy nyitott csoportot, hadd kapcsolódjon be minden, szövegírásra fogékony diák, és hadd legyen egy „virtuális szöveggyűjteményünk” – hiszen egy ilyen csoportban lehetőség van a dokumentumok mentésére is. Így lett a „Kozmaköltészet – Friss Forgácsok”, még 2012-ben:

A szöveg egyébként, ami a diákoknál először komolyabb sikert aratott, így szól (- hála a csoport dokumentumainak, vissza tudtam keresni, különben kizárt, hogy még meglenne):

Sallai Alex: Shakespeare után szabadon:

Lenni vagy nem lenni, ez itt a vaker,
Akkor jó az ember, ha tűri, mint egy fater.
Cinkjei minden cuccát megszüntetni stukkerral,
Egy álom se rendelkezik ilyen dzsukellal.
Szíve keserű, mint az egyhetes káposzta,
Rázkódásaival az epilepsziát rám hozta.
Van egy célom, ezt kéri fönt a nagytesó,
Megmurdelni, beájulni és összeesni, mint egy régi Peugeot.
Talán flesselni, csak ez a para,
Beállva nincs gond, csak finomabb a kaja.
Ha lerázzuk ezt a földi trét
Eszünkbe juthat egy földi rét
A nyomorékokat hosszan élteti,
Ki lenne rusnya, vén, ezt senki se kérheti.
Sunyik revansot vesznek, nagyképű forma dölyfét,
Gyűlölt exe hülyesége, pör-halasztott kölykét.
A hivatal keménykedései, adózhatnak az emberek
S sípcsontrúgást, amivel, nagyzolnak a gengszterek.
Ha megpunnyadna egy bicska miatt, ki akarna manuskodni,
Izzadva meg büdösen kinek van kedve tanúskodni?
Ha parázásunk miatt nem jönnek a turisták,
Kedvünk ne csesszük el, pakold,itt egy krumpliszsák.
Jelen van a genya, mint egy anonimnak, lazán belekötni,
Lehet, hogy én gyáva leszek, de nem fogok a szájába beleköpni

Hogy beinduljon, először írtam egy körüzenetet olyan diákjaimnak, akikről már tudtam, hogy kissé „fertőzöttek”, hogy segítsenek beindítani az oldalt. Tegyenek fel saját vagy egyszerűen csak kedvelt szövegeket, a költészethez valami módon kapcsolódó videókat, képeket, bármit. És persze hívjanak meg új tagokat. Hamarosan egész sokan bekapcsolódtak, olyanok is, akiket nem tanítok.

A csoport a Kozmában egyébként már régebb óta működő „irodalmi kávéház” „forgalmát” is jelentősen fellendítette – évente kétszer-háromszor rendezünk kollégáimmal egy délutánt, mikor összegyűlnek a szövegalkotó diákok és tanárok. Van zene, tánc, szövegfelolvasás, sőt, egy ideje – igen – „sztár-vendég”.

Még facebook-on írtam Lackfi Jánosnak 2013-ban, hogy nem kapcsolódna-e legalább virtuálisan a csoporthoz. Mégis csak „menő” lenne, ha lenne köztünk egy Igazi Költő… Hittem is meg nem is, hogy válaszolni fog, nem reméltem, hogy egyáltalán emlékszik még rám a sok-sok volt tanítványa közül. De az én szeretett Mesterem azonnal válaszolt, csatlakozott a csoporthoz, sőt, még posztolt is időnként, egyszer még a kozmások szövegét is átírta:

Menyhárt Mátyás, Barabás Csongor, Sallai Alexander:

A faszerkezet összeillesztése

(stílusgyakorlat – ismeretterjesztő stílus)

A művelet a fa legyalulásával, megtisztításával kezdődik – hogy minden simán menjen. Egy jellegzetes mozdulatsorral előkészítjük a megmunkáláshoz. Ha szép lassan csináljuk, akkor elkerülhetjük a fölösleges tennivalókat. Lényegében a faanyag nedvessége határozza meg a művelet sebességét, ráadásul a merev anyaggal biztosabb munkát végezhetünk. Csak akkor helyezhetjük be az imént említett faanyagot, ha a rés nagysága megfelelő. Miután néhányszor belepróbáltuk a faanyagot, az arra enged következtetni, hogy a rés megfelelő, beleengedhető az enyv. A rés körüli enyvet eltávolítjuk, ezek után 10 – 20 perces szünetet illik tartani. A jó munka elvégzésével a munkavállaló és a megrendelő is boldogan távozik.

Lackfi János átdolgozása:

Tisztítod a fát, apafej, és gyalulod, mint állat,
minden simán megy, ne parázz, egy Isten se jobb nálad!
Kajakra előkészítjük az alapos megmunkálást,
ha szépen, lassan dolgozol, nem olyan, mint a hányás.
A faanyag nedvességétől függ a művelet sebessége,
merev anyaggal jobban megy - mire gondoltál, hé, te?
A faanyag csak akkor illik pontosan a résbe,
ha a szakikám előtte pöpecül kivéste.
A faanyagot próbáljuk be illesztés előtt párszor,
s beengedhetjük az enyvet, ha már tutira bepásszol.
Távolítsuk el gondosan a rés körüli enyvet,
ezek után a csókák tíz-húsz percet pihennek...
Ha jó a munka, nyomd a denszet s a megrendelő pucsít,
tolja a lét, és a tetejébe ad egy nagy ötös pacsit!

Ezen annyira felbátorodtam, hogy vettem egy nagy levegőt, és meghívtam Jánost a 2014 novemberében megrendezett irodalmi kávéházra. Mentegetőztem, hogy nem tudunk fizetni, meg így, úgy, közben már szinte megbántam, hogy hogy is jutott eszembe egy ilyen merész ötlet – de szerencse, hogy eszembe jutott, mert tényleg eljött!!! Sőt! Nem hittem, hogy lehet fokozni, de az első alkalom annyira megtetszett neki, hogy azóta mindegyik irodalmi kávéházra eljött, és elvileg remélhetjük, hogy a jövőben is megtisztel minket.

Ezekről az alkalmakról néhány videó is megtekinthető – diákok vették fel a mobiljukkal, szóval a minőség nem az igazi, de valami csak „átjön”:



Mostanra már egyébként nem „csupán” Lackfi János az egyetlen „híresség” a csoportban. A „slam poetry” szintén fontos része a kozmás „irodalmi életnek” – a műfaj nagyon inspirálóan hat a tanítványaim egy jelentős részére. Emiatt még 2013-ban Pion Istvánnal vettem fel a kapcsolatot, szintén Facebookon, mert személyesen nem ismertük egymást, de „amúgy” évfolyamtársak voltunk a Pázmányon, gondoltam, hátha… Először azért írtam neki, hogy legyen kedves, küldjön nekem pár tanulmányt a műfaj hátteréről, hogy mégse a wikipédiáról állítsam össze az érettségi tételt. István nagyon készséges volt, kérésemre hamarosan csatlakozott a csoporthoz is.

Aztán jött a 2014-es Pilvaker, melyre elmentünk a diákokkal, de nagy csalódást jelentett, hogy a slammereket az utolsó pillanatban „kicenzúrázták”. Írtam Istvánnak, hogy ez milyen rosszul érintett minket. Ő annyira a szívére vette a dolgot (bár természetesen nem tehetett a dologról), hogy 2014 májusában eljött hozzánk személyesen, sőt, jött vele még Csider István, Kemény Zsófi és Simon Márton is, és tartottak nekünk egy felejthetetlen slam-délutánt. Azóta persze ők is csatlakoztak a csoporthoz. Horváth Kristóf akkor nem tudott jönni, de 2014 őszén ő is ellátogatott hozzánk, slam-work shop-ot tartani az érdeklődő diákoknak. Valami lehet itt a levegőben, mert neki is annyira rokonszenves lett a dolog, hogy idén áprilisban újra eljön hozzánk. Természetesen most már ő is „virtuális Kozmaköltő”.

Egyébként pedig a „kozmaköltők” hétről hétre küldtek szövegeket a Klubrádió 2014 őszén induló, „Hátaztán” című, „slam poetry-műsorába”, melynek állandó rovata volt a „Vándorszöveg”: tíz megadott szó felhasználásával, megadott témára kellett szöveget írni. (Szerencsére újra indult!) A diákok aktivitásában a műsor szerkesztői is láthattak fantáziát, mert az egyik műsorból felhívtak minket, és készült egy rövid interjú a kozmaköltőkről.

A csoport életében szintén fontos állomás volt, hogy Kukorelly Endrével is megismerkedtem, akinek csatlakoztam a Kortárs magyar irodalom a közoktatásban nevű csoportjához a Facebookon.

Kukorelly Endre 2014 decemberében megosztotta ebben a csoportban egy cikkemet, amit a kozmás irodalomtanításról írtam – ezek után nagyon sok „külsős” is csatlakozott hozzánk. Már nemcsak kozmás diákok, de más iskolák tanulói, sőt, néhány egyetemista is posztolja időnként a szövegeit.

Itt tartunk most..

Sulyok Blanka

„A Digitális nemzedék konferencián muzsikált és táncolt ma csapatunk, ahol egykori egyetemi szaktársam, majd kollégám, a fanyűvő tanoncokat rím- és dallamfaragásra is motiváló Sulyok Blanka is előadott (a zenekarban pedig énekelt és hegedült). Saját dalt, illetve roma és magyar folkot játszottunk jazzes-swinges ízekkel.” (Nádudvari Péter)

1Sulyok Blanka a Hidak – Kultúraközvetítés a magyartanításban című szekcióban mutatkozott be.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2015. április 1.
Itt a konferencián való szereplés videója:
https://www.youtube.com/watch?v=mwpmR_MQH_o&feature=youtu.be, Sulyok Blanka: http://bit.ly/1GKDCRa
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.04.28.
Több gimi is csatlakozott a menő ballagási ajándékozáshoz
Mint írtuk az Eötvös József Gimnázium egyik végzős diákja Facebook-bejegyzésben azt írta, osztálytársaival úgy döntöttek, hogy a ballagásuk alkalmából fogyatékos fiatalokon segítenek...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.04.28.
Ősztől minden általános iskolás ingyen kaphat tankönyvet?
A Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete szerint a mindenkire kiterjedő ingyenesség növelheti az iskolák közötti különbségeket, hiszen a jó körülmények között működő iskolákban...
(Forrás: Népszava)
--
2017.04.27.
Nagyon más lesz az új alaptanterv, de csúszásban vannak vele
A Nemzeti alaptanterv átalakításáról Csépe Valéria miniszteri biztos elmondta: az elkészült koncepció számos félreértelmezésével találkozott. Kifejtette: cél a használható,"dinamikus...
(Forrás: Eduline)
--
2017.04.27.
Menő ötlettel álltak elő a ballagó diákok
Az eduline.hu vette észre, a gimnázium egyik végzős diákjának Facebook-bejegyzését, amelyben azt írja, osztálytársaival úgy döntöttek, hogy a ballagásuk alkalmából fogyatékos fiatalokon...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.04.27.
Palkovics: Meghatározhatják az iskolai kirándulások fogalmát a köznevelési törvényben
Pontosan definiálnák az iskolai kirándulásokat és a balesetek esetén az objektív kártérítési felelősség fogalmát a köznevelési törvény tervezett módosításában - mondta Palkovics...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.04.27.
Nem csupán egy iskolában kampányolt Dúró Dóra
„Eddig hozzávetőleg ötven utam során jártam a nagyobb egyetemeken, kiemelkedő kulturális intézményekben, múzeumoktól színházakon át levéltárakig bezárólag sokfélében, keresztény...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.04.27.
A középiskolába jelentkezők közel 97 százaléka felvételt nyert
A felvételi eljárásban 81 883 nyolcadik évfolyamos, 7516 hatodik évfolyamos és 6089 negyedik évfolyamos tanuló vett részt. A felvettek 74,5 százaléka (60 974 diák) az általuk megjelölt...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.04.27.
Áder, a rossz tanuló
Mivel a diákok felkészülten érkeztek, nyilván pontosan tudták például, hogy Magyarországon Orbánék hatalomra kerülése óta egyetlen új szélerőművet sem engedélyeztek, a napelemeket pedig...
(Forrás: Népszava)
--
2017.04.27.
Milliárdokat kaphat a nemzetközi iskolára Debrecen
Az intézményben – a magyar óvodának, az általános iskola alsó, illetve felső tagozatának megfelelő részlegekben, illetve a diplomaprogramban – összesen 500 gyereket tudnak majd fogadni...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Noémi! Először is meg kellene nyugodnia, a kisfiát is megnyugtatnia. Azután pontosan informálódni, hogy pontosan mi is történt. Elképzelhető, hogy a pedagógusok is feszültek, idegesek voltak, hiszen egy tanulójuk komolyan megsérült. Nyilván nem indokolt a kis elsős gyereket hibáztatni, kérdőre vonni, de nem csak ő, Önök szenvedtek el traumát. Ha az indulatok lecsillapodnak (mivel azóta eltelt néhány nap, ez remélhetően megtörtént), beszélje meg nyugodtan a tanítóval, igazgatóval a dolgot, mondja el, hogy mit tart sérelmesnek, és rendezzék a problémát. Azt gondolom, nem a jog vonalán kellene keresni az igazságot.

--
  Noémi

Kedves Osztályfőnök!
A segítségét szeretném kérni, mint aggódó szülő. A kisfiam most első osztályos és a tegnapi délutáni udvari focizásban történt egy baleset amit nem látott tanár, hogy a focizás hevében a kisfiam el akarván venni a labdát ellökött egy 6-os kisfiút aki rosszul esett az aszfaltos pályára és nyílt törése lett. Még tegnap délután az egyik tanárnő leordította a kisfiam fejét, aki amúgy is meg volt ijedve a vér látványától. Ma bementem az iskolába, azzal a szándékkal, hogy beszéljek az igazgatónővel amikor látom, hogy az igazgatónő helyettes kézen fogva hozza kisfiámat akinek potyognak a könnyei hogy ők majd kikérdezik a gyereket. Van joga a tanárnak szülői jelenlét nélkül ilyet tenni? Illetve ma még a rajz tanár is leordította a gyerek fejét, hogy miért lökte el a másik fiút. Milyen jogaim vannak mint szülő? Mit tudok tenni hogy a gyerekem minél kisebb traumát szenvedjen el? Köszönöm a válaszát

--
  OFOE

Kedves Géza, nem tudunk ilyen jogszabályról, megbízható a feladattal akár egy informatika tanár, akár a rendszergazda. Bárkit is bíznak meg vele, beleszámít a munkaidejébe, óraszámába. Úgy véljük, hogy ezt a helyi munkaszerződésben kell rögzíteni. Pontos és naprakész információért forduljon az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatához

--
  Géza

Tisztelt Osztályfőnök!
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valamilyen jogszabály, törvény stb., amely meghatározza, hogy kinek kell szerkesztenie, karbantartania az iskolája honlapját?
Ezt a tevékenységet (informatika) tanárnak, vagy a rendszergazdának kell végeznie?
Ha valamelyik kolléga kapja ezt a feladatot, órakedvezmény jár-e érte? Vagy szakköri feladatként kell számolni? Heti hány órában határozható meg ez a tevékenység?
Válaszukat előre is köszönöm:
Géza

--
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Péter:] Hadd idézzem ide - hozzájárulásával - egy mestertanár kollégám belső használatra szánt vélemémyét. Talán segít megérteni a történteket. 35 éves szakmai tapasztalat áll mögötte, több iskolatípusban tanított. Csak a liberális "szakma" agresszivitása tartja vissza […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Kétségtelen, hogy sok igazság van abban, amit Molnár Csilla leír. A jó hangulat valóban nem akadálya az eredményes tanításnak, a tisztelt és szeretett tanár biztosan vonzó a tanítványoknak, és megkönnyíti a tudás megszerzését. De ennek az ellenkezőjét én sem állítottam. […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Molnár Csilla:] Kedves Péter! Ha ebben a tanévben 6-8. osztályosak azok a gyerekek, akiket alsóban nem lehetett megbuktatni, akkor a 2015-ös PISA-felmérést még nem ők írták, hiszen azt a 15 évesekkel íratják meg. Az Ön által említett 3 évfolyam 2015-ben 4-6. osztályos volt, azaz 10-13 […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Attól, hogy önfeledten röhögnek a tanerők meg a gyerekek, elmarháskodják a gyerekek drága - és rövid - tanéveit, attól nem lesznek jobbak a Pisa eredmények. Kapitális butaság azt képzelni, hogy az által tanul eredményesen egy gyerek, ha bratyizik vele a tanító vagy éppen […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Leiner Károly:] Kedves Beáta! Próbáltam utána nyomozni és kiderült számomra, hogy 3 évig elérhetőek csak ezek a Jó gyakorlatok. Nem is értem. Ezért küldöm természetesen. A fecskéknek nagyon örülök és minden erőmmel támogatom őket, hiszen a kihalás szélén állnak :)
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Dafinca Beata:] Kedves Karoly! Halas vagyok ezert a videoert, jolesik latni, hogy nem vagyok csak egy fecske :) Halas lennek, ha nekem is atkuldene a feladatgyujtemenyt. Elore is koszonom, kellemes tavaszt, tovabbi jo munkat!
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[LeinerKároly:] Természetesen. Örömmel.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Á. Izabella:] Kedves Károly, Nagyon tetszett a videó és az ötletek is. Sajnos nem találtam meg sehol sem a feladatgyűjteményt. Esetleg ha lehetséges, akkor nekem is elküldené? Előre is köszönöm.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek