OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. december 2.
» Hozzászólások (0)

Ez is tehetséggondozás! – Komplex személyiségformáló program Egerben

„A tehetségben éppen az a szép, hogy él, kiszámíthatatlan, hogy meglepő.
Hogy utólag úgy evidens, akár egy kör, de előre mégis tökéletesen megjósolhatatlan...”
(Pilinszky János)

Iskolánkban, az Egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnáziumban 2008-ban kezdtük komplex tehetséggondozó programunkat. Munkánkat a kezdetektől fogva három fő szakaszra osztjuk. A beválogatást követi a fejlesztő program, majd a tanév végén hatásvizsgálattal zárjuk a munkát. Az állandóság mellett a változás, az innováció programunk második szakaszában jelenik meg.

Kezdetben főként a tanulás-módszertan, valamint a tantárgyakhoz kötődő műveltségterületek jelentek meg a foglalkozásokon, melyeket vetélkedőkkel tettünk változatosabbá. Egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk az önismereti foglalkozásokra, a konfliktuskezelésre, a közösségépítésre. Felismertük, hogy az egészséges személyiség, a pozitív énkép legalább olyan fontos feltétele a tehetség jövőbeli sikeres kibontakozásának, mint az intellektuális képességek.

Programunk az előző tanévben új lehetőségekkel is gazdagodott. Gyakorlatvezető mentortanárként több főiskolai hallgatóval is együtt dolgoztunk a tavalyi tanévben. Ők igen lelkesen bekapcsolódtak a tehetséggondozó foglalkozásokba, új ötleteikkel, vidám, temperamentumos személyiségükkel még vonzóbbá tették a gyerekek számára a programokat. Különösen a játék-és szabadidő szervező szakos hallgató, Subrt Péter hozott sok érdekes programot a foglalkozásokra. Péter sokat beszélt a hagyományőrző kézműves táborokban szerzett tapasztalatairól. Amikor a Tehetséghidak projekten belül olvastunk arról a lehetőségről, hogy két-három napos lazító, gazdagító programok megtartására lehet pályázni, azonnal eszünkbe jutott, hogy a legalkalmasabb helyszín az ilyen típusú programok megszervezésére egy kézműves tábor, egy élő tájház lenne. Ahhoz, hogy az ötlet meg is valósuljon, sok tényező sikeres együttműködésére volt szükség. Kellett hozzá igen erős motiváció, elköteleződés, lelkesedés az ügyünk iránt. A pályázatírás igen hasznos szellemi munka lett számunkra, mivel segített rendszerezni eddigi tapasztalatainkat, valamint rávilágított számos összefüggésre az eddig látszólag elkülönülten működő programelem között.

Az önismereti foglalkozásokat megtartottuk pályázatunk egyik legfontosabb elemének. A Tehetséghidak projekten belül időközben újabb pályázati lehetőségeket ismertünk meg. Új perspektívák nyíltak meg előttünk, amikor megismerkedtünk a gazdagító programpárokkal kapcsolatos pályázattal. Egyértelmű volt számunkra, hogy a programpárok egyik eleme az önismeret lesz. Az eddigi jó tapasztalatok megerősítettek bennünket abban, hogy a másik programpár a kézművesség legyen. A gyerekek számára a kézműves tevékenységek biztosították az alkotó munka élményét. A harmadik gazdagító programpáron sem kellett sokáig gondolkodnunk. Sokat beszélgettünk a drámapedagógia hasznosságáról a személyiségfejlesztés, társas készségek fejlesztése területén. Egyértelmű volt a döntés: a harmadik elem a drámajáték. A gyakorlat során, a táborokban megtapasztaltuk, hogy jól döntöttünk. A drámajáték nem csak a személyiségben rejlő lehetőségeket hozza felszínre, de segít a társas kompetenciák fejlesztésében, a közösségformálásban.

A tehetséggondozó táborok megvalósításának helyszínül egy olyan helyet képzeltünk el, amelyben a szülők – diákok – pedagógusok képesek egymásra hangolódni. Ipolyszalka a Duna, Vág, és az Ipoly folyók, valamint Börzsöny hegység közelében fekszik, festői környezetben. A község tájháza egyedi szerepet tölt be a régióban, mely egész évben programokkal várja a vendégeket.

A 2012 decemberében kiírt és februárban megnyert pályázat címe: „Két vagy háromnapos közös szülő – diák - pedagógus gazdagító programok megvalósítása lazító elemekkel”. A pályázat írásának komoly elszántsággal fogtunk neki. A folyamatos kapcsolatot különböző kommunikációs csatornákon (Skype, Facebook) tartottuk.

A pályázatunkat májusban valósítottuk meg. Három elemre helyeztük a hangsúlyt: ismerkedés a felvidéki hagyományokkal, kapcsolatépítés a helyi iskolásokkal, Ipolyszalka természeti értékeinek megismertetése. A programok kidolgozásába bevontuk a szülőket, diákokat, a tájház vezetőjét és az ipolyszalkai iskolát is. Közösségi oldalt hoztunk létre, hogy már a kiutazás előtt létrejöjjön a kapcsolat a helyi iskolával. A táborról fényképek és videó felvételek készültek.

Májusban egy újabb pályázatot nyertünk meg, mely a Tehetséghidak projekt keretén belül a „Gazdagító programpárok” címet viselte. Ahogyan azt korábban említettük, az augusztusi tábor a drámajátékra, kézművességre, önismeretre épült. A programpárokat a gyerekek előzetes érdeklődése alapján a komplex tehetségfejlesztésbe illeszkedően a személyiségfejlesztés, érzelmi intelligencia és a társas kompetenciák fejlesztéséhez igazítottuk.

A táborok alatt szerzett tapasztalataink bebizonyították, hogy a tehetséggondozó táborok, a gazdagító programpárok nem csak a diákok számára hasznosak. Fejlődik általuk minden résztvevő. A gyerekek türelmesebbek és toleránsabbak lettek társaik iránt. A szülőkre is kedvezően hatott a közösen eltöltött idő. Az együttműködésünk hatékonyabbá vált, ami a két pályázat egyik alapkoncepciója volt. A szabadidős programok során kirándulás, népi játékok és sportjátékok szolgálták a kikapcsolódást. A játék során a diákok, diákmentorok, pedagógusok és szülők átélhették az együtt játszás örömét, a feltétlen kikapcsolódást érzését. Az augusztusi programjaink alatt három diákmentor is segítette munkánkat. A szülők kiválasztásánál szempontként szolgált a harmonikus családi modell. A diákmentorok kiválasztásánál pedig arra koncentráltunk, hogy olyan három gimnáziumi tanulót válasszunk ki, akik példaként szolgálhatnak a tehetséges gyerekek számára. A program alatt ők segítették munkánkat.

A mentor és mentorált személyisége az utóbbi egy év alatt a közös munka hatására komoly fejlődési szakaszokon ment keresztül. A mentorált, a nyolc tanári kompetencia területéből, leginkább a tanulói csoportok, közösségek, alakulásának segítése, fejlesztése, a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, valamint a szakmai együttműködés és kommunikáció területén fejlődött leginkább. A mentortanár a toleranciát, figyelmet tanulta mentoráltja mellett.

A tábor után a programjainkat tovább folytattuk és folytatjuk. Úgy érezzük, hogy egy újabb állomáshoz érkezett el a tehetséggondozó műhelyünk. A komplex tehetségfejlesztésen belül az interperszonális tehetség fejlesztése a következő lépés, továbbá az önkéntesség és a közösségi munkába való bekapcsolódás szolgálja a jövőbeli céljainkat.

Katona Istvánné, Subrt Péter

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek