OFOE a Facebook-on
Betűméret
Archív

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 3. rész

Tanmenet (8. osztály)

A tanítási óra sorszáma Tanítási anyag Célok Gyakorlatok
1. Bevezetés.
Mivel foglalkozunk az elkövetkező órákon? Mi a konfliktus?
Elvárások tisztázása. szabályalkotás.
Időszerű problémák összegyűjtése.
Közös szabályalkotás (Brainstorming)
Konfliktus agytorna.
Mi van a tető alatt?
2-3. Pozitív énkép kialakítása, megerősítése. Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának A nagyravágyó feketerigó (Lázár Ervin meséjének feldolgozása)
Életvonal – Címerek – Parola
Az én kezem, a te kezed
Képességfa
4. Az emberek közötti különbségek tudatosítása. Tudatosítani mindenkinek vannak pozitívumai, s ezzel tudja elfogadtatni magát.
Az emberek közötti különbségek, a „másság” vállalása.
Előítéletek felül bírálata
Házassági hirdetés
Megosztom a jót
Önbizalom pólók
Tulajdonságvásár
Papír a háton
Pozitív megerősítés
Átlósjáték, utálom, ha azt mondják
Kiközösített gyerekek
Látni-tudni
Nem vagyunk egyformák
Előítéletek
5-6. Az eredményes kommunikáció Mit jelent: kommunikálni?
A nonverbális kommunikáció gyakorlása
Örömszerzés a nonverbális kommunikációval
A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása
A nonverbális kommunikáció működőképességének bizonyítása
Kommunikáció készség fejlesztése
Szókincsfejlesztés
Kooperatív szójáték
A mosoly körbejár
Activity-játék
Jól-rosszul értelmezett üzenetek
Beszélgetés számokkal
Leíró játék
Tükörkép
Értő figyelem
Követni az utasításokat
Szájról szájra
7. Az empátia Az empátia fogalma
Szempontváltások
Az empátia fejlesztése
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című versének feldolgozása
Szempontváltások
8. Az értő figyelem Mit jelent az értő figyelem?
(A fogalom tisztázása)
Az értő figyelem bemutatása konkrét példán.
Az egymásra figyelés gyakorlása (én üzenetek)
Önfeltáró én-üzenetek gyakorlása
Figyeljünk oda!
Önfeltáró én-üzenetek
„Linzer-gyakorlat”
9. Az asszertivitás Az agresszív, szubmisszív, asszertív viselkedés közötti különbség.
Az asszertív viselkedés szemléltetése
Az asszertív viselkedés sikeres voltának szemléltetése
Az asszertív magatartás gyakorlása
2:0 az asszertivitás javára
Párbeszédek
Konfliktushelyzet elemzése
Hogyan indítsuk a beszélgetést a tanárral?
10-11. Az együttműködés fontossága Szemléltetés: a közös ügy összehozza, az egymásnak való kiszolgáltatottság eltávolítja az embereket.
A csoportlégkör oldása, a csoport erősítése, az együttes munka eredményességének, örömének megtapasztalása.
Az egymásrautaltság megtapasztalása.
Az együttműködés fontosságának tudatosítása.
Lázár Ervin: Sírós Fukk története
Üdvözlés
Közös montázs, közös történet.
Asszociációk
Bizalomjáték
Bizalomkör
Jégtáblák
Csomók
Üléskör
Elefánt, bűzborz, pálmafa
A háromrészes krokodil
Széttöredezett négyzetek
13-14. A konstruktív problémamegoldás A konstruktív problémamegoldás folyamatának megismertetése és gyakorlása
Meditáció
Elmaradt kirándulás
Kell és lehet
Aktuális problémák megoldása meditációval
15. Konfliktusok önálló kezelése A hatékony segítségnyújtás gyakorlása
személyes konfliktusok elemzése kapcsán
Segélykérő levelek
16. A program összegzése

Felhasznált játéktárak:
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
Gabnai Katalin: Drámajátékok

Címkék: tanmenet   konfliktuskezelés   iskolakísérlet  

--

 Sajtófigyelő    Összes hír »
2014.07.22.
Egyetemmé válási kérelmet nyújtott be az EKF
A napokban újra benyújtotta egyetemmé válási kérelmét az egri Eszterházy Károly Főiskola (EKF) – jelentette sajtótájékoztatón dr. Liptai Kálmán, az intézmény rektora. Mint fogalmazott...
(Forrás: Heol)
--
2014.07.22.
Motiváció vagy tárgyi tudás? Tanárkép Európában
Egy friss Eurobarométer-kutatás ezért azt vizsgálta, mit gondolnak erről az uniós állampolgárok: melyik elemét tartják a legfontosabbnak és melyet a leginkább fejlesztendőnek.
(Forrás: republikon blog)
--
2014.07.22.
A budapesti Amerikai Nagykövetség munkatársai az OFI-ban tájékozódtak a megújuló tankönyvekről
2014. július 18-án M. André Goodfriend a budapesti Amerikai Nagykövetség ideiglenes ügyvivője és munkatársai (Douglas Davidson, Kirk Portmann, Mézes Linda) Dr. Kaposi Józseffel, az Oktatáskutat...
(Forrás: OFI)
--
2014.07.22.
Végleg kiszáll az állam az AKG-ból
Hároméves vita végére tesz pontot az a kormányhatározat, amely a pénteki Magyar Közlönyben jelent meg: a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) végleg függetlenedik az államt...
(Forrás: Eduline)
--
2014.07.22.
Az áthidaló megoldás fiataloknak
Az Európai Unió 2020 szerinti irányelveknek megfelelően a Hídprogramok szerinti képzés a korai iskolaelhagyás (lemorzsolódás) arányát sikeresen mérsékelő oktatási formaként jelenik meg...
(Forrás: Edupress)
--
2014.07.22.
Emmi: felsőoktatási intézményt nem érint a zárolás
Közleményük szerint a minisztériumra vonatkozó 9 milliárd forintos zárolásból 4,2 milliárd forint kapcsolatos a felsőoktatási ágazattal. Ez viszont - mint írták - kizárólag a Felsőoktat...
(Forrás: napi.hu)
--
2014.07.22.
Így tanítanák a pécsi szegényeket
Pécs 900 milliót áldozna három városrész felzárkóztatására, erre három pályázatot is beadtak. Nemcsak a lakásokat teszik rendbe, hanem még nyelveket is tanulhatnak a pécsi szegénynegyedekben...
(Forrás: Pécsma)
--
2014.07.22.
Kompetencia alapú felnőttképzés Miskolcon
A hátrányos helyzetű személyek kompetencia alapú oktatását biztosítja az "Aktívan a tudásért" projekt, mely a napokban tartotta nyitó rendezvényét. A programról az intézmény vezetőit...
(Forrás: Edupress)
--
2014.07.22.
Hétfőn kezdődik a 25. Nemzetközi Ökumenikus Szabadegyetem
Hétfőn, azaz július 21-én kezdődik és egy hétig tart a 25. Nemzetközi Ökumenikus Szabadegyetem Nyíregyházán. Az érdeklődők a megosztás témája köré épülő pszichológiai, politoló...
(Forrás: Edupress)
Címkefelhő    Összes címke »
IKT agresszió bizalom család digitális nemzedék drámapedagógia együttműködés egészség elfogadás előítéletek erkölcs erkölcsi nevelés eset esélyegyenlőség felelősség felnőttképzés fiatalok film generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet innováció integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom iskolakísérlet jelenismeret jog kamasz kapcsolat kapcsolatok karácsony kommunikáció konferencia konfliktus konfliktuskezelés kreativitás kritika kutatás könyv könyvajánló köznevelési törvény közösség motiváció média módszerek oktatás oktatáspolitika osztály osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusetika pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szegénység szexualitás szép szülő szülők taneszköz tanulás tanár-diák kapcsolat tanár–diák kapcsolat tehetséggondozás tolerancia továbbképzés társadalom történelem virtuális kongresszus visszaemlékezés óraterv ünnep
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Enikő! Javasoljuk, hogy kérdésével a helyi nevelési tanácsadót keresse fel. Reméljük, ők ott tudnak majd hasznos tanácsot adni.

--
  Harangi Enikő

Tisztelt OFŐ!
A HÍD 2. programmal kapcsolatban lennének kérdéseim. Esetleg meg tudná mondani, kihez forduljak kérdéseimmel? Mi történik azokkal a gyerekekkel, akik 8 évesen kerülnek be az általános iskolába? A fiam az óvoda és a Nevelési tanácsadó javaslatára ugyanis 8 évesen kezd.( visszahúzódó, nehezen szólal meg...)Ő júliusi születésű, tehát 15 évesen kezdené a 8. osztályt. A Híd szerint ekkor el kellesz hagynia az ált. isk.-t és áthelyezik majd egy kijelölt iskolába? Mit lehet majd tenni, hogy ott fejezhesse be az általános iskolát, ahol elkezdte? Köszönöm a válaszát!

--
  ax

Elképzelem, ahogy Teller Ede, Wigner Jenő küszködik az érettségijén a kezdési és befejezési időpont pontos adminisztrációjával, ahogy Babits Mihály tanár úr lázasan egyezteti, hogy a diák piszkozatpapírjára és a tanár jegyzetére ugyanaz a perc került-e, hezitál, hogy a jegyzőkönyvbe melyiket írja.

--
  OFOE

Kedves Fanni! Indokolt esetben kérvényezni lehet a magántanulói jogviszonyt. Kérdezze meg az iskolában, hogy ennek mik a feltételei. Mivel még nem nagykorú, a szülők kérelmezhetik ezt. Itt van erről információ. Ez 2012-es,de nem valószínű, hogy azóta sokat változott.

--
  Kovács Fanni

Hello!Segítséget vagy információt szeretnék kérni!18. évemet szeptember 9.-én töltöm be ugye ezért még jövőre kell járnom év végéig!De egyik szülöm rokkant.Nincs esetleg ilyen törvény hogy ebben az esetben ott lehet hagyni az iskolát , vagy esetleg vmi más?Érdeklődöm az iskolában mindenhol de senki nem tud segíteni!Előre is köszönöm!

--
  Pedagógus 007

Tisztelettel kérem azon kollégákat, akik meg tudják azt mondani, hogy mely törvény, rendelet, utasítás ... alapján vagyok kötelezhető arra, hogy mint osztályfőnök el kell vigyem egy nagyon renitens viselkedésű gyermekemet osztálykirándulásra.
Ha bárki ezt meg tudja mondani, kérem ossza meg ezt az információt velem.

--
  Laura

Kedves János!
Szigorúan magánvéleményem, hogy odébb kell állni és kész, egy percig sem szabad a kérdéssel foglalkozni. Lesz megoldás, az iskola is örül, ha végre megszabadul Tőletek. Magunk is ugyanebben a cipőben jártunk, a guminő úgy látszik központi tananyag. Utánajártunk, n i n c s az osztályfőnök munkaköri leírásában még utalás sem arra, hogyan kezelje, netán előzze meg valamilyen módszerrel a durvaságot, a megalázó bánásmódot. Az iskola rendőre is maximum a jelenlétével akadályoz meg bármit is, a bekövetkezés után legfeljebb kivizsgál. A többi szülő is a pedagógus mellé, mögé sorakozik fel, félve a retorziótól, a kiszolgáltatottságtól, a későbbi rossz jegyektől. A pedagógus már azért megsértődik, ha javaslod, hogy szülőin rakjuk körbe az asztalt... Mert ez azt jelzi, hogy irányítani akarsz. Rengeteg kiváló pedagógus van, akiről csak jót tudok mondani, tisztelem, szeretem őket. Sajnos a krumplis zsák effektus ismert: elég egyetlen romlott szem belőle...

--
  OFOE

Kedves Móni, szívesen megnézzük az említett kiadványt. Az e-mail címünk: osztalyfonokok@gmail.com

--
  Móni

Tisztelt Ofő!
Megvásároltunk egy kiadványt, melyet neves szakember ajánlott az interneten.A könyv IPR-ben elszámolható. Mint tanítónő, felháborodásomnak szeretnék hangot adni.A kiadvány megalázó, azt feltételezi például,hogy nem tudom, melyek az iskolaérettség feltételei, és nem tudok egy memorit összeállítani. Szeretném ezeket képekkel alátámasztva elküldeni, őszintén érdekel a kollégák véleménye: tényleg itt tart a közoktatásunk? Érdekli-e önöket, és ha igen, milyen emailcímre küldhetem?

--
  János

Kedves OFOE!

Pár perce kaptam az iskolától egy gyors választ, "Tisztelt XY!
Levelét megkaptam, természetesen a Pünkösd hétfőt csak figyelmetlenségből kevertem bele a vizsganapokba, köszönöm a figyelmeztetést. Küldök egy átalakított rendet, a többi kérdésére pedig a későbbiek folyamán reflektálok majd."
A megoldási javaslatokhoz az ötleteket azért szeretném innen továbbra is gyűjteni.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Norza! Köszönöm szépen a tájékoztatást. Lehet, hogy figyelmetlenek voltunk, illetve a meghirdetések olyan internetfelületeken történtek, amelyeket mi nem láttunk. Annak ellenére, hogy folyamatosan figyeljük a világhálót. Nem a kákán keressük a csomót, de furcsának […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] Tisztelt OFOE (képviselők), A teljes projekt már áprilistól elérhető volt az interneten, nyilvánosan volt meghirdetve és minden határon túli magyar pedagógus pályázhatott, ha érdekelt volt a témában. A határon túli magyar pedagógus szervezetek is nyilánosan hirdették a […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Juli:] Kedves Axer! Köszönjük a kommentet. Már a korábbi hozzászólásokban is felvetődött az általánosítás veszélye. De biztos, hogy a szerző ezúttal nem akart megsérteni senkit, csupán egy jelenséget írt le. Vajon miért van az, hogy amikor a probléma felmerül, akkor nem a jelenség […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[Axer:] Elszomorítónak és felháborítónak tartom a cikket, és nem csak az általánosító jelleg miatt. Ilyen cikket bármilyen szakmáról lehetne írni, mert mindenhol vannak szakbarbárok, legyen az ügyvéd, orvos, ács vagy akár tanár. Ezt pedig mire kell vélni: "Ez nem számít […]
Csak egy pedagógiai asszisztens »

--

[OFOE:] Kedves Norza! Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti. Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Norza:] Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek. Kedves kérdésfeltevők, […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Edit:] Kedves Petra! A múzeumpedagógia területéről most szeretnék átkerülni az iskola világába. Annak ellenére, hogy a múzeumban múzeumpedagógusként múzeumi órákat, tematikus foglalkozásokat tartottam, illetve rendszeresen nyári táborokat vezettem stb, az e munkakörben betöltött […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Juli:] Kedves András! Nem tudok minden választ, persze egy részüket sejtem. Valóban érdekel, hogy (a pénzmosásra való valószínűsíthető indokon túl) mi az oka annak, hogy éppen az osztályfőnökség témájában tartanak egyhetes képzést a Balatonnál, és erről semmi konkrétumot nem […]
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Szőllősy-Sebestyén András:] Kedves Szekszárdi Júlia! Kérdéseire sajnos ön is tudja a választ: Éppen azokra nincsen szükség, akik jól ismerik az adott területet, és értenek hozzá. (A szakértelem liberál-bolsevik trükk.) -- De azért nagyon jól tette, hogy megírta levelét!
Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának »

--

[Tóth Renáta:] Kedves Zsuzsa! Köszönöm szépen az írásait, jó olvasni, hogy voltak sikeres képzések is. Minden elismerésem az Öné.
Közmunkásokat tanítok (Naplórészletek, 6. rész) »

--
OFOE (2001–2014) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek