OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2014. június 24.
» Hozzászólások (0)

Beszélgetés egy tizenévessel. 2. rész

„Bármit választok is, nagyon össze kell kapnom magam”

A múlt héten ott fejeztük be, hogy az alternatív iskolában végre megtaláltad a helyed.

– Igen. Jó oda járni.

Szóba került, hogy a nagyszüleidnél laksz iskolaidő alatt.

– Már nem, mert nagyapám besokallt, és hazaküldött.

Hogy érted ezt?

– Azt mondta, hogy már túl öregek hozzá, hogy engem kiszolgáljanak, meg nem tetszett neki, hogy fél éjszaka gépeztem.

Zavartad őket?

– Igen. Szeretnek, de ez már túl sok volt nekik, hetvenen felül vannak mind a ketten, mama mindig megvárt, ha éjszaka mentem haza buliból, aztán sipákolt egész nap.

Akkor neked sem volt szerencsés megoldás.

– Nem. Azért egy kamasznak nem az a vágya, hogy a nagyanyjáékkal lakjon.

Hogy oldódott meg ez a probléma?

– Hazacuccoltam, és otthonról jártam be busszal. Ebben a félévben meg már nincs gond, mert anyáék is felköltöztek, anya Pesten kapott munkát, és hét közben itt lakunk, hétvégén meg hazamegyünk.

Így jobban tudsz a tanulmányaidra koncentrálni.

– Hát igen. Ideje is, mert igaz, hogy van még két év az érettségiig, de szeretnék, előrehozottat is tenni, hogy ne legyen olyan sok.

Miből szeretnél előbb vizsgázni?

– Informatikából emelt szinten, meg angolból középszinten.

Ezek szerint a jövődben nagy szerepet szánsz az informatikának?

– Nem igazán, csak ez elég könnyű. Emelt nélkül meg nem lehet továbbtanulni.

Szóval szeretnél továbbtanulni. Mesélj a terveidről.

– Igazából fel sem merült bennem, hogy nem tanulok tovább, nálunk az egész család folyton tanul. Anya nemrég szerezte a harmadik diplomáját, ő tanít, a két nővérem egyetemista, a nagyobb bírónak készül, a kisebb szociális munkásnak, és ha elvégezte, pszichológiát is akar. Évek óta dilis nők futkosnak körülöttem, akik megbolondulnak a vizsgaidőszakban, és nem lehet hozzájuk szólni. De utána tök jó fejek, jól érzik magukat a bőrükben, és nem akarom hangosan mondani, de tényleg nagyon okosak. Mindenhol könyvek vannak, és mind használatban. Nálunk minden alkalomra is könyvet kérünk-kapunk, a nélkül nincs ünnep.

Apukádat kihagytad. Ő nem tanul?

– Ő egy ideig járt főiskolára, de másfél év után abbahagyta. Nem talált rá időt. Túl sok a munkája.

Mivel foglalkozik?

– Most van neki egy nagy raktárja, szállítási cége. Logisztikai vezető. Régebben kereskedelmi cégeknél volt logisztikai vezető, de adódott ez a lehetőség, és inkább önállósodott. Nem semmi, amit csinál.

Csillog a szemed. Büszke vagy rá?

– Büszke is vagyok, meg tetszik is, amit csinál.

Tehát érdekel a logisztika?

– Igen, most már elmondhatom, hogy érdekesnek tartom.

Eddig nem így volt?

– Hát, egyáltalán nem. Régebben nem foglalkoztam azzal, mit is csinál apa, tulajdonképpen nem sokat tudtam erről az egészről.

Ennek mi volt az oka?

– Kisebb is voltam, meg nem nagyon láttam bele. Mindig csak az jött le belőle, hogy sosincs otthon, elment hajnalban, meg késő este jött haza. Hétvégén meg, mikor otthon volt, bármit csinált is, egész nap telefonálgatott, anya dühös is volt, mert még ebédelni sem tudtunk anélkül, hogy hívják a boltok, vagy a sofőrök vagy a diszpécser. Éjjel is hívták, ha gond volt, és persze egy ekkora cégnél mindig van valami. Akkor ez engem zavart, mert nem lehetett vele beszélgetni két szót, anélkül, hogy megzavarták volna, vagy ha véletlen eljutott például egy farsangomra, ott is állandóan kiment. Nagyon zavaró volt, mert azt gondoltam, hogy nem érdekli, mi van velünk. Pedig csak el akart tartani minket. Akkor még azt gondoltam, hogy fúj, ilyet dehogy, mert semmi szabadidő, meg unalmas, nincs benne semmi jó. Ott még úgy terveztem, hogy a zeneipar felé megyek el, vagy kommunikáció, informatika körül gondolkodtam, de még a szociális munka is megfordult a fejemben.

Ezek szerint már nem ilyen irányba tartasz?

– Nem, mert megcsapott az üzlet, idézőjelben. És rájöttem, hogy ez egész érdekes.

Mi történt?

– Hát, apa eljött a korábbi munkahelyéről, és egy ideig egy magáncégnél dolgozott. Aztán jött neki az a lehetőség, hogy a volt raktárházat megveheti, és alapított egy céget. Már egy éve dolgozik azon, hogy benépesítse, partnereket keres, akik raktározást és szállítást kérnek, és már az elejétől többször elhívott magával. Úgyhogy láthattam, ahogy a semmiből lassan felépül valami, egy rendszer. És ahogy beleláttam, egyre jobban tetszett. Maga az, hogy tárgyalni kell, hogy minden szót kétszer meg kell gondolni, nehogy visszalépjenek, hogy ha már beköltözik egy cég, utána mennyi felelősséggel jár, hogy az áru eljusson oda, ahova kell. Ez nagyon durva, hatalmas munka, és a fázisai sem egyszerűek.

Ezek szerint édesapád elindított téged egy hivatás felé?

– Úgy néz ki. Tetszik a tárgyalás része, de a szállítási rész nem mindig, mert nagyon sok mindent kell összehangolni, hogy minden rendben legyen. Ráadásul hiába ért hozzá nagyon az ember, mindig közbejön valami. Lerobban a kamion, vagy bezár a bolti raktár, vagy nem adnak időpontot az időkapuhoz.

Mi az az időkapu?

– Időpontot adnak a beszállításra, ilyen pl. a Tesco, mert rengeteg kamion áru megy oda, és nem lenne szerencsés, ha egyszerre állnának a rámpa előtt, és várnák a lepakolást órákig vagy akár napokig. Mert ilyen is van néha.

Tehát ez a logisztika nagyon sok mindenből tevődik össze. Én eddig azt hittem, hogy csak raktározást jelent.

– Á, dehogy. Minden beletartozik, amíg az áru eljut valahonnan valahova. Apa is sokat vállal magára, persze van, amit más csinál, de ő felel a számlázásért, az autókért, a bérlőkért. És még sorolhatnám.

Sokat kell tudni ehhez a munkához.

– Igen, sokat kell tanulni. Ahogy apa mutogatja a dolgokat, van, amit rögtön megértek, de sok kiesik, fogalmam sincs sok mindenről.

Akkor a továbbtanulás már eldöntött tény?

– Persze. Érettségi után mindenképpen egyetemen szeretném tanulni a logisztikát, aztán legalább biztos állásom lesz. Igaz, hogy csatákra is számíthatok.

Milyen csatákra?

– Apával biztosan. Ő azt akarja, hogy megismerjem az egész menetét, vagyis kezdjem tök alulról, ahogy az amerikai filmekben is a milliomos gyerekek. De ha elvégzem az egyetemet, azért olyan beosztást akarok, ahol használhatom a tudásom.

Addig tudod bővíteni az ismereteidet a cégnél…

– Na ja. Apa most olyan dolgokat csináltat velem, amiket nem nagyon szeretek, például takarítógéppel felmosom a raktárt, persze olyan is van, hogy be kell mennem, segíteni a pakolásban, áruátvételben. Most például napok óta festjük az irodákat, mert jött rá bérlő, és olcsóbb, ha mi csináljuk saját kezűleg. De például az én feladatom a levelezőrendszer rendben tartása is.

Akkor aktív résztvevője vagy a cégnek.

– Persze, igyekszem mindent átlátni, meg kapok érte fizetést is. Nem sokat, de legalább nem kell kunyerálnom folyton. Szóval jó ez, mert azért sokkal jobb helyzetben vagyok, mint sok osztálytársam, van, aki még nem tudja, mit akar csinálni, és azt sem tudják, lesz-e munkájuk majd. Persze nekem sem egyszerű a helyzetem.

Miért gondolod így?

– Apa szerint megbízhatatlan vagyok, mert nem mindig megyek be, mikor megígérem, meg a múltkor felborítottam a takarítógépet és kifolyt belőle az akkumulátorsav. Felmarta a padlót. Szerintem engem jobban piszkál, mint a dolgozóit.

Többet vár el tőled, mert a fia vagy?

– Hát az biztos. Akármit csinálok, másképpen kezeli, mint a többieket. De hát mégiscsak tizennyolc éves vagyok, még nem érthetek annyira mindenhez, meg van, amit nem szívesen tanulok meg, mert unalmas.

Például?

– A számlázás, meg a fuvartervek, azok az agyamra mennek. Dögunalom, meg nagyon oda kell figyelni, hogy ne rontsd el. Én meg nem szeretem, ha túl sokáig ugyanazzal kell foglalkozni, meg ugyanarra figyelni. Engem jobban érdekel a mozgásos munka, hogy egyik órában targoncázok, másikban árut adok át, ilyesmi. De hát ez is hozzátartozik. Ami biztos, hogy tanulni kell, pedig az nem a kedvenc műsorom.

A tanulás valóban fontos, bármihez is szeretnél kezdeni…

– Jó, hát persze, csak nem minden kell. Sok olyat kell tanulni, aminek nincs haszna. Meg sokszor nem is tudok felkészülni, mert azért néha bulizni is kell, meg csajozni. Azért csak kell élni is. Jó, tudom, hogy fontos a jövőm, de hát ott lesz a cég.

És ha nem lenne ott?

– Hát, nem tudom. Mostanában ezen nem gondolkodtam.

Ezek szerint nincs „B” terved?

– Nincs. Kéne, hogy legyen?

Válaszolj te a kérdésedre. Kellene, hogy legyen?

– Hát… lehet. Igen, valószínűleg. De ezen nem gondolkodtam még. Mióta a cég megvan, csak ebben gondolkodom, eszembe sem jutott más.

Eleinte azt mondtad, érdekel a kommunikáció is.

– Persze, sőt. De hát ott meg totál telítve van, magasak a pontszámok is… mondjuk a logisztikánál is…

Mit gondolsz ezek után?

– Bármit választok is, nagyon össze kell kapnom magam. Tanulni kell, muszáj kicsit komolyabban vennem. Meg nem is muszáj apánál dolgoznom, ha összejön a másik szak.

Jól értem, hogy mégsem vagy biztos abban, hogy logisztikus akarsz lenni?

– Hát, tulajdonképpen azt gondoltam, hogy apa mellett jó állásom lesz, meg pénzem, és nem kell félnem a jövőtől.

És most mit gondolsz?

– Nem is tudom. Azt hiszem, ha komolyabban veszem a dolgokat, lehetek bármi. Az biztos, hogy nem segédmunkás akarok lenni, hanem vezető. Van érzékem az üzlethez, és képes vagyok több embert is irányítani. Még az is lehet, hogy mind a két szakot megcsinálom majd egymás után. Végül is a kommunikációra egy üzletembernek is nagy szüksége van. Csak változtatnom kell pár dolgon…

Mégpedig?

– Tényleg neki kell ülni a tanulásnak. Most már nem bukdácsolhatok, így is sok időt elvesztettem.

Szerinted mi volt az akadálya a tanulásnak eddig?

– A lustaságom, az biztos. Meg, hogy jobb fej legyek a többiek előtt.

A rossz tanulót jobban tisztelik?

– Mostanában nem igazán. Most már mindenki be akar jutni valahova. Csak így más voltam. Nem szürkültem bele a tömegbe.

Te voltál a Jani?

– Igen, pontosan.

Tudsz valami mást magadról, amivel kitűnhetsz?

– Most így hirtelen… de persze, biztos van olyan.

Megkeresed magadban?

– Igyekszem megtalálni.

Ennek örülök. Köszönöm a beszélgetést.

– Én is köszönöm.

Szabó Andrea

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek