OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. december 19.
» Hozzászólások (0)

Ez is tehetséggondozás!

Szanda Sziporka Tehetségpont

Tehetségpontunk elsődleges célja, hogy minél szélesebb lehetőséget biztosítson a gyermekek számára tehetségük kibontakoztatása érdekében. Annak a gondolatnak a jegyében tevékenykedünk, választjuk meg módszereinket, végezzük a tehetséggondozást tanórán és tanórán kívül, hogy az általános iskoláskorúak minél szélesebb körben próbálhassák ki magukat. Pedagógiai Programunk alapelvei között szerepel a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése, valamint az esélyegyenlőség biztosítása az intézmény minden területén.

Iskolánk 2012-ben Akkreditált Kiváló Tehetségpont lett, s kezdeti lépéseinket dr. Gyarmathy Éva segítette. Szakértelmére a mai napig számíthatunk. Fő tevékenységünk a tantárgyakhoz, illetve a néptánchoz, népzenéhez kapcsolódó tehetségígéretű tanulók felismerése, fejlesztése egyéni foglalkozással, differenciált tanulásirányítással, kreativitásuk és motivációjuk fejlesztése. A tehetségígéretek feltérképezésére, azonosítására Howard Gardner többszörös intelligenciaelméletét alkalmazzuk, tehetséggondozó tervet készítünk, tehetséggondozó adatbázisunkat évente frissítjük. Konkrét programunkban szerepelnek tehetséggondozó foglalkozások, szakkörök működtetése, tanulmányi versenyekre való felkészítés, tehetséggondozó táborok szervezése, szakmai előadások, konferenciák látogatása, tantestületi belső továbbképzések, bemutató órák, tehetséges tanulók irányítása más szervezetek felé. A tehetségpontok hálózatában fontos számunkra, hogy tagja vagyunk a Jász-Nagykun-Szolnok Tehetségsegítő Tanácsnak, mely térségünkben koordinálja a tehetségpontok együttműködését. Jelenleg négy város (Balatonfüred, Kecskemét, Debrecen és Szolnok) indított közös tehetséggondozó programot, amelyben részt is veszünk. Nyitottak vagyunk más tehetségpontok munkájának megismerésére, aktív munkakapcsolat kialakítására is.

Éves munkatervünk kiemelt céljai között is szerepel a színes programkínálat biztosítása, melynek segítségével a motivált tehetségígéretként számon tartott gyerekek nemcsak saját konkrét területükön fejlődhetnek, hanem új impulzusokat is kaphatnak, szélesítve látókörüket. A tehetséggondozás hatékonysága érdekében összekapcsoljuk a tanórai és tanórán kívüli formákat. A mindennapos pedagógiai munkánkban alkalmazzuk a differenciált és egyéni fejlődést biztosító tanulásszervezési, módszertani eljárásokat. Kiemelt figyelmet fordítunk a tanulási nehézségekkel küzdő, lassabban haladó tanulók megsegítésére. Színes kínálatunkból ők is megtalálhatják azokat a tevékenységi formákat, programokat, amelyekben ők is sikeresen tudnak kibontakozni, fejlődni. A tanórai munkát segítő foglalkozások közül érdemes megemlíteni felső évfolyamokon a „Tanulás tanítása” programot, valamint az egyéni és csoportos mentálhigiénés foglalkozásokat. Alsó tagozatban 12 éve van jelen órarendbe beépítve a Lőrincz-féle komplex tantermi játékok rendszer. Ennek kapcsán 3 terület köré csoportosítottuk a tevékenységünket: részképesség-fejlesztés, matematikai logika fejlesztése, közösségfejlesztés. Szintén alsó tagozaton, az 1-2. évfolyamokon zenés mozgásfejlesztő foglalkozásokat tartunk, melynek célja hogy segítse a mozgáskoordinációs képesség fejlesztését, ezáltal az írás-olvasás tanulását, csökkentse az eltérő ütemű érésből fakadó hátrányokat.

Tehetségpontunk tevékenységeinek területei

A sport területén iskolánk Diáksport Egyesületében több sportágban rendszeresen sportolnak tanulóink, szép eredményeket érnek el városi, megyei és országos versenyeken is. Az iskolai keretben történő sportolás mellett támogatjuk a különböző egyesületekben való aktív sportolást is.

A nyelvoktatásban kiemelkedő helyen szerepel az anyanyelv ápolása, valamint az élő idegen nyelvek közül az angol és a német nyelv tanítása. Anyanyelvünk ápolását segítjük irodalmi színpadunk működtetésével, országos, megyei, városi tantárgyi versenyeken veszünk részt. Ezen kívül szavalóversenyeken, meseíró versenyeken, olvasóversenyeken szerepelnek tanulóink. Iskolánk könyvtára az olvasóvá nevelésre helyezi a hangsúlyt. „Könyvcimborák” elnevezéssel rendszeresen többfordulós vetélkedőt szervez az elolvasott regényekhez.

Az angol és német nyelvet első osztálytól oktatjuk csoportbontásban. Jellemzője a beszéd centrikusság, élményt adó és sokoldalú játékos fejlesztés. Az 5. osztálytól kezdve képesség szerinti csoportokban történik a nyelvtanítás, valamint emelt szinten tanulhatnak a nyelvi tehetségek. Ez utóbbi kihívást jelent a tanulók számára, hiszen jobban tanulnak olyan diákokkal, akiknek a kompetenciája az ő szintjükkel azonos vagy kicsivel magasabb. A tehetségígéretek jelenleg egy nemzetközi projektben is részt vesznek, ahol 5 ország festészetével, kultúrájával ismerkedhetnek meg angol nyelven. A matematika tehetségek is emelt szinten tanulhatnak hatodik osztálytól. Számos egyéni és csapatversenyeken vesznek részt városi, megyei, országos szinten.

A művészeti nevelés mindig központi helyet tölt be iskolánk életében. A hagyományos rajz szakkör mellett kézműves, fafaragó szakkör is működik iskolánkban. Gazdag színfoltja művészeti programunknak a homok animációs szakkör. A fenn említett nemzetközi projektben a rajztehetségek különleges technikákat, eszközöket próbálhatnak ki, megismerkedhetnek a partner országok festészetével.

Énekkarunk 5-6. osztályosokból áll. Rendszeres próbáikat a jó hangulat jellemzi. Olyan közösség ez, melyhez szívesen tartoznak tanulóink. Városi, iskolai rendezvényeken bizonyíthatják tehetségüket.

Iskolánk egyben művészeti iskola is, a néptánc hagyományainak ápolását tűzte ki feladatául. Az elméleti képzés mellett tájegységek táncait tanulhatják a néptánc iránt elhivatottságot érző tanulóink. Félévente nyílt órákat, év végén színpadi bemutatkozást tartanak. Rendszeresen fellépnek itthon és külföldön egyaránt. Emellett népzenét és népdalokat is tanulhatnak elhivatott, az idén Bonis Bona díjat nyert pedagógusunktól.

Házi versenyeink nagyon népszerűek tanulóink körében. Matematika és magyar tárgyak mellett természettudományos tárgyakból is rendezünk versenyeket, így környezetismeret, természetismeret, fizika, informatika tárgyak is jelen vannak repertoárunkban.

Számos tehetséggondozó foglalkozást tartunk, melyek közül kiemelném a sakkot, a gondolkodásfejlesztés egyik eszközét. Alsó tagozaton indítjuk, éppen egy pilot program kidolgozása zajlik, ahová SNI tanulókat is bevonunk.

Lazító programjaink biztosítják a feltöltődést, a pihenést. A tehetségek segítése folyamatos mind az iskola, mind a szülők részéről. Tehetséggondozó munkánkban fontos partnerek a szülők, így az iskolai rendezvényeinkre mindig hívjuk és várjuk őket. A legfontosabb rendezvényeink: iskola hét, Őszi Vigasság, Tehetségnap, Családi nap, Szülők Akadémiája, Szandai Nyár. Jelentős segítséget kapunk a szülőktől táboraink, kirándulásaink megszervezésében, lebonyolításában, így a matematikai, idegen nyelvi tábor, erdei iskola, a fecske-és komplex tábor megvalósításához.

Minden pályázati lehetőséget megragadunk, melyek lehetőséget nyújtanak tehetségpontunk céljainak eléréséhez, valamint hozzájárulnak a tehetséggondozó munkánk magas színvonalú biztosításához. Tehetségpontunk működtetését a Szandaszőlősi Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány is támogatja, melynek céljai között szerepel a tehetséggondozás.

A Szanda Sziporka Tehetségpont mögött egy olyan tantestület áll, amely nyitott az új kezdeményezések befogadására és elhivatott a magas színvonalú oktatás megvalósítására, amelyet az innovációs hajlam és az együttműködés kultúrája jellemez.

Sitkuné Lékó Judit
tehetségpont koordinátor

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.06.29.
Ezért haragszik a kamara elnöke a gimnáziumokra
A második Orbán-kormány óta a szakképzés jelenti a magyar oktatási rendszer megújításának alapját, de egy friss kormányzati jelentés arról árulkodik, hogy az intézkedések ellenére egyre...
(Forrás: Mindennapi Fórum)
--
2017.06.29.
Szakérettségi: lemondott a tételkészítő testület vezetője
Mindez azért történt, mert a gépészeti ismeretek ágazati érettségi vizsga eredményei az országos átlaghoz képest kevésbé sikeresek. Az NGM-nál hozzátették: az ágazat szerteágazó, nagyon...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.06.29.
Kinek jár ingyen a tankönyv szeptembertől?
2013-tól felmenő rendszerben kezdték el bevezetni a mindenki számára ingyenes tankönyvellátást az általános iskolákban. Palkovics László a kilencedik osztályra való kiterjesztést korá...
(Forrás: Eduline)
--
2017.06.29.
Az álhírportálok szintjén mozog az egyetemi gyógynövénytankönyv
Az egy évvel ezelőtt egyetemmé alakult Eszterházy Károly Főiskolán pedagógusokat és bölcsészeket képeznek, oktatnak természettudományokat, gazdaság- és társadalomtudományokat is. Egyik...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.06.28.
Aki ennél kevesebb pontot szerez, biztosan bukja a felvételit
Az alap- vagy osztatlan szakra, felsőoktatási szakképzésre és mesterképzésre jelentkezőknek csak akkor van esélyük tanulmányaik elkezdésére, ha elérik a minimumponthatárt. Ez az alap- é...
(Forrás: Eduline)
--
2017.06.26.
Roma társadalomismeret szakirányú továbbképzési szak
A DRHE Felnőttképzési Központja várja a jelentkezőket a Roma társadalomismeret szakirányú továbbképzésre. A képzés oklevelet adó 4 féléves továbbképzés, amelyre azok jelentkezhetnek...
(Forrás: Új Pedagógiai Szemle)
--
2017.06.26.
Réunion, a kreol sziget. Németh Tibor írása
A réunioni iskolák továbbra is a múlt örökségét nyögik. Az új évezredig az itteni gyerekek kizárólag az anyaország történelmét tanulták, a sajátjuké meg sem jelent a tananyagban; 2000...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2017.06.25.
Dupla sallert kaptunk az Egyesült Államoktól
A távirati iroda közölte, hogy Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere levélben köszönte meg az amerikai szövetségi oktatási miniszter június közepi levelét. Noha Balog igyekezett...
(Forrás: Népszava)
--
2017.06.25.
Komoly összeget kap a zalaegerszegi felsőoktatás a kormánytól
Palkovics László elmondta: az Emberi Erőforrás Operatív Program pályázatán a zalai megyeszékhelyen épülő járműipari tesztpályához kapcsolódva 1,5 milliárd forintot nyertek el a felső...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
  János

Tisztelt Osztályfőnök!
15 év tanítással (határozatlan idő ugyanott) rendelkezem. Egy új szakon szereztem abszolutóriumot, de a diplomát (portfólió védés) csak januárban kapok.
Taníthatom-e addig az új szakomat is az iskolában?

--
  zsuzsa

Kedves Osztályfőnök! Érdeklődni szeretnék, hogy van-e rá törvényi szabályozás vagy bármilyen szabály arra vonatkozóan, hogy a férjem volt felesége nem taníthatja a gyermekemet? Sajnos a helyzet ismerése ellenére is úgy tűnik, hogy olyan helyzetbe hoznak, hogy ő lesz a gyerek osztályfőnöke. Én nagyon nem örülök ennek a helyzetnek, tehetek valamit? Válaszát előre is nagyon köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Zsófia! Ezt a kérdést helyben kellene tisztázni. A törvény szerint, ha nincs az érintettnek tanítói képesítése, a puszta konduktori végzettséggel nem taníthat az alsó tagozatban. Ha ez ellen szülőként kifogása van, akkor az iskolavezetőnél kellene érdeklődnie. Ha nem kap tőle megfelelő választ, a fenntartóhoz lehet fordulni a problémával. OFOE

--
  Zsofia

Kedves Osztályfönök,
A kövwtkezö problémában szeretném a véleményüket segitségüket kérni. Tanithat e egy általános iskola (hagyományos iskola) alsó tagozatosait olyan tanár akiknek Peto Intézetes konduktori végzetsége van. A Intézet honlapja szerint nem, akkor még is hogy alkalmazhatja az Iskola? Mit tehet ilyenkor a szülö ? Válaszát nagyon köszönöm

--
  OFOE

Kedves Béla! Törvény nem szabályozza azt, hogy a tanár mikor kérjen/kérhet számon. Ha szakórát tartott az órán, amikor helyettesített, legyen az akár testnevelés, akár osztályfőnöki, akkor joga volt a "leadott" tananyagot számon kérni. Ha Ti ezt sérelmesnek találtátok valamiért, azt vele kellene megbeszélni. Javasoljuk, hogy a gondotokkal keressétek meg az osztályfőnökötöket, aki segíthet közvetíteni az osztály és a szaktanár között. Nem tudom, van-e az iskolában működőképes diákönkormányzat, mert annak lenne a tiszte a diákok érdekképviseletének ellátása. Mivel nem ismerjük a pontos körülményeket, a tanár szempontjait, az iskola házirendjét, nem tudunk ennél konkrétabb választ adni.

--
  Béla

Jónapot!
Azzal a kérdéssel fordulnék magához (magukhoz), hogy tanár önkényesen megváltoztathatja e az órarendet majd pedig ezen az órán leadott tananyagot számon kérheti-e ?(testnevelés óra helyett osztályfőnökink lett volna de fizika volt tartva, majd pár nappal később az ezen az órán elhangzottakból feleltünk.)

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Mucus:] Nem lehet tenni valamit ezellen a nő ellen? Szakképzés nélkül osztja a rosszabbnál rosszab tanácsokat a szülőknek, akik közül sokan elhiszik amit mond, mert szintén nincs elég jó rálátásuk a témára. Nagyon nagy károkat okoz a gyerekeknek és a családoknak.
Válasz Pribránszki Mariannának az "INTEGRÁCIÓ! Minek és főleg kinek az árán?" c. írására »

--

[Kovács Judit:] Sajnos lemaradtam a konferenciáról! Van-e lehetőség megnézni, vagy elolvasni valahol az elhangzottakat? Előre is köszönöm...
Az atipikus fejlődésű tanuló - Konferencia-sorozat! »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek