OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 7. rész

4. találkozás

A foglalkozás témája: Az emberek közötti különbségek tudatosítása, a másság

Célja: Megismertetni, felismertetni, hogy az emberek különbözőek. Elfogadni a másságot, ha az nem lázító hatású a közösségre. Segíteni, változásra bírni, ha károsító.
Eszközök: Filctollak, 30 db cédula, 5 db csomagolópapír, A/4-es lapok.

1. Gyakorlat: „Mint a hópelyhek”

Csoportvezető: Utasításokat fogok mondani, az a szabály, hogy végre kell hajtani anélkül, hogy kérdeznétek bármit is.

(Mindenki kap egy A/4-es lapot.)

Csoportvezető: Hajtsd félbe a lapot és tépd le a jobb sarkát. (Ugyanezt az utasítást 3x vagy 4x elismétli.)
Hajtsd szét a lapot és próbálj párt találni, akinek ugyanolyan hópehelyterítője van.

A párkeresés nehézkes, hisz nincs két egyforma minta.

Csoportvezető: Mit gondoltok, miért van ez?
Gerzson: Mindenki másként értelmezte, máshogy fordították, nem ugyanúgy hajtották a lapot.
Csoportvezető: Mindannyian mások vagyunk. A mai alkalommal ezzel foglalkozunk. Ilyen „más” játékot fogunk játszani.

2. Gyakorlat: „Az út két oldala”

Csoportvezető: Szükséges, hogy a terem közepén képezzünk egy folyosót, egy utat. Én különböző tulajdonságokat, állításokat fogok mondani, és aszerint álljatok az út egyik vagy másik oldalára, hogy mi a véleményetek róla. Igen az egyik oldal, nem a másik oldal.
Elhangzó állítások:
– Akik fülbevalót viselnek.
– Akiknek nincs rossz foguk.
– Akik szívesen viselnének köldökékszert.
– Akik szeretnek sportolni.
– Akik szerint bocsánatos bűn 14 éves korban az alkoholfogyasztás.

(Időnként megállnak, és véleményt mondanak arról, miért állnak itt vagy ott, esetleg mi az oka a középen állásnak.)
– Akik szerint bocsánatos bűn a14 éves korban a dohányzás.
– Akik szerint a kábítószerfogyasztás bocsánatos bűn.
(Teljesen megtisztult az igen oldal.)
– Akik hisznek Istenben. (Bizonytalanok középen.)

Gerzson: Tanultunk a világ keletkezéséről, a porfelhőből. Ezen szoktunk vitatkozni.
Csoportvezető: Vannak kételyeid?
Mi okozhatta, hogy az egyik kérdésnél az igen oldalra, más esetben a nem oldalra álltunk?
Apollónia: Nem egyforma a véleményünk.
Fatime: A tapasztalataink is mások.

3. Gyakorlat: Kik tartoznak a „másság” kategóriájába?

Csoportvezető: Párokban fogunk dolgozni. Válasszatok párt, és próbáljatok meg egymás mellett elhelyezkedni. Néhány olyan lapot helyezek a kör közepébe, melyeken a mássághoz tartozó kategóriák szerepelnek. Páronként válasszatok 2-t a lapok közül! Kaptok cédulákat. Ha azt gondolod valamilyen tulajdonságról, csoportosulásról, hogy a másság kategóriájába tartozik, azt írd fel. Fontos, hogy egy lapra csak egy ilyen „másság” kerüljön.

Közben csomagolópapírt helyez a táblára.
Mikor a gyerekek elkészülnek, az alábbi instrukciókat kapják. Válogassuk szét aszerint, hogy melyik csoportba tartoznak.

LÁTHATÓ
kancsal, szemüveges
gebék, hajléktalanok
testi fogyatékos
tehén
NINCS RÁÍRVA AZ ILLETŐRE
két balkezes, becsületes
homoszexuális, csinos
tolvaj, 200-as IQ-jú
rendkívüli képességű
prostituáltak

Vivien: Szerintem az, hogy valaki nagyképű, nincs ráírva az érintettre. Én már láttam ilyenre és olyanra is példát. Bőrdzsekis se mind nagyképű. Gazdag se, de szegény is lehet az.
Virág: Szerintem látszik, ahogy öltözik, ahogy viselkedik.
Apollónia: Az is belülről jön.
Gyuri: Van, amikor a látszat csal. Szakadt gatyás is lehet szerény, félszeg.
Vivien: Szakadt gatyások között is vannak nagyképűek, de a jól öltözött mobiltelefonosok között is.
Csoportvezető: Ez csak az öltözködésben tükröződik?
Milyen ember a nagyképű ember?
Vivien: Beképzelt.
Gerzson: Túlzott önbizalom.
Virág: Kötözködő.
Csoportvezető: Ezek milyen tulajdonságok, külső vagy belső? Sikerült e meggyőzni benneteket, hogy belső tulajdonság?
Gerzson: Igen, igen, csak hagyjuk már abba.

(Az összes kártyát felrakják a lapokra, és közben megbeszélik, kinek mi a véleménye.)

Vivien: Szerintem a „csinos" az nem „más". Meg a szeplős sem. Sokféle ember van, és ilyen alapon nehéz eldönteni, hogy melyik a más. Szeplős, a szemüveges ugyanolyan, mint a többi.
Prostituáltnak lenni, szerintem nem normális dolog. Ha valaki fiatal, kell, hogy találjon munkát.

Vita: külső vagy belső? Minden alaklommal megbeszélik a vitás eseteket.

4. Gyakorlat: Szerepjáték

Csoportvezető: Két csoportban fogunk dolgozni. Alakítsátok ki a két csoportot! Mindkét csoport kap egy-egy lapot, melyen az eljátszandó helyzet szerepel.
A: A 8. osztályos Tomi egyik délután váratlanul egy fülbevalóval a fülében érkezik haza. Szülei erősködnek, hogy azonnal szedje ki a füléből az ékszert. Tomi vállalja a tettét, igyekszik meggyőzni szüleit. Hosszas győzködés után sikerül elfogadtatnia a fülbevaló viselését.
B: Gáborról megtudják szülei, hogy rászokott a kábítószerre. Gábor nem érti. minek ez a nagy hiszti 1-2 szál marihuánás cigaretta miatt. Igyekszik meggyőzni őket, hogy nincs ebben semmi rossz, ő nem fog rászokni a kemény drogokra, a cigi meg kifejezetten kellemes. Próbálják ki ők is! A szülők nem tudják elfogadni.
A csoportok rövid felkészülés után eljátsszák a történetet, melyet a másik csoport természetesen nem ismer. Miután kölcsönösen bemutatják egymásnak, folytatódik a beszélgetés.

Csoportvezető: Értettétek, mi a történet?
Mit gondoltok, mi volt a különbség a két játék között?
Gyuri: Az egyikben sikerült elfogadtatni a fülbevaló viselést, a másikban nem tudták elfogadni a szülők hogy füves cigit szív a gyerek.
Csoportvezető: Mi a teendő, ha ilyen elfogadhatatlan mássággal találkozunk?
Fatime: Próbáljuk rávenni, hogy menjen elvonóra.
Vivien: Ha szeretjük, mindent meg kell tenni, hogy segítsünk. Ha elzavarják, csak rosszabb lesz.
Csoportvezető: Szeretném, ha befejeznétek ezt a mondatot:
„Ha más vagyok, mint a többiek...”.
Csoporttagok:
– Nekem jó, de csak ha olyan dolgokban vagyok más, amiben szeretnék más lenni.
– Passz
– Passz
– Olyan vagyok, mint a többiek.
– Fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok.
– Ha más vagyok, mondjuk testi fogyatékos, akkor ne mások fogadjanak el, hanem én fogadjam el saját magam.
Csoportvezető: Köszönöm szépen, Vivien, igazán jó végszó volt. A mai foglalkozáson az volt a célunk, hogy nézzük meg, kik azok a „mások”. Mit tehetünk akkor, ha ez nem károsítja a közösséget? Fogadjuk el.
Mit tehetünk, ha nem tudjuk elfogadni? Segítsünk! (Kábítószeres)
Köszönöm szépen a részvételt, a segítséget. Rendkívül zavart, hogy menet közben állandóan beszéltél (Gerzson) a szomszédodhoz, akkor, amikor elmondhattad volna a véleményedet, passzoltál. Szerettük volna, ha elmondod, sőt még kíváncsiak is lettünk volna rá.

--

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.10.16.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet eln...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.16.

Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben...
(Forrás: mérce)
--
2018.10.16.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartású...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.16.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek ó...
(Forrás: abcug)
--
2018.10.16.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.16.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törv...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.10.14.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl má...
(Forrás: Eduline)
--
2018.10.14.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4....
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.10.14.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a...
(Forrás: Magyar Narancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
  ofoe

Kedves Orsolya! Ha nincs pedagógiai végzettsége, elvileg nem bízható meg osztályfőnökséggel. Üdvözlettel a Szerkesztőség

--
  ofoe

Kedves H. Róbert! Az osztályokba sorolásnál nyilván pedagógiai szempontok a legfontosabbak. Nem igazán érthető, hogy a gyerek miért nem kerülhetett az óvodástársaival közös csoportba. Javaslom, hogy beszéljen személyesen az beosztást készítő igazgatóval, hátha ennyi is elegendő ahhoz, hogy a döntés megváltozzon. Persze, ha nem sikerül, tovább lehet menni a fenntartóhoz, de reméljük, erre nem lesz szükség.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek