OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 7. rész

4. találkozás

A foglalkozás témája: Az emberek közötti különbségek tudatosítása, a másság

Célja: Megismertetni, felismertetni, hogy az emberek különbözőek. Elfogadni a másságot, ha az nem lázító hatású a közösségre. Segíteni, változásra bírni, ha károsító.
Eszközök: Filctollak, 30 db cédula, 5 db csomagolópapír, A/4-es lapok.

1. Gyakorlat: „Mint a hópelyhek”

Csoportvezető: Utasításokat fogok mondani, az a szabály, hogy végre kell hajtani anélkül, hogy kérdeznétek bármit is.

(Mindenki kap egy A/4-es lapot.)

Csoportvezető: Hajtsd félbe a lapot és tépd le a jobb sarkát. (Ugyanezt az utasítást 3x vagy 4x elismétli.)
Hajtsd szét a lapot és próbálj párt találni, akinek ugyanolyan hópehelyterítője van.

A párkeresés nehézkes, hisz nincs két egyforma minta.

Csoportvezető: Mit gondoltok, miért van ez?
Gerzson: Mindenki másként értelmezte, máshogy fordították, nem ugyanúgy hajtották a lapot.
Csoportvezető: Mindannyian mások vagyunk. A mai alkalommal ezzel foglalkozunk. Ilyen „más” játékot fogunk játszani.

2. Gyakorlat: „Az út két oldala”

Csoportvezető: Szükséges, hogy a terem közepén képezzünk egy folyosót, egy utat. Én különböző tulajdonságokat, állításokat fogok mondani, és aszerint álljatok az út egyik vagy másik oldalára, hogy mi a véleményetek róla. Igen az egyik oldal, nem a másik oldal.
Elhangzó állítások:
– Akik fülbevalót viselnek.
– Akiknek nincs rossz foguk.
– Akik szívesen viselnének köldökékszert.
– Akik szeretnek sportolni.
– Akik szerint bocsánatos bűn 14 éves korban az alkoholfogyasztás.

(Időnként megállnak, és véleményt mondanak arról, miért állnak itt vagy ott, esetleg mi az oka a középen állásnak.)
– Akik szerint bocsánatos bűn a14 éves korban a dohányzás.
– Akik szerint a kábítószerfogyasztás bocsánatos bűn.
(Teljesen megtisztult az igen oldal.)
– Akik hisznek Istenben. (Bizonytalanok középen.)

Gerzson: Tanultunk a világ keletkezéséről, a porfelhőből. Ezen szoktunk vitatkozni.
Csoportvezető: Vannak kételyeid?
Mi okozhatta, hogy az egyik kérdésnél az igen oldalra, más esetben a nem oldalra álltunk?
Apollónia: Nem egyforma a véleményünk.
Fatime: A tapasztalataink is mások.

3. Gyakorlat: Kik tartoznak a „másság” kategóriájába?

Csoportvezető: Párokban fogunk dolgozni. Válasszatok párt, és próbáljatok meg egymás mellett elhelyezkedni. Néhány olyan lapot helyezek a kör közepébe, melyeken a mássághoz tartozó kategóriák szerepelnek. Páronként válasszatok 2-t a lapok közül! Kaptok cédulákat. Ha azt gondolod valamilyen tulajdonságról, csoportosulásról, hogy a másság kategóriájába tartozik, azt írd fel. Fontos, hogy egy lapra csak egy ilyen „másság” kerüljön.

Közben csomagolópapírt helyez a táblára.
Mikor a gyerekek elkészülnek, az alábbi instrukciókat kapják. Válogassuk szét aszerint, hogy melyik csoportba tartoznak.

LÁTHATÓ
kancsal, szemüveges
gebék, hajléktalanok
testi fogyatékos
tehén
NINCS RÁÍRVA AZ ILLETŐRE
két balkezes, becsületes
homoszexuális, csinos
tolvaj, 200-as IQ-jú
rendkívüli képességű
prostituáltak

Vivien: Szerintem az, hogy valaki nagyképű, nincs ráírva az érintettre. Én már láttam ilyenre és olyanra is példát. Bőrdzsekis se mind nagyképű. Gazdag se, de szegény is lehet az.
Virág: Szerintem látszik, ahogy öltözik, ahogy viselkedik.
Apollónia: Az is belülről jön.
Gyuri: Van, amikor a látszat csal. Szakadt gatyás is lehet szerény, félszeg.
Vivien: Szakadt gatyások között is vannak nagyképűek, de a jól öltözött mobiltelefonosok között is.
Csoportvezető: Ez csak az öltözködésben tükröződik?
Milyen ember a nagyképű ember?
Vivien: Beképzelt.
Gerzson: Túlzott önbizalom.
Virág: Kötözködő.
Csoportvezető: Ezek milyen tulajdonságok, külső vagy belső? Sikerült e meggyőzni benneteket, hogy belső tulajdonság?
Gerzson: Igen, igen, csak hagyjuk már abba.

(Az összes kártyát felrakják a lapokra, és közben megbeszélik, kinek mi a véleménye.)

Vivien: Szerintem a „csinos" az nem „más". Meg a szeplős sem. Sokféle ember van, és ilyen alapon nehéz eldönteni, hogy melyik a más. Szeplős, a szemüveges ugyanolyan, mint a többi.
Prostituáltnak lenni, szerintem nem normális dolog. Ha valaki fiatal, kell, hogy találjon munkát.

Vita: külső vagy belső? Minden alaklommal megbeszélik a vitás eseteket.

4. Gyakorlat: Szerepjáték

Csoportvezető: Két csoportban fogunk dolgozni. Alakítsátok ki a két csoportot! Mindkét csoport kap egy-egy lapot, melyen az eljátszandó helyzet szerepel.
A: A 8. osztályos Tomi egyik délután váratlanul egy fülbevalóval a fülében érkezik haza. Szülei erősködnek, hogy azonnal szedje ki a füléből az ékszert. Tomi vállalja a tettét, igyekszik meggyőzni szüleit. Hosszas győzködés után sikerül elfogadtatnia a fülbevaló viselését.
B: Gáborról megtudják szülei, hogy rászokott a kábítószerre. Gábor nem érti. minek ez a nagy hiszti 1-2 szál marihuánás cigaretta miatt. Igyekszik meggyőzni őket, hogy nincs ebben semmi rossz, ő nem fog rászokni a kemény drogokra, a cigi meg kifejezetten kellemes. Próbálják ki ők is! A szülők nem tudják elfogadni.
A csoportok rövid felkészülés után eljátsszák a történetet, melyet a másik csoport természetesen nem ismer. Miután kölcsönösen bemutatják egymásnak, folytatódik a beszélgetés.

Csoportvezető: Értettétek, mi a történet?
Mit gondoltok, mi volt a különbség a két játék között?
Gyuri: Az egyikben sikerült elfogadtatni a fülbevaló viselést, a másikban nem tudták elfogadni a szülők hogy füves cigit szív a gyerek.
Csoportvezető: Mi a teendő, ha ilyen elfogadhatatlan mássággal találkozunk?
Fatime: Próbáljuk rávenni, hogy menjen elvonóra.
Vivien: Ha szeretjük, mindent meg kell tenni, hogy segítsünk. Ha elzavarják, csak rosszabb lesz.
Csoportvezető: Szeretném, ha befejeznétek ezt a mondatot:
„Ha más vagyok, mint a többiek...”.
Csoporttagok:
– Nekem jó, de csak ha olyan dolgokban vagyok más, amiben szeretnék más lenni.
– Passz
– Passz
– Olyan vagyok, mint a többiek.
– Fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok.
– Ha más vagyok, mondjuk testi fogyatékos, akkor ne mások fogadjanak el, hanem én fogadjam el saját magam.
Csoportvezető: Köszönöm szépen, Vivien, igazán jó végszó volt. A mai foglalkozáson az volt a célunk, hogy nézzük meg, kik azok a „mások”. Mit tehetünk akkor, ha ez nem károsítja a közösséget? Fogadjuk el.
Mit tehetünk, ha nem tudjuk elfogadni? Segítsünk! (Kábítószeres)
Köszönöm szépen a részvételt, a segítséget. Rendkívül zavart, hogy menet közben állandóan beszéltél (Gerzson) a szomszédodhoz, akkor, amikor elmondhattad volna a véleményedet, passzoltál. Szerettük volna, ha elmondod, sőt még kíváncsiak is lettünk volna rá.

--

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.17.
Nincs jobb mérés a felvételinél
Szinte minden évben felmerül, hogy a központi középiskolai felvételire elegendő-e a 45 perc tantárgyanként, illetve könnyűek vagy nehezek-e a feladatok. A lapunk által megkérdezett gyakorl...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Szódolgozat
Öveges Enikő és Csizér Kata tavaly tette le Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról című kutatási jelentését az Oktatási Hivatal asztalá...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.17.
Radó esete a brit tudósokkal. Nahalka István írása
A tanulási elmaradást az a látens diszkrimináció hozza létre, amelyet az iskolák működtetnek egyoldalúságukkal, sajátos értékorientációikkal, bizonyos kultúrák kirekesztésével. Lá...
(Forrás: tani-tani online)
--
2019.02.17.
Diákolimpikonoktól határon túli doktoranduszokig egyre többen állnak ki az MTA mellett
Kedden Budapesten mintegy 1000-1500 fő tiltakozott az MTA épülete előtt a tervezett ellehetetlenítés ellen (a demonstrációtól percről percre tudósítottunk), emellett Szegeden, Kolozsváron...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.17.
Mennyibe kerül a nyelvvizsga: akár több százezer forintos kiadással is kell számolni
A továbbtanulás nemcsak izgalommal, hanem anyagi terhekkel is jár, amit az OTP Öngondoskodási Index szerint a szülők 81 százaléka akár lemondások árán is vállalna. Sok családnak azonban...
(Forrás: eduline)
--
2019.02.17.
Utópiának tűnik, hogy bárki is megállítsa a Facebook pénzcsináló adatporszívóját
Ahogy a tavalyi, az idei évindító üzenetében is azt ígérte Zuckerberg – akinek a szavazati jogok 60 százalékát birtokolva teljes az ellenőrzése a cég fölött –, hogy rendet tesz a Facebook...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.17.
"Ha ma lennék 16, valószínűleg nagyon be lennék szarva" (Hercsel Adél intejúja Simon Mártonnal)
Ha összeszedném tíz barátomat, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én, száz dologban nem értenénk egyet. Ezért kellene beszélnünk róla, a dolgok ott kezdődnek el. Az a baj, hogy leszoktunk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.15.
Az óvszernek van értelme az iskolákban az ENSZ szerint
Az ENSZ Népesedési Alapja adott ki egy jelentést, amelyből kiderül, hogy ha óvszereket osztanak az iskolákban, azzal egyrészt megelőzhetők különböző nemi úton terjedő betegségek, másr...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.02.14.
Volt már idén szülői értekezleten? Volt bármi értelme?
Az osztályfőnök ismerteti a fontos dátumokat, határidőket, beadandó pénzeket, általánosságban beszél az osztályról. A szülők közben aláírják a megfelelő papírokat. Tanév elején...
(Forrás: hvg.hu)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek