OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. március 1.
» Hozzászólások (0)

Így élünk és így eszünk

Két új munkafüzet a globális neveléshez

A sokszor emlegetett és egyre erőteljesebben megélt globalizációs változások mind inkább hétköznapjaink részévé válnak, mégis egyre kevésbé tudunk lépést taratani e jelenségekkel, nehezünkre esik értelmezni őket, mert hiányoznak hozzájuk az ismereteink. Ugyanezzel a problémával küzd az iskola is, ami természeténél fogva lassabban reagál a változásokra, sokszor nehezen ad válaszokat a globális kérdésekre, kihívásokra. Pedig a jövő nemzedék számára fontos, hogy megértse annak a világnak a folyamatait, amibe beleszületett, amiben él, amit ő maga is formál, és ami egyre határozottabban jelentkezik a mindennapjaiban.

Ehhez a nagyon gyorsan változó világhoz, az abban való eligazodáshoz, a jelenségek, összefüggések megértéséhez igyekszik mankót nyújtani a globális nevelés. Ez nem önálló tantárgy, hanem egy szemlélet, amely megpróbál az oktatás hagyományos keretein belül olyan globális kérdéseket közvetíteni, amelyek segítenek felelős döntéseket hozni a mindennapjainkról, illetve megérteni, hogy minden cselekedetünknek hatása van nemcsak a közvetlen, hanem a globális környezetünkre is. Nem mindegy tehát, hogy mit eszünk, mivel közlekedünk, milyen árucikket, terméket vásárolunk meg, és mit teszünk, ha ezek feleslegessé válnak. Ahogyan az sem, hogy miként fordulunk embertársainkhoz, hajlandóak vagyunk-e megismerni, elfogadni a sajátunktól eltérő szokásokat, kultúrákat, vallásokat – egyáltalán, képesek vagyunk-e értelmezni a számtalan forrásból felénk özönlő információkat, vagy legalább csak eligazodni köztük.

A globalizáció egyik jellemzője a kölcsönhatások rendszere. Egymástól térben és akár időben távol zajló folyamatok hatnak egymásra, anélkül, hogy mi, földlakók, akik ezeket a folyamatokat működtetjük és/vagy elszenvedjük, tudatában lennénk ezeknek a hatásoknak. Például egy távoli országban előállított vagy megtermelt áru megvásárlásával a szállítás során keletkező szén-dioxidot is a „kosarunkba tesszük”, s egyúttal elfogadjuk, hogy a termék előállítása esetleg méltatlan körülmények között történt.

A globalizáció témái életünk jóformán minden területén jelen vannak, de a könnyebb érthetőség kedvéért álljon itt néhány fontos kategória, melyekben igen dominánsan megjelenik a globális szemlélet:

  • emberi jogi oktatás
  • környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés
  • békére nevelés
  • interkulturális tanítás és vallási tolerancia
  • aktív állampolgárságra nevelés.

 

Az Anthropolis Egyesület három éve nyitotta meg az ELTE Pedagógia és Pszichológia Karának Könyvtárában (Budapest VII., Kazinczy utca 23–27.) a mindenki számára elérhető Globális Nevelés Tudásközpontot azzal a céllal, hogy tananyagokkal, oktatási eszközökkel és személyes tanácsadással segítse a globális nevelés szemléletének térnyerését a hazai oktatásban. A Tudásközpont időről időre ingyenes rendezvényeket szervez, amelyek igyekeznek minél szélesebb körben értelmezni a globális nevelés területét, illetve fórumot biztosítani a legkülönbözőbb kérdésköröknek, hétköznapi vagy első pillantásra távolinak tűnő, ám minket is érintő problémáknak. Az Anthropolis munkatársai háttéranyagokkal és tanácsadással segítik a globális nevelés szemléletére fogékony pedagógusokat, oktatókat és diákokat, illetve igény szerint workshopokat tartanak iskolákban, oktatási intézményekben diákoknak és tanároknak egyaránt.

A globális nevelés tanításához az Anthropolis Egyesület két oktatói munkafüzetet jelentetett meg. Az Így élnek mások és az Így esznek mások kötetek a világ felfedezésére, más kultúrák, szokások megismerésére ösztönöznek szemléletes módon, egy-egy fotósorozat és a hozzájuk kapcsolódó kérdéskörök, projektötletek segítségével. A kötetek célja, hogy a tanulók a globális nevelés keretében megismerkedjenek más életformákkal és étkezési szokásokkal, s ezeket összevethessék saját tapasztalataikkal. Ezáltal úgy fedezhetik fel a kulturális sajátosságokat, hogy közben nem a már ismert – vagy kevésbé ismert – sztereotípiákra vagy előítéletekre támaszkodnak, s egyúttal megérthetik a tőlük különböző lakhatási és étkezési szokásokat.

Mindkét kötet gerincét egy-egy fotósorozat alkotja, amelyek bár körbejárják a világot, mégis számos olyan elem felismerhető rajtuk, amelyek akár saját hazánk valamely településén is felbukkanhatnak. Az Így élnek mások kötet fotósorozata a világ 16 országából egy-egy, az adott kultúrában átlagosnak mondható családot mutat be, láttatva életkörülményeiket, struktúrájukat és legjellemzőbb tárgyi környezetüket. Ugyanígy jár el az Így esznek mások kötet is, amely a kiválasztott, az adott kulturális, földrajzi, anyagi és vallási környezetből kiemelt – s érthető módon teljesen reprezentatívnak nem mondható – család heti élelmiszerszükségletét mutatja be a mellékelt 16 nagyalakú fényképen.

Mindkét kötet bőséges információval szolgál a családokról, segít megismerni körülményeiket, kultúrájukat, illetve bemutatja a vidék jellemzőit – de legfőképpen elgondolkodtat, kérdéseket tesz fel és kutatásra, vitára sarkall. A kötetek a kínált tudáson túl leginkább közös vagy egyéni feladatmegoldásokra, kutatásokra ösztönöznek, így a diákok nemcsak a távolabbi, hanem a saját kultúrájukról is árnyaltabb képet kaphatnak. Hiszen a globális különbségek nem csak több ezer kilométeres távolságban jelentkezhetnek, sokszor elég csak a szomszédba átkopogtatni értük. Ezért is lényeges, hogy a különböző kultúrákat, hagyományokat megismerjük és értelmezzük. A két kötet témái olyannyira az emberiség legelemibb hétköznapi szükségleteire koncentrálnak, hogy valamilyen szinten mindenkit érintenek, a képek egyfajta modellt, magatartási normát mutatnak, elgondolkodtatnak, a saját tapasztalatok megvitatására ösztönöznek, ami pedig nagyban segítheti a tanulók szociális kompetenciáját és kapcsolatteremtési képességét.

További információ: www.anthropolis.hu és www.globedu.eu

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.18.
Itt a 2019-es egyetemi rangsor: ezek a legjobb pedagógusképzések
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara vezeti a pedagógus képzéseket indító intézmények hallgatói rangsorát, a második helyen szintén az ELTE áll, a Term...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.18.
Kis magyar alternatív valóság: mit tehetünk, ha az állam csak rombolja az iskolát?
Az állam korszerűtlen és méltánytalan oktatást nyújt a gyerekeknek – vélik egyre többen, és ezt felismerve egyes iskolák, tanárok és szülők próbálnak tüzet oltani, valamennyire jav...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam
Eddig 30 ezer fiatalnak térítették vissza a nyelvvizsgadíját, továbbá 10 ezer fiatal kaphatta vissza a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díját a meghatározott összegig - jelentette be Nová...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.17.
Kétségbeesett pécsi szülők a Penny Market apróhirdető tábláján keresnek iskolát
A Pécs-Somogyban található Vadgesztenye Általános Iskolába elsősorban hátrányos helyzetű gyerekek jártak, ám idővel egyre csökkent a beiratkozók száma. A mélypont 2014-ben volt, amikor...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.12.17.
Vadgesztenyének lenni. Szülői levél Páva Péter polgármesternek
Kísérleti programba vágtunk bele. Tudtuk, hogy lesznek rögök, hogy lesznek elméletek, amik majd a gyakorlatban nem fognak működni, folyamatok, amik megszakadnak, mert így fog majd egyszer évek...
(Forrás: Facebook)
--
2018.12.17.
Elveszítette presztízsét a tanári szakma: szomorú adatok a pedagóguspályáról
„2016-ra elveszítette presztízsértékét az újságírói és tanári foglalkozás, amelyek a rendszerváltás előtti időkben még magas megbecsültségű szakmáknak számítottak. A 2016-os foglalkoz...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.17.
2022 után még durvább lesz a tanárhiány, de már most van egy nagy probléma
Legutóbb arról tájékoztattak, hogy 1-2 százalékos a pedagógushiány – mondta a Magyar Időknek Bódis József oktatási államtitkár, aki szerint 2022 után a nyugdíjba vonulók miatt viszont...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek