OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. július 1.
» Hozzászólások (0)

Az elmúlt tanév krónikája

Sok mindent el lehet mondani 2013/2014-es tanévről, csak azt az egyet nem, hogy unalmas lett volna. Lélegzetelállítóan sok minden történt ebben az időszakban. A honlapunkon napi rendszerességgel frissülő sajtófigyelő segítségével idézem fel az eseményeket, az ezekhez fűződő aktuális megnyilvánulásokat, véleményeket. A tanév krónikáját hat részben közöljük. Ez a minisorozat lesz olyan izgalmas, mint bármelyik szappanopera, sőt valóságshow. Ráadásul velünk történik, számunkra ez a ValóVilág.

1. Indul a tanév

Érdekes tanévnek nézünk elébe, a kormány ugyanis a jelek szerint nekilátott, hogy lerombolja a magyar általános- és középfokú oktatás maradékát is, a füstölgő romokat pedig megreformálja, márpedig a pusztítás és a reform a legbiztosabb módszere annak, hogy valami eltüntessünk a föld színéről. Esetleg még meg is védhetnék a közoktatást, hogy nyoma se maradjon. Most nem lesz jó diáknak lenni, az is biztos, de a szülők sem fognak spontán örömtüzeket rakni kies kúriájuk előkertjében, Hoffmann Rózsát ünnepelve. (Iskolák a határon)

Több iskolába nem szállították ki a megadott időpontra a tankönyveket, emiatt a tanárok és a Klik által kiküldött diákmunkások feleslegesen vártak. Ahova megérkeztek a csomagok, ott kiderült, van olyan gyerek, akinek nevére több, vagy épp egyetlen tankönycsomagot sem küldtek. (Káosz: késve érkeznek a tankönyvek az iskolákba)

Több oka is lehet annak, ha valaki nem kapott tankönyves díjbekérőt. Az egyik, hogy ingyenesen jár neki a csomag, a másik, hogy valamilyen adminisztrációs hiba történt – mondta a Lánchíd Rádióban a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Arany László Tamás hozzátette: a problémát mihamarabb jelezni kell az iskolában vagy a Könyvtárellátónál. Elmondta azt is: azoknak, akik augusztus 15-ig nem teljesítették fizetési kötelezettségüket, pótdíjbekérőt küldenek az iskolába. (Ezt a problémát mihamarabb jelezni kell az iskolában)

Száz bűnmegelőzési tanácsadó kezdi meg munkáját szeptembertől az ország 14 év feletti diákokat tanító iskoláiban. A rendőrtisztek képzése augusztus 12-én kezdődött a Veszprém megyei Csopakon - közölte Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata. a bűnmegelőzési tanácsadó elsődleges feladata megvédeni a fiatalokat a bűncselekményektől, hogy se elkövetővé, se áldozattá ne váljanak, különös tekintettel a kábítószerrel való visszaélésre. Ennek érdekében a tanácsadónak szolgálati ideje túlnyomó részét a hozzá tartozó - legfeljebb három - iskolában kell töltenie, élő kapcsolatot kell létrehoznia a diákokkal, pedagógusokkal és a szülőkkel. (Bűnmegelőzési tanácsadók lesznek szeptembertől az iskolákban)

Megalakult az iskolákat összefogó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, küszöbön áll a pedagógus-életpályamodell, készül a pedagógusok kollektív szerződése. Vajon milyen újabb változások és kihívások jöhetnek még? Mindez kiderül az Edupress beszélgetéséből a kőszegi Tranzit - Fesztivál a Határon rendezvényen augusztus 22-én. A kérdésekre Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár és Jeszenszky Gabriella, az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetségének szakbizottsági tagja igyekszik választ adni. (Változások sora érinti a pedagógusokat)

A 2016-ban érettségizők csak akkor kezdhetik meg az írásbeli és szóbeli vizsgákat, ha legalább 50 óra közösségi munkát végeztek - emlékeztette a diákokat tanév eleji kiadványában az Emberi Erőforrások Minisztériuma.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) tájékoztatása szerint a köznevelési törvény előírja, hogy az általános iskolákban a foglalkozásokat úgy kell megszervezni, hogy azok legalább délután négy óráig tartsanak – a részvétel pedig kötelező, méghozzá az összes általános iskolai évfolyamon. Igaz, az iskolaigazgató a szülők kérésére felmentést adhat, de csak akkor, ha az adott intézmény nem egész napos iskolaként működik.(Délután 4-ig tart majd a tanítás az iskolákban)

Totális káosz – így jellemezhető az alapítványi szakközépiskolák és szakiskolák helyzete. Ember legyen a talpán, aki az ezerféle jogszabály közül – nemzeti köznevelési törvény, szakképzési törvény, több minisztériumi és kormányrendelet – ki tudja hámozni, milyen feltételek mellett kezdhetik meg a tanévet ezek az iskolák. Egy biztos: a hátrányos helyzetű, magatartás-zavaros tanulókat felkaroló Zöld Kakas Líceumnak például még nincs a következő tanévhez szükséges oktatási megállapodása. (Alapítványi iskolák: Hajszálon függve)

Hoffmann Rózsa arról, hogy a sajtóhoz érkeztek iskoláktól olyan információk, amelyek szerint nem érkeztek meg hozzájuk a tankönyvek, úgy reagált: „nem természetes, hogy határidő előtt (...) pánikot keltenek egy-egy esetleg lassabban megérkező csomag miatt”. Szeptember elejére ígérte a könyvtárellátó, hogy minden iskolában ott lesz a tankönyv. Az ígéretet teljesíteni fogják - mondta Hoffmann Rózsa. (Hoffmann szerint szó sincs a tankönyv-előállítás államosításáról)

„ Ha arra céloz, hogy megtévesztő kommunikációt folytatunk, azt vissza kell utasítanom. Egyetlen pillanatig sem titkoltuk, hogy a munkarend átszervezése kíséri a béremelést. A tanárok némelyike eddig úgy vélte, egyetlen kötelessége van: megtartani az órákat. Csakhogy ez a mentalitás nem fér össze a nevelésközpontú oktatásirányítási filozófiánkkal. A családok zömében a szülők reggeltől estig dolgoznak, ráadásul megszűnt a három generáció együttélése, s nincs odahaza a nagymama, aki foglalkozna a gyerekkel. Így az iskolának kell gondoskodnia a diákokról, különben elkallódnak, rossz útra térnek, elkezdenek bandázni, rengeteget interneteznek, ülnek a gép előtt, rossz hatások érik őket, ne adj Isten, odáig fajulhat mindez, hogy devianciába torkollik az életük.” (Interjú Hoffmann Rózsával)

A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (előzőleg Nemzeti Tankönyvkiadó) tanévnyitó konferenciáján ezernél is több pedagógus részvételével indult el a tanév. A rendezvény plenáris előadói Pokorni Zoltán és Vekerdy Tamás voltak. A konferencia nyitó előadásán Kiss János Tamás vezérigazgató elmondta: az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szakembergárdának köszönhető, hogy idén a szűk határidők ellenére is időben elkészültek a tankönyvek. Az új terjesztési rendszer gyermekbetegségeit maguk is tapasztalták, de reményét fejezte ki, hogy a problémák ellenére minden diákhoz eljutnak iskolakezdésre a megrendelt tankönyvek. A tanévnyitó kapcsán Pokorni Zoltán arra hívta fel a figyelmet, hogy a színvonalas oktatáshoz sokszínű tankönyvkínálatra van szükség, mert nincs olyan üdvözítő, kizárólagos oktatási eszköz vagy módszer, amellyel minden gyereknél el lehet érni a kitűzött pedagógiai célokat. (A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó tanévnyitó konferenciája)

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet olyan „érthető nyelvezetű” tankönyvet fejlesztett ki a szakiskolai diákoknak, amelyből a magyartól a természetismeretig mindent megtanulhatnak. A „közismereti tankönyvből” csak a testnevelés és az idegen nyelv maradt ki. (Egyetlen tankönyve lesz a szakiskolásoknak)

A jelentős volumenű pedagógusbér-fejlesztést még 2011 decemberében foglalták törvénybe, és ennek a most kezdődő tanévtől kellene életbe lépnie, ám a kormány most mégis kénytelen visszakozni. „Az ország gazdasági teljesítőképessége nem teszi lehetővé a 2011-ben elfogadott törvényben meghatározott mértékű béremelést, csak egy ennél, 2013 szeptemberében, még kisebb, de minden érintett számára érzékelhető mértékű emelést, majd azt követő négy év alatt a teljes béremelés garantálását” – írta Balog Zoltán humánminiszter a múlt szerdán a parlamentnek benyújtott törvénymódosítási javaslatának indoklásában. (Nem minden tanár visz haza többet)

Egyetlen éjszaka alatt megfordult a legújabb Hoffmann–Pokorni-csata állása: a fideszes szakpolitikusok visszavonták az előző este még támogatott módosító indítványokat. A Jobbik név szerinti szavazást kért az egyik javaslatról, de hiába: végül mégis lesznek olyan tanárok, akiknek csökkenést hoz a fizetésemelés. (Több ezer pedagógus bére csökkenhet)

A köznevelésért felelős államtitkár szerint nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába. Az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben, hogy szívja magába óvodás- és iskoláskorban azokat az értékeket, amelyeken Európa és Magyarország felépült – jelentette ki Hoffmann Rózsa az egri főegyházmegyei tanévnyitón az egri bazilikában kedden. (Hoffmann Rózsa nem üveggyöngyöket szór a tanárok elé)

Az államtitkár a Magyar Hírlapnak nyilatkozva fogalmazott így: „Csoda attól az országtól, amely éveken át lavírozott a szakadék szélén, hogy képes volt erre a teljesítményre, és hogy garanciát vállalt a folytatásra is”. Szerinte az összegek, amelyekkel elkezdik a béremelés folyamatát, méltók a pedagóguspályához. Kifejtette: személyesen is úgy éli meg, hogy nagy eredmény ez. A köznevelési államtitkár hangsúlyozta: a szocialista kormányzat ideje alatt egyhavi bért elvettek a pedagógusoktól, és tíz százalékkal megemelték a kötelező óraszámot, bérkompenzáció nélkül. (Csoda a pedagógusok béremelése)

Az egyházi iskolarendszer bizonyított Magyarországon – mondta az Emberi Erőforrás Minisztere a Benkő István Református Iskola tanévnyitóján. A miniszter szólt az erkölcstan bevezetéséről is. Kijelentette: egy szégyenfoltot orvosoltak. A volt keleti blokk államai közül ugyanis egyedül Magyarországon nem volt a tantervbe illesztett erkölcstan.(Balog Zoltán: Egy szégyenfoltot orvosoltunk)

„Hívatlanul létezünk. Előállnunk is úgy kell, úgy lehet: vakmerőn, hívatlanul. Ha van, ha volt hivatásunk. Ha nem akarjuk, hogy egy hallgatásba menekülő, fejét félrefordító társadalom bennünk találjon bűnbakot, és azt mondja, gyávák vagyunk. Ha a XXI. században, Európa közepén úgy gondoljuk, van beleszólásunk a saját életünkbe, tudatosan és jól akarjuk végezni a munkánkat, és felelősnek érezzük magunkat a ránk bízott gyerekekért. Ha tanárok vagyunk. Ha tényleg a mi szakmánk a legszebb. Elméket nyitogat. Tudni és lenni segít. Ha magunk is elmék vagyunk, nem vadak” - áll a csoport bemutatkozásában, amelynek jelenleg 4500 meghívott Facebook-tagja van. (Tanárok és szülők tiltakoznak a kormány oktatáspolitikája ellen)

A szülő elsődleges oktatói-nevelői jogainak törvényi korlátozása, a megemelkedett és a gyermekek számára életkori sajátosságaik miatt kifejezetten káros iskolai óraterhelés, valamint a sajátosan összeállított tananyag hatásainak részbeni kivédésére a szülő legális lehetősége hogy kérje, gyermeke magántanulóként tegyen eleget tankötelezettségének (A magántanulói jogviszony – a polgári engedetlenség egy lehetséges formája)

Hangos a sajtó a tanévkezdéstől, ahol a pedagógusok (részleges) béremelése együtt jár azzal, hogy diáknak és tanárnak egész nap benn kell maradnia az iskolában. Míg az államtitkár azzal érvel, hogy az így elmaradó túlórapénzt fedezni fogja az emelés és egyébként is anomáliák voltak a túlóra kifizetésekkel kapcsolatban, a másik oldal bírálja a kormány lépését, mert szerintük a béremelés részleges volta és az egész napos bennlét együttesen kioltja annak hatását. (Béremelés ösztönzés nélkül?)

A pedagógushivatást támogató előmeneteli rendszer bevezetésével a kormány kiszámítható és biztonságos életutat, tisztességes bérezést biztosít az óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak – áll az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) köznevelésért felelős államtitkárságának közleményében. (Emmi: Megengedhetetlen a „hazugságokkal teli” szocialista kampány)

Pokorni Zoltán volt oktatási miniszter szerint azonban túldimenzionált a tankönyvügy, túl nagy jelentőséget tulajdonítanak az fejlesztéssel és ellátással kapcsolatos teendőknek. A fő kérdés inkább az – fogalmazott a politikus –, hogy mennyire differenciált a tankönyvkínálat. Azt kellene befolyásolni, hogyan tanítanak a pedagógusok, nem a tartalmat kell fejleszteni. Az elsődleges szempont, hogy a tankönyveknek a gyerekek igényeit szolgálniuk, ám ilyen Magyarországon ez alig fordul elő. „A tankönyvfejlesztés nálunk a tanárokat és nem a gyerekeket célozza meg. Az ideális az lenne, ha egyéni fejlesztési utakhoz illeszkedő tankönyvkínálat jönne létre” (Pokorni: túldimenzionált a tankönyvügy)

Miniszteri biztost kap a Klik, akinek „fejlesztési javaslatok” kidolgozása lesz a feladata – erősítette meg egysoros válaszlevélben az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerdán a hvg.hu értesülését. Úgy tudjuk, a tankerületek felé helyezett Klebelsberg Intézményfenntartó Központ felé kerülő miniszteri biztos kinevezését maga a miniszterelnök szorgalmazta, aki nagyon elégedetlen az oktatási reform akadozása miatt. Úgy tudjuk, a Klik működésével szemben a kormányban és a Fidesz-frakcióban is általános az elégedetlenség. (Orbán is elégedetlen, miniszteri biztost kap a Klik)

A Klik az iskolaigazgatókra testálta azt a feladatot, hogy írassák alá pedagógusok kinevezésének módosítását. A dokumentumon szerepel az új bér, illetve az, hogy a tanár ezentúl a Pedagógus Kamara tagja. A számos homályos pont ellenére a legtöbben aláírják a papírt, a renegát pedagógusokat pedig jegyzőkönyvezik. (Új szerződés és kari kényszertagság a pedagógusoknak?)

„Őszi nagytakarítás az oktatásban” címmel szervez országos megmozdulást október 5-én, a pedagógusok világnapján a tanárokból és szülőkből álló Hívatlanul Facebook-csoport. A felhívás szerint a köznevelési törvény semmibe veszi a gyermekeket, a tanárokat és a szülőket is: „mivel a törvény megalkotásákor sem a szülőket, sem a tanárokat nem kérdezték meg, most hívatlanul itt vagyunk, tiltakozunk és követeljük az új köznevelési törvény eltörlését, a felelősök elbocsátását” (A köznevelési törvény eltörléséért tüntet a Hívatlanul csoport)

Alig egy hónap telt el a tanévkezdés óta, és az iskolák közel negyede már elkezdte megszervezni a közösségi szolgálatot, emellett a fogadó szervezetek is több programmal készülnek, hogy minden tanuló az érdeklődésének megfelelő tevékenység közül választhasson. Többek között tárlatvezetésben, régészeti feltárásokban, állatmenhelyek segítésében tevékenykedhetnek, de időseket is meglátogathatnak a diákok. A pedagógusok felkészítése és munkájuk megkönnyítése érdekében tájékoztató napokat, és ingyenes továbbképzést szervez az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI). (Az iskolák és a szervezetek már készülnek a közösségi szolgálatra)

Gyors problémamegoldással sikerült feloldani és kezelni a feszültségeket. Az esztendő első felét az átadás-átvétel uralta, mostantól azonban a szervezet és az oktatás fejlesztésére koncentrálunk, amihez kellő forrás is rendelkezésünkre áll − mondta a Kiemelte: az uniós, TÁMOP-, TIOP-, KEOP-forrásokból 2014 végéig több mint 20 milliárd forint jut a futó projektekre, és ezenfelül is van még 10 milliárd forintos kiemelt projekttervünk. Ez azt is jelenti, hogy az idei év a szakmai feladatok megvalósításához illeszkedően már valóban a fejlesztésekről szólhat.(Napi Gazdaságnak Marekné Pintér Aranka elnök.)

Október vége közeledik, a tanítás nyolcadik hete kezdődött el, de még most sem érkezett meg minden tankönyv az iskolákba. Van, ahol egy érettségi tárgy könyveit nem kapták még meg a végzős osztályok, máshol fénymásolják a hiányzó tankönyveket. A központosított tankönyvterjesztés akadozásai váratlan töbletterhet jelentettek az iskoláknak, és miközben a kormány sikerként könyveli el a tankönyvterjesztés államosítását, forrásaink szerint a tanárok és tankönyvfelelelősök alig győzték a tűzoltást, hogy az oktatás zavartalanul elkezdődhessen. Sokan az állami terjesztőt megkerülve fű alatt egyenesen a kiadóktól rendeltek, hogy végre elkezdhessenek tanítani – az ő hiányuk ezért meg sem jelenik a gyanúsan alacsony hivatalos kimutatásban. (Teljes a káosz tankönyvfronton)

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.11.20.
Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik
Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszked...
(Forrás: B1 BLOGCSALÁD )
--
2017.11.20.
„Hiszek a vitában”
Mindenütt vannak szakmai viták, ahol munka folyik. A vita fogja elindítani azt a pezsgést, amiből eredmény lehet, ezért hiszek benne – jelentette ki lapunknak Solti Péter, a Klebelsberg Központ...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.11.20.
Csak az volt a fura, hogy sok a gyerek
Az iskolát befejezték, dolgoznak, és azon vannak, hogy azt a szeretetet és biztonságot megadhassák gyerekeiknek, amit ők a saját családjuktól nem kaptak meg. Most publikáltak egy tanulmányt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.11.20.
Sorban állás: a kisgyerekes anyuka előnyt élvez a társasjátékban
Van egy társasjáték, amely Lengyelországban óriási sikert aratott, Oroszországban a fogyasztóvédelem betiltotta, lefordították angol, német, spanyol, japán nyelvre, és most már Magyarorsz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Ingyen dolgoztatta a diákokat a polgármester
Saját éttermeiben ingyen dolgoztatta a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola diákjait Bóta József, a Heves megyei Szihalom függetlenként nyert, de utóbb a Fideszbe bel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait
Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye né...
(Forrás: Index)
--
2017.11.17.
Tiltakozó nyilatkozat a középfokú oktatás átalakításával kapcsolatban
Pedagógushivatásukat gyakorló szakemberekként, sokan iskolás gyerekek szüleiként, és elsősorban tudatosan és felelősségteljesen gondolkozó állampolgárokként döbbenetünket és felháborod...
(Forrás: Hívatlanul.com)
--
2017.11.17.
Hiába költünk egyre többet az oktatásra, a magyar gyerekek mégis rosszabbul tanulnak
Egyre többet költünk oktatásra és a tanári pálya is vonzóbb lett, mégsem ezek az Európia Bizottság legfrissebb oktatási jelentésének legfontosabb megállapításai. A beszámoló szerint...
(Forrás: abcug)
--
2017.11.17.
Nagyüzem lesz a középiskolákban: 5800 szóbeli vizsgát tartanak öt nap alatt
A szóbelik az érettségi vizsgabizottságok előtt zajlanak. Ebben az időszakban 120 érettségi vizsgabizottságot működtető középiskolában, illetve kormányhivatalban 136 vizsgabizottság el...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek