OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. január 26.
» Hozzászólások (0)

Lazhar Tanár úr
Elbeszéletlen történetek

Az OFOE Filmklub első találkozóján egy elgondolkodtató és nagy hatású filmet láttunk. A hatást érzékelteti az a percekig tartó megrendült csend, ami a vetítést követte. Lazhar tanár úr és kiskamasz osztálya a film végére egymást kölcsönösen segítve képesekké válnak ledönteni a tabukat, és kimondani a kimondhatatlant. Földes Petra szerint leginkább ezért az élményért érdemes megnézni a filmet.

Tragédia egy montreali általános iskolában. A tanárnő teátrális öngyilkossága, aminek a hátterét mindvégig nem ismerjük meg. A bűnbak szereppel megkínált kisfiú, akinek a hátterét mindvégig nem ismerjük meg. Vannak fedőmondatok. Fedősztorik. És úgy tűnik, ez épp elég…

Lazhar Tanár Úr algériai bevándorló, helyettes tanárként érkezik. Finom rezdüléseiből látjuk rögtön, hogy cipeli magával az egész életét, de mindezt nem kötelező, vagy a közmegegyezés szerint nem illik észrevenni. Van elegáns tartás, van fedősztori.

Később pedig hallgatólagos megegyezés a sokat látott igazgatónő és a blöffölő menekült között… Ám a cinkosság újra csak elbeszélhetetlenné teszi a történetet. Ami különben láthatólag nem hiányzik senkinek. A tantestületi hímeknek bőven elég azt tudni, hogy Lazhar csajozik-e, és a nők is beérik a mulatságon kínált algériai süteménnyel…

Bajban is lennénk, de a mozinéző szerencsére kitüntetett helyzetben van, és a bevándorlási hivatal eljárásából megismerheti a Lazhar életét övező tabukat. Nem úgy a többiekét; és nemcsak a tragikus sorsú tanárnővel kapcsolatos kérdésekre nem kapunk választ. Ott a Tanár Úrhoz vonzódó, és egy furcsa randevút is összehozó Claire sejtetett története, vagy az igazgatónő láthatólag életben edződött karaktere. Nincsenek válaszok, és nincs egy perc intimitás (az egész filmben felnőttek között egyetlen egyszer sem), ami egyáltalán ezeknek a válaszoknak a közelébe engedne. (Ijesztő például, mennyire nélkülözi az intimitást az a helyzet, amikor Lazhar Tanár Úr a tanáriban ebédel, és meglehetősen lehangoló a direkt szánalmasra hangszerelt randevú-jelenet is…) Kész megkönnyebbülés ehhez képest, amikor Lazhar és a gyerekek világát láthatjuk. A kamera is személyesebb, a gyerekeket szereti, hosszabban időz az arcokon.

…Ám mert a története valóban elbeszélhetetlen (miért is???), Lazhar Tanár Úrnak mennie kell. Hogy mi történt közben közte és a kamaszok között, hogyan segítették egymást kimondani a kimondhatatlant, nos, emiatt érdemes a filmet megnézni. És akkor talán belátjuk, hogy felnőttként sem lehetetlen…

Földes Petra

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.07.27.
Ponthatárok: a leendő biológia-fizika tanárok izzadhattak a legjobban
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem ismét a legnépszerűbb felsőoktatási intézmény lett a 2016-os felvételi eljárásban: 8278 fő kezdi meg tanulmányait szeptemberben, köztük több mint 1000...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.07.27.
Így szúr ki az állam egy nyertessel
Nemcsak az jár rosszul, aki úgy indít iskolai tábort, hogy menet közben derül ki, nem nyerte meg rá a pénzt, de az is szívja a fogát, aki nyert. Ugyanis éppen töredékét kapja annak, mint...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.07.27.
Játszótér helyett véletlenül halálcsapdát építettek a Várban 40 millió forintból
Kevesebb, mint egy éve, tavaly szeptemberben adták át a felújított Mátyás Király Játszóparkot a vár tövében.Nyílt közbeszerzés nélkül 40 milliót költött rá az önkormányzat.A helyi...
(Forrás: 444)
--
2016.07.27.
Egyre több gyerek válik családfenntartóvá
Vannak családok, ahol az idősebb gyerekek egészen az iskolaelhagyásig sodródnak, mert családfenntartó vagy háztartásvezető szerepbe kényszerülnek. Vészesen nő a hátrányos helyzetű mag...
(Forrás: abcug.hu)
--
2016.07.27.
Nagydíjas marhaság az ötödikes nyelvtankönyvben
Ráadásul már az átdolgozott, kísérleti tankönyvben. Pedig semmi sem indokolja, hogy veretes tévhiteket terjesszen egy tankönyv – különösen nem akkor, ha a válasz egy internetes kereséssel...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2016.07.27.
Újgenerációs nyelvtankönyvek az OFI-tól: történt-e előrelépés?
Nemrég jelentek meg az OFI honlapján a kísérleti tankönyvek átdolgozott változatai, az úgynevezett „újgenerációs tankönyvek”. Megnéztük, hogy történt-e valamiféle előrelépés, v...
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
--
2016.07.27.
“Apáék eladták mama telkét, hogy Pesten tanulhassak”
Bringával indul a futóversenyen az a hallgató, akinek nem kell a lakhatás miatt aggódnia. Az eget veri az albérletek ára, a főiskolásoknak gyakran kell választani a munka és a tanulás köz...
(Forrás: 24.hu)
--
2016.07.27.
Iskolakezdési támogatás a családoknak
Idén első alkalommal a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő családok egy egyszeri, 5800 forintos Erzsébet-utalványt kapnak augusztus végéig, ezzel is enyhítve a kiadásokat –...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2016.07.27.
Mindent bekebelez Orbánék egyeteme?
Szabó Marcel ombudsman a hetekben állásfoglalást adott ki az ügyben. A zöldombudsman szerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások (Liget-projekt, és a Ludovika Campuson...
(Forrás: Népszava)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Helena! A magántanulói státuszt a Köznevelési Törvény 55.§-a szabályozza: „(1) Az igazgató a gyakorlati képzés kivételével a tanulót kérelmére – kiskorú tanuló esetében a szülő kérelmére – felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi. Az iskolában – kivéve, ha az intézmény e törvény rendelkezéseinek megfelelően egész napos iskolaként működik – az igazgató a tanulót a szülő kérelmére felmentheti – az általános iskolában tizenhat óra előtt megszervezett egyéb foglalkozás alól.
(2) A magántanulót – az iskolában vagy azon kívül folyó gyakorlati képzés kivételével – az iskola valamennyi kötelező tanórai foglalkozása alól fel kell menteni. Az iskolai rendszerű szakképzésben a magántanulókra vonatkozó részletes szabályokat a szakképzésre vonatkozó jogszabályok határozzák meg.(3) Az, akit felmentettek a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, az igazgató által meghatározott időben, és a nevelőtestület által meghatározott módon ad számot tudásáról.”

Tehát az intézmény határozza meg a számonkérés idejét és módját. Javasoljuk, hogy a részletekről az érintett iskolában tájékozódjanak.

--
  Hajnal Helena

Tisztelt OFOE!

Magántanuló gyermeknek a készségtárgyakból is
(ének, technika, torna, rajz, ha ezekből nincs felmentve)
kell, hogy keletkezzen félévi, év végi osztályzata?

Ha igen, hogyan? Mit kell teljesítenie, tennie a gyermeknek?
Kérem, azt is írják meg, hogy hol, milyen törvényben van szabályozva ez.

Nagyon köszönöm.

--
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[énvagyok:] "Mindenkor figyelembe veszem tanítványaim képességeit, helyzetét, életkorát, fejlettségét (...) Tanítványaim között nemük, nemzetiségük, állampolgárságuk, világnézetük, képességeik és kulturális tradícióik szerint különbséget nem teszek..." Ebbe aztán […]
Tanári eskü »

--

[nemlennékofő:] http://elegemvan.blog.hu/2016/06/14/elegem_van_az_osztalykirandulasbol
Szükség van-e egyáltalán osztálykirándulásra? »

--

[Sz. Tóth Gyula:] Hír Szombathelyről, esküről. Itt: http://vaol.hu/hirek/most-hogy-diplomat-kaptok-a-kezetekbe-elkezditek-elni-azt-az-eletet-amiert-szulettetek-270-hallgato-vette-at-a-diplomajat-szombathelyen-1776711
Tanári eskü »

--

[OFOE:] A Losonc téri Általános Iskola KIP-es gyakorlatáról az Abcug.hu közölt a közelmúltban érdekes írást: Prókai Eszter: Másképp kell tanítani, akinek előző este elvitték az apját
Egy könyv és egy látogatás ürügyén a KIP-ről »

--

[Marcsi:] Kedves Mindenki! Véletlen kerültem az oldalra és én is csodálkozom, mert bizony nekünk is esküt kellett tenni a diplomaosztón sőt a szöveg is hasonló volt. 1989-ben végeztem a Szarvasi Óvónőképző Intézetben és komolyan vettem az eskütételt,s a mai napig betartom amire […]
Tanári eskü »

--

[Erzsébet Peifer:] Kedves Kocsis János! Önnek teljesen igaza van, amikor azt mondja, én csupán magamról beszélek, pedagógusként, nem a gyerekekkel való kapcsolataimról, rezdülésekről, stb. A kettő külön világ. Tudom, meghatóbb lenne arról írni, hogy honnan hova jutottunk, s hogy az mekkora […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Leiner Károly:] Ebben a gyönyörű írásban a pedagógus éppen azért kerül a középpontba, mert odahelyeződik a gyerekekért érzett vívódásai miatt. Ha nem elhivatott pedagógus "morgolódását" olvasnánk, akkor meg sem született volna ez az írás. Másrészről a nevelés-oktatás […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Juli:] Kedves János! Ha egy ember, legyen akár pedagógus, belső gondokkal küzd, labilis, akkor első sorban magára figyel, minden egyéb a háttérbe szorul. A gyerekekkel való hatékony foglalkozás alapfeltétele, hogy mi magunk álljunk a lábunkon. Ez az szépirodalmi értékű írás pedig […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[kocsis jános:] mind a három szöveg-ben csak magáról beszél... holott a gyerekekkel való kapcsolatokban a gyerekeről van szó... egy "szakember" nek tudni kéne, hogy a gyerekeket nem arra kell megtanítani, amit mi már tudunk... hanem arra, hogy azt tanulják meg önállóan, amit még ők nem […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[pedagógus:] Tisztelt Kolléganő! Önnek igaza van, de be kell látnia, ilyen módszerrel mint a nyílt levél, vajmi keveset lehet elérni. Az elmúlt időszak megmutatta, hogy képtelenek vagyunk eredményt felmutatni a mai hatalom ámokfutásával szemben.Nincs tolerancia, nincs kompromisszum […]
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek