OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. december 2.
» Hozzászólások (0)

Ez is tehetséggondozás! – Komplex személyiségformáló program Egerben

„A tehetségben éppen az a szép, hogy él, kiszámíthatatlan, hogy meglepő.
Hogy utólag úgy evidens, akár egy kör, de előre mégis tökéletesen megjósolhatatlan...”
(Pilinszky János)

Iskolánkban, az Egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnáziumban 2008-ban kezdtük komplex tehetséggondozó programunkat. Munkánkat a kezdetektől fogva három fő szakaszra osztjuk. A beválogatást követi a fejlesztő program, majd a tanév végén hatásvizsgálattal zárjuk a munkát. Az állandóság mellett a változás, az innováció programunk második szakaszában jelenik meg.

Kezdetben főként a tanulás-módszertan, valamint a tantárgyakhoz kötődő műveltségterületek jelentek meg a foglalkozásokon, melyeket vetélkedőkkel tettünk változatosabbá. Egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk az önismereti foglalkozásokra, a konfliktuskezelésre, a közösségépítésre. Felismertük, hogy az egészséges személyiség, a pozitív énkép legalább olyan fontos feltétele a tehetség jövőbeli sikeres kibontakozásának, mint az intellektuális képességek.

Programunk az előző tanévben új lehetőségekkel is gazdagodott. Gyakorlatvezető mentortanárként több főiskolai hallgatóval is együtt dolgoztunk a tavalyi tanévben. Ők igen lelkesen bekapcsolódtak a tehetséggondozó foglalkozásokba, új ötleteikkel, vidám, temperamentumos személyiségükkel még vonzóbbá tették a gyerekek számára a programokat. Különösen a játék-és szabadidő szervező szakos hallgató, Subrt Péter hozott sok érdekes programot a foglalkozásokra. Péter sokat beszélt a hagyományőrző kézműves táborokban szerzett tapasztalatairól. Amikor a Tehetséghidak projekten belül olvastunk arról a lehetőségről, hogy két-három napos lazító, gazdagító programok megtartására lehet pályázni, azonnal eszünkbe jutott, hogy a legalkalmasabb helyszín az ilyen típusú programok megszervezésére egy kézműves tábor, egy élő tájház lenne. Ahhoz, hogy az ötlet meg is valósuljon, sok tényező sikeres együttműködésére volt szükség. Kellett hozzá igen erős motiváció, elköteleződés, lelkesedés az ügyünk iránt. A pályázatírás igen hasznos szellemi munka lett számunkra, mivel segített rendszerezni eddigi tapasztalatainkat, valamint rávilágított számos összefüggésre az eddig látszólag elkülönülten működő programelem között.

Az önismereti foglalkozásokat megtartottuk pályázatunk egyik legfontosabb elemének. A Tehetséghidak projekten belül időközben újabb pályázati lehetőségeket ismertünk meg. Új perspektívák nyíltak meg előttünk, amikor megismerkedtünk a gazdagító programpárokkal kapcsolatos pályázattal. Egyértelmű volt számunkra, hogy a programpárok egyik eleme az önismeret lesz. Az eddigi jó tapasztalatok megerősítettek bennünket abban, hogy a másik programpár a kézművesség legyen. A gyerekek számára a kézműves tevékenységek biztosították az alkotó munka élményét. A harmadik gazdagító programpáron sem kellett sokáig gondolkodnunk. Sokat beszélgettünk a drámapedagógia hasznosságáról a személyiségfejlesztés, társas készségek fejlesztése területén. Egyértelmű volt a döntés: a harmadik elem a drámajáték. A gyakorlat során, a táborokban megtapasztaltuk, hogy jól döntöttünk. A drámajáték nem csak a személyiségben rejlő lehetőségeket hozza felszínre, de segít a társas kompetenciák fejlesztésében, a közösségformálásban.

A tehetséggondozó táborok megvalósításának helyszínül egy olyan helyet képzeltünk el, amelyben a szülők – diákok – pedagógusok képesek egymásra hangolódni. Ipolyszalka a Duna, Vág, és az Ipoly folyók, valamint Börzsöny hegység közelében fekszik, festői környezetben. A község tájháza egyedi szerepet tölt be a régióban, mely egész évben programokkal várja a vendégeket.

A 2012 decemberében kiírt és februárban megnyert pályázat címe: „Két vagy háromnapos közös szülő – diák - pedagógus gazdagító programok megvalósítása lazító elemekkel”. A pályázat írásának komoly elszántsággal fogtunk neki. A folyamatos kapcsolatot különböző kommunikációs csatornákon (Skype, Facebook) tartottuk.

A pályázatunkat májusban valósítottuk meg. Három elemre helyeztük a hangsúlyt: ismerkedés a felvidéki hagyományokkal, kapcsolatépítés a helyi iskolásokkal, Ipolyszalka természeti értékeinek megismertetése. A programok kidolgozásába bevontuk a szülőket, diákokat, a tájház vezetőjét és az ipolyszalkai iskolát is. Közösségi oldalt hoztunk létre, hogy már a kiutazás előtt létrejöjjön a kapcsolat a helyi iskolával. A táborról fényképek és videó felvételek készültek.

Májusban egy újabb pályázatot nyertünk meg, mely a Tehetséghidak projekt keretén belül a „Gazdagító programpárok” címet viselte. Ahogyan azt korábban említettük, az augusztusi tábor a drámajátékra, kézművességre, önismeretre épült. A programpárokat a gyerekek előzetes érdeklődése alapján a komplex tehetségfejlesztésbe illeszkedően a személyiségfejlesztés, érzelmi intelligencia és a társas kompetenciák fejlesztéséhez igazítottuk.

A táborok alatt szerzett tapasztalataink bebizonyították, hogy a tehetséggondozó táborok, a gazdagító programpárok nem csak a diákok számára hasznosak. Fejlődik általuk minden résztvevő. A gyerekek türelmesebbek és toleránsabbak lettek társaik iránt. A szülőkre is kedvezően hatott a közösen eltöltött idő. Az együttműködésünk hatékonyabbá vált, ami a két pályázat egyik alapkoncepciója volt. A szabadidős programok során kirándulás, népi játékok és sportjátékok szolgálták a kikapcsolódást. A játék során a diákok, diákmentorok, pedagógusok és szülők átélhették az együtt játszás örömét, a feltétlen kikapcsolódást érzését. Az augusztusi programjaink alatt három diákmentor is segítette munkánkat. A szülők kiválasztásánál szempontként szolgált a harmonikus családi modell. A diákmentorok kiválasztásánál pedig arra koncentráltunk, hogy olyan három gimnáziumi tanulót válasszunk ki, akik példaként szolgálhatnak a tehetséges gyerekek számára. A program alatt ők segítették munkánkat.

A mentor és mentorált személyisége az utóbbi egy év alatt a közös munka hatására komoly fejlődési szakaszokon ment keresztül. A mentorált, a nyolc tanári kompetencia területéből, leginkább a tanulói csoportok, közösségek, alakulásának segítése, fejlesztése, a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, valamint a szakmai együttműködés és kommunikáció területén fejlődött leginkább. A mentortanár a toleranciát, figyelmet tanulta mentoráltja mellett.

A tábor után a programjainkat tovább folytattuk és folytatjuk. Úgy érezzük, hogy egy újabb állomáshoz érkezett el a tehetséggondozó műhelyünk. A komplex tehetségfejlesztésen belül az interperszonális tehetség fejlesztése a következő lépés, továbbá az önkéntesség és a közösségi munkába való bekapcsolódás szolgálja a jövőbeli céljainkat.

Katona Istvánné, Subrt Péter

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.08.19.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete szerint a Nemzeti alaptanterv újragondolásáig "szüneteltetni kell" a PISA mérésekben való részvételt, mert nemzetközileg is lejáratják a magyar gyerekeket
Közleményt adott ki az MSZOE, amiben felteszik a kérdést, hogy kik a felelősek a magyar tanulók nemzetközi kudarcáért? Majd rögtön meg is válaszolják: "egyértelmű, hogy azok a pedagógusok...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.19.
A Kőszívű utcai csillagok, avagy hogyan vegyük el a gyerekek kedvét egy életre az olvasástól?
De ha elfogadjuk a Kakucsi Általános Iskola hitvallását, miszerint a cél “megszerettetni az olvasást úgy, hogy az öröm legyen és élvezet” (kiemelés az eredetiben), és ezt a nemes célt...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.08.18.
Csak nyerhet az a fiatal, aki hiányszakmát tanul
Sajnálom azt a 33 ezer fiatalt, akiknek nem sikerült a felvételijük a felsőoktatásba, mert ha egy részük a szakképzést választja, akkor most egy sikeres életpályamodell első szakaszát teljes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.08.18.
Közösen dönthetnek a pedagógus-érdekképviseletek
Még augusztusban egyeztet a két legjelentősebb pedagógus-szakszervezet egymással arról, hogy a jövőben részt vegyenek-e a kormány köznevelés-stratégiai kerekasztalának a munkájában –...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.08.17.
Rossz a szülők véleménye az iskolai nyelvtanulásról - videó
Az ATV Start vendége a Szülői Hang képviseletében Miklós György.
(Forrás: atv.hu)
--
2017.08.17.
Lazuló gyerekek – A legkisebbeknek is segíthet a meditáció az indulatkezelésben
Bagdy Emőke pszichológus is úgy látja, hogy már hatévesen elkezdhetnénk megtanulni kezelni a stresszhelyzeteket, de hiába is lobbizott amellett, hogy a heti 30 perces lazítás bekerüljön a...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2017.08.17.
Iskolai bántalmazás: nem volt belső vizsgálat
Egy szülő jelezte, hogy bántalmazták a gyermekét a veresegyházi Gyermekliget Általános Iskolában, az igazgató azonban ahelyett, hogy kivizsgálta volna a bejelentést, informálisan eltanácsolta...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.08.17.
A szíriai gamer játékot csinált a saját meneküléséből
Abdullah egy 64 pixeles kis alak egy számítógépes játékban, aki megpróbálja elhagyni Szíriát, hogy ne kelljen harcolnia a polgárháborúban. Abdullah Karam szíriai menekült, aki 2015-ben é...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.08.17.
Néhány zseni nem menti meg a magyar informatikaoktatást
Gáspár Attila, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium tanulója nemrégiben aranyérmet szerzett az Iránban megrendezett nemzetközi informatikai diákolimpián. Az eredmény azért különösen figyelemrem...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Ági! Nem találunk ide vonatkozó jogszabályt. De például az Erzsébet táborban 10 gyerekhez egy pedagógus alkalmazható. Ez így lehet minden esetben. Ha csak egy csoport van(bármilyen létszámmal) mindig kell két felnőtt, hiszen bármi történhet, és a csoport nem maradhat gazdátlanul. Ha találunk jogszabályt, azonnal tájékoztatunk.

--
  Ági

Kedves OFOE! Hol találom meg azt a jogszabályt, melyben leírják: nyári táborban hány fő gyermekhez mennyi pedagógus foglalkoztatható? Pl: ha a 20 fővel elmennénk iskolán kívül, vagy strandra, vagy kirándulni? (közlekedésnél:10 gyermek után számolnak 1 főt...) A választ nagyon köszönöm, és nagyon várom!

--
  OFOE

Kedves Angéla! Sajnos nem tudunk ilyen ajánlásról.

--
  Papfalusi Angéla

Tisztelt Osztályfőnök!

Érdeklődni szeretnék, hogy létezik-e valamilyen ajánlás a szakgimnáziumi (egykori szakközépiskolai) osztályfőnöki órák helyi tantervéhez, mert a kerettantervek nem tartalmaznak erre vonatkozó szabályozásokat. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Papfalusi Angéla

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek