OFOE a Facebook-on
Betűméret
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 3. rész

Tanmenet (8. osztály)

A tanítási óra sorszáma Tanítási anyag Célok Gyakorlatok
1. Bevezetés.
Mivel foglalkozunk az elkövetkező órákon? Mi a konfliktus?
Elvárások tisztázása. szabályalkotás.
Időszerű problémák összegyűjtése.
Közös szabályalkotás (Brainstorming)
Konfliktus agytorna.
Mi van a tető alatt?
2-3. Pozitív énkép kialakítása, megerősítése. Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának A nagyravágyó feketerigó (Lázár Ervin meséjének feldolgozása)
Életvonal – Címerek – Parola
Az én kezem, a te kezed
Képességfa
4. Az emberek közötti különbségek tudatosítása. Tudatosítani mindenkinek vannak pozitívumai, s ezzel tudja elfogadtatni magát.
Az emberek közötti különbségek, a „másság” vállalása.
Előítéletek felül bírálata
Házassági hirdetés
Megosztom a jót
Önbizalom pólók
Tulajdonságvásár
Papír a háton
Pozitív megerősítés
Átlósjáték, utálom, ha azt mondják
Kiközösített gyerekek
Látni-tudni
Nem vagyunk egyformák
Előítéletek
5-6. Az eredményes kommunikáció Mit jelent: kommunikálni?
A nonverbális kommunikáció gyakorlása
Örömszerzés a nonverbális kommunikációval
A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása
A nonverbális kommunikáció működőképességének bizonyítása
Kommunikáció készség fejlesztése
Szókincsfejlesztés
Kooperatív szójáték
A mosoly körbejár
Activity-játék
Jól-rosszul értelmezett üzenetek
Beszélgetés számokkal
Leíró játék
Tükörkép
Értő figyelem
Követni az utasításokat
Szájról szájra
7. Az empátia Az empátia fogalma
Szempontváltások
Az empátia fejlesztése
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című versének feldolgozása
Szempontváltások
8. Az értő figyelem Mit jelent az értő figyelem?
(A fogalom tisztázása)
Az értő figyelem bemutatása konkrét példán.
Az egymásra figyelés gyakorlása (én üzenetek)
Önfeltáró én-üzenetek gyakorlása
Figyeljünk oda!
Önfeltáró én-üzenetek
„Linzer-gyakorlat”
9. Az asszertivitás Az agresszív, szubmisszív, asszertív viselkedés közötti különbség.
Az asszertív viselkedés szemléltetése
Az asszertív viselkedés sikeres voltának szemléltetése
Az asszertív magatartás gyakorlása
2:0 az asszertivitás javára
Párbeszédek
Konfliktushelyzet elemzése
Hogyan indítsuk a beszélgetést a tanárral?
10-11. Az együttműködés fontossága Szemléltetés: a közös ügy összehozza, az egymásnak való kiszolgáltatottság eltávolítja az embereket.
A csoportlégkör oldása, a csoport erősítése, az együttes munka eredményességének, örömének megtapasztalása.
Az egymásrautaltság megtapasztalása.
Az együttműködés fontosságának tudatosítása.
Lázár Ervin: Sírós Fukk története
Üdvözlés
Közös montázs, közös történet.
Asszociációk
Bizalomjáték
Bizalomkör
Jégtáblák
Csomók
Üléskör
Elefánt, bűzborz, pálmafa
A háromrészes krokodil
Széttöredezett négyzetek
13-14. A konstruktív problémamegoldás A konstruktív problémamegoldás folyamatának megismertetése és gyakorlása
Meditáció
Elmaradt kirándulás
Kell és lehet
Aktuális problémák megoldása meditációval
15. Konfliktusok önálló kezelése A hatékony segítségnyújtás gyakorlása
személyes konfliktusok elemzése kapcsán
Segélykérő levelek
16. A program összegzése

Felhasznált játéktárak:
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
Gabnai Katalin: Drámajátékok

Címkék: tanmenet   konfliktuskezelés   iskolakísérlet  

--

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.09.02.
Szunyogh Szabolcs: Téveszmék és rágalmak
Ezeket a könyveket még kipróbálásra sem volna szabad diákok elé tenni. Alapos tankönyv-akkreditációs eljárás során kiderült volna, ez a műveltséganyag pedagógiailag problematikus és...
(Forrás: Népszava)
--
2014.09.02.
Eltüntettette az Origo az iskolai horrorvideót
Brutális rajzfilm látható az Apáczai Kiadó egyik tankönyvének CD-mellékletén: "A méhek a barátaink" című Paint-animációban egy pálcikafigura baltával veri szét egy kislány fejét, majd...
(Forrás: Origo)
--
2014.09.02.
Ezermilliárd forintos károkat előzhet meg a jó pénzügyi képzés
Elsősorban konkrét értékteremtést, projekteket szeretnénk támogatni, pályázatokon keresztül. A támogatottak lehetnek diákok, oktatók, kutatók, de akár intézmények, vagy tananyagot, gazdas...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.09.02.
Iskolatáska
Megkezdődött az új tanév. Balog Zoltánnal, az emberi erőforrások miniszterével beszélgetünk (videó).
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2014.09.02.
Ónody-Molnár Dóra: Elfeledett gyerekek
A szakképzés rendszerének átalakítása mitt szinte biztosan a lemorzsolódás és a szakma nélküli munkanélküliség vár arra a néhány ezer tizedikes fiatalra, akik megbuktak a szakképző...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.09.02.
N. Kósa Judit: Iskolapélda
Egy maroknyi kétségbeesett szakemberen kívül nincs ma senki az országban, aki annak tekintené az oktatásügy visszalökését a hetvenes évekbe, ami: jogfosztásnak, az esélyegyenlőség megcs...
(Forrás: Népszabadság)
--
2014.09.02.
Nyílt levélben tiltakozott Balog miniszternél egy miskolci iskola tantestülete, közalkalmazotti tanácsa és szakszervezete.
A tantestület tudomásul vette a pályázatok eredménytelenségét, és – a Miskolci Tankerület 2014. augusztus 25-ei utasítása alapján – az általános igazgatóhelyettes vezetésével el is...
(Forrás: Hír24)
--
2014.09.02.
Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás
Az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának szakmai profiljába illeszkedik a kortárs kulturális élet e jelenleg még felfedezetlen területének, a gyermekkultúrának szakszerű ápolása, kutatá...
(Forrás: ELTE)
--
2014.09.02.
Mától szűrik a diákok internetét
A mai naptól az összes magyarországi köznevelési intézményben és nyilvános könyvtárban szűrőprogramokkal kell biztosítani, hogy a kiskorú internethasználók ne találkozzanak olyan internetes...
(Forrás: huppa.hu)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  Varga Ili

Kedves Marcsi! Sajnos ebben az esetben nem jár idegennyelv-tudási pótlék .

--
  Marcsi

Sziasztok!Szeretnék tőletek tanácsot kérni.A fiam rendszergazdaként dolgozik egy középiskolában.A végzettsége informatikus hálózattelepítő és üzemeltetó középfok és webprogramozó felsőfok.A munkahelyén a középfokú végzettségét számolták be. Az alapbére így 118000 Ft.Rendelkezik azonban B/2 tipusú angol középfokú nyelvvizsgával is.Az a kérdésem lenne hogy ezt a munkahelyén be kell-e számolni (vagy beszámították-e)és akkor hogyan alakulhat a bére? Megpróbáltam utánnanézni,de nem igazán egyértelmű ez a számomra.Elöre is köszönöm a válaszotokat. Marcsi

--
  Varga Ili

Kedves Lia!

A 138/1992-es Kormányrendeletet már hatályon kívül helyezték. A 326/2013.Kormányrendelet alapján besorolható az F fizetési osztályba, ha a feltételek teljesülnek.

A Kjt. 74. §-a írja elő az idegennyelv-tudási pótlékot. Ha indokolt a munkakörében a használata, akkor megilleti.

- A Kjt. szerint (27. § (1)148) a határozott idejű közalkalmazotti jogviszonyt a közalkalmazott írásban indokolt lemondással akkor szüntetheti meg, ha a lemondás indoka olyan ok, amely számára a közalkalmazotti jogviszony fenntartását lehetetlenné tenné vagy körülményeire tekintettel, aránytalan sérelemmel járna. A lemondási idő egyébként 2 hónap.

--
  Varga Ili

Kedves K. Zoli! A pontos válaszhoz több információra lenne szükségem. Tudnom kellene például, hogy milyen munkakörről van szó, a Ba/Bsc-re volt-e tanulmányi szerződése, s ha volt, az mit tartalmazott stb. Általánosságban annyit tudok mondani, hogy a munkáltatónak nem kötelező hozzájárulnia a felsőfokú tanulmányokhoz.
Nézze át a 2012. évi I. törvényt (Mt).

--
  K.Zoli

Oktató kórházban dolgozó közalkalmazott a saját szakmájában tanulna tovább BSC-ről MSc-re.
Megtagadhatja e a munkáltató?

--
  Lia

Sziasztok!
A segítségetekre lenne szükségem egy munkajogi kérdésben! Nagyon remélem, hogy tudok nekem tanácsot és választ is adni!
A kérdés:
-Iskolatitkár felsőfokú (főiskolai Ba/Bsc alapképzési) végzettséggel 138/1992. (X.8.) Korm.rendelet 1. melléklete szerint besorolható-e F kategóriába?
- Iskolatitkár kaphat-e nyelvvizsga pótlékot?
- Határozott idejű kinevezés esetén (helyettesítés), ha az iskolatitkár a határozott idő letelte előtt felmond, a 30 napos felmondási idő lép-e érvénybe?
Segítségeteket előre is nagyon szépen köszönöm!!!
Üdvözlettel:Lia

--
  OFOE

Kedves Enikő, jó lenne, ha privát e-mailt írna nekünk, mert nem biztos, hogy minden részlet a nyilvánosságra tartozik. Nekünk viszont feltétlenül többet kellene tudnunk az ügyről, ha érdemben segíteni szeretnénk. Az osztalyfonokok@gmail.com címre írhat nekünk. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Ujlaki Enikő

Tisztelt OFŐ!
Segítséget szeretnék kérni. A fiam most kezdi el a 7. osztályt. Tavaly az iskola igazgatója két választási lehetőséget adott számunkra vagy 8 hétig magántanulónak kivesszük a fiamat vagy fegyelmit indítanak ellene és kirakják az iskolából. Tudomásom szerint csak 9 osztályos ellen lehet fegyelmit indítani és csak 3 hónapon belül elkövetett kötelességszegés miatt lehet.
Ha röviden a fiamat jellemezni akarom: más mint a többi, szeret tanulni, sok pályázatot megnyert már, 4 évesen könyveket olvasott, átlagon felüli képességei vannak, 3 éve ministrál (segít a papnak minden misén), pap szeretne lenni, de magas a félelem szintje (pszichológushoz járunk lassan 6 éve, ami szép lassan használ is neki), mássága miatt konfliktusba kerül a többi gyerekkel (pedig az osztály átlag 4,8).
Szerintem nem volt igazi okuk kicsapni az iskolából. Elvinném más iskolába, de félek újra kezdődik az egész.

--
  Európai Szülők Magyarországi Egyesülete

Kedves Pádárné Gabi!
Fontos lenne tudni, hányadikos a gyermeke, attól függően tudunk segíteni. Vannak iskolák, amelyekben van gyakorlat a magántanulókkal illetve szüneteltetett tanulói jogviszonyú gyerekekkel kapcsolatosan. Terveiktől (hová mennek, mennyi időre) függően megfontolandó azonban, hogy nem érdemes-e élni a lehetőséggel, amely március 15. óta lehetővé teszi a tanköteles gyerek gyámhatósági engedély nélküli külföldre vitelét. A két iskola elvégzése esetleg az egésznapos kinti iskola utána napi 4-5 óra magyar iskolára való készülést, komoly tanárra költött összegeket, ugyanakkor a befogadhatatlan mennyiségű tananyag miatt a kötelező vizsgán kudarcot is eredményezhet. Könnyebb lehet hazatérve pl. csak magyarból különbözeti vizsgát tenni. Ha tudunk, szívesen segítünk, írjon az e-mail címünkre. Egyre többen fordulnak hozzánk hasonló kérdésekkel.
Üdvözlettel: S. Eszter ESZME

--
  Pádárné Gabi

Tisztelt Ofő!
Magántanulói státusszal kapcsolatban lenne segítségre szükségem. Gyermekemmel külföldre költöztünk a férjem munkája miatt. A magyar iskolában, ahonnan eljöttünk, a magántanulói státuszt csak rövid időre engedték meg, pontosan addig, amíg a külföldi iskolába nem kezdte meg a tanulást. A gyermek érdekében mégis szeretnénk, ha a magyar iskolai tanulmányai nem maradnának félbe. Lehetséges, hogy párhuzamosan tanuljon a gyerek külföldön nappali tagozaton, és magyarban magántanulóként?? Hogyan találhatok olyan iskolát, ahol nem utasítják el a magántanulóságot?? Sajnos a régi iskolában nem kapunk semmi segítséget, de nekem a gyermekem érdekeit kell nézzem, és ha esetleg valamikor hazaköltözünk, akkor nem tudom mi lenne vele az iskola szempontjából.
Tisztelettel: Gabi

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] Kedves Juli! Borzasztó pesszimista vagyok ebben a témában. Azt gondolom, hogy mi emberek, az összerakott személyiség-struktúránkkal, családszerkezetünkkel, örökölt és szerzett szocializációnkkal, társadalmi státusz-szerep betöltésünkkel, totál alkalmatlanok vagyunk a […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[csilla:] Kedves Juli! Borzasztó pesszimista vagyok ebben a témában. Azt gondolom, hogy mi emberek, az összerakott személyiség-struktúránkkal, családszerkezetünkkel, örökölt és szerzett szocializációnkkal, társadalmi státusz-szerep betöltésünkkel, totál alkalmatlanok vagyunk a […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[Juli:] Kedves Csilla! Nem gondolok én sem zártkörű tanácskozásra, hanem valamilyen fórumra, ahol a megoldás irányáról sikerül valami konkrétumot elhatározni. Ez borzasztóan nehéz ebben a témában is. Ha van Neked konkrét ötleted a megvalósítás módjára, nagyon szépen […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[csilla:] Kedves János! Kell,hogy lássuk a folyamatot mindkét végén! Örülök, hogy foglakozik a témával! Már egy ideje olvasom az említett honlapot, mert a munkám révén is érdekelt voltam a téma iránt! A felvilágosítás számomra olyan, mint a népmese, ha nem hallod szájról […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[János:] Kedves Csilla! Júliával már levelezünk, és jelezte is, hogy régóta foglalkozik egy olyan fórum létrehozásával, amely összeadja a szürkeállományát és nem csak országos ötletekkel áll elő, hanem szakmai tudásával a kivitelezéshez is utat mutat. Nem pont így fejezte ki, én […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[csilla:] Sőt: megy egy olyan TÁMOP-os pályázat a megyei rendőrkapitányságok területén, amely a bűnmegelőzéssel és a jelzőrendszer továbberősítésével foglalkozik! http://hu.wikipedia.org/wiki/Társadalmi_Megújulás_Operatív_Program
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[csilla:] Kedves János! Ez az az anyag, amely kötelező minden gyermekjóléti szolgálat, családsegítő központ, óvoda, iskola és védőnő,rendőrség, valamint a gyermekvédelmi szakellátás,gyámhivatalok minden egyes elemére.A megelőzés nincs benne, csak a szankció. Minden egyes fent […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[János:] Kedves Júlia és Csilla! Hasznos összeállítás lapul a link mögött, biztos voltam benne, hogy már készültek a kérdéskörrel kapcsolatos szakmai anyagok. Nem vagyok azonban biztos abban, hogy az iskolák ismerik egyáltalán ezt a dokumentumot, feldolgozták-e értő módon tanulmányi […]
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[OFOE:] Kszönjük, Csilla! Itt érhető el az említett útmutató: http://www.kormany.hu/download/b/52/00000/gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló egységes elvek és módszertan.pdf
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--

[csilla:] A gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló egységes elvek és módszertan.pdf (1.3 MB)
Beszélj róla! (Könyv és honlap a gyerekkori abuzusról) »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek