OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. április 2.
» Hozzászólások (0)

OFOE Filmklub pedagógusoknak és szülőknek 6.

Az OFOE Budapest Filmmel közös filmklubjának következő találkozója április 6-án, 16.00 órakor lesz a Kino Caféban (Szent István krt.16,).

Ez alkalommal a Fehér tenyér című magyar filmet nézzük meg.
Ismét lesz lehetőség a film megtekintése utáni beszélgetésre.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Belépő díj: 500 Ft

Veszprémi Attila filmajánlója

A Hajdu Szabolcs rendezte Fehér tenyér (2006) életrajzi ihletésű film. Főhőse Dongó Miklós, egy tíz év körüli tornász kisfiú a nyolcvanas évek Magyarországán, később kanadai edző, a tornász-világbajnokság egyik versenyzője, vagy épp a Cirque du Soleil tagja. A neve minden szerepében ugyanaz, de minden szerepének forrása a szenvedéssel átszőtt gyerekkor. Az az időszak, amelyben szülei és edzője módszeresen megfojtják saját valóságát, és helyette egy szörnyű feladattal bízzák meg őt: bizonyítania kell, hogy csakis kiváló tornászként érdemes a létezésre és csakis így van joga szeretve lenni.

Akire ilyen feladatot húznak, az a feladat rabja lesz. Szabadságát és halálát is hajlamos lesz annak teljesítésétől várni. Akit az edzője üt-ver, annak edzőként a pofon bevált munkaeszköze lehet – s közben saját halálos ítéletét is aláírhatja vele. Akit szülei gyerekkorában bazári majomként mutogatnak, abból a cirkuszban lehet sztár és hősi halott is. De tudnunk kell, hogy amit ilyenkor valójában keresett – önmagát –, azt biztosan nem találta sem így, sem úgy.

Hajdu Szabolcs filmje pontos és alázatos. A másik által okozott emberi szenvedés belső evolúciójáról beszél, egyszerű, tiszta nyelven. Nem sportfilm, azaz nem sztereotípiák megerősítésében érdekelt. Inkább feltárja, amit mindannyian tudunk, de nem veszünk tudomásul. Azt, hogy bizonyos célok érdekében mások élik az életünket helyettünk, és lehet, hogy mi is ezt tesszük másokkal. Amíg így van, halálos árnyékok nőnek bennünk. A gyermek Dongó Miki szenvedései (a túlélésért folytatott küzdelmei edzőjével, szüleivel, a némaság kényszerével és a következményes én-vesztettség állapotával) bizonyos, oktatási államtitkárok által is fennen hangoztatott népszerű hiedelmek ellenére nem motivációs bázist jelentenek a felnőtt Dongó Miklósnak, hanem véglegesen megbetegítik. A közvélemény persze gyakran tekinti a talpon maradás akarását e küzdelmekből származó motivációnak, de ez a legocsmányabb álszentség. A társadalomtól, aki betegít, a legkevesebb, hogy nem magasztalja fel az egészség és a belső emberi tartalékok fontosságát.

Mi marad a gyerekkori gyötrelmek elől elrejtőzni próbáló énünkből, mire a külvilág megengedi nekünk, hogy felegyenesedjünk és így szólhassunk: „Élek”? Lehet, hogy semmi. Dongó felnőttként a véglegesen örömtelen létezés felé halad. Ha nem akar így maradni – és ha nem akar hasonulni kínzóihoz –, fel kell buknia a gyerekkor örök sötét üregeiből. Edzőként el kell felejtenie, amivé tették, és meg kell tanulnia önmagának örülni. Talán sportolóként is. Talán emberként is. A Fehér tenyér ezek közül egyre azt mondja, hogy lehetséges. Talán meg is történik. De azt hogy a többi sikerül-e, nem tudhatjuk és nem is szabad tudnunk. Ide már nincs kamera, ami elmehetne.

Írta és rendezte: Hajdu Szabolcs
Operatőr: Nagy András

Főszereplők: Orion Radies (magyar hangja: Kilényi Márk)
Silas Radies (magyar hangja: Kilényi Márk)
Hajdu Zoltán Miklós
Gheorghe Dinica (magyar hangja: Szilágyi Tibor)

Bemutató: 2006.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.07.31.
Ördögi kör – Aki szegény, az is marad? (Berényi Gabi írása)
Mik azok a körülmények, amik jókra és rosszakra osztják gyerekeket? Megmaradnak ezek a különbségek, ők mindig rosszak lesznek, lemaradók, hátul kullogók? Ők lesznek azok, akik szegényké...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2016.07.31.
15 milliárdos program indul, amiből a cégek több gyakornokot foglalkoztathatnak
Egy új, közpénzből megvalósuló program azt tűzte ki célul, hogy az iskolai rendszerű képzésben, felnőttoktatásban, felnőttképzésben megszerzett szakképesítés mellett azt is elősegí...
(Forrás: Eduline)
--
2016.07.31.
Magyar orvostanhallgatók hódítják meg a Microsoftot
Megvan a mesterhármas, amit egyetlen ország egyetemistái sem csináltak a magyarok után: tavalyelőtt a fitness-tamagocsi Tep, tavaly a turisztikai kalandjáték Mistory, idén pedig az orvostanhallgat...
(Forrás: Index)
--
2016.07.31.
Annyira kevés az informatikus, hogy az már komoly kárt okoz az országnak
Az IT-munkaerő hiánya évi 400 ­milliárd (!) forint kárt okoz az országnak az elmaradó beruházások és a lassabban fejlődő gazdaság miatt. Az oktatás korábban sem tartott lépést az igé...
(Forrás: Népszabadság)
--
2016.07.30.
Több ezer tanárt sorolt át a kormány egy tollvonással más fizetési kategóriába
A kormány - vélhetően a feszültségek enyhítése érdekében - egyszerűen megmondta, hogy kiket minősíthetnek fel jobb fizetéssel a Pedagógus II. szintre, ám másokat meg a kezdők fokozatá...
(Forrás: Eduline)
--
2016.07.30.
Nézze meg, hol és mennyit lógnak a magyar diákok
A 2009/2010-es tanévben az összes magyar iskolás negyedének volt legalább egy igazolatlan órája, 2014/2015-ben már csak 18 százalékuknak. De ez még mindig több mint 215 ezer gyereket jelent...
(Forrás: index)
--
2016.07.30.
Csodalámpa Jótékony Futam az Ironman versenyen a Kopaszi-gáton
Ezen a héten pénteken, július 29-én 18 órától a Kopaszi-gáton az Ironman-versenyprogram keretében megrendezik a Csodalámpa Jótékonysági Futamot is, melynek távja mindössze 800 méter é...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2016.07.29.
Átalakul a pedagógusok képzési rendszere
A tervek szerint a továbbképzések az egyetemekhez kapcsolódnának, nem pedig cégek szerveznék ezeket – mondta az Egri Eszterházy Károly Főiskola rektora. „Ezek nem szükségszerűen azok...
(Forrás: Inforádió)
--
2016.07.29.
Egyes egészségügyi szakok hallgatóinak ajánl ösztöndíjat a HM
A HM által folyósított ösztöndíj elnyerésére mentőtiszt, közegészségügyi-járványügyi ellenőr, egészségügyi szervező és MSc-s fizioterápiás gyógytornász szakokon a jövőre, dietetikus...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Helena! A magántanulói státuszt a Köznevelési Törvény 55.§-a szabályozza: „(1) Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az iskolában – kivéve, ha az intézmény e törvény rendelkezéseinek megfelelően egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
(2) A magántanulót – az iskolában vagy azon kívül folyó gyakorlati képzés kivételével – az iskola valamennyi kötelező tanórai foglalkozása alól fel kell menteni. Az iskolai rendszerű szakképzésben a magántanulókra vonatkozó részletes szabályokat a szakképzésre vonatkozó jogszabályok határozzák meg.(3) Az, akit felmentettek a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, az igazgató által meghatározott időben, és a nevelőtestület által meghatározott módon ad számot tudásáról.”

Tehát az intézmény határozza meg a számonkérés idejét és módját. Javasoljuk, hogy a részletekről az érintett iskolában tájékozódjanak.

--
  Hajnal Helena

Tisztelt OFOE!

Magántanuló gyermeknek a készségtárgyakból is
(ének, technika, torna, rajz, ha ezekből nincs felmentve)
kell, hogy keletkezzen félévi, év végi osztályzata?

Ha igen, hogyan? Mit kell teljesítenie, tennie a gyermeknek?
Kérem, azt is írják meg, hogy hol, milyen törvényben van szabályozva ez.

Nagyon köszönöm.

--
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Tari Klaudia:] Mélyen megérintett a gyermeki kiszolgáltatottság, és az, ahogy a felnőttek kihasználják egy gyermek velük szembeni tehetetlenségét.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[Kustyán Csilla:] Ez még csak a kezdet. A további fejezetek is biztosan érdekesek lesznek sokak számára. Személy szerint nagyon várom a folytatást.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--

[nemlennékofő:] http://elegemvan.blog.hu/2016/06/14/elegem_van_az_osztalykirandulasbol
Szükség van-e egyáltalán osztálykirándulásra? »

--

[Sz. Tóth Gyula:] Hír Szombathelyről, esküről. Itt: http://vaol.hu/hirek/most-hogy-diplomat-kaptok-a-kezetekbe-elkezditek-elni-azt-az-eletet-amiert-szulettetek-270-hallgato-vette-at-a-diplomajat-szombathelyen-1776711
Tanári eskü »

--

[OFOE:] A Losonc téri Általános Iskola KIP-es gyakorlatáról az Abcug.hu közölt a közelmúltban érdekes írást: Prókai Eszter: Másképp kell tanítani, akinek előző este elvitték az apját
Egy könyv és egy látogatás ürügyén a KIP-ről »

--

[Marcsi:] Kedves Mindenki! Véletlen kerültem az oldalra és én is csodálkozom, mert bizony nekünk is esküt kellett tenni a diplomaosztón sőt a szöveg is hasonló volt. 1989-ben végeztem a Szarvasi Óvónőképző Intézetben és komolyan vettem az eskütételt,s a mai napig betartom amire […]
Tanári eskü »

--

[Erzsébet Peifer:] Kedves Kocsis János! Önnek teljesen igaza van, amikor azt mondja, én csupán magamról beszélek, pedagógusként, nem a gyerekekkel való kapcsolataimról, rezdülésekről, stb. A kettő külön világ. Tudom, meghatóbb lenne arról írni, hogy honnan hova jutottunk, s hogy az mekkora […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Leiner Károly:] Ebben a gyönyörű írásban a pedagógus éppen azért kerül a középpontba, mert odahelyeződik a gyerekekért érzett vívódásai miatt. Ha nem elhivatott pedagógus "morgolódását" olvasnánk, akkor meg sem született volna ez az írás. Másrészről a nevelés-oktatás […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Juli:] Kedves János! Ha egy ember, legyen akár pedagógus, belső gondokkal küzd, labilis, akkor első sorban magára figyel, minden egyéb a háttérbe szorul. A gyerekekkel való hatékony foglalkozás alapfeltétele, hogy mi magunk álljunk a lábunkon. Ez az szépirodalmi értékű írás pedig […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek