OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. október 1.
» Hozzászólások (76)

Mit kell tudni az életpályamodellről?

Kinek az életpályája?

Az előmeneteli rendszer fenntartótól függetlenül mindenkire érvényes, aki köznevelési intézményben pedagógus munkakört lát el. Valamint érinti azokat, akik pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértőként, pedagógiai előadóként, illetve gyermekotthonban pedagógus-munkakörben dolgoznak. Tehát az egyházi- és alapítványi fenntartású intézmények alkalmazottaira is vonatkozik az előmeneteli rendszer fokozataiba való besorolás, és az előmenetel (későbbiekben látható) lehetősége, illetve kötelezettsége. (Az illetménytáblában rögzített kötelező illetményminimum is vonatkozik valamennyi fenntartóra; ami a nem-állami fenntartású intézményben dolgozókra nem vonatkozik, az a kötelező Pedagógus Kar-tagság, ami témánk szempontjából most nem releváns.)

Hogyan épül fel az életpálya?

A minősítési rendszer öt fokozatból áll: gyakornok, pedagógus I, pedagógus II, mesterpedagógus és kutatótanár. Ezek közül az első három fokozat egymásra épül, majd a pedagógus II. fokozat elérése után az előmenetel lehetősége kétfelé válik. Vagyis kinek-kinek a szakmai érdeklődése, pályafutása, eredményei határozzák meg, hogy ha tovább kíván lépni, a gyakorlatibb „mesterpedagógus”, vagy a tudományosabb „kutatótanár” fokozatot célozza meg, de természetesen az is lehet, hogy valaki mesterpedagógusból lesz majd később kutatótanár.

Az előmenetel, vagyis a következő minősítés előírt időn belüli megszerzése a Pedagógus II. fokozatig kötelező, míg a mesterpedagógus és a kutatótanár fokozatot lehetőségként tartalmazza a rendszer. Ez a két fokozat sajátos viszonyban áll egymással: mindkettő a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év után pályázható meg, tehát akár egymás alternatívájának is tekinthető, azonban a két fokozat jövedelemben kifejeződő presztízse nem azonos: a kutatótanárokat magasabb jövedelemmel ismeri el a rendszer, mint mesterpedagógusokat. (Osztályfőnöki egyesületként a kommentártól ezen a ponton inkább tartózkodnánk.)

Később azt is látni fogjuk, hogy a mesterpedagógussá, illetve kutatótanárrá válás folyamata a minősítési rendszerben valójában nem elágazás: a kutatótanár fokozat megszerzése inkább a mesterpedagógus fokozat átugrását jelenti (tehát a törvényalkotó tényleg magasabb presztízsűnek álmodja és képzeli ezt a fokozatot).

A megfelelő fokozatba való átsorolás napja mindig a sikeres eljárást követő év első napja. A minősítő eljárásban való részvétel a kötelező pontokon díjmentes (tehát nem kell fizetni a gyakornokok minősítő vizsgájáért és a Pedagógus I. fokozat 9. évében zajló minősítő eljárásért). Viszont a sikertelenséget követő megismételt eljárás, valamint a nem kötelező (idő előtti, illetve mesterpedagógus, kutatótanár fokozatot megcélzó) eljárásban való részvétel eljárási díjhoz kötött, melynek összege a kötelező legkisebb alapbér (minimálbér, jelenleg 98 000 Ft) 70%-a, azaz mintegy 70 000 Ft.

Kötelező minősítés: a gyakornoktól a pedagógus II. fokozatig

A pályakezdő pedagógusok kivétel nélkül gyakornoki minősítéssel kezdik meg a munkát. A gyakornoki idő két év, és minősítő vizsgával zárul. A vizsga a gyakornoki idő lejártának hónapjában esedékes, de mivel ez normál esetben éppen július-augusztusra esik, ilyenkor a tanév utolsó hónapjában kell megszervezni a minősítő vizsgát. Sikeres minősítő vizsga esetén a gyakornok a Pedagógus I. fokozatba kerül. Ha a gyakornok a minősítő vizsgán „nem felelt meg” minősítést kapott, a gyakornoki ideje legfeljebb két évvel meghosszabbítható, melynek végén újból minősítő vizsgát tehet. Ha a megismételt minősítő vizsga is „nem felelt meg” eredménnyel zárul, a gyakornok munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) szerint megszűnik.

A Pedagógus I. fokozatba sorolt pedagógus az ebben a fokozatban eltelt 6 év után kezdeményezheti a Pedagógus II. fokozatba való átsoroláshoz szükséges minősítési eljárást. Ha a besorolástól számítva 9 év eltelt, a minősítő eljárásban való részvétel kötelező. Ilyenkor az eljárásban való részvételt a foglalkoztató intézmény előírja a pedagógusnak. A minősítési eljárás eredménye „megfelelt”, vagy „újabb minősítés szükséges” lehet. Utóbbi esetben két éven belül van lehetőség az eljárás megismétlésére. Ha a megismételt minősítési eljárás is sikertelenül zárul, a pedagógus munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) alapján megszűnik. Tehát annak, aki a pályán szeretne maradni, a Pedagógus I. fokozat elérését követő maximum 11. évben meg kell szereznie a Pedagógus II. fokozatot.

Mesterpedagógus, kutatótanár

A mesterpedagógussá minősítő eljárásban való részvétel feltétele a pedagógus szakvizsga és a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év szakmai gyakorlat. Ha a minősítési eljárás sikertelen és a pedagógus a Pedagógus II. fokozatban marad, az eljárás kétévenként megismételhető.

A kutatótanár fokozat megszerzésére legalább 6 év, a Pedagógus II. fokozatban szerzett szakmai gyakorlattal lehet pályázni. Feltétele a pedagógusként is gyakorolt szakterülethez kötődő tudományos fokozat és a rendszeres publikációs tevékenység. A kutatótanár fokozatba való átsorolást a pedagógus a munkáltatójánál kezdeményezheti, amennyiben megfelel ezeknek a feltételeknek. A munkáltató továbbítja a kérelmet a kormányhivatalnak, aki mérlegeli a feltételek meglétét, és végső soron ő adhatja ki az igazolást, melynek alapján a munkáltató a Kutatótanár fokozatba átsorolja a pedagógust. Kutatótanár fokozatba az összes köznevelési intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak legfeljebb egy százaléka sorolható be.

A Kutatótanár fokozatba való átlépésnek a feltétele az is, hogy a szóban forgó pedagógus már két minősítési eljárásban sikeresen vett részt. Minősítő eljárásnak az előmeneteli rendszer a Pedagógus I.-ből a II.-be, valamint a II.-ből a Mestertanár fokozatba való átmenetet nevezi. Vagyis, ha valaki közvetlenül a Pedagógus II. fokozatból szeretne Kutatótanár lenni, annak számára a meglévő feltételek mérlegelésén túl, minősítővizsgát is szerveznek. Ez a rendelkezés teszi lehetővé, hogy a minősítések rendszere lineáris, egymásra épülő maradjon, miközben gyakorlatilag lehetővé teszi a Mestertanár fokozat átugrását.

Mi számít a besorolásnál gyakorlati időnek?

Fontos tudni, hogy esetleges munkáltató- vagy munkakör változások során, gyarapszik-e a következő fokozat megszerzéséhez szükséges gyakorlati idő. A rendelet értelmében az alábbi munkakörök betöltése számít gyakorlati időnek:

pedagógus-munkakör; pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakör közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban; óraadói megbízásra szóló polgári jogi jogviszony; az Európai Iskolákban pedagógus-munkakörben munkaviszony; pedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézményben folytatott oktatói tevékenységgel, vagy a miniszter igazolása alapján közszolgálati jogviszony keretében a köznevelés országos irányításával összefüggő munkakörben eltöltött szakmai tevékenység.

Ki dönt a jelentkezésünk sorsáról, az eljárásban való részvételünkről?

Mivel a minősítési eljárás keretszámok és minősítési terv alapján történik (ezzel kezelve azt a tágabb összefüggést, hogy a sikeres minősítéseknek költségvetési vonzata van), az eljárásba való jelentkezés egyáltalán nem jelenti automatikusan az eljárásban való részvétel lehetőségét. A minősítési eljárásban elsősorban azok vesznek részt, akiknek az adott évben a minősítési eljárás kötelező; a többiek jelentkezését a vizsgáztatói kapacitás és a költségvetési keret függvényében, a területi arányosságot szem előtt tartva fogadják el.

A minősítési eljárásra minden évben március 31-ig kell jelentkezni, az OH április 30-ig dönt a jelentkezések elfogadásáról, amit a munkáltató május 31-ig közöl a jelentkezővel, magára az eljárásra pedig a következő tanévben kerül sor.

Mit kell most tennem?

A sok vihart kavart átsorolásokkal minden pedagógus munkakört betöltő alkalmazott a Pedagógus I. kategóriába került. Azok számára, akik több mint 8 év gyakorlati idővel rendelkeznek, ez most nem jelenti azt, hogy (a 9 éves szabály miatt) azonnal minősítési eljárásra kell jelentkezniük; ezt 2014 és 2018 között szabadon megtehetik. (Értelmezésem szerint ez viszont azt is jelenti, hogy aki 2018 előtt jelentkezik minősítő vizsgára, az nem mentesül az eljárási díj megfizetése alól.)

Azok számára, akik pedagógus szakvizsgával és legalább 14 év szakmai gyakorlattal rendelkeznek, egyszeri lehetőség van a Pedagógus II. fokozatba való gyorsított bekerülésre. Ez fontos lehetőség, hiszen a későbbiekben, a fentebb jelzett keretszámok tükrében, egyáltalán nem garantált a gyors előrehaladás (ráadásul pénzbe is kerül), miközben teljesen abszurd, hogy a szóban forgó szakemberek egyáltalán, egyetlen percre is a Pedagógus I. fokozatba kerültek…

Vagyis, akinek megvan a szakvizsgája és a 14 év szakmai gyakorlata, a következőképpen kerülhet a Pedagógus II. fokozatba: 2014. április 30-ig kérvényezni kell az átsorolását, és fel kell töltenie az elektronikus portfólióját az OH által működtetett (cikkünk elkészítésének idején még nem elérhető) felületre. Azokat, akiknek a portfóliója tartalmazza a szükséges dokumentumokat (lásd később), ideiglenesen átsorolják a Pedagógus II. fokozatba, azzal a kitétellel, hogy számukra 2018. december 31-ig kötelező részt venni a teljes minősítő eljáráson, hogy megerősítsék a Pedagógus II. fokozatba való besorolásukat (ellenkező esetben 2019. január 1-től a Pedagógus I-be kerülnek). (Itt jelzem, hogy a kormányrendelet korábban kiszivárgott tervezetében még 2013. őszére volt ez az előrehozott eljárás esedékes.) Mivel ezzel a kivételes eljárással a minősítés kérelemre, és nem a rendelet által előírt minősítő eljárás keretében történik, értelmezésem szerint az ebben való részvétel nem eljárásidíj-köteles, de erről nem árt hivatalos állásfoglalást kérni.

Lehetőség lesz a Mesterpedagógus fokozat közvetlen elnyerésére is: azok számára, akik 15 év szakmai gyakorlattal, pedagógus szakvizsgával rendelkeznek és szerepelnek az Országos szakértői névjegyzéken, az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a szaktanácsadói névjegyzéken, a miniszter (az OH-n keresztül) pályázatot fog kiírni Mesterpedagógus fokozat elnyerésére. A fokozatba átsorolás kötelezettségekkel is jár majd: ilyen a szaktanácsadói továbbképzés elvégzése, valamint külön díjazás nélkül szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátása. Ezeknek a feladatoknak az elmulasztása visszaminősítést von maga után.

Kik vesznek részt a minősítésemben?

A minősítési eljárás minősítő bizottság előtt zajlik. A bizottság általában háromtagú. A bizottság elnökét a kormányhivatal delegálja. Az elnök Mesterpedagógus fokozatba sorolt, köznevelési szakértő, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, és az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) vagy pedagógusminősítés szakterületen szerepel.

A gyakornokok minősítő vizsgáján a bizottság egyik tagja a pedagógusképzés képviseletében a kormányhivatal által kijelölt felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, aki a részt vett a megfelelő felkészítésben; másik tagja pedig a gyakornokot alkalmazó intézmény vezetője, vagy az ő megbízásából az intézményben dolgozó, pedagógus szakvizsgával rendelkező, vezetői megbízást betöltő alkalmazott.

A minősítési eljárásban a bizottság egyik tagja lehet vagy a kormányhivatal által delegált köznevelési szakértő, vagy pedig pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja. Az ő bizottsági tagságuk minden esetben külön jogszabály által előírt képzés elvégzéséhez kötött. A bizottság másik tagja az intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező alkalmazott. Ha az intézményvezető minősítő eljárása zajlik, akkor „vezetői” szerepben a fenntartó képviselője vesz részt a bizottságban.

A Kutatótanár fokozatba történő besorolásnál a bizottság tagja az MTA delegáltja is.

A minősítő bizottságot minden esetben úgy kell összeállítani, hogy azonos munkakörben dolgozó pedagógust csak magasabb fokozatba besorolt pedagógus értékelhessen (a bizottság intézményi delegáltjának a minősített kollégánál magasabb minősítésűnek kell lennie). Kitétel továbbá, hogy a minősítő bizottság egyik tagjának azonos szakúnak kell lennie a minősített pedagógus főszakjával (vagyis a minősítés évében legnagyobb óraszámban tanított szakjával).

Mi történik az eljárás során?

A kormányrendelet szabályozza a (gyakornokokra vonatkozó) minősítő vizsga és a minősítési eljárás lebonyolítását.

Hogyha a fentebb leírt jelentkezési procedúra nyomán sikerült az adott évben a minősítési eljárásba bekerülnünk, a minősítés folyamata az alábbi lépésekből áll: a portfólió előzetes vizsgálata; a pedagógus által tartott foglalkozás látogatása, értékelése, megbeszélése; az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak megismerése; az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése; az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése; az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, valamint a portfólióvédés lebonyolítása.

Mindez azt jelenti, hogy a minősítő bizottság több körben és több formában ismerkedik a minősítésben részt vevő pedagógus munkájával – ilyen a portfólió, illetve az intézményi értékelési folyamatokban keletkezett dokumentumok előzetes megismerése; az óralátogatás; a portfólióvédés.

A rendelet szerint a minősítő vizsga és a minősítési eljárás során használt kérdőívek, értékelőlapok, megfigyelési, önértékelési szempontok, feldolgozási segédletek és szempontsorok egységesek és nyilvánosak, vagyis mindegyik bizottság ugyanazokkal a értékelési eszközökkel dolgozik, és ezek a minősítettek számára is elérhetők (cikkünk megírásának pillanatában ezek a dokumentumok még nem állnak rendelkezésre, az viszont tudható, hogy a próbaminősítések során valóban teszteltek ilyen szempontsorokat). Ezeket az eszközöket az OH dolgozza ki, és a miniszter hagyja jóvá.

Mi kerüljön a portfóliómba?

A portfólióértékelés mint a minősítési eljárás központi eleme arra tesz kísérletet, hogy lehetőséget teremtsen a minősítési eljárásban részt vevő tanároknak a saját szakmaiságuk bemutatására. A portfólió összeállítása során két szempontot fontos figyelembe venni: ezek a portfólió kötelező elemei, illetve a tartalmi elbírálást meghatározó pedagógus kompetenciák.

A rendelet meghatározza, hogy milyen elemek kerüljenek a portfólióba:

  • a szakmai önéletrajz
  • a nevelő-oktató munka dokumentumai, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óraterve
  • a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai
  • önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai
  • a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása
  • a szakmai életút értékelése.

A fentieknek megfelelő dokumentumokat sokféleképpen lehet elkészíteni, kiválogatni, reflexiókkal ellátni. Ezért fontos szem előtt tartani, hogy mely szempontok szerint értékelik majd a gyűjteményt. A bírálók azt nézik a portfólióban, hogy mennyire tükröződnek benne az alábbiakban felsorolt pedagógus kompetenciák (ezért fontos, hogy készüljön a portfólióhoz egy bevezető, értelmező rész, ami azt tartalmazza, hogy mely dokumentumok mely kompetenciákhoz kapcsolhatók, és mintegy végigvezeti a bírálót a portfólióban található dokumentumokon).

A rendelet szerint a nyolc pedagóguskompetencia:

  • szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás,
  • pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
  • a tanulás támogatása,
  • a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség,
  • a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység,
  • pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,
  • kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint
  • elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

(Természetesen a nem pedagógus munkakörben dolgozók esetében a fentiek csak az ő munkájukban megjelenő kompetenciákra vonatkoznak.)

A portfólió részletes követelményeit, a tartalmi elemekhez elvárt dokumentumok listáját a rendelet szerint az OH dolgozza ki, és teszi közzé az OH honlapján. A rendeletnek ez a része azt jelenti, hogy a fentieknél is részletesebb előírás várható a portfólióval kapcsolatban. Félelmeim szerint ez nem segíteni, hanem formalizálni fogja a portfóliókészítés folyamatát; sokkal jobban szeretném, ha nem előírásokkal, hanem szakmai támogatással, segítséggel igyekeznének a rendszer megalkotói a portfóliókészítés eredményességét elősegíteni. Mert a portfólió mint értékelési mód lehet a jókedvű, szabad önbemutatás eszköze, az önazonosság megélésének katalizátora (és ez volt a szakmai fejlesztés eredeti célja), és lehet álságos, formális, fölöslegesnek tűnő feladatteljesítés is. Nagyon remélem, hogy megússza ez a jobb sorsra érdemes kezdeményezés, és a születendő szabályok nem fogják a portfólió készítését agyonformalizálni.

Hol találom meg mindezt?

Ez az összeállítás inkább átfogó igyekezett lenni, mint részleteiben tökéletes. Ahogy látható, sok részletszabály és átmeneti rendelkezés finomhangolása folyamatosan zajlik, ezért a legjobb taktika, ha mindenki önállóan és folyamatosan tájékozódik az őt érintő kérdésekben.

A Köznevelési törvény 64-65. §-a tartalmazza az előmeneteli rendszer kereteit meghatározó rendelkezéseket.

A részletes szabályokat tartalmazó 326/2013 kormányrendelet itt található.

A portfóliókra és a minősítő vizsgák értékelésére vonatkozó részletes követelmények cikkünk megírásakor még nem hozzáférhetők, azokat vélhetőleg az OH honlapján hozzák majd nyilvánosságra.

Földes Petra

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2017. szeptember 4. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Kérdezőnk!
Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak.
Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt született, akkor a ped.2-be kerül, azon belül a 7. kategóriába, és az illetményalapját a mesterfokozat szerinti százalékkal kell megállapítani.
A. R. | 2017. szeptember 3.
Kedves Petra!
A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
OFOE | 2017. május 15.
Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
DIA | 2017. május 12.
Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
OFOE | 2017. február 26.
Kedves Andrea, javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát, ott biztosan megbízható és naprakész választ kap.
Kiss Andrea | 2017. február 19.
Kedves Petra!
Ha egy gyakornok sikeresen leteszi a minősítő vizsgát, akkor mikor változik meg az óraszáma? Megemelheti az igazgató év közben vagy következő tanévtől vagy csak az átsoroláskor?
A törvényben az szerepel, hogy a gyakornoki idő a sikeres minősítő vizsga napjáig tart, de az átsorolás, a pedagógus I. kategóriába lépés és a szerződésmódosítás is csak jövő év január 1-jétől lehetséges.
Ha valaki tavasszal sikeresen minősül és közben iskolát vált, milyen kategóriába sorolják be szeptemberben az új iskolában?
Válaszát előre is köszönöm!
Andrea
OFOE | 2016. december 15.
Ezek szerint éppen kicsúszik a mentességből néhání hónappal. Ha jelentkezett korábban a minősítésre, és nem készíti el a portfóliót, akkor sikertelennek minősül a lépés, tehát amennyiben úgy dönt, hogy jelentkezik, akkor fizetnie kell az eljárásért. Ha nem készít portfóliót, akkor nem lép tovább a következő fokozatba. Más következmény nincs. Mivel azonban a jogszabályok elég gyakran változnak, és nem biztos, hogy mi ebben naprakészek vagyunk, javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel : az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát .
Major Ilona | 2016. december 15.
Kedves Petra!
Köszönöm a választ.
Még arra lennék kíváncsi, hogy ha nem mentesülök a portfólió készítése alól és nem jelentkezek 2017-ben a 2018-as minősítésre, mi történik,
van-e hátránya a számomra?
Üdv: Ilona
Major Ilona | 2016. december 15.
Kedves Petra!
Köszönöm a válaszát.
Még arra lennék kíváncsi, hogy ha nem mentesülök a portfolió készítés alól és nem jelentkezek a minősítésre, nem készítem el a portfóliót mi történik, milyen hátránnyal jár a számomra.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Ilona
OFOE | 2016. december 14.
Kedves Ilona! Erről a kérdésről Petróczi Gábor honlapján olvashat egy elég részletes tájékoztatást. Onnan megtudhatja, hogy kik mentesülhetnek a minősítés alól. Életkora alapján ez feltételezhetően Önre is vonatkozik.
Major Ilona | 2016. december 13.
Kedves Petra!
35 éves közalkalmazotti jogviszonyom van, pedagógusként 4 éve dolgozok és 1958 novemberében születtem - 58 éves vagyok. Kérdésem kötelező-e a portfólió készítése a számomra és mi történik, ha nem készítem el?
Üdv: Ilona
OFOE | 2016. november 21.
Kedves Éva! Ha egyáltalán nem jelentkeztél a minősítésre, akkor csak annyi történik, hogy nem lépsz előre. Ha jelentkeztél, és úgy nem csinálod meg a portfóliót, akkor sikertelennek minősül a próbálkozás, és legközelebb, amennyiben úgy döntesz, hogy megléped a dolgot, akkor fizetned kell érte.
Molnárné Sinka Éva | 2016. november 19.
Kedves Petra ! Tanítóként dolgozom 36 éve . 53 éves vagyok . Szeretném tudni , mi vár rám , ha nem készítem el a portfóliómat ? Válaszát előre is köszönöm !
OFOE | 2016. szeptember 28. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Éva! A jogszabály szerint „nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus- munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt.” Nem a végzettségtől függ tehát ez a kötelezettség.
Csordásné Éva | 2016. szeptember 26.
Kedves Petra! Óvónőként már 34 éve dolgozom középfokú végzettséggel!Azt szeretném kérdezni hogy ezzel a végzettséggel is kötelező a portfólió elkészítése? Köszönöm válaszát!
OFOE | 2016. április 20.
Kedves Zsuzsa! Sajnos nem vagyunk naprakészek ebben a kérdésben. Ha megbízható választ szeretnél kapni a kérdésedre, az Oktatási Hivatalnál érdeklődj: info@oh.gov.hu
Sági Zsuzsanna | 2016. április 18. | zsuzsasagi61[kukac]gmail[pont]com
Kedves Petra!
Szeretnék választ kapni arra, hogy 37 éves munkaviszonyom van óvodapedagógusként. 2015 ben feltöltöttem a portfóliómat, ám valamilyen komminikációs hiba miatt sikertelen lett, így nem minősültem. A főnököm ma kiküldte számomra a jelentkezési lapot, mely alapján 2017 ben kell minősülnöm. Szeretném tudni, hogy valóban kötelező e megcsinálnom? Ebben az esetben nem vonatkozik rám, hogy 3 év múlva nyugdíjba vonulok?
Köszönöm válaszát!
Sági Zsuzsanna
OFOE | 2016. március 15.
Kedves Mónika! A kérdésedhez kapcsolódó legfrissebb információt itt találod meg: http://www.pedagogusvilag.hu/tartalom.php?cat=pedvilag&page=eletpalya&dok=eletpalya_1312.txt
Borda Mónika | 2016. március 15. | subicz2[kukac]gmail[pont]com
Mikortól lehet valaki automatikusan "pedagógus 2" ? 1958.10.05-én születtem,65éves koromban 42év szolgálati időm lesz.

Köszönöm válaszát!
OFOE | 2015. augusztus 13.
Kedves Andrea! A kérdésben nem vagyunk naprakészek, és nem szeretnénk megalapozatlan információt adni. Feltételezhetően pontos és megbízható választ kapsz az Oktatási Hivatal portálján: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Pacherné Tóth Andrea | 2015. augusztus 13. | pacherne[kukac]hotmail[pont]com
Kedves Petra!Pedagógusként 1982. aug.16-tól dolgozom folyamatosan.2014.nov.30-ig feltöltöttem a portfóliómat sok hezitálás után. Visszaléphetek-e ezek után a további eljárásoktól és mi módon?2022-ben én is 40 év munkaviszonnyal előrehozott nyugdíjba mehetnék. Ezt kell figyelembe vennem a minősítéssel kapcsolatban, vagy pedig a tényleges öregségi nyugdíj idejét, amely számomra már a 65. életévet jelenti? Születtem 1960.jan.24. Várom válaszát,tisztelettel:Pacherné Tóth Andrea
OFOE | 2015. július 29. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Kérdezőnk! Naprakész és megbízható választ a kérdésedre az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Ibos Gyuláné | 2015. július 28.
Kedves Petra!
Az Oktatási Hivatal hány nappal (hónappal)köteles értesíteni a minősítésre váró pedagógust a látogatás időpontjáról? A törvényben nem találtam erről adatot.Válaszát előre is köszönöm.
OFOE | 2015. június 28.
Kedves Alexandra! Az utóbbi időben szabályozás rengeteget változott, a legbiztosabb választ a kérdésedre az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Alexandra | 2015. június 28.
Kedves Petra!

2014 szeptemberében általános iskolai tanítóként kezdtem meg a munkámat (diploma nélkül, nyelvvizsga hiányában). Nem rég értesültem arról, hogy a gyakornoki időm még nem kezdődött el, azt csak a nyelvvizsga megszerzésétől számítják. Azonban ha 2016. áprilisáig nem szerzem meg, elbocsájthatóvá válok.
Mindeközben a családtervezésen is gondolkodom.
Kérdéseim a következőek lennének:
1. Helytállóak-e azok az információk, amiket kaptam?
3. Mennyi időm van a nyelvvizsga letételére, hogy ne kelljen újra államvizsgáznom?
2. Ha úgy alakul és elmennék GYES-re, akkor a 2 évem azután kezdődne csak el?

Válaszait előre is nagyon köszönöm!
Erik | 2015. június 24.
Köszönöm a választ!
OFOE | 2015. június 24.

Kedves Erik! Idemásoljuk az érvényes jogszabályt. Az értelmezés már a Ti dolgotok:

13. § (1) A magasabb fokozatba történő előrelépéshez és a gyakornoki idő teljesítéséhez szükséges szakmai gyakorlat

a) pedagógus-munkakörben,

b) pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban,

c) óraadói megbízásra szóló polgári jogi jogviszony keretében,

d) az Európai Iskolákban pedagógus-munkakörben munkaviszonyban,

e) pedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézményben folytatott oktatói tevékenységgel, vagy

f) a miniszter igazolása alapján közszolgálati jogviszony keretében köznevelés országos irányításával összefüggő munkakörben

eltöltött szakmai tevékenységgel szerezhető meg.

(1a) Az (1) bekezdés a)-g) pontja szerinti különböző jogviszonyokban szerzett szakmai gyakorlat időtartamát össze kell számítani. Az összeszámításkor egy évnek 365 napos időtartam felel meg. A szakmai gyakorlat megállapításakor az azonos időtartamra figyelembe vehető több jogviszony közül csak egy jogviszony számítható be.

(2) A szakmai gyakorlat időtartamába nem számít be a foglalkoztatási jogviszony esetén a fizetés nélküli szabadság harminc napot meghaladó időtartama, továbbá a jogviszonyban pedagógus-munkakörben eltöltött idő, ha a pedagógus foglalkoztatása nem érte el a munkakörre megállapított heti neveléssel-oktatással lekötött munkaidő alsó határának huszonöt százalékát.
OFOE | 2015. június 24.
Kedves Erik! A kérdéseidre feltételezhetően napra kész válaszok várhatók az Oktatási Hivatal portálján.
Erik | 2015. június 23.
Kedves Petra!

A pedagógus I. fokozatot megelőző két év szakmai idő megszerezhető-e párhuzamos pedagógiai jogviszony keretében? Ha PhD hallgatóként két szemeszteren át tartok pedagógiai tárgyat levelezős hallgatóknak, és mellette óraadó vagyok egy iskolában? Illetve kérdésem volna még, hogy a heti neveléssel lekötött munkaidő alsó határának 25%-a kiszámítható-e, ha az említett levelezős kurzusokat nem hetente tartom? Előre is köszönöm a választ.
Márti | 2015. június 18.
Kedves Petra!
Köszönöm a választ!
OFOE | 2015. június 15.
Kedves Katika! Neked is csak azt tudjuk javasolni, hogy keresd fel az Oktatási Hívatal témához kapcsolódó oldalát: itt.
Baka Gáborné | 2015. június 14.
Kedves Petra!
Hol tudok annak utánanézni, hogy nekem kell e, vagy már lehet e portfóliót irnom. Már több mint 10 év az óvodapedagógusi szakmai évem, s ha én szeretném megirni, akkor kell e érte fizetnem? Köszönöm a segítséget, Baka Gáborné, Katika
OFOE | 2015. június 4.
Kedves Eszter, Neked is csak azt tudjuk mondani, amit a korábbi kérdezőinknek: ezen a linken találhatsz választ a kérdésedre,
Eszter | 2015. június 3.
Kedves Petra!
Jelentkeztem a 2016. évi minősítési eljárásra. Visszamondhatom-e? Mi történik, ha mégsem tudom elkészíteni a portfóliót? 57 éves vagyok. Elvileg nekem már nem kötelező.
OFOE | 2015. május 31.
Kedves Márti! Kérdésedre ezen a linken találhatsz választ.
Márti | 2015. május 30.
Kedves Petra!
2022-ben érem el a 40 éves munkaviszonyomat, amikor szeretnék nyugdíjba menni (előre hozott öregségi nyugdíj). Kötelező-e számomra a portfólió elkészítése? Ha igen, mi várható, ha mégsem készítem el?
OFOE | 2015. május 20.
Kedves Hajnalka! Megtalálod a választ a kérdésedre: ezen a linken.
Récziné Kutasi Hajnalka | 2015. május 20.
Kedves Petra!
2015.ápr.30-ig jelentkeztem a 2016.évi minősítő eljárásra.Ez azt jelenti,hogy 2015.nov.30-ig el kell készítenem a portfóliómat.Visszaléphetek-e a minősítés alól,ha igen, mi módon?
Köszönöm válaszodat.
Üdv.Récziné Hajni
OFOE | 2015. április 12.
Kedves Eszter! Feltételezhetően jelentkeznie kell a minősítésre. De a biztonság kedvéért itt a link, ahol utána lehet nézni pontosan a jogszabályoknak.
Eszter | 2015. április 11.
kedves Petra!

2014 december 1-től dolgozom óvodapedagógusként! Arra lennék kíváncsi, hogy nekem kell e jelentkeznem április 30-ig a minősítésre? Ugyan is azt olvastam, hogy a 2014 január 2 és 2015 január 1 között munkaviszonyt folytatóknak kell jelentkezni! Sajnos a munkahelyemen nem igazán tudják!

Válaszát előre is köszönöm!

Eszter
Emilia | 2015. április 9.
Kedves Petra!

Nagyon szépen köszönöm válaszát!

Üdv.: Emi
OFOE | 2015. április 8.
Kedves Emi! Nem számít bele a játszóház a gyakornoki időbe, ugyanis nem óvodapedagógusi munkakörben alkalmaztak, még akkor sem, ha ez a végzettség volt a feltétele a felvételednek. A helyzet azonban az, hogy az első perctől kezdve gyakornokként kellett volna alkalmazni Téged. Tisztázd ezt az ellentmondást a helyi vezetővel!
OFOE | 2015. április 8.
Kedves Veronika! Sajnos, nem. A mesterképzés egyetemi diplomát ad, és "csak" névrokonságban van a mesterpedagógusi besorolással. Ha úgy lenne, ahogy kérdezed, akkor minden egyetemi végzettségű pedagógus automatikusan mesterpedagógusi besorolást kapna, miközben még a PhD-s tanárok is pedagógus 1-be tartoznak. A mesterpedagógusi megszerzése az életpályamodellhez köthető, a portfólió és a minősítések folyamatának része, itt kell előre lépkedni, és egyenként teljesíteni a fokozatokat.
Veronika | 2015. április 7.
Kedves Petra!

Óvodapedagógusként szeretném elvégezni a mesterképzést! Sikeres elvégzés esetén mesterpedagógus kategóriába léphetek majd, ha meglesznek a gyakorlati éveim?

Üdv.: Vera
Emilia | 2015. április 7.
Kedves Petra!

2014 júliusában kezdtem el dolgozni óvodapedagógus munkakörben egy játszóházban, majd 2014. december 1-től óvodában dolgozom, mint óvodapedagógus!
Az lenne a kérdésem, hogy a játszóházban eltöltött 5 hónapom bele számít e a gyakornoki időmbe? Illetve, ahogy bekerültem az oviba, a gyakornoki időt "azonnal" el kellett volna kezdeni? ( Ugyan is még ez nem történt meg, és ott dolgozom már lassan 5 hónapja!!)

Válaszát előre is köszönöm!!


Üdvözlettel: Emi
OFOE | 2015. február 9.

Kedves Kuci!

Az a pedagógus, aki 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig (2023. augusztus 31-éig) eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt, minősítésre nem kötelezett.

Kapcsolódó törvényi rendelkezés:
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 18. § (1) bekezdése alapján:
„18. § (1) A társadalombiztosítási öregségi nyugdíjra jogosító öregségi nyugdíjkorhatára annak, aki
a) 1952. január 1-je előtt született, a betöltött 62. életév,
b) 1952-ben született, a 62. életév betöltését követő 183. nap,
c) 1953-ban született, a betöltött 63. életév,
d) 1954-ben született, a 63. életév betöltését követő 183. nap,
e) 1955-ben született, a betöltött 64. életév,
f) 1956-ban született, a 64. életév betöltését követő 183. nap,
g) 1957-ben vagy azt követően született, a betöltött 65. életév.”
Az Nkt. átmeneti és vegyes rendelkezése között szereplő 97. § (21) bekezdése szerint:
„97. § (21) Nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus-munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tízedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt.”

Kuci | 2015. február 8.
Kedves Petra!
55 éves vagyok, 34. éve a pályán. 6 év múlva nyugdíjba szeretnék menni, ha elérem a 40 év munkaviszonyt. Kötelező számomra a minősítés? Mit tanácsol? 2014.november 30-ig elkészítettem a portfóliómat.
Kötelező-e számomra a hétéves továbbképzés befejezése?
OFOE | 2014. október 6.
Kedves Tímea, még tengersok időd van a nyugdíjig. Miért ne pályázhatnád meg? Különben Neked is ajánlom, hogy tanulmányozd át ezt az oldalt: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf
Tímea | 2014. október 6.
Kedves Petra,
vajon mi van akkor, ha éppen most (5o évesen) szereztem doktori címet. Lehet, hogy előbb megyek nyugdíjba vagy tönkre, míg megpályázhatnám a kutatótanári szintet?
OFOE | 2014. október 5.
Mindenkinek, aki korábban a besorolásáról érdeklődött, javasoljuk a következő oldal áttanulmányozását: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf
OFOE | 2014. október 5.
Kedves Róbert, szerintünk beszámíthatók a köztisztviselői jogviszonybam eltöltött évek, de nézzen utána alaposan itt: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf.
Róbert | 2014. október 3. | 11robert[pont]k[kukac]gmail[pont]com
Kedves Petra!
Köztisztviselö vagyok 17év és 9hónap szolgálati viszonnyal. Alapfoku közgazdasági diplomával.
Ha most sikerülne középiskolában tanári állást betöltenem, akkor bérbeni besorolásban is beszámolják a a több mint 17 évem, vagy a nullágrol kellene kezdenem, és alap gyakornoki bérrel kell indulnom? Válaszát elöre is köszönöm. Róbert
Edit | 2014. július 11.
Kedves Petra!
A múzeumpedagógia területéről most szeretnék átkerülni az iskola világába. Annak ellenére, hogy a múzeumban múzeumpedagógusként múzeumi órákat, tematikus foglalkozásokat tartottam, illetve rendszeresen nyári táborokat vezettem stb, az e munkakörben betöltött évek semmiképpen sem számíthatóak be,és gyakornokként kell kezdenem az iskolában? Köszönettel!
Zsó | 2014. március 3.
Kedves Petra!
55 éves vagyok, 34 éve a pályán. 6 év múlva nyugdíjba szeretnék menni, ha elérem a 40 év munkaviszonyt. Kötelező számomra a minősítés? Mit tanácsol?
Éva | 2014. február 3.
Kedves Petra!
Engem is az érdekelne, hogy ( febr. 20-án leszek 31 éve a pályán) biztosan részt kell-e vennem a minősítő vizsgán?
Köszönöm
R. | 2014. január 17.
Kedves Petra!
2000 szeptemberében kezdtem el pedagógus munkakörben dolgozni. 2005-ben szakvizsgát tettem. Közben 4 év 3 hónapot gyeden voltam, január elsejétől dolgozom újra. Szerinted én is próbálkozhatok idén az egyszeri pedagógus II-be lépéssel, vagy számomra a gyed miatt ez a lehetőség örökre elveszett?
M | 2014. január 8.
Kedves Petra!

52 éves vagyok, és 32 éve a pályán.
Szerinted nekem még részt kell e vennem minősítő vizsgán, nincs e valami kiegészítő rendelkezés a mi korosztályunkra
petra | 2014. január 8.
Kedves Karina,
a 2013 szept. előtt kezdett gyakornoki idő 3 év, a folyamatot a közalkalmazotti törvény szabályozza, vagyis ez még nem az életpályamodell szerinti gyakornokság, nem kell a végén gyakornoki vizsgát tenni. 3 év után fog pedagógus I. fokozatba kerülni; a részleteknek a közalkalmazotti törvényben tud utánanézni.
petra | 2014. január 8.
Kedves Dániel,
a fizetési fokozatot pedig a közalkalmazotti szolgálati idő határozza meg, vagyis a válaszom igen az 1-es fokozatra.
Karina | 2014. január 7.
Kedves Petra!
2012. januárjában kezdtem el dolgozni pedagógus munkakörben gyakornokként.
Érdeklődnék, hogy mikor kerülök pedagógus I. kategóriába és hogyan.
Válaszát előre is köszönöm!
Dániel | 2014. január 4.
Így van, nincs gyakorlati időm a cikkben leírtak alapján. Ez azt jelenti, hogy az 1-es fokozatba kerülnék, ugye?
petra | 2014. január 4.
Kedves Dániel,
a besorolást a munkakörhöz szükséges végzettség és a gyakorlati idő együtt határozza meg. Arról, hogy mi számít gyakorlati időnek, ebben a cikkben is olvashat; ha jól értem a sorait, a tanári pályán gyakornokként kezdené, mivel tanári gyakorlata nincs. Üdvözlettel, Petra
Dániel | 2014. január 4.
Kedves Petra,

kérem, segítsen ha tud. 35 éves vagyok, 2000 óta dolgozom magánszférában. 2007-ben szereztem tanári diplomát (főiskola), ha minden igaz, idén egyetemi végzettségem is lesz. Ha ősztől el tudnék helyezkedni tanárként, melyik fizetési fokozatba kerülnék?

Köszönettel,
Dániel
petra | 2013. december 18.
Kedves Erika,
én is úgy olvasom a rendeletet :)
A 36. § (2) szerint "A 2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba besorolt, több mint nyolc év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus először 2014-ben kezdeményezheti a minősítési eljárást." Így is marad azonban egy bizonytalansági tényező, hiszen nem tudjuk, hogy a 10. § (1)-(2) szerint milyen számú minősítési keretet hirdetnek meg februárban. Remélem, sikerül a megfelelő fokozatba kerülnöd!
Erika | 2013. december 7.
Kedves Petra!
Úgy néz ki a gyorsított Pedagógus II-ről lecsúszok a szakmai gyakorlati éveim nem lesznek meg a GYES, GYED levonása miatt.De ha jól olvasom a rendeletet, akkor 2014-ben az is kérelmezheti a Ped.II-be jutást aki 8 évet meghaladó szakmai gyakorlattal rendelkezik? A választ előre köszönöm.
petra | 2013. november 18.
Kedves Mónika,
valóban nincs egyértelmű megfelelés az OH honlapján szereplő szakértői besorolásban választható "szakterületek és szakirányok" megnevezése, és a rendeletben szereplő megnevezések között (én a rendeletből idéztem szó szerint), de ez bizonyára a részletszabályok megjelenésével együtt kitisztul majd. A lényeg, hogy a majdani vizsgaelnöki teendők ellátásához szükséges mestertanári besorolás megpályázásához az alábbiak kellenek majd a rendelet szerint, 36. § (5): A miniszter a pedagógus-előmeneteli rendszer országos bevezetése érdekében pályázati felhívást tesz közzé a Mesterpedagógus fokozatba történő besorolás céljából. A pályázati eljárást az OH bonyolítja le.
(6) Az (5) bekezdés szerinti pályázaton az a pedagógus vehet részt, aki
a) rendelkezik legalább tizenöt év szakmai gyakorlattal és pedagógus-szakvizsgával,
b) szerepel az Országos szakértői névjegyzéken, vagy az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a szaktanácsadói névjegyzéken,
c) vállalja, hogy részt vesz az OH által szervezett szakértői vagy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által szervezett szaktanácsadói továbbképzésen, valamint
d) vállalja, hogy külön díjazás nélkül, a központi költségvetés által biztosított költségtérítés terhére a 4. § (5), valamint (7) és (8) bekezdésében foglalt rendelkezések megfelelő alkalmazásával részt vesz a szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásában.
Tehát - további szűkítés nélkül -, a szakértői névjegyzékben való szerepelés (lesz) a pályázatban és a képzésben való részvétel feltétele. Jelenleg a számomra rendelkezésre álló információkból ennyit sikerült kiolvasnom, a felhívás legjobb tudomásom szerint még nem jelent meg.
Mónika | 2013. november 17. | burine-monika[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Petra!
Most jelentkeztem köznevelési szakértőnek az életpályamodell bevezetése miatt, és mert szeretnék részt venni a minősítési eljárásokban. Azonban ilyen szakirányt, amilyet te megneveztél/ pedagógus-minősítés vagy pedagógiai-szakmai ellenőrzés/ nem találtam. Kizárásos alapon a pedagógiai értékelésen belül az intézményértékelést jelöltem be. Természetes, hogy ezzel kapcsolatosan továbbképzésen is részt kell venni, de akkor most másik szakirányt is kell választanom? Hol találhatom meg a részletes információkat?
Válaszodat előre is köszönöm!
petra | 2013. október 7.
A bértáblát a Köznevelési törvény 7. melléklete, az illetményalap változásának szabályait pedig a 326/2013 kormányrendelet 38. §-a tartalmazza. Ebből a két rendelkezésből kiolvasható a válasz a kérdésedre.
Erika | 2013. október 7. | szil[pont]era[kukac]freemail[pont]hu
Szervusztok! Az lenne a kérdésem, hogy a pedagógus II fokozattal mennyivel emelkedne a fizetésünk, mert erre sehol nem találok utalást? Köszönettel: Erika
petra | 2013. október 6.
Kedves E., A Köznevelési törvény 65. § (9) b) szerint az életpályával kapcsolatos rendelkezéseket alkalmazni kell "a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatott tekintetében is". A gyógypedagógus a köznevelési törvény 3. melléklete alapján számít pedagógus munkakörnek. Ezekből az információkból kiindulva tudsz rákérdezni a helyzetedre.
Itt jegyzem meg, hogy a cikk pontosan ahhoz szeretett volna kedvet csinálni és muníciót adni, hogy ki-ki elkezdjen utánanézni a saját helyzetét szabályozó rendelkezéseknek. Ehhez fent megadtuk a linkeket, és a cikkben reményeink szerint az értelmezési kereteket is. Sajnos a kommentben érkező kérdésekre való válaszadást, kapacitás híján, nem fogjuk bírni. Nagyon örülök, hogy ilyen sokaknak felkeltette az érdeklődését ez a szöveg, és bízom benne, hogy sokaknak segít elindulni a saját helyzetük "megfejtésében".
E. | 2013. október 6.
Üdvözlöm!
Engem a leírás legelső témájának eleje fogott meg:
"Az előmeneteli rendszer fenntartótól függetlenül mindenkire érvényes, aki köznevelési intézményben pedagógus munkakört lát el. Valamint érinti azokat, akik pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértőként, pedagógiai előadóként, illetve gyermekotthonban pedagógus-munkakörben dolgoznak." Ezt a kitételt hol találom, hogy a "gyermekotthonban (!) dolgozó pedagógusra (konkrétan gyógypedagógusra) is vonatkozik az előmeneteli rendszer? Válaszát előre is köszönöm! Üdv: E.
petra | 2013. október 5.
Kedves Katalin, a rendelet 36. § (1) szerint "A gyakornokra, a gyakornoki időre és a minősítő vizsgára vonatkozó rendelkezéseket az e rendelet hatálybalépését követően létesített foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell alkalmazni." Tehát az, amit a gyakornokok minősítő vizsgájáról írtunk, még nem vonatkozik rád :) A te esetedben még a Kjt rendelkezik a gyakornoki idő szabályairól. A fent idézett paragrafusban megtalálod a vonatkozó törvényi utalásokat.
petra | 2013. október 4.
a vizsga menete egyelőre még mindenkinek meglepetés :(
ha megtudunk valamit, közzétesszük!
Katalin | 2013. október 4.
Ez a második évem. Tehát idén még gyakornok vagyok. Év végén elvileg tehát vizsgázom...

Örülök a cikknek, hogy legalább foglalkozik ezzel a kérdéssel. Több hasznos információt kaptam általa.

Sajnos a környezetemben senkit nem tud semmit a gyakorlati lebonyolításról. Jó lenne megfelelően és időben felkészülni...és elkerülni a meglepetéseket.
petra | 2013. október 3.
Igen, torz. Lehet, a következő opusz tárgya a mestertanár fokozattal együtt járó kötelezettségek rendszere kell legyen... Szeretném megfejteni, hogy szakmai elismerésről és lehetőségről, vagy fizetett rabszolga státusról van szó. És bevallom, tartok a választól...
Fekete Hajni | 2013. október 2.
Köszönjük Petra,így érthetőbb a történet. Amely persze minden ízében szakmaiatlan, torz. De ez nem a törvényböngésző sara.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.11.14.
Magyarországon oktatni talán, integrálni biztos nem lehet finn módra
„Bármilyen impozánsak is az eredményeik, nem lehet az északi országok oktatási programját egy az egyben magyarországi feltételek közé átemelni” – hangsúlyozta a keddi konferencián...
(Forrás: Qubit)
--
2018.11.12.
Szülők a tanárhiányról: bölcsész tanít matematikát, tesitanár magyart
Az utóbbi időben rengeteg adat látott napvilágot arról, mekkora a pedagógushiány az országban, a kormány azonban hárított. A reakció szerint természetes a fluktuáció, nem beszélhetünk...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.12.
Pálinkás József: "Igen, a piacgazdaságot meg kell védeni"
Én úgy látom, hogy a digitális fejlesztések inkább az eddigi folyamatok továbbvitelét jelentik majd, semmint alapvető fordulatot a gazdaságban. Olyan folyamatokat és tevékenységeket is gé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.12.
Leszakadás fenyegeti Magyarországot – figyelmeztet az MNB
Átfogó reformokat sürget a Magyar Nemzeti Bank (MNB) annak érdekében, hogy a gazdaság érdemben folytatni tudja felzárkózását Ausztriához képest – ez derül ki a most publikált Növeked...
(Forrás: zoom.hu)
--
2018.11.11.
Igyekeznek csökkenteni a pedagógusok terheit
A köznevelésért felelős helyettes államtitkár szólt arról is, ösztönzik, hogy minél többen válasszák a pedagógusi hivatást, illetve a pályaelhagyók visszavonzásának fontosságáró...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.11.11.
Egyre többen csatlakoznak az ELTE TÁTK-on szerveződő "sztrájknaphoz"
Az ELTE kommunikáció, filmtudomány és esztétika tanszékének oktatói is csatlakoznak az ELTE Hallgatói fórum is lesz az ELTE TÁTK-on. A társadalomtudományi karon november 14-én délelőtt...
(Forrás: Eduline)
--
2018.11.11.
Mészáros Lőrinc: Mi nemcsak labdarúgókat képzünk, hanem embereket nevelünk
„Nemcsak a testet, de a szellemet is építeni akarjuk” – írta a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia oldaAkadémistáink immár nemcsak iskolai műveltséget és labdarúgótudást kapnak, hanem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.11.11.
Megint átalakítaná a kormány a szakképzést
Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár szerint az átalakítás célja, hogy a szakképzés vonzó karriert nyújtson a fiatalok számára. Új...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.11.10.
Nagyon ideges mindenki – Lovász László: Többször felmerült bennem a lemondás gondolata
Ön tudja értelmezni, hogy mi az a határ, amit a kormány szerint az MTA egyes munkatársai átlépnek? Van ilyen határ egyáltalán?– Elsőre a társadalomtudományok jutnak eszünkbe, pedig a k...
(Forrás: 168 óra)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
  Vajda Szilárd

Tisztelt szerkesztőség! Két iskolában tanítok. Az egyik klikes, a másik alapítványi. Az elmúlt tanévben a két iskolában nem volt egész állásnak megfelelő óraszámom, heti 10-10 órában tanítottam. A klikes iskolában határozatlan időre vagyok kinevezve, míg az alapítványiban az elmúlt tanévben is határozott időre neveztek ki, valamint most is. A gondjaim az alapítványi iskolával vannak. Ezek a következők: 1.) 2017. szeptemberében csak a hónap 15. napjától neveztek ki, annak ellenére, hogy az állásra augusztusban jelentkeztem, és fel is vettek. Tudni kell, hogy művészeti iskoláról van szó, de hát akkor is, én kész voltam a tanításra már szeptember elején. A klikes iskolában is a hó közepén kezdjük a tanítást, mégis, az első alkalommal, mikor odakerültem, szept. 1-jétől szólt a szerződésem. 2.) 2018. jún. 15-én kötöttünk ugyan egy határozatlan idejű szerződést teljes munkaidőre, ám az csak augusztus 15-én lépett volna hatályba. Augusztus 14-én szóltam a munkáltatónak, hogy az egész állást nem tudom vállalni, csak heti 3 napban kb. 15 órát, tehát 3/4 állást. Ám nemcsak az óráimat módosították 22-ről 15 re (ami természetes, ez is volt a kérésem), hanem a szerződés hatályba lépésének időpontját is szept. 1-jére! 3.) 27-én voltam már bent az iskolában, értekezleten (miközben nem is volt munkaviszonyom...), senki nem szólt egy szót sem, hogy csináljuk meg a szerződést. Csupán 3-ára hívtak be szerződést aláírni. Az a kellemetlen meglepetés ért, hogy visszamenőleg már nem tudnak lejelenteni, ezért az ígért 1-je helyett 4-én indul a szerződésem. Kérdés: Elképzelhető, hogy ebben az alapítványi iskolában szórakoznak velem?

--
  Somogyi Györgyi Ilona

Kedves János!
A fiam ebben az évben ment tovább tanulni az iskolájába(pápai szakképzési centrum-Várpalota)Ő eddig is itt tanult sikeresen elvégezte a számítógép szerelői szakképzőt,most le akar érettségizni-számítás technika érdekli ebben képzeli el a jövőjét,angol nyelvből is jó,jelenleg franciát is elkezdte tanulni önszorgalomból-Ő SNI-is erről kaptunk szakértői véleményt 2012-ben akkor töltötte be a 16.évét.Így véglegesítették a szakértői véleményt.Hétfőn az osztályfőnöke mondta,hogy vigyen frissebb papírt,mert ez már régi.Már legalább 4 db fénymásolat ott van ebből az iskolában,mert tankönyv igénylésnél is kellett.Matematikai problémái vannak segédeszközzel jól elboldogul,van motorikus gondja is már kevésbé-kézzel való írásnál lassú géppel gyorsan ír,gyógytornára jár kicsit koordinálni kell a gerincén gyógytornára kapott javaslatot.Gyógytorna van az iskolában is.Amúgy néha kell szólni neki ,hogy ne felejtsen el dolgokat- figyelem zavaros néha.Kérdésem az lenne,hogy kell-e valamit tenni az ügyben,hogy 2012-es a határozat.Vastagon szedett betűkkel le van írva,hogy a szakértői vélemény és a benne foglaltak a tanulmányai befejezéséig érvényes. Vagyis használhat segédeszközöket a matematikai feladatok megoldásához, számológépet,laptopot jegyzetek leírásához,kézírás amennyiben nem kell akkor felelhet szóban.Kell mennünk "frissebb" igazolást kérni a Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Köszönettel:Szülő

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek