OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. április 2.
» Hozzászólások (0)

OFOE Filmklub pedagógusoknak és szülőknek 6.

Az OFOE Budapest Filmmel közös filmklubjának következő találkozója április 6-án, 16.00 órakor lesz a Kino Caféban (Szent István krt.16,).

Ez alkalommal a Fehér tenyér című magyar filmet nézzük meg.
Ismét lesz lehetőség a film megtekintése utáni beszélgetésre.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Belépő díj: 500 Ft

Veszprémi Attila filmajánlója

A Hajdu Szabolcs rendezte Fehér tenyér (2006) életrajzi ihletésű film. Főhőse Dongó Miklós, egy tíz év körüli tornász kisfiú a nyolcvanas évek Magyarországán, később kanadai edző, a tornász-világbajnokság egyik versenyzője, vagy épp a Cirque du Soleil tagja. A neve minden szerepében ugyanaz, de minden szerepének forrása a szenvedéssel átszőtt gyerekkor. Az az időszak, amelyben szülei és edzője módszeresen megfojtják saját valóságát, és helyette egy szörnyű feladattal bízzák meg őt: bizonyítania kell, hogy csakis kiváló tornászként érdemes a létezésre és csakis így van joga szeretve lenni.

Akire ilyen feladatot húznak, az a feladat rabja lesz. Szabadságát és halálát is hajlamos lesz annak teljesítésétől várni. Akit az edzője üt-ver, annak edzőként a pofon bevált munkaeszköze lehet – s közben saját halálos ítéletét is aláírhatja vele. Akit szülei gyerekkorában bazári majomként mutogatnak, abból a cirkuszban lehet sztár és hősi halott is. De tudnunk kell, hogy amit ilyenkor valójában keresett – önmagát –, azt biztosan nem találta sem így, sem úgy.

Hajdu Szabolcs filmje pontos és alázatos. A másik által okozott emberi szenvedés belső evolúciójáról beszél, egyszerű, tiszta nyelven. Nem sportfilm, azaz nem sztereotípiák megerősítésében érdekelt. Inkább feltárja, amit mindannyian tudunk, de nem veszünk tudomásul. Azt, hogy bizonyos célok érdekében mások élik az életünket helyettünk, és lehet, hogy mi is ezt tesszük másokkal. Amíg így van, halálos árnyékok nőnek bennünk. A gyermek Dongó Miki szenvedései (a túlélésért folytatott küzdelmei edzőjével, szüleivel, a némaság kényszerével és a következményes én-vesztettség állapotával) bizonyos, oktatási államtitkárok által is fennen hangoztatott népszerű hiedelmek ellenére nem motivációs bázist jelentenek a felnőtt Dongó Miklósnak, hanem véglegesen megbetegítik. A közvélemény persze gyakran tekinti a talpon maradás akarását e küzdelmekből származó motivációnak, de ez a legocsmányabb álszentség. A társadalomtól, aki betegít, a legkevesebb, hogy nem magasztalja fel az egészség és a belső emberi tartalékok fontosságát.

Mi marad a gyerekkori gyötrelmek elől elrejtőzni próbáló énünkből, mire a külvilág megengedi nekünk, hogy felegyenesedjünk és így szólhassunk: „Élek”? Lehet, hogy semmi. Dongó felnőttként a véglegesen örömtelen létezés felé halad. Ha nem akar így maradni – és ha nem akar hasonulni kínzóihoz –, fel kell buknia a gyerekkor örök sötét üregeiből. Edzőként el kell felejtenie, amivé tették, és meg kell tanulnia önmagának örülni. Talán sportolóként is. Talán emberként is. A Fehér tenyér ezek közül egyre azt mondja, hogy lehetséges. Talán meg is történik. De azt hogy a többi sikerül-e, nem tudhatjuk és nem is szabad tudnunk. Ide már nincs kamera, ami elmehetne.

Írta és rendezte: Hajdu Szabolcs
Operatőr: Nagy András

Főszereplők: Orion Radies (magyar hangja: Kilényi Márk)
Silas Radies (magyar hangja: Kilényi Márk)
Hajdu Zoltán Miklós
Gheorghe Dinica (magyar hangja: Szilágyi Tibor)

Bemutató: 2006.

--

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.05.28.
NGM:Ezután is mindenki szabadon dönthet a továbbtanulásról
Ezután is mindenki szabadon dönthet a továbbtanulásról, egyelőre nincs döntés a középiskolai beiskolázást megalapozó kompetenciateszt bevezetéséről, közölte a Nemzetgazdasági Miniszt...
(Forrás: Index)
--
2016.05.28.
Zavarták a környékbelieket: Fótra kerültek, nincs már menekült gyerek Vásárhelyen
A vásárhelyi közgyűlés februárban tiltakozott a betelepítési kvóta ellen. Lázár János országgyűlési képviselő még akkor javasolta a városvezetőknek, hogy kérelmezzék a Belügyminiszt...
(Forrás: Délmagyar)
--
2016.05.28.
Békési Kálmán: A pedagógus hatalma vs hatalmaskodó pedagógus
Ideges, impulzív tanuló - hatalmukat, "tekintélyüket" féltő pedagógusok. Konfliktushelyzetek, melyekben a tanuló eljut odáig: csak úgy tudja kivonni magát a hatalmaskodó, szükségleteit nem...
(Forrás: Békési Kálmán blogja)
--
2016.05.28.
A német reformátusok több iszlámot szeretnének a közoktatásban
A radikalizálódás elkerülése érdekében általánossá kell tenni az iszlám vallásoktatást a német közoktatásban a Németországi Protestáns Egyház (EKD) elnöke szerint.Heinrich Bedford...
(Forrás: Népszabadság)
--
2016.05.28.
Balog Zoltán meglepődött az Európai Bizottság döntésén
Közölte: az ország természetesen megvizsgálja a kötelezettségszegési eljárást megindító levélben felvetett kérdéseket, aggályokat, és az eljárás menete szerinti hatvan napon belül...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2016.05.28.
Szakmai kérdésekbe a fenntartó ezután sem szólhat bele
Pölöskei Gáborné azt mondta: szakmai kérdésekbe a fenntartó ezután sem szólhat bele, az intézményvezetők viszont a korábbinál nagyobb jogkört kapnak mind a munkaügyi, mind a gazdálkod...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2016.05.28.
BÖSZ: lehessenek iskolafenntartók az önkormányzatok!
A Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) azt kéri, hogy a szakmai irányításon kívül az iskolafenntartással összefüggő minden feladat kerüljön vissza azokhoz az önkormányzatokhoz...
(Forrás: webradio.hu)
--
2016.05.28.
Az iskolákról vitatkozik a Ház
A kormánypártok támogatják, az ellenzék ellenzi az átalakítást. Pósán László, a Fidesz vezérszónoka kiemelte: a javaslatcsomag azokat a kérdéseket és problémaköröket érinti, amelyeket...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2016.05.28.
Szele Tamás: Ítélet
Ítélet született végre Györke Zsuzsa ügyében,aki rasszista alapon uszított, mégpedig gyermekgyilkosságok elkövetésére. Bizony, példásan elmarasztalták, annyira, amennyire ez a förtelmes...
(Forrás: Gépnarancs)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
  Morcos

Lenne egy etikai-technikai kérdésem. A lányoméknak ma kiosztottak egy témazárót, ahol a legjobb jegy a négyes volt. Ennek az volt az oka, hogy a tanárnő szóban lediktált jegyzet anyagát kérte vissza, és azt ő annak idején rosszul diktálta le az osztálynak, mivel mindenkinél azonosan rosszul szerepelt. Ezt ő nem ismeri el, és mindenkinek levonta a hibapontot érte. A gyerek nyolcadikos, a félévi jegy a továbbtanulásban is számít. Mit tehetünk?

--
  OFOE

Kedves "Mazsola", miután megadtuk a választ, kaptunk másfajta tájékoztatást is, úgy hogy elbizonytalanodtunk. Javasoljuk, hogy keresse fel az Oktatási Hivatal honlapját, ott feltételezhetően megkapja a napra kész választ. Itt a hozzá vezető link.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Erzsébet Peifer:] Kedves Kocsis János! Önnek teljesen igaza van, amikor azt mondja, én csupán magamról beszélek, pedagógusként, nem a gyerekekkel való kapcsolataimról, rezdülésekről, stb. A kettő külön világ. Tudom, meghatóbb lenne arról írni, hogy honnan hova jutottunk, s hogy az mekkora […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Leiner Károly:] Ebben a gyönyörű írásban a pedagógus éppen azért kerül a középpontba, mert odahelyeződik a gyerekekért érzett vívódásai miatt. Ha nem elhivatott pedagógus "morgolódását" olvasnánk, akkor meg sem született volna ez az írás. Másrészről a nevelés-oktatás […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Juli:] Kedves János! Ha egy ember, legyen akár pedagógus, belső gondokkal küzd, labilis, akkor első sorban magára figyel, minden egyéb a háttérbe szorul. A gyerekekkel való hatékony foglalkozás alapfeltétele, hogy mi magunk álljunk a lábunkon. Ez az szépirodalmi értékű írás pedig […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[kocsis jános:] mind a három szöveg-ben csak magáról beszél... holott a gyerekekkel való kapcsolatokban a gyerekeről van szó... egy "szakember" nek tudni kéne, hogy a gyerekeket nem arra kell megtanítani, amit mi már tudunk... hanem arra, hogy azt tanulják meg önállóan, amit még ők nem […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[pedagógus:] Tisztelt Kolléganő! Önnek igaza van, de be kell látnia, ilyen módszerrel mint a nyílt levél, vajmi keveset lehet elérni. Az elmúlt időszak megmutatta, hogy képtelenek vagyunk eredményt felmutatni a mai hatalom ámokfutásával szemben.Nincs tolerancia, nincs kompromisszum […]
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[Vau:] Jó, hogy mindenhol vannak jó és érző szívű tanárok.
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[Nagy Eszter:] Nagyon tetszik, köszönöm!
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[István:] Bravó Blanka!
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[OFOE:] Kedves Cakó Gábor! Ez az írás egy hosszabb sorozat része, talán ha végigolvassa a már láthatókat, illetve követi a továbbiakat, a lényeg is kirajzolódik majd. Amennyiben vannak a témával kapcsolatban gondolatai, ötletei, kritikai észrevételei, szívesen fogadjuk ezeket.
PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen" »

--

[cakó gábor:] nem mondott sokat ez a cikk a lényegről...
PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen" »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek