OFOE a Facebook-on
Betűméret
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 3. rész

Tanmenet (8. osztály)

A tanítási óra sorszáma Tanítási anyag Célok Gyakorlatok
1. Bevezetés.
Mivel foglalkozunk az elkövetkező órákon? Mi a konfliktus?
Elvárások tisztázása. szabályalkotás.
Időszerű problémák összegyűjtése.
Közös szabályalkotás (Brainstorming)
Konfliktus agytorna.
Mi van a tető alatt?
2-3. Pozitív énkép kialakítása, megerősítése. Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának A nagyravágyó feketerigó (Lázár Ervin meséjének feldolgozása)
Életvonal – Címerek – Parola
Az én kezem, a te kezed
Képességfa
4. Az emberek közötti különbségek tudatosítása. Tudatosítani mindenkinek vannak pozitívumai, s ezzel tudja elfogadtatni magát.
Az emberek közötti különbségek, a „másság” vállalása.
Előítéletek felül bírálata
Házassági hirdetés
Megosztom a jót
Önbizalom pólók
Tulajdonságvásár
Papír a háton
Pozitív megerősítés
Átlósjáték, utálom, ha azt mondják
Kiközösített gyerekek
Látni-tudni
Nem vagyunk egyformák
Előítéletek
5-6. Az eredményes kommunikáció Mit jelent: kommunikálni?
A nonverbális kommunikáció gyakorlása
Örömszerzés a nonverbális kommunikációval
A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása
A nonverbális kommunikáció működőképességének bizonyítása
Kommunikáció készség fejlesztése
Szókincsfejlesztés
Kooperatív szójáték
A mosoly körbejár
Activity-játék
Jól-rosszul értelmezett üzenetek
Beszélgetés számokkal
Leíró játék
Tükörkép
Értő figyelem
Követni az utasításokat
Szájról szájra
7. Az empátia Az empátia fogalma
Szempontváltások
Az empátia fejlesztése
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című versének feldolgozása
Szempontváltások
8. Az értő figyelem Mit jelent az értő figyelem?
(A fogalom tisztázása)
Az értő figyelem bemutatása konkrét példán.
Az egymásra figyelés gyakorlása (én üzenetek)
Önfeltáró én-üzenetek gyakorlása
Figyeljünk oda!
Önfeltáró én-üzenetek
„Linzer-gyakorlat”
9. Az asszertivitás Az agresszív, szubmisszív, asszertív viselkedés közötti különbség.
Az asszertív viselkedés szemléltetése
Az asszertív viselkedés sikeres voltának szemléltetése
Az asszertív magatartás gyakorlása
2:0 az asszertivitás javára
Párbeszédek
Konfliktushelyzet elemzése
Hogyan indítsuk a beszélgetést a tanárral?
10-11. Az együttműködés fontossága Szemléltetés: a közös ügy összehozza, az egymásnak való kiszolgáltatottság eltávolítja az embereket.
A csoportlégkör oldása, a csoport erősítése, az együttes munka eredményességének, örömének megtapasztalása.
Az egymásrautaltság megtapasztalása.
Az együttműködés fontosságának tudatosítása.
Lázár Ervin: Sírós Fukk története
Üdvözlés
Közös montázs, közös történet.
Asszociációk
Bizalomjáték
Bizalomkör
Jégtáblák
Csomók
Üléskör
Elefánt, bűzborz, pálmafa
A háromrészes krokodil
Széttöredezett négyzetek
13-14. A konstruktív problémamegoldás A konstruktív problémamegoldás folyamatának megismertetése és gyakorlása
Meditáció
Elmaradt kirándulás
Kell és lehet
Aktuális problémák megoldása meditációval
15. Konfliktusok önálló kezelése A hatékony segítségnyújtás gyakorlása
személyes konfliktusok elemzése kapcsán
Segélykérő levelek
16. A program összegzése

Felhasznált játéktárak:
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
Gabnai Katalin: Drámajátékok

Címkék: tanmenet   konfliktuskezelés   iskolakísérlet  

--

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.11.23.
Orbánt fújolták a tanárok
A jövő évi költségvetés és a köznevelés tervezett átalakítása ellen tüntettek pedagógusok szombaton délután a fővárosban. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke...
(Forrás: 168óra)
--
2014.11.23.
A PDSZ összefogást sürget
Összefogásra buzdította a közoktatásban tevékenykedő szakszervezeteket a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke szombaton az Emberi Erőforrások Minisztériuma előtt tartott...
(Forrás: Népszava)
--
2014.11.23.
A PDSZ összefogást sürget
Összefogásra buzdította a közoktatásban tevékenykedő szakszervezeteket a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke szombaton az Emberi Erőforrások Minisztériuma előtt tartott...
(Forrás: Népszava)
--
2014.11.23.
TanErő: Tanárok dühös tömege
Amikor arról kérdezősködtünk, tulajdonképpen mi ellen is szól most ez a demonstráció, a költségvetés az oktatást negatívan érintő számainál sokkal gyakrabban jött szóba a gyermekszeg...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2014.11.23.
Egyetlen reform sem lehet sikeres a tanárok nélkül
Gallóné szerint azzal, hogy a kormány a tudáshoz való jogot akarja korlátozni, a szegénységből való kitörés egyetlen lehetőségét veszi el. Hozzátette, hogy a kormánynak nem az oktatá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2014.11.23.
A kormánynak az oktatás nem fontos - tüntettek a pedagógusok
Az érdekvédők a demonstráció végén nyolcpontos petíciót adtak át a köznevelési államtitkárság képviselőjének. Ebben többek között követelik, hogy ne folytassák a köznevelés rendszer...
(Forrás: Klubrádió)
--
2014.11.23.
http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-683537
Szakképzési ösztöndíjban részesíti Jászberény önkormányzata azokat a továbbtanuló általános iskolásokat, akik a hiányszakmák valamelyiket elsajátítják, és vállalják, hogy az adott...
(Forrás: Inforádió)
--
2014.11.23.
A mesétől függ, mit tanul a gyerek a tévéből
Az emberek mellett a mostani gyerekeket már jelentősen befolyásolják az általuk látott filmek is, különösen a magyar 4-14 éveseket, akik a legtöbbet tévéznek Európában, napi 160 percet,...
(Forrás: index)
--
2014.11.23.
Demonstráció az Emminél PSZ: Kínosan magyarázkodhat majd a kormány
A Pedagógusok Szakszervezete azt követeli a kormánytól, hogy kiemelten foglalkozzon a gyermekszegénységgel, és a parlament a jelenlegi formában ne fogadja el a költségvetési javaslatot. „...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  János

Kedves Gábor!

Szíves figyelmébe ajánlom a Köznevelési törvény (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről) alábbi paragrafusát:

42. § (1) A pedagógust, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottat, továbbá azt, aki közreműködik a gyermek, tanuló felügyeletének az ellátásában, hivatásánál fogva harmadik személyekkel szemben titoktartási kötelezettség terheli a gyermekkel, a tanulóval és családjával kapcsolatos minden olyan tényt, adatot, információt illetően, amelyről a gyermekkel, tanulóval, szülővel való kapcsolattartás során szerzett tudomást. E kötelezettség a foglalkoztatási jogviszony megszűnése után is határidő nélkül fennmarad. A titoktartási kötelezettség nem terjed ki a nevelőtestület tagjainak egymás közti, a tanuló fejlődésével összefüggő megbeszélésre.
(2) A gyermek és a kiskorú tanuló szülőjével minden, a gyermekével összefüggő adat közölhető, kivéve ha az adat közlése súlyosan sértené a gyermek, tanuló testi, értelmi vagy erkölcsi fejlődését.

Sok helyen nem veszik ezt magukra nézve kötelezőnek, pedig komoly következménnyel járhat a titoktartási kötelezettség megszegése. Teljesen igaza van Julinak, az etikai küszöbnek akkor is működnie kellene, ha a pedagógusnak szövegértési problémái lennének...

--
  OFOE

Kedves Gábor! Nem tartjuk szerencsésnek, ha az Ön fiáról más szülőkkel beszél a pedagógus, ez még abban az esetben is tapintatlanság, ha Ön jelen van. Azt tanácsoljuk, hogy próbálja a pedagógussal személyesen tisztázni a helyzetet, hátha sikerül helyre állítani a bizalmat. Erre vonatkozó jogszabályról nem tudunk, de a pedagógusetika íratlan szabályai megkívánják a diszkréciót.

--
  OFOE

Kedves Angéla! Általános iskolai tanítói vagy fejlesztő pedagógusi, esetleg gyógypedagógiai asszisztensi állásra feltétlenül jogosult. Érdemes figyelemmel kísérnie a pályázati kiírásokat. Sok szerencsét kívánunk!

--
  Gábor

Tisztelt Cím!
Abban kérném az iránymutatásukat, hogy van egy most elsős fiam, akinek vannak problémái. Joga van az osztályfőnöknek a többi szülővel, akár privábtan is a fiamról beszálni? Vagy van erre valami szabály, hogy mindenkivel csak a magáéről lehet beszélni? Köszönettel Gábor

--
  Angela

Kedves Ofő! A kérdésem az lenne tanítói, fejlesztőpedagógus, szociálpedagógus diplomával, és fogyatékosok ellátása és rehabilitációja szakvizsgával milyen oktatási intézményben lehet elhelyezkedni?Köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Eszty! Természetesen szólhat, lehet, hogy szólnia is kell. De semmiképpen se tegye indulatosan, ne legyen számonkérő. Valóban eltúlzottnak látszik a követelmény, de a tanító valamiért ezt tartja célravezetőnek. Szerencsés lenne a problémát a több szülővel megbeszélni, esetleg egyeztetni a teendőket, és közösen felvetni a kérdést. A matematika tanár egyben az osztálytanító is? Mert ha nem, érdemes lenne a problémát az osztálytanítónak is elmondani, és közvetítésre kérni. Nem ismerem a konkrét körülményeket, ezért nem tudok ennél alaposabb választ adni.

--
  Eszty

Tisztelt Ofő! Kérdésem a következő lenne,tegnapi nap folyamán 3. osztlyos kislányom matematika tanára úgy nevezett "röpdolg" íratott velük. Fejben számolás! pl:18:2+7x8...10 feladat volt csak az eredményeket kérte.minden feladatra 10 másodpercet kaptak.10-ből 8 feladat jó volt.Így 3 lett az érdem jegy! Szerintem túlzás ez az osztályozás!!! Ön szerint szólhatok a tanrnőnek ,hogy nem értek egyet az osztályzásával?Válaszát előre is köszönöm.

--
  OFOE

Szerintünk igen. Miért? Kétségbe vonta ezt a jogosultságot valaki?

--
  Mária

Tisztelt OFŐ!
A kérdésem a következő lenne: taníthat-e középiskolában közismereti informatikát és/vagy szakmai informatikát egy pedagógus az alábbi végzettségekkel.
-főiskolai könyvtáros és számítástechnika szakos tanár(2002)
-egyetemi kiegészítő képzés keretében elvégzett informatikus könyvtáros szak(2005)
-szakvizsgázott pedagógus informatika tanári szak(2013)
Válaszát köszönöm.

--
  János

Kedves Júlia!

Köszönöm, remélem ott leszek!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Nina:] Kedves cikk író! Nagyon szépen kérem ha lehet,vegye fel velem a kapcsolatot,rengeteg jó tanácsra lenne szükségem,és azt érzem,nagyon nagyon nagyon ért a gyerekekhez:)))))
MI - 1. (Egy ofő naplójából) »

--

[Dr. Borján József:] Jó lett volna, ha a PSZ korábban, sokkal korábban felébredt volna. Még az elmúlt "nyócév" alatt is lett volna mit tennie éppen ennek a vezetésnek.
Közös cselekvésre, közös fellépésre van szükség! »

--

[János:] A gyereklétszám fogy, illetve már eleve külföldön születnek a magyar babák, és nem csak azért, mert a születési anyakönyvi kivonaton jobban mutat London, vagy éppen Hamburg, mint mondjuk Nyírbátor, esetleg Drávaszabolcs... A 200-as rangsor értelmét veszti, jó, ha marad […]
"Bakó, ügyes légy - órjást vesztesz el" (A gimnáziumok kivégzéséről) »

--

[csilla:] dak! Milyen jó, ha hagynák a teret bővíteni és beépíteni!
"Bakó, ügyes légy - órjást vesztesz el" (A gimnáziumok kivégzéséről) »

--

[SzA:] No igen, hol a ballagó közmunkástanulók, hol a kolbászt evő "már hetedikesek". :)
MI - 1. (Egy ofő naplójából) »

--

[Admin:] Kedves Put! Az első gondolattal nagyon egyetértek, viszont, mivel weboldalunkon az ilyen jellegű figyelemfelhívásnak más a módja és a helye, a kommentben levő linket töröltem. Üdv,
Valahol, Európában? (Mese felnőtteknek) »

--

[put:] A tudás hasznos, a tehetség még nagyobb...Sajna sokszor nem elég, kell valaki aki támogat minket, segíti az utunkat. Én rengeteget köszönhetek a tanáromnak, úgy örülök, hogy jelölhetem Tehetséggondozásért Díjra. Jelöld te is a tanárod, ha sokat köszönhetsz Neki.
Valahol, Európában? (Mese felnőtteknek) »

--

[Győry Katalin:] Biczó Judit nekem is volt rajztanárnőm az 1950-es évek elején. Nagyon szerettem őt. Nem voltam tehetséges rajzoló, de Judit nénitől tanultam az egész görög-római mitológiát, a betű rajzolást, a kosztümtörténetet, és még sok más izgalmas dolgot, amelyet itt Franciaországban […]
„Akkor én most ideteszem, te meg majd odaállsz” »

--

[ax:] Ó, ezt észre sem vettem akkor. Köszönöm! Látjátok, milyen jó, ha az ember őszi szünetekben portfóliókat ír, ilyenekre bukkan!
Iskolai (rém)mesék »

--

[Szücs Zoltán:] Ismerek egy Pufajkást,aki 1956-ban Duna harasztinál lőtt a tömegbe.A mai napig kivan nyalva a segge! Ha följelenteném én húznám a rövidebbet. Ez Magyarország.
Kik azok a pufajkások? »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek