OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. október 1.
» Hozzászólások (76)

Mit kell tudni az életpályamodellről?

Kinek az életpályája?

Az előmeneteli rendszer fenntartótól függetlenül mindenkire érvényes, aki köznevelési intézményben pedagógus munkakört lát el. Valamint érinti azokat, akik pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértőként, pedagógiai előadóként, illetve gyermekotthonban pedagógus-munkakörben dolgoznak. Tehát az egyházi- és alapítványi fenntartású intézmények alkalmazottaira is vonatkozik az előmeneteli rendszer fokozataiba való besorolás, és az előmenetel (későbbiekben látható) lehetősége, illetve kötelezettsége. (Az illetménytáblában rögzített kötelező illetményminimum is vonatkozik valamennyi fenntartóra; ami a nem-állami fenntartású intézményben dolgozókra nem vonatkozik, az a kötelező Pedagógus Kar-tagság, ami témánk szempontjából most nem releváns.)

Hogyan épül fel az életpálya?

A minősítési rendszer öt fokozatból áll: gyakornok, pedagógus I, pedagógus II, mesterpedagógus és kutatótanár. Ezek közül az első három fokozat egymásra épül, majd a pedagógus II. fokozat elérése után az előmenetel lehetősége kétfelé válik. Vagyis kinek-kinek a szakmai érdeklődése, pályafutása, eredményei határozzák meg, hogy ha tovább kíván lépni, a gyakorlatibb „mesterpedagógus”, vagy a tudományosabb „kutatótanár” fokozatot célozza meg, de természetesen az is lehet, hogy valaki mesterpedagógusból lesz majd később kutatótanár.

Az előmenetel, vagyis a következő minősítés előírt időn belüli megszerzése a Pedagógus II. fokozatig kötelező, míg a mesterpedagógus és a kutatótanár fokozatot lehetőségként tartalmazza a rendszer. Ez a két fokozat sajátos viszonyban áll egymással: mindkettő a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év után pályázható meg, tehát akár egymás alternatívájának is tekinthető, azonban a két fokozat jövedelemben kifejeződő presztízse nem azonos: a kutatótanárokat magasabb jövedelemmel ismeri el a rendszer, mint mesterpedagógusokat. (Osztályfőnöki egyesületként a kommentártól ezen a ponton inkább tartózkodnánk.)

Később azt is látni fogjuk, hogy a mesterpedagógussá, illetve kutatótanárrá válás folyamata a minősítési rendszerben valójában nem elágazás: a kutatótanár fokozat megszerzése inkább a mesterpedagógus fokozat átugrását jelenti (tehát a törvényalkotó tényleg magasabb presztízsűnek álmodja és képzeli ezt a fokozatot).

A megfelelő fokozatba való átsorolás napja mindig a sikeres eljárást követő év első napja. A minősítő eljárásban való részvétel a kötelező pontokon díjmentes (tehát nem kell fizetni a gyakornokok minősítő vizsgájáért és a Pedagógus I. fokozat 9. évében zajló minősítő eljárásért). Viszont a sikertelenséget követő megismételt eljárás, valamint a nem kötelező (idő előtti, illetve mesterpedagógus, kutatótanár fokozatot megcélzó) eljárásban való részvétel eljárási díjhoz kötött, melynek összege a kötelező legkisebb alapbér (minimálbér, jelenleg 98 000 Ft) 70%-a, azaz mintegy 70 000 Ft.

Kötelező minősítés: a gyakornoktól a pedagógus II. fokozatig

A pályakezdő pedagógusok kivétel nélkül gyakornoki minősítéssel kezdik meg a munkát. A gyakornoki idő két év, és minősítő vizsgával zárul. A vizsga a gyakornoki idő lejártának hónapjában esedékes, de mivel ez normál esetben éppen július-augusztusra esik, ilyenkor a tanév utolsó hónapjában kell megszervezni a minősítő vizsgát. Sikeres minősítő vizsga esetén a gyakornok a Pedagógus I. fokozatba kerül. Ha a gyakornok a minősítő vizsgán „nem felelt meg” minősítést kapott, a gyakornoki ideje legfeljebb két évvel meghosszabbítható, melynek végén újból minősítő vizsgát tehet. Ha a megismételt minősítő vizsga is „nem felelt meg” eredménnyel zárul, a gyakornok munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) szerint megszűnik.

A Pedagógus I. fokozatba sorolt pedagógus az ebben a fokozatban eltelt 6 év után kezdeményezheti a Pedagógus II. fokozatba való átsoroláshoz szükséges minősítési eljárást. Ha a besorolástól számítva 9 év eltelt, a minősítő eljárásban való részvétel kötelező. Ilyenkor az eljárásban való részvételt a foglalkoztató intézmény előírja a pedagógusnak. A minősítési eljárás eredménye „megfelelt”, vagy „újabb minősítés szükséges” lehet. Utóbbi esetben két éven belül van lehetőség az eljárás megismétlésére. Ha a megismételt minősítési eljárás is sikertelenül zárul, a pedagógus munkaviszonya a köznevelési törvény 64. § (8) alapján megszűnik. Tehát annak, aki a pályán szeretne maradni, a Pedagógus I. fokozat elérését követő maximum 11. évben meg kell szereznie a Pedagógus II. fokozatot.

Mesterpedagógus, kutatótanár

A mesterpedagógussá minősítő eljárásban való részvétel feltétele a pedagógus szakvizsga és a Pedagógus II. fokozatban eltöltött 6 év szakmai gyakorlat. Ha a minősítési eljárás sikertelen és a pedagógus a Pedagógus II. fokozatban marad, az eljárás kétévenként megismételhető.

A kutatótanár fokozat megszerzésére legalább 6 év, a Pedagógus II. fokozatban szerzett szakmai gyakorlattal lehet pályázni. Feltétele a pedagógusként is gyakorolt szakterülethez kötődő tudományos fokozat és a rendszeres publikációs tevékenység. A kutatótanár fokozatba való átsorolást a pedagógus a munkáltatójánál kezdeményezheti, amennyiben megfelel ezeknek a feltételeknek. A munkáltató továbbítja a kérelmet a kormányhivatalnak, aki mérlegeli a feltételek meglétét, és végső soron ő adhatja ki az igazolást, melynek alapján a munkáltató a Kutatótanár fokozatba átsorolja a pedagógust. Kutatótanár fokozatba az összes köznevelési intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak legfeljebb egy százaléka sorolható be.

A Kutatótanár fokozatba való átlépésnek a feltétele az is, hogy a szóban forgó pedagógus már két minősítési eljárásban sikeresen vett részt. Minősítő eljárásnak az előmeneteli rendszer a Pedagógus I.-ből a II.-be, valamint a II.-ből a Mestertanár fokozatba való átmenetet nevezi. Vagyis, ha valaki közvetlenül a Pedagógus II. fokozatból szeretne Kutatótanár lenni, annak számára a meglévő feltételek mérlegelésén túl, minősítővizsgát is szerveznek. Ez a rendelkezés teszi lehetővé, hogy a minősítések rendszere lineáris, egymásra épülő maradjon, miközben gyakorlatilag lehetővé teszi a Mestertanár fokozat átugrását.

Mi számít a besorolásnál gyakorlati időnek?

Fontos tudni, hogy esetleges munkáltató- vagy munkakör változások során, gyarapszik-e a következő fokozat megszerzéséhez szükséges gyakorlati idő. A rendelet értelmében az alábbi munkakörök betöltése számít gyakorlati időnek:

pedagógus-munkakör; pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakör közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban; óraadói megbízásra szóló polgári jogi jogviszony; az Európai Iskolákban pedagógus-munkakörben munkaviszony; pedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézményben folytatott oktatói tevékenységgel, vagy a miniszter igazolása alapján közszolgálati jogviszony keretében a köznevelés országos irányításával összefüggő munkakörben eltöltött szakmai tevékenység.

Ki dönt a jelentkezésünk sorsáról, az eljárásban való részvételünkről?

Mivel a minősítési eljárás keretszámok és minősítési terv alapján történik (ezzel kezelve azt a tágabb összefüggést, hogy a sikeres minősítéseknek költségvetési vonzata van), az eljárásba való jelentkezés egyáltalán nem jelenti automatikusan az eljárásban való részvétel lehetőségét. A minősítési eljárásban elsősorban azok vesznek részt, akiknek az adott évben a minősítési eljárás kötelező; a többiek jelentkezését a vizsgáztatói kapacitás és a költségvetési keret függvényében, a területi arányosságot szem előtt tartva fogadják el.

A minősítési eljárásra minden évben március 31-ig kell jelentkezni, az OH április 30-ig dönt a jelentkezések elfogadásáról, amit a munkáltató május 31-ig közöl a jelentkezővel, magára az eljárásra pedig a következő tanévben kerül sor.

Mit kell most tennem?

A sok vihart kavart átsorolásokkal minden pedagógus munkakört betöltő alkalmazott a Pedagógus I. kategóriába került. Azok számára, akik több mint 8 év gyakorlati idővel rendelkeznek, ez most nem jelenti azt, hogy (a 9 éves szabály miatt) azonnal minősítési eljárásra kell jelentkezniük; ezt 2014 és 2018 között szabadon megtehetik. (Értelmezésem szerint ez viszont azt is jelenti, hogy aki 2018 előtt jelentkezik minősítő vizsgára, az nem mentesül az eljárási díj megfizetése alól.)

Azok számára, akik pedagógus szakvizsgával és legalább 14 év szakmai gyakorlattal rendelkeznek, egyszeri lehetőség van a Pedagógus II. fokozatba való gyorsított bekerülésre. Ez fontos lehetőség, hiszen a későbbiekben, a fentebb jelzett keretszámok tükrében, egyáltalán nem garantált a gyors előrehaladás (ráadásul pénzbe is kerül), miközben teljesen abszurd, hogy a szóban forgó szakemberek egyáltalán, egyetlen percre is a Pedagógus I. fokozatba kerültek…

Vagyis, akinek megvan a szakvizsgája és a 14 év szakmai gyakorlata, a következőképpen kerülhet a Pedagógus II. fokozatba: 2014. április 30-ig kérvényezni kell az átsorolását, és fel kell töltenie az elektronikus portfólióját az OH által működtetett (cikkünk elkészítésének idején még nem elérhető) felületre. Azokat, akiknek a portfóliója tartalmazza a szükséges dokumentumokat (lásd később), ideiglenesen átsorolják a Pedagógus II. fokozatba, azzal a kitétellel, hogy számukra 2018. december 31-ig kötelező részt venni a teljes minősítő eljáráson, hogy megerősítsék a Pedagógus II. fokozatba való besorolásukat (ellenkező esetben 2019. január 1-től a Pedagógus I-be kerülnek). (Itt jelzem, hogy a kormányrendelet korábban kiszivárgott tervezetében még 2013. őszére volt ez az előrehozott eljárás esedékes.) Mivel ezzel a kivételes eljárással a minősítés kérelemre, és nem a rendelet által előírt minősítő eljárás keretében történik, értelmezésem szerint az ebben való részvétel nem eljárásidíj-köteles, de erről nem árt hivatalos állásfoglalást kérni.

Lehetőség lesz a Mesterpedagógus fokozat közvetlen elnyerésére is: azok számára, akik 15 év szakmai gyakorlattal, pedagógus szakvizsgával rendelkeznek és szerepelnek az Országos szakértői névjegyzéken, az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a szaktanácsadói névjegyzéken, a miniszter (az OH-n keresztül) pályázatot fog kiírni Mesterpedagógus fokozat elnyerésére. A fokozatba átsorolás kötelezettségekkel is jár majd: ilyen a szaktanácsadói továbbképzés elvégzése, valamint külön díjazás nélkül szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátása. Ezeknek a feladatoknak az elmulasztása visszaminősítést von maga után.

Kik vesznek részt a minősítésemben?

A minősítési eljárás minősítő bizottság előtt zajlik. A bizottság általában háromtagú. A bizottság elnökét a kormányhivatal delegálja. Az elnök Mesterpedagógus fokozatba sorolt, köznevelési szakértő, aki a külön jogszabályban foglaltak szerinti felkészítésben vett részt, és az Országos szakértői névjegyzéken pedagógiai-szakmai ellenőrzés (tanfelügyelet) vagy pedagógusminősítés szakterületen szerepel.

A gyakornokok minősítő vizsgáján a bizottság egyik tagja a pedagógusképzés képviseletében a kormányhivatal által kijelölt felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja, aki a részt vett a megfelelő felkészítésben; másik tagja pedig a gyakornokot alkalmazó intézmény vezetője, vagy az ő megbízásából az intézményben dolgozó, pedagógus szakvizsgával rendelkező, vezetői megbízást betöltő alkalmazott.

A minősítési eljárásban a bizottság egyik tagja lehet vagy a kormányhivatal által delegált köznevelési szakértő, vagy pedig pedagógusképző felsőoktatási intézmény oktatója vagy gyakorlóiskolájának, gyakorlóóvodájának, gyakorlókollégiumának legalább Pedagógus II. fokozatba sorolt alkalmazottja. Az ő bizottsági tagságuk minden esetben külön jogszabály által előírt képzés elvégzéséhez kötött. A bizottság másik tagja az intézmény vezetője vagy az általa megbízott pedagógus-szakvizsgával rendelkező alkalmazott. Ha az intézményvezető minősítő eljárása zajlik, akkor „vezetői” szerepben a fenntartó képviselője vesz részt a bizottságban.

A Kutatótanár fokozatba történő besorolásnál a bizottság tagja az MTA delegáltja is.

A minősítő bizottságot minden esetben úgy kell összeállítani, hogy azonos munkakörben dolgozó pedagógust csak magasabb fokozatba besorolt pedagógus értékelhessen (a bizottság intézményi delegáltjának a minősített kollégánál magasabb minősítésűnek kell lennie). Kitétel továbbá, hogy a minősítő bizottság egyik tagjának azonos szakúnak kell lennie a minősített pedagógus főszakjával (vagyis a minősítés évében legnagyobb óraszámban tanított szakjával).

Mi történik az eljárás során?

A kormányrendelet szabályozza a (gyakornokokra vonatkozó) minősítő vizsga és a minősítési eljárás lebonyolítását.

Hogyha a fentebb leírt jelentkezési procedúra nyomán sikerült az adott évben a minősítési eljárásba bekerülnünk, a minősítés folyamata az alábbi lépésekből áll: a portfólió előzetes vizsgálata; a pedagógus által tartott foglalkozás látogatása, értékelése, megbeszélése; az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során látogatott foglalkozások tapasztalatainak megismerése; az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés összegző értékelésének elemzése; az intézményi önértékelés adott pedagógusra vonatkozó elemeinek megismerése; az információk értékelése, felkészülés a védés lebonyolítására, valamint a portfólióvédés lebonyolítása.

Mindez azt jelenti, hogy a minősítő bizottság több körben és több formában ismerkedik a minősítésben részt vevő pedagógus munkájával – ilyen a portfólió, illetve az intézményi értékelési folyamatokban keletkezett dokumentumok előzetes megismerése; az óralátogatás; a portfólióvédés.

A rendelet szerint a minősítő vizsga és a minősítési eljárás során használt kérdőívek, értékelőlapok, megfigyelési, önértékelési szempontok, feldolgozási segédletek és szempontsorok egységesek és nyilvánosak, vagyis mindegyik bizottság ugyanazokkal a értékelési eszközökkel dolgozik, és ezek a minősítettek számára is elérhetők (cikkünk megírásának pillanatában ezek a dokumentumok még nem állnak rendelkezésre, az viszont tudható, hogy a próbaminősítések során valóban teszteltek ilyen szempontsorokat). Ezeket az eszközöket az OH dolgozza ki, és a miniszter hagyja jóvá.

Mi kerüljön a portfóliómba?

A portfólióértékelés mint a minősítési eljárás központi eleme arra tesz kísérletet, hogy lehetőséget teremtsen a minősítési eljárásban részt vevő tanároknak a saját szakmaiságuk bemutatására. A portfólió összeállítása során két szempontot fontos figyelembe venni: ezek a portfólió kötelező elemei, illetve a tartalmi elbírálást meghatározó pedagógus kompetenciák.

A rendelet meghatározza, hogy milyen elemek kerüljenek a portfólióba:

  • a szakmai önéletrajz
  • a nevelő-oktató munka dokumentumai, különösen legalább tíz tanóra, foglalkozás kidolgozott és utólagos reflexiókkal ellátott óraterve
  • a pedagógiai szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai
  • önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai
  • a pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása
  • a szakmai életút értékelése.

A fentieknek megfelelő dokumentumokat sokféleképpen lehet elkészíteni, kiválogatni, reflexiókkal ellátni. Ezért fontos szem előtt tartani, hogy mely szempontok szerint értékelik majd a gyűjteményt. A bírálók azt nézik a portfólióban, hogy mennyire tükröződnek benne az alábbiakban felsorolt pedagógus kompetenciák (ezért fontos, hogy készüljön a portfólióhoz egy bevezető, értelmező rész, ami azt tartalmazza, hogy mely dokumentumok mely kompetenciákhoz kapcsolhatók, és mintegy végigvezeti a bírálót a portfólióban található dokumentumokon).

A rendelet szerint a nyolc pedagóguskompetencia:

  • szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás,
  • pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
  • a tanulás támogatása,
  • a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség,
  • a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység,
  • pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése,
  • kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint
  • elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

(Természetesen a nem pedagógus munkakörben dolgozók esetében a fentiek csak az ő munkájukban megjelenő kompetenciákra vonatkoznak.)

A portfólió részletes követelményeit, a tartalmi elemekhez elvárt dokumentumok listáját a rendelet szerint az OH dolgozza ki, és teszi közzé az OH honlapján. A rendeletnek ez a része azt jelenti, hogy a fentieknél is részletesebb előírás várható a portfólióval kapcsolatban. Félelmeim szerint ez nem segíteni, hanem formalizálni fogja a portfóliókészítés folyamatát; sokkal jobban szeretném, ha nem előírásokkal, hanem szakmai támogatással, segítséggel igyekeznének a rendszer megalkotói a portfóliókészítés eredményességét elősegíteni. Mert a portfólió mint értékelési mód lehet a jókedvű, szabad önbemutatás eszköze, az önazonosság megélésének katalizátora (és ez volt a szakmai fejlesztés eredeti célja), és lehet álságos, formális, fölöslegesnek tűnő feladatteljesítés is. Nagyon remélem, hogy megússza ez a jobb sorsra érdemes kezdeményezés, és a születendő szabályok nem fogják a portfólió készítését agyonformalizálni.

Hol találom meg mindezt?

Ez az összeállítás inkább átfogó igyekezett lenni, mint részleteiben tökéletes. Ahogy látható, sok részletszabály és átmeneti rendelkezés finomhangolása folyamatosan zajlik, ezért a legjobb taktika, ha mindenki önállóan és folyamatosan tájékozódik az őt érintő kérdésekben.

A Köznevelési törvény 64-65. §-a tartalmazza az előmeneteli rendszer kereteit meghatározó rendelkezéseket.

A részletes szabályokat tartalmazó 326/2013 kormányrendelet itt található.

A portfóliókra és a minősítő vizsgák értékelésére vonatkozó részletes követelmények cikkünk megírásakor még nem hozzáférhetők, azokat vélhetőleg az OH honlapján hozzák majd nyilvánosságra.

Földes Petra

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2017. szeptember 4. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Kérdezőnk!
Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak.
Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt született, akkor a ped.2-be kerül, azon belül a 7. kategóriába, és az illetményalapját a mesterfokozat szerinti százalékkal kell megállapítani.
A. R. | 2017. szeptember 3.
Kedves Petra!
A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
OFOE | 2017. május 15.
Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
DIA | 2017. május 12.
Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
OFOE | 2017. február 26.
Kedves Andrea, javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát, ott biztosan megbízható és naprakész választ kap.
Kiss Andrea | 2017. február 19.
Kedves Petra!
Ha egy gyakornok sikeresen leteszi a minősítő vizsgát, akkor mikor változik meg az óraszáma? Megemelheti az igazgató év közben vagy következő tanévtől vagy csak az átsoroláskor?
A törvényben az szerepel, hogy a gyakornoki idő a sikeres minősítő vizsga napjáig tart, de az átsorolás, a pedagógus I. kategóriába lépés és a szerződésmódosítás is csak jövő év január 1-jétől lehetséges.
Ha valaki tavasszal sikeresen minősül és közben iskolát vált, milyen kategóriába sorolják be szeptemberben az új iskolában?
Válaszát előre is köszönöm!
Andrea
OFOE | 2016. december 15.
Ezek szerint éppen kicsúszik a mentességből néhání hónappal. Ha jelentkezett korábban a minősítésre, és nem készíti el a portfóliót, akkor sikertelennek minősül a lépés, tehát amennyiben úgy dönt, hogy jelentkezik, akkor fizetnie kell az eljárásért. Ha nem készít portfóliót, akkor nem lép tovább a következő fokozatba. Más következmény nincs. Mivel azonban a jogszabályok elég gyakran változnak, és nem biztos, hogy mi ebben naprakészek vagyunk, javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel : az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát .
Major Ilona | 2016. december 15.
Kedves Petra!
Köszönöm a választ.
Még arra lennék kíváncsi, hogy ha nem mentesülök a portfólió készítése alól és nem jelentkezek 2017-ben a 2018-as minősítésre, mi történik,
van-e hátránya a számomra?
Üdv: Ilona
Major Ilona | 2016. december 15.
Kedves Petra!
Köszönöm a válaszát.
Még arra lennék kíváncsi, hogy ha nem mentesülök a portfolió készítés alól és nem jelentkezek a minősítésre, nem készítem el a portfóliót mi történik, milyen hátránnyal jár a számomra.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Ilona
OFOE | 2016. december 14.
Kedves Ilona! Erről a kérdésről Petróczi Gábor honlapján olvashat egy elég részletes tájékoztatást. Onnan megtudhatja, hogy kik mentesülhetnek a minősítés alól. Életkora alapján ez feltételezhetően Önre is vonatkozik.
Major Ilona | 2016. december 13.
Kedves Petra!
35 éves közalkalmazotti jogviszonyom van, pedagógusként 4 éve dolgozok és 1958 novemberében születtem - 58 éves vagyok. Kérdésem kötelező-e a portfólió készítése a számomra és mi történik, ha nem készítem el?
Üdv: Ilona
OFOE | 2016. november 21.
Kedves Éva! Ha egyáltalán nem jelentkeztél a minősítésre, akkor csak annyi történik, hogy nem lépsz előre. Ha jelentkeztél, és úgy nem csinálod meg a portfóliót, akkor sikertelennek minősül a próbálkozás, és legközelebb, amennyiben úgy döntesz, hogy megléped a dolgot, akkor fizetned kell érte.
Molnárné Sinka Éva | 2016. november 19.
Kedves Petra ! Tanítóként dolgozom 36 éve . 53 éves vagyok . Szeretném tudni , mi vár rám , ha nem készítem el a portfóliómat ? Válaszát előre is köszönöm !
OFOE | 2016. szeptember 28. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Éva! A jogszabály szerint „nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus- munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt.” Nem a végzettségtől függ tehát ez a kötelezettség.
Csordásné Éva | 2016. szeptember 26.
Kedves Petra! Óvónőként már 34 éve dolgozom középfokú végzettséggel!Azt szeretném kérdezni hogy ezzel a végzettséggel is kötelező a portfólió elkészítése? Köszönöm válaszát!
OFOE | 2016. április 20.
Kedves Zsuzsa! Sajnos nem vagyunk naprakészek ebben a kérdésben. Ha megbízható választ szeretnél kapni a kérdésedre, az Oktatási Hivatalnál érdeklődj: info@oh.gov.hu
Sági Zsuzsanna | 2016. április 18. | zsuzsasagi61[kukac]gmail[pont]com
Kedves Petra!
Szeretnék választ kapni arra, hogy 37 éves munkaviszonyom van óvodapedagógusként. 2015 ben feltöltöttem a portfóliómat, ám valamilyen komminikációs hiba miatt sikertelen lett, így nem minősültem. A főnököm ma kiküldte számomra a jelentkezési lapot, mely alapján 2017 ben kell minősülnöm. Szeretném tudni, hogy valóban kötelező e megcsinálnom? Ebben az esetben nem vonatkozik rám, hogy 3 év múlva nyugdíjba vonulok?
Köszönöm válaszát!
Sági Zsuzsanna
OFOE | 2016. március 15.
Kedves Mónika! A kérdésedhez kapcsolódó legfrissebb információt itt találod meg: http://www.pedagogusvilag.hu/tartalom.php?cat=pedvilag&page=eletpalya&dok=eletpalya_1312.txt
Borda Mónika | 2016. március 15. | subicz2[kukac]gmail[pont]com
Mikortól lehet valaki automatikusan "pedagógus 2" ? 1958.10.05-én születtem,65éves koromban 42év szolgálati időm lesz.

Köszönöm válaszát!
OFOE | 2015. augusztus 13.
Kedves Andrea! A kérdésben nem vagyunk naprakészek, és nem szeretnénk megalapozatlan információt adni. Feltételezhetően pontos és megbízható választ kapsz az Oktatási Hivatal portálján: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Pacherné Tóth Andrea | 2015. augusztus 13. | pacherne[kukac]hotmail[pont]com
Kedves Petra!Pedagógusként 1982. aug.16-tól dolgozom folyamatosan.2014.nov.30-ig feltöltöttem a portfóliómat sok hezitálás után. Visszaléphetek-e ezek után a további eljárásoktól és mi módon?2022-ben én is 40 év munkaviszonnyal előrehozott nyugdíjba mehetnék. Ezt kell figyelembe vennem a minősítéssel kapcsolatban, vagy pedig a tényleges öregségi nyugdíj idejét, amely számomra már a 65. életévet jelenti? Születtem 1960.jan.24. Várom válaszát,tisztelettel:Pacherné Tóth Andrea
OFOE | 2015. július 29. | osztalyfonokok[kukac]gmail[pont]com
Kedves Kérdezőnk! Naprakész és megbízható választ a kérdésedre az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Ibos Gyuláné | 2015. július 28.
Kedves Petra!
Az Oktatási Hivatal hány nappal (hónappal)köteles értesíteni a minősítésre váró pedagógust a látogatás időpontjáról? A törvényben nem találtam erről adatot.Válaszát előre is köszönöm.
OFOE | 2015. június 28.
Kedves Alexandra! Az utóbbi időben szabályozás rengeteget változott, a legbiztosabb választ a kérdésedre az Oktatási Hivatal portálján kaphatsz: http://www.oktatas.hu/ugyintezes/hivatalvalaszol_public
Alexandra | 2015. június 28.
Kedves Petra!

2014 szeptemberében általános iskolai tanítóként kezdtem meg a munkámat (diploma nélkül, nyelvvizsga hiányában). Nem rég értesültem arról, hogy a gyakornoki időm még nem kezdődött el, azt csak a nyelvvizsga megszerzésétől számítják. Azonban ha 2016. áprilisáig nem szerzem meg, elbocsájthatóvá válok.
Mindeközben a családtervezésen is gondolkodom.
Kérdéseim a következőek lennének:
1. Helytállóak-e azok az információk, amiket kaptam?
3. Mennyi időm van a nyelvvizsga letételére, hogy ne kelljen újra államvizsgáznom?
2. Ha úgy alakul és elmennék GYES-re, akkor a 2 évem azután kezdődne csak el?

Válaszait előre is nagyon köszönöm!
Erik | 2015. június 24.
Köszönöm a választ!
OFOE | 2015. június 24.

Kedves Erik! Idemásoljuk az érvényes jogszabályt. Az értelmezés már a Ti dolgotok:

13. § (1) A magasabb fokozatba történő előrelépéshez és a gyakornoki idő teljesítéséhez szükséges szakmai gyakorlat

a) pedagógus-munkakörben,

b) pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban,

c) óraadói megbízásra szóló polgári jogi jogviszony keretében,

d) az Európai Iskolákban pedagógus-munkakörben munkaviszonyban,

e) pedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézményben folytatott oktatói tevékenységgel, vagy

f) a miniszter igazolása alapján közszolgálati jogviszony keretében köznevelés országos irányításával összefüggő munkakörben

eltöltött szakmai tevékenységgel szerezhető meg.

(1a) Az (1) bekezdés a)-g) pontja szerinti különböző jogviszonyokban szerzett szakmai gyakorlat időtartamát össze kell számítani. Az összeszámításkor egy évnek 365 napos időtartam felel meg. A szakmai gyakorlat megállapításakor az azonos időtartamra figyelembe vehető több jogviszony közül csak egy jogviszony számítható be.

(2) A szakmai gyakorlat időtartamába nem számít be a foglalkoztatási jogviszony esetén a fizetés nélküli szabadság harminc napot meghaladó időtartama, továbbá a jogviszonyban pedagógus-munkakörben eltöltött idő, ha a pedagógus foglalkoztatása nem érte el a munkakörre megállapított heti neveléssel-oktatással lekötött munkaidő alsó határának huszonöt százalékát.
OFOE | 2015. június 24.
Kedves Erik! A kérdéseidre feltételezhetően napra kész válaszok várhatók az Oktatási Hivatal portálján.
Erik | 2015. június 23.
Kedves Petra!

A pedagógus I. fokozatot megelőző két év szakmai idő megszerezhető-e párhuzamos pedagógiai jogviszony keretében? Ha PhD hallgatóként két szemeszteren át tartok pedagógiai tárgyat levelezős hallgatóknak, és mellette óraadó vagyok egy iskolában? Illetve kérdésem volna még, hogy a heti neveléssel lekötött munkaidő alsó határának 25%-a kiszámítható-e, ha az említett levelezős kurzusokat nem hetente tartom? Előre is köszönöm a választ.
Márti | 2015. június 18.
Kedves Petra!
Köszönöm a választ!
OFOE | 2015. június 15.
Kedves Katika! Neked is csak azt tudjuk javasolni, hogy keresd fel az Oktatási Hívatal témához kapcsolódó oldalát: itt.
Baka Gáborné | 2015. június 14.
Kedves Petra!
Hol tudok annak utánanézni, hogy nekem kell e, vagy már lehet e portfóliót irnom. Már több mint 10 év az óvodapedagógusi szakmai évem, s ha én szeretném megirni, akkor kell e érte fizetnem? Köszönöm a segítséget, Baka Gáborné, Katika
OFOE | 2015. június 4.
Kedves Eszter, Neked is csak azt tudjuk mondani, amit a korábbi kérdezőinknek: ezen a linken találhatsz választ a kérdésedre,
Eszter | 2015. június 3.
Kedves Petra!
Jelentkeztem a 2016. évi minősítési eljárásra. Visszamondhatom-e? Mi történik, ha mégsem tudom elkészíteni a portfóliót? 57 éves vagyok. Elvileg nekem már nem kötelező.
OFOE | 2015. május 31.
Kedves Márti! Kérdésedre ezen a linken találhatsz választ.
Márti | 2015. május 30.
Kedves Petra!
2022-ben érem el a 40 éves munkaviszonyomat, amikor szeretnék nyugdíjba menni (előre hozott öregségi nyugdíj). Kötelező-e számomra a portfólió elkészítése? Ha igen, mi várható, ha mégsem készítem el?
OFOE | 2015. május 20.
Kedves Hajnalka! Megtalálod a választ a kérdésedre: ezen a linken.
Récziné Kutasi Hajnalka | 2015. május 20.
Kedves Petra!
2015.ápr.30-ig jelentkeztem a 2016.évi minősítő eljárásra.Ez azt jelenti,hogy 2015.nov.30-ig el kell készítenem a portfóliómat.Visszaléphetek-e a minősítés alól,ha igen, mi módon?
Köszönöm válaszodat.
Üdv.Récziné Hajni
OFOE | 2015. április 12.
Kedves Eszter! Feltételezhetően jelentkeznie kell a minősítésre. De a biztonság kedvéért itt a link, ahol utána lehet nézni pontosan a jogszabályoknak.
Eszter | 2015. április 11.
kedves Petra!

2014 december 1-től dolgozom óvodapedagógusként! Arra lennék kíváncsi, hogy nekem kell e jelentkeznem április 30-ig a minősítésre? Ugyan is azt olvastam, hogy a 2014 január 2 és 2015 január 1 között munkaviszonyt folytatóknak kell jelentkezni! Sajnos a munkahelyemen nem igazán tudják!

Válaszát előre is köszönöm!

Eszter
Emilia | 2015. április 9.
Kedves Petra!

Nagyon szépen köszönöm válaszát!

Üdv.: Emi
OFOE | 2015. április 8.
Kedves Emi! Nem számít bele a játszóház a gyakornoki időbe, ugyanis nem óvodapedagógusi munkakörben alkalmaztak, még akkor sem, ha ez a végzettség volt a feltétele a felvételednek. A helyzet azonban az, hogy az első perctől kezdve gyakornokként kellett volna alkalmazni Téged. Tisztázd ezt az ellentmondást a helyi vezetővel!
OFOE | 2015. április 8.
Kedves Veronika! Sajnos, nem. A mesterképzés egyetemi diplomát ad, és "csak" névrokonságban van a mesterpedagógusi besorolással. Ha úgy lenne, ahogy kérdezed, akkor minden egyetemi végzettségű pedagógus automatikusan mesterpedagógusi besorolást kapna, miközben még a PhD-s tanárok is pedagógus 1-be tartoznak. A mesterpedagógusi megszerzése az életpályamodellhez köthető, a portfólió és a minősítések folyamatának része, itt kell előre lépkedni, és egyenként teljesíteni a fokozatokat.
Veronika | 2015. április 7.
Kedves Petra!

Óvodapedagógusként szeretném elvégezni a mesterképzést! Sikeres elvégzés esetén mesterpedagógus kategóriába léphetek majd, ha meglesznek a gyakorlati éveim?

Üdv.: Vera
Emilia | 2015. április 7.
Kedves Petra!

2014 júliusában kezdtem el dolgozni óvodapedagógus munkakörben egy játszóházban, majd 2014. december 1-től óvodában dolgozom, mint óvodapedagógus!
Az lenne a kérdésem, hogy a játszóházban eltöltött 5 hónapom bele számít e a gyakornoki időmbe? Illetve, ahogy bekerültem az oviba, a gyakornoki időt "azonnal" el kellett volna kezdeni? ( Ugyan is még ez nem történt meg, és ott dolgozom már lassan 5 hónapja!!)

Válaszát előre is köszönöm!!


Üdvözlettel: Emi
OFOE | 2015. február 9.

Kedves Kuci!

Az a pedagógus, aki 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig (2023. augusztus 31-éig) eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt, minősítésre nem kötelezett.

Kapcsolódó törvényi rendelkezés:
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 18. § (1) bekezdése alapján:
„18. § (1) A társadalombiztosítási öregségi nyugdíjra jogosító öregségi nyugdíjkorhatára annak, aki
a) 1952. január 1-je előtt született, a betöltött 62. életév,
b) 1952-ben született, a 62. életév betöltését követő 183. nap,
c) 1953-ban született, a betöltött 63. életév,
d) 1954-ben született, a 63. életév betöltését követő 183. nap,
e) 1955-ben született, a betöltött 64. életév,
f) 1956-ban született, a 64. életév betöltését követő 183. nap,
g) 1957-ben vagy azt követően született, a betöltött 65. életév.”
Az Nkt. átmeneti és vegyes rendelkezése között szereplő 97. § (21) bekezdése szerint:
„97. § (21) Nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus-munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tízedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt.”

Kuci | 2015. február 8.
Kedves Petra!
55 éves vagyok, 34. éve a pályán. 6 év múlva nyugdíjba szeretnék menni, ha elérem a 40 év munkaviszonyt. Kötelező számomra a minősítés? Mit tanácsol? 2014.november 30-ig elkészítettem a portfóliómat.
Kötelező-e számomra a hétéves továbbképzés befejezése?
OFOE | 2014. október 6.
Kedves Tímea, még tengersok időd van a nyugdíjig. Miért ne pályázhatnád meg? Különben Neked is ajánlom, hogy tanulmányozd át ezt az oldalt: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf
Tímea | 2014. október 6.
Kedves Petra,
vajon mi van akkor, ha éppen most (5o évesen) szereztem doktori címet. Lehet, hogy előbb megyek nyugdíjba vagy tönkre, míg megpályázhatnám a kutatótanári szintet?
OFOE | 2014. október 5.
Mindenkinek, aki korábban a besorolásáról érdeklődött, javasoljuk a következő oldal áttanulmányozását: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf
OFOE | 2014. október 5.
Kedves Róbert, szerintünk beszámíthatók a köztisztviselői jogviszonybam eltöltött évek, de nézzen utána alaposan itt: http://klik.gov.hu/download/f/e1/80000/GYIK-Átsorolás.pdf.
Róbert | 2014. október 3. | 11robert[pont]k[kukac]gmail[pont]com
Kedves Petra!
Köztisztviselö vagyok 17év és 9hónap szolgálati viszonnyal. Alapfoku közgazdasági diplomával.
Ha most sikerülne középiskolában tanári állást betöltenem, akkor bérbeni besorolásban is beszámolják a a több mint 17 évem, vagy a nullágrol kellene kezdenem, és alap gyakornoki bérrel kell indulnom? Válaszát elöre is köszönöm. Róbert
Edit | 2014. július 11.
Kedves Petra!
A múzeumpedagógia területéről most szeretnék átkerülni az iskola világába. Annak ellenére, hogy a múzeumban múzeumpedagógusként múzeumi órákat, tematikus foglalkozásokat tartottam, illetve rendszeresen nyári táborokat vezettem stb, az e munkakörben betöltött évek semmiképpen sem számíthatóak be,és gyakornokként kell kezdenem az iskolában? Köszönettel!
Zsó | 2014. március 3.
Kedves Petra!
55 éves vagyok, 34 éve a pályán. 6 év múlva nyugdíjba szeretnék menni, ha elérem a 40 év munkaviszonyt. Kötelező számomra a minősítés? Mit tanácsol?
Éva | 2014. február 3.
Kedves Petra!
Engem is az érdekelne, hogy ( febr. 20-án leszek 31 éve a pályán) biztosan részt kell-e vennem a minősítő vizsgán?
Köszönöm
R. | 2014. január 17.
Kedves Petra!
2000 szeptemberében kezdtem el pedagógus munkakörben dolgozni. 2005-ben szakvizsgát tettem. Közben 4 év 3 hónapot gyeden voltam, január elsejétől dolgozom újra. Szerinted én is próbálkozhatok idén az egyszeri pedagógus II-be lépéssel, vagy számomra a gyed miatt ez a lehetőség örökre elveszett?
M | 2014. január 8.
Kedves Petra!

52 éves vagyok, és 32 éve a pályán.
Szerinted nekem még részt kell e vennem minősítő vizsgán, nincs e valami kiegészítő rendelkezés a mi korosztályunkra
petra | 2014. január 8.
Kedves Karina,
a 2013 szept. előtt kezdett gyakornoki idő 3 év, a folyamatot a közalkalmazotti törvény szabályozza, vagyis ez még nem az életpályamodell szerinti gyakornokság, nem kell a végén gyakornoki vizsgát tenni. 3 év után fog pedagógus I. fokozatba kerülni; a részleteknek a közalkalmazotti törvényben tud utánanézni.
petra | 2014. január 8.
Kedves Dániel,
a fizetési fokozatot pedig a közalkalmazotti szolgálati idő határozza meg, vagyis a válaszom igen az 1-es fokozatra.
Karina | 2014. január 7.
Kedves Petra!
2012. januárjában kezdtem el dolgozni pedagógus munkakörben gyakornokként.
Érdeklődnék, hogy mikor kerülök pedagógus I. kategóriába és hogyan.
Válaszát előre is köszönöm!
Dániel | 2014. január 4.
Így van, nincs gyakorlati időm a cikkben leírtak alapján. Ez azt jelenti, hogy az 1-es fokozatba kerülnék, ugye?
petra | 2014. január 4.
Kedves Dániel,
a besorolást a munkakörhöz szükséges végzettség és a gyakorlati idő együtt határozza meg. Arról, hogy mi számít gyakorlati időnek, ebben a cikkben is olvashat; ha jól értem a sorait, a tanári pályán gyakornokként kezdené, mivel tanári gyakorlata nincs. Üdvözlettel, Petra
Dániel | 2014. január 4.
Kedves Petra,

kérem, segítsen ha tud. 35 éves vagyok, 2000 óta dolgozom magánszférában. 2007-ben szereztem tanári diplomát (főiskola), ha minden igaz, idén egyetemi végzettségem is lesz. Ha ősztől el tudnék helyezkedni tanárként, melyik fizetési fokozatba kerülnék?

Köszönettel,
Dániel
petra | 2013. december 18.
Kedves Erika,
én is úgy olvasom a rendeletet :)
A 36. § (2) szerint "A 2013. szeptember 1-jén Pedagógus I. fokozatba besorolt, több mint nyolc év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus először 2014-ben kezdeményezheti a minősítési eljárást." Így is marad azonban egy bizonytalansági tényező, hiszen nem tudjuk, hogy a 10. § (1)-(2) szerint milyen számú minősítési keretet hirdetnek meg februárban. Remélem, sikerül a megfelelő fokozatba kerülnöd!
Erika | 2013. december 7.
Kedves Petra!
Úgy néz ki a gyorsított Pedagógus II-ről lecsúszok a szakmai gyakorlati éveim nem lesznek meg a GYES, GYED levonása miatt.De ha jól olvasom a rendeletet, akkor 2014-ben az is kérelmezheti a Ped.II-be jutást aki 8 évet meghaladó szakmai gyakorlattal rendelkezik? A választ előre köszönöm.
petra | 2013. november 18.
Kedves Mónika,
valóban nincs egyértelmű megfelelés az OH honlapján szereplő szakértői besorolásban választható "szakterületek és szakirányok" megnevezése, és a rendeletben szereplő megnevezések között (én a rendeletből idéztem szó szerint), de ez bizonyára a részletszabályok megjelenésével együtt kitisztul majd. A lényeg, hogy a majdani vizsgaelnöki teendők ellátásához szükséges mestertanári besorolás megpályázásához az alábbiak kellenek majd a rendelet szerint, 36. § (5): A miniszter a pedagógus-előmeneteli rendszer országos bevezetése érdekében pályázati felhívást tesz közzé a Mesterpedagógus fokozatba történő besorolás céljából. A pályázati eljárást az OH bonyolítja le.
(6) Az (5) bekezdés szerinti pályázaton az a pedagógus vehet részt, aki
a) rendelkezik legalább tizenöt év szakmai gyakorlattal és pedagógus-szakvizsgával,
b) szerepel az Országos szakértői névjegyzéken, vagy az Országos érettségi vizsgaelnöki névjegyzéken vagy a szaktanácsadói névjegyzéken,
c) vállalja, hogy részt vesz az OH által szervezett szakértői vagy az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által szervezett szaktanácsadói továbbképzésen, valamint
d) vállalja, hogy külön díjazás nélkül, a központi költségvetés által biztosított költségtérítés terhére a 4. § (5), valamint (7) és (8) bekezdésében foglalt rendelkezések megfelelő alkalmazásával részt vesz a szakértői, szaktanácsadói feladatok ellátásában.
Tehát - további szűkítés nélkül -, a szakértői névjegyzékben való szerepelés (lesz) a pályázatban és a képzésben való részvétel feltétele. Jelenleg a számomra rendelkezésre álló információkból ennyit sikerült kiolvasnom, a felhívás legjobb tudomásom szerint még nem jelent meg.
Mónika | 2013. november 17. | burine-monika[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Petra!
Most jelentkeztem köznevelési szakértőnek az életpályamodell bevezetése miatt, és mert szeretnék részt venni a minősítési eljárásokban. Azonban ilyen szakirányt, amilyet te megneveztél/ pedagógus-minősítés vagy pedagógiai-szakmai ellenőrzés/ nem találtam. Kizárásos alapon a pedagógiai értékelésen belül az intézményértékelést jelöltem be. Természetes, hogy ezzel kapcsolatosan továbbképzésen is részt kell venni, de akkor most másik szakirányt is kell választanom? Hol találhatom meg a részletes információkat?
Válaszodat előre is köszönöm!
petra | 2013. október 7.
A bértáblát a Köznevelési törvény 7. melléklete, az illetményalap változásának szabályait pedig a 326/2013 kormányrendelet 38. §-a tartalmazza. Ebből a két rendelkezésből kiolvasható a válasz a kérdésedre.
Erika | 2013. október 7. | szil[pont]era[kukac]freemail[pont]hu
Szervusztok! Az lenne a kérdésem, hogy a pedagógus II fokozattal mennyivel emelkedne a fizetésünk, mert erre sehol nem találok utalást? Köszönettel: Erika
petra | 2013. október 6.
Kedves E., A Köznevelési törvény 65. § (9) b) szerint az életpályával kapcsolatos rendelkezéseket alkalmazni kell "a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatott tekintetében is". A gyógypedagógus a köznevelési törvény 3. melléklete alapján számít pedagógus munkakörnek. Ezekből az információkból kiindulva tudsz rákérdezni a helyzetedre.
Itt jegyzem meg, hogy a cikk pontosan ahhoz szeretett volna kedvet csinálni és muníciót adni, hogy ki-ki elkezdjen utánanézni a saját helyzetét szabályozó rendelkezéseknek. Ehhez fent megadtuk a linkeket, és a cikkben reményeink szerint az értelmezési kereteket is. Sajnos a kommentben érkező kérdésekre való válaszadást, kapacitás híján, nem fogjuk bírni. Nagyon örülök, hogy ilyen sokaknak felkeltette az érdeklődését ez a szöveg, és bízom benne, hogy sokaknak segít elindulni a saját helyzetük "megfejtésében".
E. | 2013. október 6.
Üdvözlöm!
Engem a leírás legelső témájának eleje fogott meg:
"Az előmeneteli rendszer fenntartótól függetlenül mindenkire érvényes, aki köznevelési intézményben pedagógus munkakört lát el. Valamint érinti azokat, akik pedagógiai-szakmai szolgáltató intézményekben pedagógiai szakértőként, pedagógiai előadóként, illetve gyermekotthonban pedagógus-munkakörben dolgoznak." Ezt a kitételt hol találom, hogy a "gyermekotthonban (!) dolgozó pedagógusra (konkrétan gyógypedagógusra) is vonatkozik az előmeneteli rendszer? Válaszát előre is köszönöm! Üdv: E.
petra | 2013. október 5.
Kedves Katalin, a rendelet 36. § (1) szerint "A gyakornokra, a gyakornoki időre és a minősítő vizsgára vonatkozó rendelkezéseket az e rendelet hatálybalépését követően létesített foglalkoztatási jogviszonyok esetében kell alkalmazni." Tehát az, amit a gyakornokok minősítő vizsgájáról írtunk, még nem vonatkozik rád :) A te esetedben még a Kjt rendelkezik a gyakornoki idő szabályairól. A fent idézett paragrafusban megtalálod a vonatkozó törvényi utalásokat.
petra | 2013. október 4.
a vizsga menete egyelőre még mindenkinek meglepetés :(
ha megtudunk valamit, közzétesszük!
Katalin | 2013. október 4.
Ez a második évem. Tehát idén még gyakornok vagyok. Év végén elvileg tehát vizsgázom...

Örülök a cikknek, hogy legalább foglalkozik ezzel a kérdéssel. Több hasznos információt kaptam általa.

Sajnos a környezetemben senkit nem tud semmit a gyakorlati lebonyolításról. Jó lenne megfelelően és időben felkészülni...és elkerülni a meglepetéseket.
petra | 2013. október 3.
Igen, torz. Lehet, a következő opusz tárgya a mestertanár fokozattal együtt járó kötelezettségek rendszere kell legyen... Szeretném megfejteni, hogy szakmai elismerésről és lehetőségről, vagy fizetett rabszolga státusról van szó. És bevallom, tartok a választól...
Fekete Hajni | 2013. október 2.
Köszönjük Petra,így érthetőbb a történet. Amely persze minden ízében szakmaiatlan, torz. De ez nem a törvényböngésző sara.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.11.20.
Az Oktatási Hivatal válasza a tanulási problémás gyerekeknek: fogyatékos, vagy nem létezik
Az ország minden iskolájába megérkezett az Oktatási Hivatal várva-várt levele, amely iránymutatást ad, hogyan is értelmezendő a sok kérdést felvető “Taigetosz-törvény”, azaz a beilleszked...
(Forrás: B1 BLOGCSALÁD )
--
2017.11.20.
„Hiszek a vitában”
Mindenütt vannak szakmai viták, ahol munka folyik. A vita fogja elindítani azt a pezsgést, amiből eredmény lehet, ezért hiszek benne – jelentette ki lapunknak Solti Péter, a Klebelsberg Központ...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.11.20.
Csak az volt a fura, hogy sok a gyerek
Az iskolát befejezték, dolgoznak, és azon vannak, hogy azt a szeretetet és biztonságot megadhassák gyerekeiknek, amit ők a saját családjuktól nem kaptak meg. Most publikáltak egy tanulmányt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2017.11.20.
Sorban állás: a kisgyerekes anyuka előnyt élvez a társasjátékban
Van egy társasjáték, amely Lengyelországban óriási sikert aratott, Oroszországban a fogyasztóvédelem betiltotta, lefordították angol, német, spanyol, japán nyelvre, és most már Magyarorsz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Ingyen dolgoztatta a diákokat a polgármester
Saját éttermeiben ingyen dolgoztatta a Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola diákjait Bóta József, a Heves megyei Szihalom függetlenként nyert, de utóbb a Fideszbe bel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.11.20.
Filmek, melyekben két lábbal tiporják a gyerekek jogait
Ma, azaz november 20-án tartjuk a gyerekjogi világnapot. Így az ismert és kevésbé ismert filmeken keresztül mutatjuk be a gyerekek legalapvetőbb jogait - természetesen a teljesség igénye né...
(Forrás: Index)
--
2017.11.17.
Tiltakozó nyilatkozat a középfokú oktatás átalakításával kapcsolatban
Pedagógushivatásukat gyakorló szakemberekként, sokan iskolás gyerekek szüleiként, és elsősorban tudatosan és felelősségteljesen gondolkozó állampolgárokként döbbenetünket és felháborod...
(Forrás: Hívatlanul.com)
--
2017.11.17.
Hiába költünk egyre többet az oktatásra, a magyar gyerekek mégis rosszabbul tanulnak
Egyre többet költünk oktatásra és a tanári pálya is vonzóbb lett, mégsem ezek az Európia Bizottság legfrissebb oktatási jelentésének legfontosabb megállapításai. A beszámoló szerint...
(Forrás: abcug)
--
2017.11.17.
Nagyüzem lesz a középiskolákban: 5800 szóbeli vizsgát tartanak öt nap alatt
A szóbelik az érettségi vizsgabizottságok előtt zajlanak. Ebben az időszakban 120 érettségi vizsgabizottságot működtető középiskolában, illetve kormányhivatalban 136 vizsgabizottság el...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
  OFOE

Kedves Kálovics András! Az osztályfőnök anyagilag nem felelősségre vonható személy. Tehát ha nincs a megrongáltak között olyan tárgy, amiért aláírásával felelősséget vállalt, nem jogszerű ez a követelés. A kiskorú károkozásáért indokolt és bizonyított esetben a szülő tartozik anyagi felelősséggel.

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Köszönöm válaszukat. Talán nem fogalmaztam elég egyértelműen. Mint osztályfőnök az osztályom konkrét osztálytermét illetően soha semmilyen leltárt nem írtam alá. Illetve olyan esetekre gondol az ominózus mondat a munkaköri leírásban, hogy ha az adott osztályba járó tanuló(k) okoz(nak) kárt (szándékos és/vagy figyelmetlenségből fakadó rongálás), de sem az illető tanuló nem hajlandó a kárt megtéríteni, illetve osztálypénzből sem lehetséges ez, akkor jönne az osztályfőnök mint anyagilag felelősségre vonható személy. Ennek jogszerűsége iránt érdeklődtem/érdeklődöm.

--
  OFOE

Kedves Kálovits András! Kérdés, hogy van-e az intézménynek leltározási szabályzata, ha van, az mit tartalmaz, és mit írt alá ezzel kapcsolatban a pedagógus (aláírt-e egyáltalán valamit). Így ez a mondat szerintem sem állja meg a helyét, és én se írnék alá ilyen munkaköri leírást. Az alá nem írás egyébként nem elegendő, mert enélkül is érvényes a munkaköri leírás, ezért azt javaslom, hogy a fentiekkel kapcsolatban mindenképpen érdeklődjön a kolléga, és az Mt. kártérítés, megőrzési felelősség és leltározásra vonatkozó rendelkezéseit is érdemes megnéznie.

--
  OFOE

Kedves Marika! Három ötletünk van, de ezek csak ötletek, tanácsok, javaslatok:
1. Mivel rengeteg óvónő hiányzik, egyre több ovi keres szakképzett munkaerőt, nyugodtan keressen olyan helyet, ahol felveszik délutánosnak (akár magán ovi, akár önkormányzati), ahonnan délután hamar elviszik a gyerekeket és csak kevesen maradnak. A munka, a felelősség, az erőnlét kevesebb. Pl. Waldorf ovi is jó, akiknek muszáj ma már délután is bent tartani egy-két gyereket, de bármi más is. Hátha kapnak rajta, hiszen hiány van, és vele meg lehet oldani egy csoportot így.
2. Nézze meg, hogy családi bölcsibe felveszik-e, (A családi napközi megszűnt, ezért ezt írtam). Ha ott kevés a gyerek, akkor az is talán bírható, vagy ott is kereshet csak délutános állást.
3. Hátha talál olyan ovit, bölcsit, ahol óvodatitkárnak felveszik. De ez azért sok munka, ha más is, és bizonyára meg kell tanulni a szakmát.
Szia és üdv, Anna

--
  Takács Zoltánné Marika

Tisztelt Szakértők! Nem tudom mit tegyek? 38 és fél éve dolgozom óvónőként ugyanazon a munkahelyen. Egy éve daganatos betegségben műtöttek, azóta táppénzen vagyok. Jelenleg az orvosi kontroll eredményeim jobbak lettek, visszamehetnék dolgozni,de úgy érzem nincs hozzá erőm és a hangom is sérült.Önök szerint milyen lehetőségeim vannak?Ezt a másfél évet hogyan lehet áthidalni?Az 1 év táppénzt már kihasználtam. És érdekelne, hogy a jubileumi jutalom jár-e a részemre?Előre is köszönöm válaszukat!

--
  Kálovits András

Kedves Szakértők! Érdeklődni szeretnék, vajon jogszerű-e, ha egy osztályfőnöki munkaköri leírásba bekerül az alábbi vagy egy ehhez igen hasonló megállapítás: "Anyagilag felelősségre vonható az osztálya osztálytermében (itt konkretizálva is az adott tanterem) keletkezett esetleges károkért." Próbáltam utánanézni, de erre vonatkozó, ezzel kapcsolatos jogszabályi előírást sem A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. paragrafusában (A pedagógus kötelességei és jogai), sem a 20/2012. EMMI-rendeletben, sem a 326/2013. Kormányrendeletben nem találtam + az adott intézmény iskolai alapdokumentumaiban sincs ezzel kapcsolatos megjegyzés. Kötelezhető vagyok-e ennek aláírására? Válaszukat előre is köszönöm.

--
  OFOE

A dajka munkakörhöz nem kell érettségi és semmilyen végzettség, de előnyben részesítik azt, akinek van vagy érettségije, vagy dajkaképző tanfolyama, netán mindkettő.
Az asszisztensi végzettséghez szükséges az érettségire épülő OKJ-s tanfolyam, amivel asszisztens lehet egy óvónő mellett egy-vagy több csoportba(ahogyan beosztják). De önállóan csoportot (a jelen jogszabályok szerint) ezzel a végzettséggel sem kaphat. 

--
  Borza Zsuzsanna

Kedves Szakértők!

Jelen pillanatban egy magánóvodaban dolgozok dajka pozicióban.Lehetőséget kaptam miszerint ha elvégzem a pedagógia asszisztens Okj-s tanfolyamot akkor a 3. Csoport már az enyém lehet.A kérdés az az lenne hogy el kell e végeznem ezt a képesítést vagy elég hozza a középiskolai érettségi bizonyitvány.Én olvastam azt is hogy elég az érettségi viszont azt is hogy kell az okj-s végzettség.Kérem segitsenek eligazodni.Köszönöm!!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek