OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. május 16.
» Hozzászólások (0)

Digitális Pedagógus Konferencia 2013.05.25.

„Szirtek és szakadékok között járunk”

Lezárult a Digitális Pedagógus Konferencia 2013 rendezvényre történő regisztráció. Ez a negyedik szakmai tanácskozás, amely a digitális világgal kapcsolatos iskolai problémákkal foglalkozik.1 Reméljük, ezzel a rendezvénnyel sikerül folytatni a tavaly azt az elmúlt évben felélénkülő szakmai diskurzust, ami a digitális környezet hatására megváltozó pedagógusszereppel foglalkozik. A részletes program a rendezvény honlapján található. A hagyományoknak megfelelően a konferencia napján már online olvasható lesz a konferenciakötet, és ugyanitt követhető majd a plenáris program helyszíni közvetítése.

Buda András nyitóelőadásában szó lesz – többek között – a„digitális bevándorlók” közismert fogalmának meghaladásáról, illetve differenciálásáról, hiszen kutatási eredményei alapján elmondható, hogy ma léteznek digitális remeték, digitális felfedezők, digitális nomádok, digitális honfoglalók, digitális vándorok. A digitális bevándorlók csoportja egyáltalán nem homogén, sőt nem is csak az egészen ifjú nemzedék sorolható a valamelyik digitális jelzővel ellátott csoportba. Ez önmagában is komoly kihívások elé állítja a (digitális?) pedagógusokat, s akkor még nem szóltunk arról a nagy létszámú társadalmi csoportról, amelyiket akár digitális leszakadónak is nevezhetünk.

A konferencián nagy örömünkre a TanárBlogot működtető csapat két képviselője (Prievera Tibor és Nádori Gergely) is jelen lesz, előadást és szekciókat is tartanak a 21. századi pedagógia gyakorlatáról. A legnagyobb módszertani portál.hetedik éve működik naprakész információkkal, ötletekkel, továbbképzésekkel a magyar pedagógusok életében, vitathatatlan népszerűségüket igazolja a napi 40 ezer látogató. Prievera Tibor az online közösségekről, Nádori Gergely pedig a természettudományos tárgyak tanításában alkalmazható IKT-s módszerekről vezet szekciót.

Plenáris előadást tart a konferencián Veszelszki Ágnes, a Netszótár szerkesztője, aki a digitális nyelvhasználatról beszél. A Netszótár, amelyről a Digitális nemzedék 2013 egyik szekciójában már elhangzott egy igen érdekes előadás, a digitális (magán)kommunikáció szókészletének új feldolgozása. A folyamatosan változó és bővülő szótári elemeket több mint két év munkával az ELTE BTK-n működő Kommunikáció: internet és média műhely tagjai rendezték kötetté (Eötvös Kiadó, 2012).

A tanulás új felfogásában és gyakorlatában a tudásmegosztás szerepéről, az oktatás szereplői közötti párbeszéd, az egymástól való tanulás fontosságáról beszél plenáris előadásában B. Tier Noémi, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársa, kiemelve ebben a folyamatban a pedagógusok kulcsfontosságú szerepét. Az elmúlt években az egész életen át tartó tanulási programokban felhalmozódott tudás és tapasztalat visszaforgatása számos, a napi pedagógiai gyakorlatot támogató jó példát hívott életre, a pedagógusok által írt Módszertani ötletgyűjteménytől  a konferencián bemutatott Digitális Módszertárig. Az itt lévő, pedagógusok által feltöltött ötletek a tanulást támogató előnyök felismerésére fókuszálva az IKT eszközök kreatív használatát, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazását mutatják be számtalan módszertani ötleten keresztül. A plenáris előadás keretében egy rövid díjátadóra is sor kerül, a kiemelkedő ötletek feltöltői Digitális Pedagógus Díjat kapnak.

Mi a műveltség aktuális tartalma? Milyen tudást közvetítsen a ma pedagógusa a jelen generációnak? Hogyan hidalható át a hagyományos és az új műveltségtartalmak közötti szakadék? Hogy lehet megőrizni, átmenteni a hagyományos értékeket, és hogyan lehet az iskolai tanulás folyamatába építeni az új elemeket? Miként hasznosíthatóak a digitális nemzedékre különösen jellemző képességek (a kreativitás, a problémákra való nyitottság, figyelem sok irányú megosztása stb.) és hogyan ellensúlyozhatók a megváltozott agyműködésükből adódó veszélyek (felületesség, gyors felejtés, kitartás hiánya stb.). Milyen módon lehet motiválni a  fiatalokat? Milyen tantervi műfaj felelne meg leginkább a jelenlegi szükségleteknek? Erre a kérdésekre keressük a választ a kerekasztal-beszélgetésen, amelynek során a következő szakemberek ütköztetik a véleményüket: Bácsi János, iskolaigazgató, Gergelyi Katalin, tanár, Gyarmathy Éva, pszichológus, Knausz Imre és Nahalka István, pedagógusok, egyetemi oktatók.

A digitális nemzedék megváltozott képességeinek fejlesztését segítik azok a módszerek, amelyekkel a Gyarmathy Éva által vezetett szekció foglalkozik. Jelen lesz heterogén csoportokkal komoly eredményeket elérő hejőkeresztúri iskola igazgatója, Kovácsné Nagy Emese, és elfogadta meghívásunkat Polgár Judit, világhírű sakkozó, aki speciális tananyagot dolgozott ki a sakkal történő fejlesztésre. Az egyre szélesebb körben terjedő tananyag a digitális generáció egyik gyenge oldalát, a rendszerben való gondolkodást hivatott erősíteni.

Ollé János vezetésével két szekció is foglalkozik a pedagógusok tanórákon alkalmazott kreatív ötleteivel: itt mutatkoznak be a Tempus korábban említett pályázatának díjazottjai. Külön munkacsoport szerveződik az óvodában és az alapozó szakaszban bevált jó gyakorlatok, módszerek bemutatására (Tarné Éder Marianna moderálásával).

„Tények és kamuk” címet viseli az a szekció, ahol bemutatásra kerül a Történelemtanárok Egylete által létrehozott, a történelmi tévhitek eloszlatását célzó nagysikerű „Tényleg!?” portál. Ugyanebben a munkacsoportban hangzik el előadás arról, hogy miként alkalmazhatók az USC Soá Alapítvány által felvett videó-interjúk az iskolai oktatásban. A szekciót Kopcsik István vezeti. A két bemutatóhoz kapcsolódó vita (Miklósi László moderálásával) az internet használatával kapcsolatos lehetőségeket és buktatókat próbálja majd számba venni.

A Mozaik Kiadó egy szekciófoglalkozás keretében mutatja be integrált digitális oktatási rendszerét (Merényi László), s a bemutatóhoz a módszeregyüttes iskolai gyakorlatban történő beválását igazoló pedagógusi tapasztalatok is kapcsolódnak.

Napjaink történéseiből kiemelkedik az információs és kommunikációs technológiák egyre meghatározóbb szerepe, éppen ezért célszerű megvizsgálni, vajon az új eszközök, lehetőségek hogyan segíthetnék elő az ideálishoz közelítő iskola megalkotását. A Buda András által moderált Vágyaink iskolája című szekció két pályázat, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete által szervezett „Változó iskola” esszé/novellaíró pályázat és az X Kommunikációs Központ által meghirdetett “Lájksuli” pályázat résztvevői, szervezői segítségével igyekszik megválaszolni a kérdést.

A konferencián mutatjuk be a Digitális de_generáció című gyűjteményes kötet új, bővített és átdolgozott kiadását (szerkesztők: Szekszárdi Júlia, Lévai Dóra és Tóth-Mózer Szilvia, kiadja az Underground Kiadó), amelyben már a Digitális Pedagógus, valamint a Digitális nemzedék 2013 keretében elhangzott előadások anyaga is olvasható lesz.

A Digitális Pedagógus 2013 konferencia szervezői: ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ, Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, Tempus Közalapítvány

12012. februárjában volt az első, 2013 márciusában a második Digitális Nemzedék Konfarencia (digitalisnemzedek.hu), 2012 májusában pedig az első Digitális Pedagógus Konferencia (digitalispedagogus.hu)

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.03.24.
Nagy baj van a szakképzésben, ott a legrosszabbak a PISA-eredmények
A hatosztályos gimnáziumokban matematikából átlagosan Szingapúr eredményeit hozták a diákok, a gond az általános iskolában és a szakképzésben kezdődik - mondta Palkovics László oktat...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.24.
Nem értjük, miért nem érti Palkovics László a statisztikákat
2015-ben Magyarország azon kevés európai ország közé tartozott, ahol mind a felső, mind pedig az alsó teljesítménysávban az eredmények romlása volt megfigyelhető. Mivel azonban a gyenge ...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.24.
Bréking: Hozzáértőt engedtek az oktatás közelébe!
Interjút adott az Indexnek Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos. Ahhoz képest, hogy az elmúlt hét évben milyen minőségű „szakemberek...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.03.24.
Fütyis színező: megszólal a szexedukátor
Dúl a kommentháború a fütyis színező miatt, ezerfelé kanyarodott a vita. Vannak, akik szerint felháborító a kis füzet, mások szerint pedig a legtöbb ember egyszerűen csak prűd - a szakember...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.03.23.
Új informatikai kerettantervet készített az IVSZ
Új, a digitális kompetenciák fejlesztését támogató informatikai kerettantervet készített az Informatikai Vállalkozások Szövetsége,amelyet hamarosan eljuttat az illetékes hatóságoknak –...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.03.23.
Kulcscsomóval dobott fejbe egy gyereket a hittanórán a babócsai plébános
Rendetlenkedtek a gyerekek a babócsai iskolában hittanórán, a plébános pedig úgy akarta fegyelmezni őket, hogy egy kulcscsomót dobott közéjük. Nem azt a gyereket találta el, akinek szánta...
(Forrás: Sonline)
--
2017.03.23.
Jobban kéne szabályozni az iskolai fegyelmezést
Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez - közölte az Alapvet...
(Forrás: Eduline)
--
2017.03.23.
Hatszázmillió gyermeket fenyegethet vízhiány
A világon 2040-re minden negyedik gyerek – nagyjából 600 millió kiskorú – olyan térségben fog élni, ahol a vízforrások „rendkívül szűkösek” – derült ki az ENSZ Gyermekalapjának...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.03.23.
Borzasztó helyzetben az iskoláskorú afgán gyerekek
Az afgán gyermekek csaknem egyharmada nem jár iskolába, és sokukat munkára fogják, fiatalságuk ellenére besorozzák katonának vagy korai házasságokba kényszerítik - hívta fel a figyelmet...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  Géza

Tisztelt Osztályfőnök!
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valamilyen jogszabály, törvény stb., amely meghatározza, hogy kinek kell szerkesztenie, karbantartania az iskolája honlapját?
Ezt a tevékenységet (informatika) tanárnak, vagy a rendszergazdának kell végeznie?
Ha valamelyik kolléga kapja ezt a feladatot, órakedvezmény jár-e érte? Vagy szakköri feladatként kell számolni? Heti hány órában határozható meg ez a tevékenység?
Válaszukat előre is köszönöm:
Géza

--
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
  Ildikó

Azt szeretném megtudni, hogy törvényes-e az a gyakorlat, hogy egy középiskolai gyakornoknak kötelezően heti 24 órája van az előírt 20 óra helyett. A plusz 4 órát nem fizetik ki, ezen felül rendszeres helyettesítést is ellát. Az oklevele alapján felső tagozatos diákokat taníthat, ennek ellenére helyettesítésre elsőtől kilencedik évfolyamra is beosztják. Mi a gyakorlat, elvárható-e egy gyakornoktól a beleegyezése nélkül az ingyenes túlmunka és az alsó tagozatban való helyettesítés?

--
  Szekszárdi Júlia

„Kedves” Luda!
A kérdéseire többször is kapott választ, kétszer tőlem, egyszer Peer Krisztinától.
De Ön nem választ akar, hanem lehetőséget a mocskolódásra. Vajon miért teszi ezt?
Három lehetséges okot találtam erre:
1. Komoly paranoiája van (ez esetben sürgősen pszichológushoz vagy pszichiáterhez kellene fordulnia).
2. Politikai indítékkal uszították ránk (szó esett holmi kockásinges bűnözőkről is, akiknek mi segítünk megúszni a gyermekbántalmazást).
3. Ön zsigerből gonosz és aljas. (Ebben az esetben pedig menjen a pokolba!)
Ezen túl szó nélkül töröljük a beírásait, esetleg egy bocsánatkérést még hajlandók vagyunk elfogadni.
Rágalmazásért és a jó hírnév megsértéséért akár fel is jelenthetnénk, de erre nem ad lehetőséget, hiszen névtelenül fortyog.
Több időt és energiát sem én sem a kollégáim nem vagyunk hajlandók erre az ügyre fordítani.

--
  töritanár

Az persze egy ilyen országban a jelen körülmények között természetesen fel sem merül, hogy Luda és Péter ugyanaz a személy...

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Á. Izabella:] Kedves Károly, Nagyon tetszett a videó és az ötletek is. Sajnos nem találtam meg sehol sem a feladatgyűjteményt. Esetleg ha lehetséges, akkor nekem is elküldené? Előre is köszönöm.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[paligreg:] Ki a szerző?
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--

[H. Zsuzsa:] Kedves Károly! Nagyon köszönöm a videót és a könyvtippet is, várólistára tettem, hamarosan sort is kerítek rá. :-) Érdekelne a szabadtanulásos feladatgyűjtemény is, ami a videóban szerepelt, mint elérhető jógyakorlat. Próbáltam megkeresni a hálón, de nem találtam. :-( […]
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Én is sajnálom Anna, mert az általad leírt eset valóban "csak" a pedagóguson múlik: van addig több mint félév. Fel lehet készülni, elő lehet készíteni a kislány fogadását. Ennek ellenére megértem én is, hiszen nem ismeri ezt a területet, nincs felkészítve rá, tart […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Anna:] 'Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló feladatokat. Erre a kérdésre mindenkinek válaszolnia kell!' Ezt a kérdést csütörtökön feltettem egy olyan tanítónak, akinek a 4. […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Minden szava fontos és igaz. De kiemelnék egy gondolatot, ami az alfa és az omega, és amire mondhatni törvény van, hogy ne lehessen betartani: "Minden esetben egyeztetnék a pedagógusokkal, s megkérdezném őket, hogy tudják-e vállalni az integrációs folyamatból rájuk háruló […]
Sikeres integráció - javaslatok egy tanító-gyógypedagógus tollából 2. »

--

[Tokaji Ildikó:] Személyes tapasztalatom, hogy az iskolák a "különórákban" versenyeznek egymással - különböző tagozatokat hirdetnek. Ráadásul ezek plusz órákat jelentenek kötelezően minden azonos osztályba járó tanuló számára a minimálisan előírt kötelező óraszám felett, ami […]
Neked mindegy? Nekem nem! »

--

[fruzset:] Kedves Hozzászólók! Régebben is voltak magatartászavaros gyerekek, kevesebb IQ-val rendelkezők, stb...25 évvel ezelőtt kisegítő osztályokként működtek, részben integráltan, zökkenőmentesen a többi osztály mellett, egy intézményen belül 10-12 fős gyereklétszámmal. Az […]
Válasz Pribránszki Mariannának az "INTEGRÁCIÓ! Minek és főleg kinek az árán?" c. írására »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek