OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. február 6.
» Hozzászólások (0)
Címkék:
         

Szesztolvajok – Mese a furfangos legényről

A Szesztolvajok című filmet az egyik kritika keserédes vígjátéknak nevezi. Tagadhatatlanul vannak benne igen mulatságos figurák, mulattató helyzetek, szellemes fordulatok, amelyeken jókat lehet derülni. A műfaji meghatározással azonban csínján bánnék még a mellé tett jelzővel együtt is. A történet ugyanis mélyen tragikus, hiszen olyan emberekről szól, akiknek zűrös múltjuk, bizonytalan jelenük és reménytelen jövőjük van. Piti bűnözők, akik szinte minden pillanatban szembekerülnek a törvénnyel, rendre le is buknak, megkapják a maguk büntetését, s kiszabadulva ugyanott folytatnak mindent, ahol abbahagyták. Hiába is vágynának másfajta életre, nem képesek kikeveredni abból csapdahelyzetből, amibe feltételezhetően beleszülettek.

Közülük emelkedik ki Robbie, aki nem nyugszik bele a sorsába. Az erős motivációt ehhez az ő esetében az adja, hogy apa lesz, és szeretné a fiát felnevelni. Megtudjuk róla, hogy szülők nélkül nőtt fel, súlyos testi sértésért börtönben ült, és a film kezdetén verekedésért éppen 300 óra közmunkára ítélik.

Szeretne a barátnője, Leonie és a kisfia mellett maradni, de minden jó szándéka megbicsaklik a lehetetlen körülményeken. Munkát nem kap, lakása nincs, Leonie családja gyűlöli. A jövendő sógorok tettlegesen, a leendő após pedig vesztegetéssel szeretné eltávolítani szerettei közeléből. Ráadásul az Capulet-Montague viszályt idéző bandaháború, aminek Robbie családja is részese szinte rákényszeríti a fiút az erőszakra. Úgy tűnik számára nincs kiút.

S akkor történik a mesébe illő fordulat.

Robbie-nak olyan ravasz ötlete támad, ami kiemeli őt a reménytelen valóságból, és csodával határos módon megoldja valamennyi gondját. Ettől kezdve a nagyfülű, nagyszemű, csenevész fiú története a furfangos szegénylegényekről szóló népmesékhez hasonlítható.

Először is beleszeret a „király” lánya, elfogadja őt olyannak, amilyen, csodálatos kisfiút szül neki, és segíti abban, hogy szembenézzen és szakítson a múltjával. S ami a legfontosabb: saját családja ellenére mellette marad, vállalja, és követi őt.

De vannak Robbie-nak más segítői is. A bölcs öregapóra emlékeztető Harry, (a munkavezető) törekszik megtartani a fiút a helyes úton, jó tanácsokkal látja el, befogadja a lakásába, s az ő révén kerül el Robbie arra a helyre (nevezetesen a szeszlepárlóba), ahol végül is megszülethet a problémákat megoldó nagy ötlet. Itt sikerül megismernie azt az embert is, aki – anélkül, hogy sejtené –, a „nagy terv” megvalósításának kulcsfigurája lesz.

Akad a történetben egy jó tündér is (Leonie távoli ismerőse), aki felajánlja a lakását a kis családnak mégpedig önzetlenül („Annak idején én is kaptam egy esélyt, nektek is jár…”)

A furfangos ötlet megszerezni az „angyalok jussát” (a film eredeti angol címe: The Angels´ Share), ami nem más, mint néhány üveg a világ legdrágább whiskyjéből.

A terv megvalósításában elkíséri Robbie-t három valóságos angyal, pontosabban három kilátástalan sorsú, elesett de mégis nagyon szerethető figura. (Az egyikük számomra Lázár Ervin féle Dömdödömöt idézi: mintha teljesen ütődött lenne, de végül mégis ő az, akinek egy döntő kérdésben okos ötlete támad.)

S a furfangos terv beválik. Robbie és családja elindulhat egy boldogabb jövő felé, minden kisszerűség és gonoszság elmarad mögöttük. A három barát boldogan integet a távolodó kocsi után…

Hogy milyen sorsra jutott volna a főszereplő a mesebeli fordulat nélkül? Abba jobb nem belegondolni.

De higgyünk abban, hogy léteznek csodák. És reménykedjünk, hogy nem kell feltétlenül mesebeli csoda ahhoz, hogy az elesettek, a leszakadók sorsa jobbra forduljon.

Szekszárdi Júlia

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.09.28.
A pedagógusok arcul csapása az, ami a Köznevelési Kerekasztalnál történt
Felháboríthatja a nyugdíj előtt álló pedagógusokat a Köznevelési Kerekasztal ülése után tett kormányzati bejelentés - mondta a Klubrádió Reggeli gyors című műsorának Galló Istvánn...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2016.09.28.
Napirenden a digitális oktatási stratégia és a pedagógusok minősítése
Sipos Imre köznevelési helyettes államtitkár a köznevelési kerekasztal keddi ülése utáni sajtótájékoztatón elmondta: megteremtik annak a lehetőségét, hogy gyorsított eljárásban jelentkezhessenek...
(Forrás: kormany.hu)
--
2016.09.28.
A menedékkérőkkel szembeni szörnyű magyar bánásmód egy tudatos játszma része
A „kvótanépszavazás” előtt megjelent Kiszolgáltatott remény: Magyarország kitartó támadása a menekültek és migránsok jogai ellen című jelentés szerint több száz menedékkérőnek...
(Forrás: Amnesty International)
--
2016.09.28.
Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra – ingyenes konferencia október 19., Budapest
„Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra” címmel rendez konferenciát a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat az Európai Unió „Safer Internet Plus” program támogatásával Budapesten...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2016.09.28.
Orbánnal akarják kritikai gondolkodásra nevelni a gyerekeket
Semmilyen nemtelen, személyeskedő és fenyegető támadás nem fogja eltéríteni a kormányt attól, hogy önálló gondolkodásra és a valóság olykor kritikus szemléletére nevelje a fiatalokat...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.09.28.
Nem való az emberi szemnek a mobilok kicsi képernyője
A monitorok előtt töltött túl sok idő rövidlátást okoz a gyerekeknél - figyelmeztettek svéd orvosok. Az emberi szem nem arra való, hogy okostelefonok vagy tabletek kicsiny képernyőjét bö...
(Forrás: Inforádió)
--
2016.09.28.
Kimutatták: így fertőz az agresszió
A tőlünk eltérő emberek iránti agressziót magától nem igazán kezdi el az ember, de ha egyszer elkezdődik, akkor egy addig békés társadalmi csoporton belül is képes elharapódzni.A jelens...
(Forrás: Index)
--
2016.09.28.
Örömmel értesítem, hogy pályázatát elutasítottuk
Ahogy azt sejteni lehetett, elvéreztek a legnagyobb tapasztalattal rendelkező tanodák a kormány sosem látott méretű, ötmilliárdos pályázatán. Az évtizedes múltú pedagógiai mozgalom szervezetei...
(Forrás: Index)
--
2016.09.28.
Új nyelvoktató applikáció, mely villámgyors sikert ígér
Ha a nyelvtanulás játékos módját keresi, akkor tegyen egy próbát a Mondly oldallal: 33 nyelv közül választhat. Az oldal alapból kiadja a nyelvünket, de persze ezen változtathatunk, illetve...
(Forrás: Eduline)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Andor! Már hogyne lenne a diáknak joga a felmentésre, ha erre orvosi igazolása van. A testnevelés tanárnak viszont nincs joga felülbírálni az orvos véleményét. Te vagy az osztályfőnök? Mielőtt a diák ebben az ügyben megkeresné az igazgatót, előbb Neked, illetve ha nem Te vagy, akkor az illetékes osztályfőnöknek kellene beszélnie a testnevelés tanárnővel, és ha nem boldogulsz, illetve boldogul, akkor osztályfőnökként fordulj(on) az igazgatóhoz. Ha a diák nagykorú, akkor személyesen élhet írásos panasszal az igazgató felé mellékelve az orvosi igazolást. Ha még nincs 18 éves, akkor szülőnek kellene megtennie ezt a lépést. Remélem, sikerül közösen megoldanotok a problémát.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk (BS)! A pedagógusok munkájával kapcsolatos ügyek az igazgató hatáskörébe tartoznak, ezt központi szinten nem szabályozzák. Javasoljuk, hogy lehetőleg a nevelőtestület előtt, esetleg az osztályfőnöki munkaközösséget bevonva (már ha van ilyen az iskolában) kérdezzék meg az iskolavezetőt, hogy mi indokolja ezt a rendelkezését. Hátha meggyőzhető a valóban eltúlzott adminisztrációs feladat, feleslegességéről.

--
  Andor

Üdv. Amiatt fordulnék hozzátok, hogy egy diákom ma megkeresett azzal(végzős, középiskolás osztály), hogy nagyon nagyon gerinc fájdalmai vannak és ülni is alig bír, 29.-e az időpontja ortopédiára, és kapott is 9.-én felmentést testnevelés alól addig. Eddig nem is volt vele gond, azonban a mai napon a testnevelés tanárnő megmondta neki, hogy jövőhéttől felszereléssel kell jönnie és aktívan részt vennie az órákon. Hozzám fordult, hogy ilyenkor mit tud tenni, hiszen neki ott a felmentése, és nem tudja, ezt megteheti-e a tanár nő, akiben 0 empátia van, és okkal van vele mindenkinek gondja.
Először is engem kérdezett meg, mondtam neki hogy az nem segített a helyzeten hogy én beszéltem vele, mert szerinte Ő a főnök. Diákom szeretné ezt az igazgatónő elé vinni, viszont nem tudja hogy van-e hozzá joga. Orvosi igazolás, és kényszerítik az órán való aktív részvételre. Amennyiben hétfőn nem visz felszerelést, megmondta neki a tanárnő hogy ha ott is van 1. órában, Ő beírja igazolatlan hiányzónak.
Kedves OFOE, milyen jogokkal rendelkezik diákom ilyen téren? Van joga ezzel bármit kezdenie, vagy tényleg a testnevelés tanár nő lenne a "főnök"?

--
  BS

Kedves OFOE!
Egy általános iskolai 5. osztálynak osztályfőnöke vagyok. Szeretnék a gyerekeknek színház-látogatást szervezni tanítási időn (és munkaidőn) kívül. (Később kirándulást szintén tanítási időn kívül.) Az igazgatóm szerint ezekhez az ő engedélyét kell kérnem írásban a várható költségek, résztvevők számának feltüntetésével. Kérdésem, hogy ezt valamilyen jogszabály előírja, vagy csak helyi adminisztrációs túlkapás.
Segítségét köszönöm!

--
  OFOE

Kedves Köszörűs Zoltán! A pedagógusnak joga van telefonszáma elhallgatásához, és nem kötelezhető az online kapcsolattartási formák használatára sem. Viszont, ha a szülő igényli, köteles időpontot adni a személyes találkozóra. A pedagógusoknak általában szokott lenni heti fogadóórájuk, és ha ez az időpont Önnek nem megfelelő, az iskolában felhívhatja, vagy írásban kérhet tőle a találkozásra alkalmas időpontot.

--
  OFOE

Kedves Danita! Csak a bürokratikus szabályokhoz történő merev ragaszkodás magyarázza ezt az elvárást, hiszen nyilván nem lehetne érettségije az általános iskola elvégzése nélkül. Ha nem nagy fáradtság, szerezze be az általános iskolai bizonyítványát, mert feltételezhetően az észérvek meg a logika nem hat. Határozottan és/vagy kedvesen persze próbálkozhat, de tartok attól, hogy kevés esélye van. Ha nem érti meg, hogy a magasabb végzettség nem szerezhető meg az alacsonyabb nélkül, nincs mit tenni.

--
  Köszörüs Zoltán

Szülőként kérdezném, hogy mivel a pedagógus telefonszámát személyiségi jogaira hivatkozva nem adja meg, elvárható lenne-e egy e-mailes vagy Facebook-os kapcsolattartás felajánlása? Vagy marad a munkaidőben tartott fogadóóra, szülői értekezlet egy évben 2x?

--
  danita

Tisztelt OFOE!
Láttam, hogy felnőttoktatással kapcsolatos írások is vannak az oldalon.Jelentkeztem egy OKJ-s szakmai tanfolyamra, ahol feltétel az alapfokú iskolai végzettség. Több évtized elmúltával én "csak" az érettségi bizonyítványomat tudom bemutatni, esetleg a főiskolai diplomámat. A képző ragaszkodik hozzá, hogy szerezzem be a 8. osztályos bizonyítványomat, nem akarja megfelelőnek elfogadni az érettségi bizonyítványt. A józan ész érvein kívül milyen hivatalos hivatkozással győzhetném meg őket? Köszönettel: D. Anita

--
  Luda

Miért taníthat általáns iskolásokat egy olyan tanár, akit gyermekbántalmazásért elítéltek?
Erre a tanárra gondolok:
http://www.origo.hu/itthon/20140605-kozerdeku-munkara-iteltek-a-diakjat-bantalmazo-apatfalvi-tanart.html
Az új iskolájában ismerik a múltját? A gyerekek szülei tudnak erről?

--
  ax

Nagyon vigyázzon mindenki, aki él a nyugdíj előtti órakedvezmény lehetőségével. Bő félmilliót kell befizetnem utólag, mert automatikusan az évi egy-két zsűrizés, előadás kedvéért fenntartott vállalkozásom vált főållássá.. Balek vagyok, talán van más balek is a pályán, figyeljetek erre!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Éva! A jogszabály szerint „nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus- munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2013. szeptember 1-jétől számított tizedik tanév végéig eléri a rá vonatkozó […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Csordásné Éva:] Kedves Petra! Óvónőként már 34 éve dolgozom középfokú végzettséggel!Azt szeretném kérdezni hogy ezzel a végzettséggel is kötelező a portfólió elkészítése? Köszönöm válaszát!
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Ez a bejegyzés ma eltalált! Köszönöm!
A szociális készségek eróziója »

--

[csilla:] Mindig várom a következő részt!
Remény az életre 7. - Névtelen 1. »

--

[OFOE:] Kedves Zsuzsi! A szerző sűrű elfoglaltsága miatt még nem írta meg a záró részeket. De nagyon ígéri. Jól esik, hogy hiányolod. Remélem, nemsokára módod/módunk lesz olvasni
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[Zsuzsi:] Szia! Sziasztok! Lehet tudni, hogy miért szakadt meg ez a nagyon érdekes, hasznos sorozat? Köszönöm a választ előre is. :)
Mi 54. (Egy osztályfőnök feljegyzései) »

--

[csilla:] Nagyon tetszik a sorozat, több szempontból is! Bár tudom ezt át kellett élni! köszönöm és hála azért, mert nyílvános és másoknak, kis gyermekeknek is megmutathatom! Több gondolatot is elindított bennem, amik nagyon nehezek!Még nekem is, de remélem az érintettektől fogok tudni […]
Remény az életre - 5. Az utolsó állomás »

--

[Tari Klaudia:] Mélyen megérintett a gyermeki kiszolgáltatottság, és az, ahogy a felnőttek kihasználják egy gyermek velük szembeni tehetetlenségét.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[Kustyán Csilla:] Ez még csak a kezdet. A további fejezetek is biztosan érdekesek lesznek sokak számára. Személy szerint nagyon várom a folytatást.
Remény az életre - 1. A kezdetek »

--

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek