OFOE a Facebook-on
Betűméret
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 3. rész

Tanmenet (8. osztály)

A tanítási óra sorszáma Tanítási anyag Célok Gyakorlatok
1. Bevezetés.
Mivel foglalkozunk az elkövetkező órákon? Mi a konfliktus?
Elvárások tisztázása. szabályalkotás.
Időszerű problémák összegyűjtése.
Közös szabályalkotás (Brainstorming)
Konfliktus agytorna.
Mi van a tető alatt?
2-3. Pozitív énkép kialakítása, megerősítése. Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának A nagyravágyó feketerigó (Lázár Ervin meséjének feldolgozása)
Életvonal – Címerek – Parola
Az én kezem, a te kezed
Képességfa
4. Az emberek közötti különbségek tudatosítása. Tudatosítani mindenkinek vannak pozitívumai, s ezzel tudja elfogadtatni magát.
Az emberek közötti különbségek, a „másság” vállalása.
Előítéletek felül bírálata
Házassági hirdetés
Megosztom a jót
Önbizalom pólók
Tulajdonságvásár
Papír a háton
Pozitív megerősítés
Átlósjáték, utálom, ha azt mondják
Kiközösített gyerekek
Látni-tudni
Nem vagyunk egyformák
Előítéletek
5-6. Az eredményes kommunikáció Mit jelent: kommunikálni?
A nonverbális kommunikáció gyakorlása
Örömszerzés a nonverbális kommunikációval
A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása
A nonverbális kommunikáció működőképességének bizonyítása
Kommunikáció készség fejlesztése
Szókincsfejlesztés
Kooperatív szójáték
A mosoly körbejár
Activity-játék
Jól-rosszul értelmezett üzenetek
Beszélgetés számokkal
Leíró játék
Tükörkép
Értő figyelem
Követni az utasításokat
Szájról szájra
7. Az empátia Az empátia fogalma
Szempontváltások
Az empátia fejlesztése
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című versének feldolgozása
Szempontváltások
8. Az értő figyelem Mit jelent az értő figyelem?
(A fogalom tisztázása)
Az értő figyelem bemutatása konkrét példán.
Az egymásra figyelés gyakorlása (én üzenetek)
Önfeltáró én-üzenetek gyakorlása
Figyeljünk oda!
Önfeltáró én-üzenetek
„Linzer-gyakorlat”
9. Az asszertivitás Az agresszív, szubmisszív, asszertív viselkedés közötti különbség.
Az asszertív viselkedés szemléltetése
Az asszertív viselkedés sikeres voltának szemléltetése
Az asszertív magatartás gyakorlása
2:0 az asszertivitás javára
Párbeszédek
Konfliktushelyzet elemzése
Hogyan indítsuk a beszélgetést a tanárral?
10-11. Az együttműködés fontossága Szemléltetés: a közös ügy összehozza, az egymásnak való kiszolgáltatottság eltávolítja az embereket.
A csoportlégkör oldása, a csoport erősítése, az együttes munka eredményességének, örömének megtapasztalása.
Az egymásrautaltság megtapasztalása.
Az együttműködés fontosságának tudatosítása.
Lázár Ervin: Sírós Fukk története
Üdvözlés
Közös montázs, közös történet.
Asszociációk
Bizalomjáték
Bizalomkör
Jégtáblák
Csomók
Üléskör
Elefánt, bűzborz, pálmafa
A háromrészes krokodil
Széttöredezett négyzetek
13-14. A konstruktív problémamegoldás A konstruktív problémamegoldás folyamatának megismertetése és gyakorlása
Meditáció
Elmaradt kirándulás
Kell és lehet
Aktuális problémák megoldása meditációval
15. Konfliktusok önálló kezelése A hatékony segítségnyújtás gyakorlása
személyes konfliktusok elemzése kapcsán
Segélykérő levelek
16. A program összegzése

Felhasznált játéktárak:
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
Gabnai Katalin: Drámajátékok

Címkék: tanmenet   konfliktuskezelés   iskolakísérlet  

--

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2015.04.27.
Egy "csak" napközis tanár tűnődései, avagy miért gondoljuk, hogy a munkája nem olyan értékes?
Az emberek általában meglepődnek azon mikor megtudják, hogy tanárként dolgozom. Sőt, gyakran kíváncsivá és érdeklődővé válnak - felcsillan a szemük. Igaz, kevés olyan 23 éves friss...
(Forrás: Kölöknet)
--
2015.04.27.
"Idegenvezetőként a digitális világban" - jó gyakorlatokkal
Benedekné Fekete Hajnalka egy turai általános iskolában tanít, gyógypedagógusként. A Sulinetwork - díj idei elismeréséhez vezető állomásokról is beszél a Modern Iskolában megjelent interj...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2015.04.27.
Munkaképtelen, de nem eléggé – mi lesz az értelmi fogyatékossággal élő gyerekekkel, ha felnőnek?
Azok a családok, akik ma Magyarországon fogyatékossággal élő gyermeket nevelnek – legyen szó pszichoszociális, értelmi vagy testi fogyatékosságról – többszörösen hátrányt szenvednek...
(Forrás: Kölöknet)
--
2015.04.27.
Felelőtlenség lenne a nyelvvizsga-amnesztia
A Nyelvtudásért Egyesület szerint mélyreható szakmai elemzéssel kell feltárni annak okait, hogy az európai összehasonlításban az átlagosnál magasabb nyelvóraszámok ellenére miért kerü...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2015.04.27.
Tornateremből még évekig hiány lesz
Sok a rossz állapotú és korszerűtlen iskolai tornaterem az országban, és a bővítések ellenére még évekig tornateremhiány lesz a mindennapos testnevelés kiterjesztése miatt.
(Forrás: Eduline)
--
2015.04.27.
„A vakságomat használták arra, hogy bántsanak”
A fogyatékkal élő diákok aránya a művészetközvetítés, illetve a természettudományi képzési területen volt a legnagyobb (1,12, illetve 1,07 százalék), és a közigazgatási, rendészeti...
(Forrás: Eduline)
--
2015.04.27.
L. Ritók Nóra: A problémák kihangosítása
Nem az a célom ezzel a bloggal, hogy valami dicsfényt rakjak magunk köré, állandóan arról mesélve, milyen szuperül megy minden. Nem is az, hogy adományt gyűjtsek. Nem politikai kritika, ha...
(Forrás: Nyomor széle blog - hvg, hu)
--
2015.04.27.
Oktatáspolitikai párbeszédet követeltek demonstrálók Budapesten
Az oktatáspolitika alakítása során a kormány és az érintettek közötti párbeszéd megvalósításáért demonstráltak a Szabad Oktatást Facebook-csoport szervezésében vasárnap Budapesten...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2015.04.27.
Egyéni utakon vagy iskolában tanuljon a gyerek?
Számos alternatív út létezik arra, hogy a gyermek felkészüljön az élet és a munka világának kihívásaira. Egyike ezeknek, ha a szülő az otthoni oktatást választja. Igaz, Magyarországon...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT OFOE agresszió bizalom család demokrácia digitális nemzedék diákok drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség esélyek felelősség felnőttképzés fiatalok film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közoktatás közösség motiváció média módszerek nevelés oktatás oktatáspolitika olvasás osztály osztályfőnöki szerep osztálykirándulás pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem verseny virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv önismeret ünnep
Utolsó üzenetek:
  gyöngyi0

A klik nem fizet, így lehetséges, hogy az érettségi elnök ebédjét osztálypénzből fizetjük? Pofám leszakad.
És 150Ft/fő van jutalomkönyvre. Mondjuk egy 30 fős osztályban 4500 Ft?

--
  Juli0

No comment!

--
  HP0

Jászfényszarun megtörtént a szülői szavazás a fenntartóváltásról: a szülők 70%-a szavazott az egyházi kézbe kerülésre. A szavazást felügyelő bizottságba az iskola igazgatója delegáltatta magát, ám tevékenysége abból állt, hogy autóval járta körbe a szülőket, s szállította be szavazásra őket, úgy hogy sokukat az ágyból ugrasztotta ki, illetve rábeszélte. Rajta kívül a helyi Fidesz prominensei aktivizálták magukat a szülők beszállításában (pl. az egyik Fideszes önkormányzati képviselő, vagy az iskola egyik Fideszes pedagógusa).
Hogy is van ez? A FIDESZ- kormány állami kézbe vette az iskolákat, s ugyanaz a Fidesz kiveszi onnan, hogy egyházi kézbe kerülhessenek??!
Mi folyik itt?!! Nesze neked „világnézetileg semleges közoktatás”- alapelv betartása!!!

--
  jano

Halani hogy megszunik a kozalkalmazotti jogviszony a rendvedelmi szerveknel. tud-e valaki valamit erol?

--
  mp

Magyarázat a "kilóra megvehetőre": az önkormányzat saját forrásból kb. 500-600 millió forintért "közösségi házat" épít az egyháznak, s a polgármester további 100 milliót ígért, ha átveszi az iskolát. Különben Jászfényszarun 1 templom működik egyetlen egy pappal (talán egy harangozó lehet, s egy bejárónő még alkalmazásban). Csak így tovább a szegénység, s a nyomor felszámolásáért!

--
  mp

Ennek az ügynek a tanulsága kezd kikristályosodni, mégpedig az, hogy az egyház is kilóra megvehető.

--
  Juli

Kedves János! Tökéletesen megértem, de nem tudok egyéb megoldást. Ki kell várni, hogy mi történik majd, még az sem kizárt, hogy minden szerencsésen alakul.

--
  T.János

T.Juli!
Hajnaltól estig dolgozom, hogy eltarthassam a családomat (ami így is nehezen sikerül), mikor szervezkedjek (este 10- reggel 6 óraközött)? Az átvételi szándék itt nem a pénzről szól, illetve a pénzről, de másképp, mint az egyházi iskola átvételeknél szokott (Az itteni önkormányzat az ország egyik leggazdagabb önkormányzata).Mások téveszméinek megvalósítása miatt szakadjon ki a gyermekem az iskolai, s a települési közösségből?

--
  Juli

Kedves Kérdezőnk! Ombudsmanhoz, oktatási jogok biztosához, jogvédő szervezetekhez, szakszervezethez, országgyűlési képviselőhöz, sajtóhoz, KLIK-hez, megyei kormányhivatalhoz, szülői szervezetekhez és a pedagógus karhoz kell fordulni + meg kell szervezni egy hasonlóan gondolkodó szülői és helyi pedagógus csoportot. Ha erre valamiért nincs energia, meg kell nézni, hogy reggelenként mikor megy busz Jászberénybe vagy Hatvanba.

--
  T.János

Jászfényszarun egyetlen egy általános iskola van, amit az iskolavezetés és az önkormányzat ősztől tankerületiből mindenképp katolikus egyházi fenntartásba szeretne átteni. Én nem szeretném gyermekemet egyházi iskolába járatni. Most akkor mi lesz velünk?

Ateista

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Leiner Károly:] Kedves Anna, azt hiszem, hogy ez az egyik olyan kérdés, amire én sem vélem tudni a választ. Már ha jól értelmeztem a kérdést és arra vonatkozott, hogy miért tesszük még a dolgunkat? Azt hiszem, hogy van valami hajtóerő, valami, ami velünk született. Amiért az orvos is benn marad […]
Gondolatok az iskolából (iskoláról) 3-4. »

--

[Zsóka:] A véleményemet ismered már. Igen, a rideg integráció, amitől felfordul a valamennyire is szakmai erkölccsel rendelkező ember gyomra. De nem féltelek. Tudom, hogy nem fogsz beállni a bégetők sorába. Ez pedig elégtétel nekem és sokunknak.
Gondolatok az iskolából (iskoláról) 3-4. »

--

[Pirók Mónika:] Egy jó szakmai cikk értéke nem évül el. Én most találtam rá, készülve egy fontos témakör megértésére. Sok korlátba ütközhet egy szakmai innováció- még többfélébe is, mint amit a cikk tartalmazhat. Saját tapasztalat. Mégsem ezekre kell tekinteni, hanem azt szem előtt […]
A tudásmegosztás formális és informális közösségei »

--

[V. Attila:] Kedves tanár úr! Ez találó, ez a "kategorikusan nem tisztelni". Valóban: kategorikusan nem tisztelek senkit. Nem tisztelem a kategóriáját (nagypapa, óvónéni stb.), bár ezeket inkább szerepeknek hívom. Viszont mindüket egyként és egyenként tisztelem, szerep nélkül. És […]
Menekülés és átélés az újmédia korában »

--

[Juli:] Kedves Borján Kolléga! Ezt alaposan félreérti, senki a világon nem erőszakoskodik itt. A szekció címét Gyarmathy Évával adták Attiláék, és a lényeget itt olvashatja el részletesebben. Nem muszáj vele egyetérteni, de esetleg meg lehet próbálni követni, megérteni ezt a […]
Menekülés és átélés az újmédia korában »

--

[jborjan:] Ilyet még nem pipáltam, hogy a kultúra erőszakos örökség lenne. Akkor Ön nem tiszteli a nagypapát, a papát, az óvónénit, a tanítónénit, az egyetemi professzorait, úgy kategorikusan senkit. Akkor erőszakos cselekedet, amikor megetetnek a tejbegrízzel. Erőszak volt, amikor nem […]
Menekülés és átélés az újmédia korában »

--

[BUMara:] Nem lájkolom, mert nem tetszik,hogy így van, de sajnos így van. Köszönöm, hogy leírta.
Gondolatok az iskolából (iskoláról) 3-4. »

--

[Anna:] Szeretném azt mondani, hogy ez nincs így, hogy nem értek egyet. De így van. Elvárt lojalitás és porszemség is. Próbálkozás, kudarc és értetlenség is. Ettől még persze tesszük a dolgunkat. Már csak a motor érdekelne, a hajtóerő, a miért? Vagy inkább: az még érdekelne.
Gondolatok az iskolából (iskoláról) 3-4. »

--

[OFOE:] Kedves Kirsch Gyula! Már olvashatja is a sorozat következő részét a honlapon.
Gondolatok az iskolából (iskoláról) »

--

[Kirsch Gyula:] Kedves Károly, mikor olvashatom újra? Szeretem írásait, mert mintha magam gondolatait látnám egyszerűen, sallangmentesen, de olyan indulattal, amire én már nem vagyok képes. Valahogy lángol, amit ír, gondol, mond. Szívesen olvasnék még Öntől :)
Gondolatok az iskolából (iskoláról) »

--
OFOE (2001–2015) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek