OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. május 16.
» Hozzászólások (0)

Digitális Pedagógus Konferencia 2013.05.25.

„Szirtek és szakadékok között járunk”

Lezárult a Digitális Pedagógus Konferencia 2013 rendezvényre történő regisztráció. Ez a negyedik szakmai tanácskozás, amely a digitális világgal kapcsolatos iskolai problémákkal foglalkozik.1 Reméljük, ezzel a rendezvénnyel sikerül folytatni a tavaly azt az elmúlt évben felélénkülő szakmai diskurzust, ami a digitális környezet hatására megváltozó pedagógusszereppel foglalkozik. A részletes program a rendezvény honlapján található. A hagyományoknak megfelelően a konferencia napján már online olvasható lesz a konferenciakötet, és ugyanitt követhető majd a plenáris program helyszíni közvetítése.

Buda András nyitóelőadásában szó lesz – többek között – a„digitális bevándorlók” közismert fogalmának meghaladásáról, illetve differenciálásáról, hiszen kutatási eredményei alapján elmondható, hogy ma léteznek digitális remeték, digitális felfedezők, digitális nomádok, digitális honfoglalók, digitális vándorok. A digitális bevándorlók csoportja egyáltalán nem homogén, sőt nem is csak az egészen ifjú nemzedék sorolható a valamelyik digitális jelzővel ellátott csoportba. Ez önmagában is komoly kihívások elé állítja a (digitális?) pedagógusokat, s akkor még nem szóltunk arról a nagy létszámú társadalmi csoportról, amelyiket akár digitális leszakadónak is nevezhetünk.

A konferencián nagy örömünkre a TanárBlogot működtető csapat két képviselője (Prievera Tibor és Nádori Gergely) is jelen lesz, előadást és szekciókat is tartanak a 21. századi pedagógia gyakorlatáról. A legnagyobb módszertani portál.hetedik éve működik naprakész információkkal, ötletekkel, továbbképzésekkel a magyar pedagógusok életében, vitathatatlan népszerűségüket igazolja a napi 40 ezer látogató. Prievera Tibor az online közösségekről, Nádori Gergely pedig a természettudományos tárgyak tanításában alkalmazható IKT-s módszerekről vezet szekciót.

Plenáris előadást tart a konferencián Veszelszki Ágnes, a Netszótár szerkesztője, aki a digitális nyelvhasználatról beszél. A Netszótár, amelyről a Digitális nemzedék 2013 egyik szekciójában már elhangzott egy igen érdekes előadás, a digitális (magán)kommunikáció szókészletének új feldolgozása. A folyamatosan változó és bővülő szótári elemeket több mint két év munkával az ELTE BTK-n működő Kommunikáció: internet és média műhely tagjai rendezték kötetté (Eötvös Kiadó, 2012).

A tanulás új felfogásában és gyakorlatában a tudásmegosztás szerepéről, az oktatás szereplői közötti párbeszéd, az egymástól való tanulás fontosságáról beszél plenáris előadásában B. Tier Noémi, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársa, kiemelve ebben a folyamatban a pedagógusok kulcsfontosságú szerepét. Az elmúlt években az egész életen át tartó tanulási programokban felhalmozódott tudás és tapasztalat visszaforgatása számos, a napi pedagógiai gyakorlatot támogató jó példát hívott életre, a pedagógusok által írt Módszertani ötletgyűjteménytől  a konferencián bemutatott Digitális Módszertárig. Az itt lévő, pedagógusok által feltöltött ötletek a tanulást támogató előnyök felismerésére fókuszálva az IKT eszközök kreatív használatát, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazását mutatják be számtalan módszertani ötleten keresztül. A plenáris előadás keretében egy rövid díjátadóra is sor kerül, a kiemelkedő ötletek feltöltői Digitális Pedagógus Díjat kapnak.

Mi a műveltség aktuális tartalma? Milyen tudást közvetítsen a ma pedagógusa a jelen generációnak? Hogyan hidalható át a hagyományos és az új műveltségtartalmak közötti szakadék? Hogy lehet megőrizni, átmenteni a hagyományos értékeket, és hogyan lehet az iskolai tanulás folyamatába építeni az új elemeket? Miként hasznosíthatóak a digitális nemzedékre különösen jellemző képességek (a kreativitás, a problémákra való nyitottság, figyelem sok irányú megosztása stb.) és hogyan ellensúlyozhatók a megváltozott agyműködésükből adódó veszélyek (felületesség, gyors felejtés, kitartás hiánya stb.). Milyen módon lehet motiválni a  fiatalokat? Milyen tantervi műfaj felelne meg leginkább a jelenlegi szükségleteknek? Erre a kérdésekre keressük a választ a kerekasztal-beszélgetésen, amelynek során a következő szakemberek ütköztetik a véleményüket: Bácsi János, iskolaigazgató, Gergelyi Katalin, tanár, Gyarmathy Éva, pszichológus, Knausz Imre és Nahalka István, pedagógusok, egyetemi oktatók.

A digitális nemzedék megváltozott képességeinek fejlesztését segítik azok a módszerek, amelyekkel a Gyarmathy Éva által vezetett szekció foglalkozik. Jelen lesz heterogén csoportokkal komoly eredményeket elérő hejőkeresztúri iskola igazgatója, Kovácsné Nagy Emese, és elfogadta meghívásunkat Polgár Judit, világhírű sakkozó, aki speciális tananyagot dolgozott ki a sakkal történő fejlesztésre. Az egyre szélesebb körben terjedő tananyag a digitális generáció egyik gyenge oldalát, a rendszerben való gondolkodást hivatott erősíteni.

Ollé János vezetésével két szekció is foglalkozik a pedagógusok tanórákon alkalmazott kreatív ötleteivel: itt mutatkoznak be a Tempus korábban említett pályázatának díjazottjai. Külön munkacsoport szerveződik az óvodában és az alapozó szakaszban bevált jó gyakorlatok, módszerek bemutatására (Tarné Éder Marianna moderálásával).

„Tények és kamuk” címet viseli az a szekció, ahol bemutatásra kerül a Történelemtanárok Egylete által létrehozott, a történelmi tévhitek eloszlatását célzó nagysikerű „Tényleg!?” portál. Ugyanebben a munkacsoportban hangzik el előadás arról, hogy miként alkalmazhatók az USC Soá Alapítvány által felvett videó-interjúk az iskolai oktatásban. A szekciót Kopcsik István vezeti. A két bemutatóhoz kapcsolódó vita (Miklósi László moderálásával) az internet használatával kapcsolatos lehetőségeket és buktatókat próbálja majd számba venni.

A Mozaik Kiadó egy szekciófoglalkozás keretében mutatja be integrált digitális oktatási rendszerét (Merényi László), s a bemutatóhoz a módszeregyüttes iskolai gyakorlatban történő beválását igazoló pedagógusi tapasztalatok is kapcsolódnak.

Napjaink történéseiből kiemelkedik az információs és kommunikációs technológiák egyre meghatározóbb szerepe, éppen ezért célszerű megvizsgálni, vajon az új eszközök, lehetőségek hogyan segíthetnék elő az ideálishoz közelítő iskola megalkotását. A Buda András által moderált Vágyaink iskolája című szekció két pályázat, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete által szervezett „Változó iskola” esszé/novellaíró pályázat és az X Kommunikációs Központ által meghirdetett “Lájksuli” pályázat résztvevői, szervezői segítségével igyekszik megválaszolni a kérdést.

A konferencián mutatjuk be a Digitális de_generáció című gyűjteményes kötet új, bővített és átdolgozott kiadását (szerkesztők: Szekszárdi Júlia, Lévai Dóra és Tóth-Mózer Szilvia, kiadja az Underground Kiadó), amelyben már a Digitális Pedagógus, valamint a Digitális nemzedék 2013 keretében elhangzott előadások anyaga is olvasható lesz.

A Digitális Pedagógus 2013 konferencia szervezői: ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ, Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, Tempus Közalapítvány

12012. februárjában volt az első, 2013 márciusában a második Digitális Nemzedék Konfarencia (digitalisnemzedek.hu), 2012 májusában pedig az első Digitális Pedagógus Konferencia (digitalispedagogus.hu)

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.04.25.
Szülők: merjünk jobb tankönyvet választani!
A szülők meglepően nagy arányban utasítják el az állami/kísérleti tankönyveket, és elvárják, hogy az iskolában merjék megrendelni azt a tankönyvet, amit jobbnak tartanak. Bár a szül...
(Forrás: Szülői hang)
--
2017.04.25.
Elutasított egyház
A rendszerváltás elhozta azt a reményt is, hogy az egyházi oktatást sikerül az államosítás előtti szinten helyreállítani. Ez a remény ez idáig inkább illúzió, mint realitás. Negyvené...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.04.25.
Ignatieff: Hagyjanak minket békén!
„A kérésünk lényege, hogy hagyjanak minket békén, hadd csináljuk, amit az egyetemek csinálnak!” – mondta Michael Ignatieff, a Közép-európai Egyetem rektora Brüsszelben hétfő este....
(Forrás: Index)
--
2017.04.25.
Iskolai buszoztatás: törvényt módosítanak, hogy a Kliknek ne kelljen kártérítést fizetnie
A tizenhét halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset után a kormány egyik első jogi lépése az lehet, hogy korlátozza az iskolák – ezzel együtt az állami fenntartó, a Klik – anyagi...
(Forrás: 24.hu)
--
2017.04.25.
Nyílt levélben kérte a törvénymódosítás átgondolására Balogot az Apáczai egyik diákja
Nyílt levelet írt Balog Zoltán emberierőforrás-miniszternek az ELTE Apáczai János Gyakorlógimnáziumának végzős, kitűnő eredményű diákja. Markos Balázs, a levél írója tanulási neh...
(Forrás: Eduline)
--
2017.04.25.
"A csendes többséget kell megszólalásra bírnunk!"
Diákok próbálták elképzelni, milyen lenne az a társadalom, ahol a gyűlöletkeltő, sok esetben gyilkos indulatú szólamok valóra válnak. A Mentőcsónak Egység legújabb előadása, A néma...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.04.25.
Magyar diákok nyertek nemzetközi fizikaversenyt
Idén 19. alkalommal rendezték meg az Ifjú Fizikusok Osztrák Versenyét (Austrian Young Physicists' Tournament, AYPT) az ausztriai Leobenben. A tornán 9 ország 16 csapata versenyzett. A magyar...
(Forrás: Index)
--
2017.04.25.
Áder János új megoldást javasolt a CEU-ügyre a Trefortban
Áder János a klímavédelemről tartott előadást az ország egyik legjobb középiskolájában, de mindenkit az érdekelt, mit mond a CEU-ról. Főleg azok után, hogy látogatása előtt a Trefort...
(Forrás: Index)
--
2017.04.24.
Utálják a kormány listázós tervét, de nem fogják bojkottálni
Nehéz helyzetbe hozta a civileket a kormány listázós törvényjavaslata, amely külön gyűjtené a külföldről támogatott szervezeteket. Ha regisztrálnak, azzal legitimálják a civilellenes...
(Forrás: abcug.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Noémi! Először is meg kellene nyugodnia, a kisfiát is megnyugtatnia. Azután pontosan informálódni, hogy pontosan mi is történt. Elképzelhető, hogy a pedagógusok is feszültek, idegesek voltak, hiszen egy tanulójuk komolyan megsérült. Nyilván nem indokolt a kis elsős gyereket hibáztatni, kérdőre vonni, de nem csak ő, Önök szenvedtek el traumát. Ha az indulatok lecsillapodnak (mivel azóta eltelt néhány nap, ez remélhetően megtörtént), beszélje meg nyugodtan a tanítóval, igazgatóval a dolgot, mondja el, hogy mit tart sérelmesnek, és rendezzék a problémát. Azt gondolom, nem a jog vonalán kellene keresni az igazságot.

--
  Noémi

Kedves Osztályfőnök!
A segítségét szeretném kérni, mint aggódó szülő. A kisfiam most első osztályos és a tegnapi délutáni udvari focizásban történt egy baleset amit nem látott tanár, hogy a focizás hevében a kisfiam el akarván venni a labdát ellökött egy 6-os kisfiút aki rosszul esett az aszfaltos pályára és nyílt törése lett. Még tegnap délután az egyik tanárnő leordította a kisfiam fejét, aki amúgy is meg volt ijedve a vér látványától. Ma bementem az iskolába, azzal a szándékkal, hogy beszéljek az igazgatónővel amikor látom, hogy az igazgatónő helyettes kézen fogva hozza kisfiámat akinek potyognak a könnyei hogy ők majd kikérdezik a gyereket. Van joga a tanárnak szülői jelenlét nélkül ilyet tenni? Illetve ma még a rajz tanár is leordította a gyerek fejét, hogy miért lökte el a másik fiút. Milyen jogaim vannak mint szülő? Mit tudok tenni hogy a gyerekem minél kisebb traumát szenvedjen el? Köszönöm a válaszát

--
  OFOE

Kedves Géza, nem tudunk ilyen jogszabályról, megbízható a feladattal akár egy informatika tanár, akár a rendszergazda. Bárkit is bíznak meg vele, beleszámít a munkaidejébe, óraszámába. Úgy véljük, hogy ezt a helyi munkaszerződésben kell rögzíteni. Pontos és naprakész információért forduljon az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatához

--
  Géza

Tisztelt Osztályfőnök!
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valamilyen jogszabály, törvény stb., amely meghatározza, hogy kinek kell szerkesztenie, karbantartania az iskolája honlapját?
Ezt a tevékenységet (informatika) tanárnak, vagy a rendszergazdának kell végeznie?
Ha valamelyik kolléga kapja ezt a feladatot, órakedvezmény jár-e érte? Vagy szakköri feladatként kell számolni? Heti hány órában határozható meg ez a tevékenység?
Válaszukat előre is köszönöm:
Géza

--
  OFOE

Kedves Annapanna, helyesek az információid. Ugyanis a 326/2013 (VIII. 30) Korm. rendelet szerint a szabadságot elsősorban a nyári szünetben kell kiadni, és csak akkor lehet a többi szünetben, ha ez a nyári szünetben nem lehetséges. Hogy mikor van a nyári szünet, azt a tanév rendjéről szóló rendelet határozza meg.
https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a1300326.kor 30. paragrafus (4) bek. Két dolgot lehet tenni: perelni vagy megmondani az igazgatónak, hogy az Mt. 122. par. (2) bek alapján 7 munkanapra a szabadságot szogalmi időben egyszerre veszi ki a tantestület, és akkor ezt a helyzetet oldja meg :)https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV

--
  annapanna

Közalkalmazottak szabadságának kiadásával kapcsolatban szeretnék érdeklődni.
Új igazgatónk az iskolában egyre rövidebbre fogja a nyári szüneteket és a szabadságaink fennmaradó részét az őszi, téli, tavaszi szünetre időzíti.
Én értem félre a törvényt? Úgy tudom az őszi, téli, tavaszi szünet nekünk tanítás nélküli munkanap, amelyet nem kell az intézményben tölteni.(Készülhetek itthon pl. az anyák napi műsorral.)

"A pedagógus szabadságát elsősorban a nyári szünetben kell kiadni. Ha a szabadság a nyári szünetben nem adható ki, akkor azt az őszi, a téli vagy a tavaszi szünetben kell kiadni."

Javaslatomra, miszerint növelhetnénk a nyári szünet hosszát, így reagált az igazgató: " A nyári szünetet én határozom meg!"

Tanácsot, véleményt szeretnék kérni! Köszönöm!
annapanna

--
  OFOE

Feltételezhetően gyakornoki státuszba kerül, ha nincs más végzettsége.

--
  mamika

Az a kérdésem, hogy milyen besorolásba kerül az, aki alap anglisztika szakon végzett, vállalja az angol tanári képzést és angol tanárnak veszik fel pedagógushiány miatt?

--
  OFOE

Kedves Ildikó! Javasoljuk, hogy kérdésével keresse fel az Oktatási Hivatalt ezen a címen.

--
  Dani Erika

1991-ben szereztem óvónő és gyermekfelügyelő szakképesítést Székesfehérváron. Ezzel a végzettséggel milyen munkakört tölthetek be óvodai csoportban? Köszönöm válaszát!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Péter:] Hadd idézzem ide - hozzájárulásával - egy mestertanár kollégám belső használatra szánt vélemémyét. Talán segít megérteni a történteket. 35 éves szakmai tapasztalat áll mögötte, több iskolatípusban tanított. Csak a liberális "szakma" agresszivitása tartja vissza […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Kétségtelen, hogy sok igazság van abban, amit Molnár Csilla leír. A jó hangulat valóban nem akadálya az eredményes tanításnak, a tisztelt és szeretett tanár biztosan vonzó a tanítványoknak, és megkönnyíti a tudás megszerzését. De ennek az ellenkezőjét én sem állítottam. […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Molnár Csilla:] Kedves Péter! Ha ebben a tanévben 6-8. osztályosak azok a gyerekek, akiket alsóban nem lehetett megbuktatni, akkor a 2015-ös PISA-felmérést még nem ők írták, hiszen azt a 15 évesekkel íratják meg. Az Ön által említett 3 évfolyam 2015-ben 4-6. osztályos volt, azaz 10-13 […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Attól, hogy önfeledten röhögnek a tanerők meg a gyerekek, elmarháskodják a gyerekek drága - és rövid - tanéveit, attól nem lesznek jobbak a Pisa eredmények. Kapitális butaság azt képzelni, hogy az által tanul eredményesen egy gyerek, ha bratyizik vele a tanító vagy éppen […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Leiner Károly:] Kedves Beáta! Próbáltam utána nyomozni és kiderült számomra, hogy 3 évig elérhetőek csak ezek a Jó gyakorlatok. Nem is értem. Ezért küldöm természetesen. A fecskéknek nagyon örülök és minden erőmmel támogatom őket, hiszen a kihalás szélén állnak :)
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Dafinca Beata:] Kedves Karoly! Halas vagyok ezert a videoert, jolesik latni, hogy nem vagyok csak egy fecske :) Halas lennek, ha nekem is atkuldene a feladatgyujtemenyt. Elore is koszonom, kellemes tavaszt, tovabbi jo munkat!
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[LeinerKároly:] Természetesen. Örömmel.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Á. Izabella:] Kedves Károly, Nagyon tetszett a videó és az ötletek is. Sajnos nem találtam meg sehol sem a feladatgyűjteményt. Esetleg ha lehetséges, akkor nekem is elküldené? Előre is köszönöm.
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zsuzsa, szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett...
Nem lehet abbahagyni - 2. Mindannyian mások vagyunk »

--

[OFOE:] Jogos az észrevétel. A végéről lemaradt a szerző neve: Gyarmathy Éva írja ezt a sorozatot, a főoldalon fenn is volt, meg itt is látható a portréja, de valóban mulasztás volt a részünkről, hogy az írás végéről hiányzik a név. Azóta már a 27. résznél tartunk, és remélem, […]
PSZICHOháttér 16. – Kognitív disszonancia – avagy miért ragadunk bele a rosszba is »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek