OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2015. március 24.
» Hozzászólások (1)

Ez történt a Digitális nemzedék 2015 konferencián

Kozmaköltészet – Friss Forgácsok1

Mikor 2010 májusában állásinterjúra érkeztem a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskolába (ebben az évben diplomáztam a Pázmány magyar-német tanári szakán), az aulában megcsodálhattam a végzősök vizsgamunka-kiállítását. Az egyedi tervezésű, szép fabútorokat. Arra gondoltam, vagy talán meg sem fogalmazódott bennem, csak éreztem, jó lenne itt tanítani. Talán itt lenne esélyem arra, hogy a diákok „formálandó anyagként” tekintsenek a nyelvre is. Titkos vágyam volt, hogy hasonló hangulatú óráim legyenek (na jó, legalább megközelítőleg és időnként), mint Lackfi Jánosnak és Vörös Istvánnak, akikhez kreatív írásra jártunk az egyetemen. Ezekre az órákra akkor is bejártunk, ha nem volt „névsor”, és sosem vártuk a végét, nem, azt vártuk, hogy legyen megint. Mert „belülről” ismerkedtünk a költészettel, és úgy tanultunk, ahogy egyébként szerintem mindent tanulni kellene – örömmel.

Egy bölcsészlány álmai és a valóság... Eleinte nem voltam benne biztos, hogy találkozni fognak. 2010 szeptemberében kezdtem magyart tanítani. A srácoknál nem volt szöveggyűjtemény. Meg nem is figyeltek különösebben. Viszont telefonoztak. Állandóan telefonoztak.

Először csak zárt Facebook-csoportokat hoztam létre, mert, amit a táblára felírtam, az nem igazán jutott el hozzájuk, gondoltam, hátha majd így. A (meglehetősen reménytelen) házi feladatok helyett egy idő után elkezdtem feltenni azokat a szövegeket, melyeket az órákon írtak. Mert arra viszonylag hamar kaphatóak lettek. Először szlengre „fordítottunk” klasszikusokat. Vagyis inkább ők, nagyon sok új kifejezést tanultam tőlük. Az akkor 9. osztályos Sallai Alex „Hamlet-mónológja” aztán annyi lájkot kapott, hogy arra gondoltam, „kinyitjuk” a dolgot, és létre hozok egy nyitott csoportot, hadd kapcsolódjon be minden, szövegírásra fogékony diák, és hadd legyen egy „virtuális szöveggyűjteményünk” – hiszen egy ilyen csoportban lehetőség van a dokumentumok mentésére is. Így lett a „Kozmaköltészet – Friss Forgácsok”, még 2012-ben:

A szöveg egyébként, ami a diákoknál először komolyabb sikert aratott, így szól (- hála a csoport dokumentumainak, vissza tudtam keresni, különben kizárt, hogy még meglenne):

Sallai Alex: Shakespeare után szabadon:

Lenni vagy nem lenni, ez itt a vaker,
Akkor jó az ember, ha tűri, mint egy fater.
Cinkjei minden cuccát megszüntetni stukkerral,
Egy álom se rendelkezik ilyen dzsukellal.
Szíve keserű, mint az egyhetes káposzta,
Rázkódásaival az epilepsziát rám hozta.
Van egy célom, ezt kéri fönt a nagytesó,
Megmurdelni, beájulni és összeesni, mint egy régi Peugeot.
Talán flesselni, csak ez a para,
Beállva nincs gond, csak finomabb a kaja.
Ha lerázzuk ezt a földi trét
Eszünkbe juthat egy földi rét
A nyomorékokat hosszan élteti,
Ki lenne rusnya, vén, ezt senki se kérheti.
Sunyik revansot vesznek, nagyképű forma dölyfét,
Gyűlölt exe hülyesége, pör-halasztott kölykét.
A hivatal keménykedései, adózhatnak az emberek
S sípcsontrúgást, amivel, nagyzolnak a gengszterek.
Ha megpunnyadna egy bicska miatt, ki akarna manuskodni,
Izzadva meg büdösen kinek van kedve tanúskodni?
Ha parázásunk miatt nem jönnek a turisták,
Kedvünk ne csesszük el, pakold,itt egy krumpliszsák.
Jelen van a genya, mint egy anonimnak, lazán belekötni,
Lehet, hogy én gyáva leszek, de nem fogok a szájába beleköpni

Hogy beinduljon, először írtam egy körüzenetet olyan diákjaimnak, akikről már tudtam, hogy kissé „fertőzöttek”, hogy segítsenek beindítani az oldalt. Tegyenek fel saját vagy egyszerűen csak kedvelt szövegeket, a költészethez valami módon kapcsolódó videókat, képeket, bármit. És persze hívjanak meg új tagokat. Hamarosan egész sokan bekapcsolódtak, olyanok is, akiket nem tanítok.

A csoport a Kozmában egyébként már régebb óta működő „irodalmi kávéház” „forgalmát” is jelentősen fellendítette – évente kétszer-háromszor rendezünk kollégáimmal egy délutánt, mikor összegyűlnek a szövegalkotó diákok és tanárok. Van zene, tánc, szövegfelolvasás, sőt, egy ideje – igen – „sztár-vendég”.

Még facebook-on írtam Lackfi Jánosnak 2013-ban, hogy nem kapcsolódna-e legalább virtuálisan a csoporthoz. Mégis csak „menő” lenne, ha lenne köztünk egy Igazi Költő… Hittem is meg nem is, hogy válaszolni fog, nem reméltem, hogy egyáltalán emlékszik még rám a sok-sok volt tanítványa közül. De az én szeretett Mesterem azonnal válaszolt, csatlakozott a csoporthoz, sőt, még posztolt is időnként, egyszer még a kozmások szövegét is átírta:

Menyhárt Mátyás, Barabás Csongor, Sallai Alexander:

A faszerkezet összeillesztése

(stílusgyakorlat – ismeretterjesztő stílus)

A művelet a fa legyalulásával, megtisztításával kezdődik – hogy minden simán menjen. Egy jellegzetes mozdulatsorral előkészítjük a megmunkáláshoz. Ha szép lassan csináljuk, akkor elkerülhetjük a fölösleges tennivalókat. Lényegében a faanyag nedvessége határozza meg a művelet sebességét, ráadásul a merev anyaggal biztosabb munkát végezhetünk. Csak akkor helyezhetjük be az imént említett faanyagot, ha a rés nagysága megfelelő. Miután néhányszor belepróbáltuk a faanyagot, az arra enged következtetni, hogy a rés megfelelő, beleengedhető az enyv. A rés körüli enyvet eltávolítjuk, ezek után 10 – 20 perces szünetet illik tartani. A jó munka elvégzésével a munkavállaló és a megrendelő is boldogan távozik.

Lackfi János átdolgozása:

Tisztítod a fát, apafej, és gyalulod, mint állat,
minden simán megy, ne parázz, egy Isten se jobb nálad!
Kajakra előkészítjük az alapos megmunkálást,
ha szépen, lassan dolgozol, nem olyan, mint a hányás.
A faanyag nedvességétől függ a művelet sebessége,
merev anyaggal jobban megy - mire gondoltál, hé, te?
A faanyag csak akkor illik pontosan a résbe,
ha a szakikám előtte pöpecül kivéste.
A faanyagot próbáljuk be illesztés előtt párszor,
s beengedhetjük az enyvet, ha már tutira bepásszol.
Távolítsuk el gondosan a rés körüli enyvet,
ezek után a csókák tíz-húsz percet pihennek...
Ha jó a munka, nyomd a denszet s a megrendelő pucsít,
tolja a lét, és a tetejébe ad egy nagy ötös pacsit!

Ezen annyira felbátorodtam, hogy vettem egy nagy levegőt, és meghívtam Jánost a 2014 novemberében megrendezett irodalmi kávéházra. Mentegetőztem, hogy nem tudunk fizetni, meg így, úgy, közben már szinte megbántam, hogy hogy is jutott eszembe egy ilyen merész ötlet – de szerencse, hogy eszembe jutott, mert tényleg eljött!!! Sőt! Nem hittem, hogy lehet fokozni, de az első alkalom annyira megtetszett neki, hogy azóta mindegyik irodalmi kávéházra eljött, és elvileg remélhetjük, hogy a jövőben is megtisztel minket.

Ezekről az alkalmakról néhány videó is megtekinthető – diákok vették fel a mobiljukkal, szóval a minőség nem az igazi, de valami csak „átjön”:



Mostanra már egyébként nem „csupán” Lackfi János az egyetlen „híresség” a csoportban. A „slam poetry” szintén fontos része a kozmás „irodalmi életnek” – a műfaj nagyon inspirálóan hat a tanítványaim egy jelentős részére. Emiatt még 2013-ban Pion Istvánnal vettem fel a kapcsolatot, szintén Facebookon, mert személyesen nem ismertük egymást, de „amúgy” évfolyamtársak voltunk a Pázmányon, gondoltam, hátha… Először azért írtam neki, hogy legyen kedves, küldjön nekem pár tanulmányt a műfaj hátteréről, hogy mégse a wikipédiáról állítsam össze az érettségi tételt. István nagyon készséges volt, kérésemre hamarosan csatlakozott a csoporthoz is.

Aztán jött a 2014-es Pilvaker, melyre elmentünk a diákokkal, de nagy csalódást jelentett, hogy a slammereket az utolsó pillanatban „kicenzúrázták”. Írtam Istvánnak, hogy ez milyen rosszul érintett minket. Ő annyira a szívére vette a dolgot (bár természetesen nem tehetett a dologról), hogy 2014 májusában eljött hozzánk személyesen, sőt, jött vele még Csider István, Kemény Zsófi és Simon Márton is, és tartottak nekünk egy felejthetetlen slam-délutánt. Azóta persze ők is csatlakoztak a csoporthoz. Horváth Kristóf akkor nem tudott jönni, de 2014 őszén ő is ellátogatott hozzánk, slam-work shop-ot tartani az érdeklődő diákoknak. Valami lehet itt a levegőben, mert neki is annyira rokonszenves lett a dolog, hogy idén áprilisban újra eljön hozzánk. Természetesen most már ő is „virtuális Kozmaköltő”.

Egyébként pedig a „kozmaköltők” hétről hétre küldtek szövegeket a Klubrádió 2014 őszén induló, „Hátaztán” című, „slam poetry-műsorába”, melynek állandó rovata volt a „Vándorszöveg”: tíz megadott szó felhasználásával, megadott témára kellett szöveget írni. (Szerencsére újra indult!) A diákok aktivitásában a műsor szerkesztői is láthattak fantáziát, mert az egyik műsorból felhívtak minket, és készült egy rövid interjú a kozmaköltőkről.

A csoport életében szintén fontos állomás volt, hogy Kukorelly Endrével is megismerkedtem, akinek csatlakoztam a Kortárs magyar irodalom a közoktatásban nevű csoportjához a Facebookon.

Kukorelly Endre 2014 decemberében megosztotta ebben a csoportban egy cikkemet, amit a kozmás irodalomtanításról írtam – ezek után nagyon sok „külsős” is csatlakozott hozzánk. Már nemcsak kozmás diákok, de más iskolák tanulói, sőt, néhány egyetemista is posztolja időnként a szövegeit.

Itt tartunk most..

Sulyok Blanka

„A Digitális nemzedék konferencián muzsikált és táncolt ma csapatunk, ahol egykori egyetemi szaktársam, majd kollégám, a fanyűvő tanoncokat rím- és dallamfaragásra is motiváló Sulyok Blanka is előadott (a zenekarban pedig énekelt és hegedült). Saját dalt, illetve roma és magyar folkot játszottunk jazzes-swinges ízekkel.” (Nádudvari Péter)

1Sulyok Blanka a Hidak – Kultúraközvetítés a magyartanításban című szekcióban mutatkozott be.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2015. április 1.
Itt a konferencián való szereplés videója:
https://www.youtube.com/watch?v=mwpmR_MQH_o&feature=youtu.be, Sulyok Blanka: http://bit.ly/1GKDCRa
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.05.22.
Teszteltük két gyerekkel a Holnemvolt Várat, fájdalmas élmény volt
Egy 3 és egy 6 éves gyerekkel néztük meg az Állatkert mellett most megnyílt Holnemvolt Várat, és nem esett jól. A nagyobb imádta, a kisebb csak azt hallgatta, mit miért nem tud használni....
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.22.
Visszafordíthatatlan az állapota, mégis évente vizsgálni kell
A súlyosan, halmozottan sérült gyerekek többsége születése óta él betegségével, gyógyulásukra legtöbbször kevés az esély. Szüleiknek ennek ellenére évről-évre bizonyítaniuk kell...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.05.22.
304 milliót kap a felcsúti általános iskola
A kormány döntött a felcsúti Endresz György Általános Iskola 304 175 000 forintos új épületének megvalósításáról - számol be a Menedzsment Fórum. Ebbe nem tartoznak bele az építkez...
(Forrás: Népszava)
--
2018.05.22.
Gyermekotthonban élő gyerekek mondanak verset a BKK járatain
Újdonsággal készülünk gyermeknapra: 2018. május 22-től 27-ig József Attila Altató, Bartos Erika Villamos, Forgalom és Trolibusz, Erdős Virág Négyeshatos és Varró Dániel Hol alszik a villamos...
(Forrás: Index)
--
2018.05.22.
Mélyen hallgat a magyar delegáció a CEU amerikai kampuszáról
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese a múlt héten számolt be arról, hogy a Bard College falain belül kialakított oktatási helyszínt olyan magas rangú magyar tisztviselők szemrevételezték m...
(Forrás: Eduline)
--
2018.05.22.
A gyerekek közel fele már hároméves kora előtt rendszeresen használ okostelefont
Magyarországon a 3 évnél fiatalabb gyermekek 42 százaléka rendszeresen használ valamilyen okoseszközt, és kisiskolás korra ez a szám 89 százalékra nő – derül ki az NN Biztosító megbí...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.05.21.
Nevelj jedit! - A képzelet pedagógiája. Kultúraváltás a pedagógiai szakirodalomban. Lencse Máté recenziója
Meggyőződésem, hogy sok ilyen könyv kellene. Mármint olyan, ami jól néz ki, hívogató, aztán kézbe venni is kellemes, sőt, még az illata is jó. És kinyitva sem tűnik fel semmi különö...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.05.21.
Megdöbbentő, de ez a térkép az iskolai mészárlásokat mutatja
Legalább tíz halottja és tíz sérültje van a pénteki, Santa Fében történt iskolai lövöldözésnek, amit egy Dimitrios Pagourtzis nevű 17 éves diák követett el. Pagourtzis a 11. osztályba...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.05.21.
Trónok harca a PDSZ-nél
Közös beadvánnyal fordult a bírósághoz a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) több tagja, a szakszervezet áprilisi rendkívüli tisztújító kongresszusa szabályosságának vizsg...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Anna:] Mindannyiunknak más fáj, ha fáj egyáltalán valami. Angolul 800 szóval egy életet le lehet élni, 3000-rel már király lehetsz, legalábbis a nyelvvizsgán. Nem baj, ha bővül is a szókincsük. Szegény Móra nem tehet róla, hogy saját korának nyelvét használta, ahogy a gyerek se […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[Szilvia:] A Kisködmön legfájóbb pontja a nyelvezete! Nem a történetek, nem a halál folyamatos jelenléte, mert a népmesékben is mindig meghal valaki, de azt élvezik a gyerekeim. A régies nyelvezet, melynek lényege, hogy a gyerek minden hétvégét átsírva és ha lehet a legtovább húzva az […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--

[H.M.:] Kedves Jázmin! Nagy örömmel és egy picit torokszorító érzéssel olvastam a sorait (az írás közkinccsé válása, és az egyik gondolat okozta az ambivalens érzést). Amit Ön leírt, azt nagy nemzetközi és hazai kutatások is alátámasztják: azok a hallgatók a legsikeresebbek, a […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[Anna:] Bár olyan eccerű lenne, hogy vasszigor, oszt' kész... Az egyén vagy csoport, amely a problémákat nem hajlandó tudomásul venni, hanem saját tudattalanjába száműzi, vagy a fegyelem válaszát adja rá, azaz elfojtja, s ez lényegileg ugyanaz, a robbanás felé halad. Lehet […]
Szegregáció »

--

[Szekszárdi Júlia:] Kedves KGY! Nem kétséges, hogy a szülők felelőssége óriási, de az Ön által ajánlott „vasszigorral” itt semmire sem mennénk. A szegregáció következményeiről lehet olvasni a bejegyzésben, és ugyanerről van szó a Gettórenoválás és iskolai szegregáció egyházi […]
Szegregáció »

--

[KGY:] Kedves Nóra! Ön hatalmasat téved a felelősség magállapításában! A gyermekért elsősorban 95% a szülők a felelősek a társadalmi felelősség csak a maradék 5%-ban kérhető számon, miután a szülő teljesítette a tőle elvárható részt. Nevelni a családban lehet a többi gyenge […]
Szegregáció »

--

[Varga Zsolt:] Az állam társadalmi igényt elégít ki, lásd: https://www.es.hu/cikk/2018-03-09/rado-peter/2018-az-oktataspolitikai-remenytelenseg-eve.html
Szegregáció »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek