OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. február 20.
» Hozzászólások (2)

Egy különleges filmélmény – Ben X

A belga-holland filmdrámának főszereplője Ben, egy Asperger-szindrómában szenvedő középiskolás fiú. Kiindulópontként ennyit tudtam a filmről és azt, hogy az iskolai erőszak és zaklatás témáját érinti. A kezdő képkockákon azonban az Archlord nevű számítógépes játék avatara futott óriási karddal egy fantasy-birodalomban, miközben az on-line szerepjáték menüsorban megjelennek a készítők, szereplők nevei és egy mondat: „megtörtént események alapján”. Ezzel párhuzamosan egy nő arról beszélt, hogy egy problémát csak akkor vesznek komolyan az emberek, amikor már késő. Mikor már meghal valaki.

A főcím befejeztével, megismerhetjük Ben, a játékban BenX különleges világát, amelyre a pontosság, rituálék és az állandóság jellemző. Minden reggel ugyanabban az időben, ugyanakkor játszik. Ő Chantrában (a játék helyszíne), a legmagasabb szinten álló játékos, aki óriási kardjával, Scarlite nevű partnernőjével vándorol, harcol, hajózik, kalandozik. A játékban sikeres és magabiztos, az offline élete azonban szorongással és megaláztatásokkal teli. Csakhogy a nehézségeket nem betegsége okozza számára, hanem társai, akik kinevetik, bántalmazzák, levetkőztetik, videóra veszik. Benben érlelődik egy szabadulási terv: kilépni az életből. A történet végét Ben, a szülei és egy „virtuális barátnő” teszik „halálosan kreatívvá”.

A film legmegrázóbb része a közösség kegyetlenül kiközösítő uralma, mely ellen sem gyerek, sem felnőtt nem tud kellőképpen fellépni. A csordaszellem átható ereje, a részvétlenség, a gyávaság és a felelősség megoszlása mind hozzájárulnak a kilátástalan helyzet fennmaradásához és elvadulásához.

A filmben szakmai segítők, pszichiátriai szakemberek is megjelennek, de inkább karikatúráknak hatnak, mint valódi segítőknek. Különböző vizsgálatok, beskatulyázó analízisek megoldást nem kínáló sorozatával mintha a társadalom (és a nagyrészt jó szándékú, de eszköztelen pedagógusok) tehetetlenségét is tükröznék. A megcímkézés után zárt dobozba kerülő fiú minden perce a magányos túlélésről szól.

Bennek az anyja által nyújtott háttér mellett az igazi támaszt a virtuális játékban megélt hős szerepe ad. A fiú minden reggelt az internetes játékkal kezd. A játékban kifejlesztett tulajdonságai által megélheti azt a sikert és elismerést, ami a hétköznapi életben nem adatik meg számára. Így válik túlélését segítő támasszá a játékban felépített idealizált képe önmagáról.

Ben meg nem értettségét, tehetetlenségét, fokozódó feszültségét jól érzékeljük képek virtuális világba való átúsztatásával. A valós megküzdés kudarca miatt az elméje a játék képi világát hívja segítségül.

Ha kívülről nem jön a megmentő, belülről kell megteremteni azt – akár az élni akarás, akár a halál a cél. Így hát a mérhetetlen érzelmi űrt valamiképpen betölti az elme. A lány (Scarlite), - aki a játékban küzdő társa - lesz a saját belső hangja, az őt elfogadó szerető lény. Mintegy megkettőzve önmagát képzeletében elválaszthatatlanul összeforr a félig valós félig elképzelt lénnyel. Az immár benne élő lány válik saját gyógyítójává, szüntelen bátorításával, támogatásával. Úgy táplálja a benne élő hőst, hogy az önpusztítás helyett egy elégtételt vevő életigenlő megoldás felé vezeti.

A vetítés utáni beszélgetésben felmerült gondolatok és kérdések:

Ben a film végén a saját világába zárva él tovább, és az édesanyja szerint boldog. Annak idején az apja ragaszkodott ahhoz, hogy „normál” osztályba járjon. Nem lett volna jobb meghagyni őt a saját zárt világában, ha egyszer a valódi világ nem képes integrálni őt?

Az integráció, az SNI probléma kezelése fontos, de – legalábbis hazánkban – megoldatlan feladat. A filmhez kapcsolódóan felmerült a kérdés, hogy minden esetben megvalósítható-e az eltérő értelmi szinten élők integrációja.

Milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy az integráció a mindennapok szintjén megvalósuljon? Meddig tarthat a pedagógus, az iskolaigazgató morális kötelezettsége? A filmbéli igazgató szerint az ő iskolája vállaltan az élet valóságára nevel. Hol a tanári felelősség határa?

Megoldást jelenthetnek-e a szerepjátékok (amelyeknek már a virtuális formái is elterjedtek), a bizonytalansággal teli kamaszkorban? Hol a határ, meddig segít, mikor válik veszélyessé? Segítséget jelenthet-e a játékban elért siker, ellensúlyozhatja-e a valós élet kudarcait? Ben számára a lovasterápia mutat megoldást – legalábbis a filmen (a valódi történet nem végződött ilyen szerencsésen, hiszen a film alapötletét adó történetben az érintett fiú valóban öngyilkos lett).

Az interneten átélhető anonimitás vajon fokozza-e az erőszakra való hajlamot? Az internetes kommentekben gyakori verbális erőszakot érzékelhetően felerősítheti-e a névtelenség.

Ben osztálytársai elvetemülten viselkednek a fiúval, egyetlen lány arcán látszik ugyan a részvét, de ő sem tesz semmit a fiú védelmében. Mit lehet, mit lehetett volna kezdeni a különösen kegyetlen hangadókkal? Vajon valóban megrendültek, amikor szembesültek a filmre vett tetteikkel?

Miben és milyen mértékben változott meg a világ, és a gyerekek, a fiatalok viselkedése az utóbbi évtizedekben? Mit jelent ez a pedagógusok számára? Igaz-e az, hogy a deviáns viselkedés vált a mai fiatalok számára normává? Valóban veszélyesebb, elvadultabb lett a világ, nőtt az általános intolerancia?

Hogyan védhető meg, illetve hogyan kaphat elégtételt az, akit bántalmaznak, kiközösítenek? Elvárható-e tőle, hogy erőfeszítéseket tegyen önmaga elfogadtatására? Ben erre – önhibáján kívül – nyilván képtelen. Segíteni kellene neki, de a körülötte lévők, még a legjobb szándékúaknak (az anya, a tanárok) képtelenek erre. A film befejezése azt a megoldást sugallja, hogy a legjobb egy ilyen fiúnak, ha a saját zárt világában marad, és annak a zavartalanságát őrzik meg az érte felelősséget vállalók, amennyire csak lehetséges.

Domonkos Katalin – Mildner Katalin

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

OFOE | 2014. szeptember 27.
Kedves Tuba Balázs! Nagyon köszönjük, hogy ezt leírtad, és soraid biztosan sok sorstársadnak fognak segíteni. Örülünk, hogy az általunk ajánlott film segített elgondolkodni a saját életeden. A továbbiakhoz sok erőt kívánunk, meg azt, hogy mindent sikerüljön elérned, amit szeretnél. Ez nagyrészt persze Rajtad múlik, de a bejegyzésedből az derült ki, hogy jó irányba tartasz.
Tuba Balázs | 2014. szeptember 26. | gameplayers911[kukac]gmail[pont]com
Egy elég érdekes,részben megható filmet véltem látni mikor megnéztem eme alkotást!
És azt kell mondjam,mintha magam láttam volna úgy 10 évvel ezelőtt.Most vagyok 24 éves!
Annak idején a suliban gúnyoltak,megvertek,belém rúgtak,szóval mindezt amit szerencsétlen főszereplővel is megtettek,egyszóval én is a számítógépes játékok világában leltem meg a magam nyugalmát,és tisztelet teljes életét! Csak függtem otthon a számítógép előtt a virtuális életemben,suli előtt,suli után,fürdés előtt,alvás előtt...
Egyszóval minden percem amit nem alvással és iskolában töltöttem!
Aztán,valahogy erőt vettem magamon,hogy változtatok ezen! Nehéz volt,ha ki mentem szorongtam,és feszült voltam! Féltem az emberektől,de idővel minden helyre jött! Elkezdtem edzeni,elkezdtem megmutatni,hogy képes vagyok megvédeni magam ha kell,és beilleszkedni!Szóval normális életet élek azóta! Illetve remélem! Nem tudom mennyire hasonlít a főszereplőhöz az eddig leírtak,de valami hasonlóság van benne!
Mondjuk a mai napig a barátnőmet nem találtam meg,a folytonos csalódást próbálom korigálni virtuális élettel! Megpróbálom ott keresni ha már a való életben nem sikerül! Tudom keresni kell és keresni,de belefáradtam! Viszont amire szerettem volna irányítani a dolgot,hogy NEM szabad hagyni senkinek sem,hogy megtörjenek,még ha nehéz is! Remélem segített valamit az itt leírtam és hasznos lesz valakinek.bár az utolsó mondataimat jobb ha nem tartják be,hogy virtuálisan próbáljanak barátnőt szerezni,mert az sem fog menni sajnos!
Mindemellett a film számomra 10/10!
Köszönöm,a film készítőinek,hogy egy ilyen remek és szemfelnyitó filmet hoztak létre!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.02.22.
Palkovics László műhelyiskolákat nyitna a tankötelezettségi korhatár felemelése helyett
Az Eduline hívta fel a figyelmet arra, hogy az M5 Ez itt a kérdés című adásában Palkovics László miniszter meghívottként ismét beszélt többek között a tankötelezettségi korhatárró...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.22.
Oroszország mozgatja a diákokat?
Orosz szálat sejtenek a nyugati nagyhatalmak a ­klímaváltozás ellen küzdő diákmozgalmak mögött. A középiskolások Nyugat-Európa számos országában utcára vonultak, tegnap egyik vezető...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2019.02.22.
Maruzsa Zoltán: stresszes, de bevált a középiskolai felvételi rendszer
Egyfelől sosem szerencsés ilyen fiatal korban kitenni a tanulókat ilyen stresszhelyzetnek, de kényszerhelyzetben vannak az intézmények, hiszen ha több a jelentkező, mint ahány fővel az osztá...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
A tizenévesek emelték meg a sikeres nyelvvizsgaszámot
Tavaly 120 ezer nyelvvizsgaesemény történt Magyarországon, 4 ezerrel több, mint 2017-ben. A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke, Berényi Milán szerintez jelentős részben köszönhet...
(Forrás: Infostart)
--
2019.02.22.
Videóüzenetekkel tiltakoznak az állami tankönyvek ellen
„Tudta, hogy a kormánytól indétől megtiltja az iskoláknak, hogy magánkiadású tankönyveket rendeljenek?” - hangzik el a Szülői Hang nevű civil csoport videóüzenetében egy szülőtől...
(Forrás: index)
--
2019.02.20.
Felvételi pontszámítás Abszurdisztánból
Még fel sem ocsúdtunk a pontszámítási sokkból, amikor jött az újabb, nyelvtanulást érintő bejelentés, a mézesmadzag: a kormány minden 9. és 11. osztályos gimnazistának (!!!) fizeti majd...
(Forrás: mérce)
--
2019.02.20.
Az oktatásért felelős államtitkár nem vett részt a Corvinusról szóló parlamenti vitában
Bódis azt mondta, az előterjesztő nem az Emmi és nem az oktatási államtitkárság volt, ezért nem vett részt a vitában. Az államtitkárt a munkatársai megpróbálták azzal kimenteni, hogy „...
(Forrás: 444.hu)
--
2019.02.20.
A munkaerőhiány miatt a duális képzés sem érdekli a fiatalokat
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány próbálkozása, hogy enyhítse a munkaerőhiányt: 2015-ben azért vezették be a országosan a német mintára kidolgozott duális képzést, hogy a hallgató...
(Forrás: abcug.hu)
--
2019.02.20.
ITM: Várhatóan 1200 iskola vesz részt a Pénz7 témahéten
Az idén várhatóan 1200 iskola több százezer diákkal vesz részt a Pénz7 elnevezésű témahéten, amely során igyekeznek megismertetni a fiatalokkal a pénz és a vállalkozás világát – mondta...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek