OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. július 8.
» Hozzászólások (8)

Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának

Tisztelt Államtitkárság!

Mint ahogyan az MTI által közölt hírből megtudtuk, jelenleg zajlik Balatonőszödön a Kárpát-medencei magyar pedagógusok számára szervezett egyhetes osztályfőnöki képzés 105 pedagógus részvételével. A képzés célja közösségformáló osztályfőnöki szerep megerősítése modern pedagógiai módszerekkel. A hírből az is kiderül, hogy mindez a „magyar felsősök éve” keretében került megrendezésre, az 5-8. osztályban működő osztályfőnökök ezúttal a „közösségszervező, értékrendteremtő, pályaorientáló feladatok ellátásával” ismerkedhetnek meg. Ráadásul még a kirándulásszervezést is oktatják nekik egy zirci program keretében, és szó esik a neten szocializálódó ifjú generációval kapcsolatos aktuális problémákról. A témaválasztást azzal indokolják, hogy „a külföldi, magyarlakta területek többségén jó a szakemberképzés, de van, ahol hiányzik, vagy nem olyan erős az osztályfőnökképzés, mint Magyarországon”. A rendezvényről Milován Orsolya az államtitkárság főosztályvezetője nyilatkozott, tudomásom szerint a Duna tévében is.

Mint a majdnem másfél évtizede működő Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének (OFOE) alapító elnöke és a téma országosan elismert szakértője szeretnék néhány kérdésre választ kapni:

  • Mi indokolja, hogy nemzetpolitikai ügynek minősül az osztályfőnökség?
  • Miért nem kaptunk (mi, a szakma reprezentánsai) részletesebb tájékoztatást ennek a rendezvénynek a létrejöttéről?
  • Miért nem ismerhettük meg a konkrét programot, és miért nincs lehetőségünk figyelemmel kísérni annak megvalósulását?
  • Miért nem nyilvános az sem, hogy kik tartják a képzést? (A közzétett MTI hírből csupán annyi derül ki, hogy részben hazai, részben felvidéki szakemberek.)
  • Mi indokolja a témával kapcsolatos szinte teljes hírzárlatot?

Az osztályfőnökség témaköre, ez az olykor alá-, máskor túlbecsült pedagógiai szerep nagyon fontos a számunkra, nagyon sokat és alaposan foglalkoztunk és foglalkozunk vele. Ebben a témában minden határontúli magyarlakta országban is voltunk már, több, mint egy évtizede személyes kapcsolatban állunk az ottani pedagógusszövetségekkel, számos közös projektünk is volt, többször szerepeltünk mint előadók, trénerek az ott szervezett nyári egyetemeken, tartottunk képzést az osztályfőnöki témakörben (is). (Ráadásul én 2000 óta a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetem Pszichológiai és Neveléstudományi Karán oktatok.)

Ismerjük tehát a témát, ráadásul tisztában vagyunk a határontúli magyar pedagógusok ezzel kapcsolatos szükségleteivel és igényeivel. Ezért is állunk értetlenül az aktuális helyzet előtt, és szeretnénk mielőbb választ kapni a kérdéseinkre.

2014. július 8.

Dr. habil Szekszárdi Júlia
egyetemi docens, az OFOE elnöke

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2014. július 25.
Kedves Norza! Részt vettetek rajta, és jól éreztétek magatokat, ennek őszintén örülök, de gondolom: nem Ti voltatok a szervezők. Már arról kaptam informális tájékoztatást, hogy kik tartották a foglalkozásokat, nincs is ezzel semmi gond. De miért hétpecsétes titok, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon? Az sem világos, hogy miért a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága ügye ez a szakmai kérdés, és miért van ekkora csönd körülötte. Őszintén érdekel, hogy, milyen problémák foglalkoztatják a résztvevő kollégákat, hogyan lehetne összekötni a kapcsolódó tapasztalatokat. Az érdemi együttműködéssel mindenki nyerne. Sajnálom, ha ezt kötözködésként éled, élitek meg.
Norza | 2014. július 25.
MI = 105 külhoni magyar pedagógus, aki résztvett a balatonőszödi továbbképzésen
OFOE | 2014. július 23.

Kedves Norza!

Köszönöm szépen a tájékoztatást. Lehet, hogy figyelmetlenek voltunk, illetve a meghirdetések olyan internetfelületeken történtek, amelyeket mi nem láttunk. Annak ellenére, hogy folyamatosan figyeljük a világhálót.

Nem a kákán keressük a csomót, de furcsának tartjuk a külső kommunikáció szinte teljes hiányát. Azt továbbra sem tudjuk, hogy kik voltak a program szervezői, és nagyon kíváncsiak vagyunk magára a programra, a részletekre. Nem azért, hogy kötekedjünk, hanem hogy tisztán lássunk, és bővítsük szakmai kapcsolatainkat. Nálunk szakmai körökben senkit sem találtam, aki egyáltalán tudott volna az eseményről.

Az egyesület működik 15 éve, én személyesen már szintén több évtizede vagyok ennek a területnek az ismert szakértője, erősen érdekelt a témában, és nem tudom elképzelni, hogy április óta ne vettem volna észre egy ilyen hirdetést. Amikor a képzés induló napján az MTI hír megjelent, rá is kerestem, és ezen a több médium által közölt egyenszövegen kívül a világon semmit nem találtam. Egy kolléganőm felhívta a figyelmet a Facebook oldalukra, érdemi tartalom azonban ott sem olvasható.

Kedves Norza, nagyon megköszönném, ha jelezné, hogy ki az a "MI", akinek nevében a levelünkre reagált.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia
Norza | 2014. július 22.
Tisztelt OFOE (képviselők),
A teljes projekt már áprilistól elérhető volt az interneten, nyilvánosan volt meghirdetve és minden határon túli magyar pedagógus pályázhatott, ha érdekelt volt a témában. A határon túli magyar pedagógus szervezetek is nyilánosan hirdették a honlapjaikon, tehát nem volt semmi titkolózás. A képzés trénerei a pozsonyi TANDEM és a magyarországi OTP Fáy András OK Központ trénerei voltak, mindkettő szakszerű képzést biztosított a jelenlevő osztályfőnökök részére. Mi nem csak 15 éve, hanem évtizedek óta érdekeltek vagyunk a témában, tehát úgy gondolom, hogy szakszerűen megszervezték ezt a továbbképzést. Tehát értelmetlen dolog "a kákán a csomót" keresni.
OFOE | 2014. július 19.

Kedves Norza!

Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti.

Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők hasznosnak ítélték. Ezzel együtt roppant érdekelne bennünket, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon, milyen témákkal foglalkoztak, mi keltette fel különösebben az érdeklődést stb. Azt is jó lenne tudni, hogy kik voltak az előadók.

Megköszönjük, ha élményeit Ön is megosztja velünk. Megtaláltuk a rendezvény Facebook oldalát, de konkrétum onnan sem derült ki. Sok kedves, mosolygó arc, és semmi több.

Reméljük, kapunk majd "hivatalos" választ is.
Norza | 2014. július 19.
Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek.
Kedves kérdésfeltevők, örömmel értesítem Önöket, hogy én is részese voltam ennek a képzésnek, és megnyugtathatom a kiváncsi érdeklődőket, hogy szakmailag kiváló előadók tartották a képzést. Sok és szakszerű módszert sikerült elsajátítanunk, melyeket osztályfőnökként nagymértékben tudunk majd kamatoztatni az óráinkon. Tehát nincs semmi ok az aggodalomra.
Juli | 2014. július 10.
Kedves András! Nem tudok minden választ, persze egy részüket sejtem. Valóban érdekel, hogy (a pénzmosásra való valószínűsíthető indokon túl) mi az oka annak, hogy éppen az osztályfőnökség témájában tartanak egyhetes képzést a Balatonnál, és erről semmi konkrétumot nem árulnak el. (Szép kis összeget áldoztak pedig rá feltételezhetően nem a magánvagyonukból.) Nagy valószínűséggel olyanok kontárkodnak itt, akik az ügy szakmai részéhez nem értenek. Nagyon érdekel, hogy ki tart ezúttal előadásokat, műhelyeket milyen tartalommal,milyen szakmai koncepcióval "oktatja" a résztvevőket. Miért csak egy MTI hírből értesül erről a szakma? A programmal kapcsolatos szándék azontúl, hogy Semjén Zsolt "hajszálerekkel akarja behálózni a Kárpát medencét", teljes homályban van. Elegem van abból, hogy számunkra fontos szakmai kérdésekről a témában járatlan emberek döntenek hatalmi pozícióból. Mint elefántok a porcelánboltban!
Szőllősy-Sebestyén András | 2014. július 10.
Kedves Szekszárdi Júlia!

Kérdéseire sajnos ön is tudja a választ: Éppen azokra nincsen szükség, akik jól ismerik az adott területet, és értenek hozzá. (A szakértelem liberál-bolsevik trükk.) -- De azért nagyon jól tette, hogy megírta levelét!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek