OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. január 26.
» Hozzászólások (0)

Lazhar Tanár úr
Elbeszéletlen történetek

Az OFOE Filmklub első találkozóján egy elgondolkodtató és nagy hatású filmet láttunk. A hatást érzékelteti az a percekig tartó megrendült csend, ami a vetítést követte. Lazhar tanár úr és kiskamasz osztálya a film végére egymást kölcsönösen segítve képesekké válnak ledönteni a tabukat, és kimondani a kimondhatatlant. Földes Petra szerint leginkább ezért az élményért érdemes megnézni a filmet.

Tragédia egy montreali általános iskolában. A tanárnő teátrális öngyilkossága, aminek a hátterét mindvégig nem ismerjük meg. A bűnbak szereppel megkínált kisfiú, akinek a hátterét mindvégig nem ismerjük meg. Vannak fedőmondatok. Fedősztorik. És úgy tűnik, ez épp elég…

Lazhar Tanár Úr algériai bevándorló, helyettes tanárként érkezik. Finom rezdüléseiből látjuk rögtön, hogy cipeli magával az egész életét, de mindezt nem kötelező, vagy a közmegegyezés szerint nem illik észrevenni. Van elegáns tartás, van fedősztori.

Később pedig hallgatólagos megegyezés a sokat látott igazgatónő és a blöffölő menekült között… Ám a cinkosság újra csak elbeszélhetetlenné teszi a történetet. Ami különben láthatólag nem hiányzik senkinek. A tantestületi hímeknek bőven elég azt tudni, hogy Lazhar csajozik-e, és a nők is beérik a mulatságon kínált algériai süteménnyel…

Bajban is lennénk, de a mozinéző szerencsére kitüntetett helyzetben van, és a bevándorlási hivatal eljárásából megismerheti a Lazhar életét övező tabukat. Nem úgy a többiekét; és nemcsak a tragikus sorsú tanárnővel kapcsolatos kérdésekre nem kapunk választ. Ott a Tanár Úrhoz vonzódó, és egy furcsa randevút is összehozó Claire sejtetett története, vagy az igazgatónő láthatólag életben edződött karaktere. Nincsenek válaszok, és nincs egy perc intimitás (az egész filmben felnőttek között egyetlen egyszer sem), ami egyáltalán ezeknek a válaszoknak a közelébe engedne. (Ijesztő például, mennyire nélkülözi az intimitást az a helyzet, amikor Lazhar Tanár Úr a tanáriban ebédel, és meglehetősen lehangoló a direkt szánalmasra hangszerelt randevú-jelenet is…) Kész megkönnyebbülés ehhez képest, amikor Lazhar és a gyerekek világát láthatjuk. A kamera is személyesebb, a gyerekeket szereti, hosszabban időz az arcokon.

…Ám mert a története valóban elbeszélhetetlen (miért is???), Lazhar Tanár Úrnak mennie kell. Hogy mi történt közben közte és a kamaszok között, hogyan segítették egymást kimondani a kimondhatatlant, nos, emiatt érdemes a filmet megnézni. És akkor talán belátjuk, hogy felnőttként sem lehetetlen…

Földes Petra

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2016.05.24.
Gyetvai Viktor: Hatalmas mérföldkőhöz érkeztem, le lettem Soros-bérencezve
A napokban jelent meg egy írás a kormányközeli PestiSrácok.hu-n, amelyben a Független Diákparlament egyik szervezőjét azzal vádolják, hogy a Soros Györgyhöz köthető háttérhatalom embere...
(Forrás: Closer)
--
2016.05.24.
Ilyen még nem volt! Villámcsődület a fővárosi gyógypedagógiai intézmények 600 tanulójának részvételével
Villámcsődület(flashmob) lesz a fővárosi gyógypedagógiai intézmények 600 tanulójának részvételével 2016. május 24-én, kedden délután 14.30-15.00-ig. A megmozdulás célja: Hogy láthat...
(Forrás: Modern Iskola)
--
2016.05.24.
Egy pedagógus vallomása: mindenki olyasvalakinek szeretne minket látni, amilyeneknek nem vagyunk
Egy texas-i pedagógus őszinte vallomását olvashatjuk a HuffingtonPost cikkében, arról, hogy mire vágynak a pedagógusok. Nem létezik szuperhős tanár. A jószándékú szülők és a más ter...
(Forrás: Kölöknet)
--
2016.05.24.
Sok diák készül június 11-re, ők is diktálnának a kormánynak
Már 1200-an jelezték részvételüket a Független Diákparlament, a Diáksztrájk a jövőnkért kezdeményezés - Diákszolidaritás Akció és az Országos Rendkívűli Diákfórum Plénuma által...
(Forrás: Eduline)
--
2016.05.24.
Az érettségi most a fontos, de folytatja a betámadott diák a tiltakozást - Interjú
A Független Diákparlament egyik főszervezőjét, a 18 éves Gyetvai Viktort állítólagos pártpolitikai kapcsolatai miatt támadta be a jobboldali sajtó, ám csúnyán lyukra futottak. Viktort kev...
(Forrás: Eduline)
--
2016.05.24.
Így zárul az edzőteremből kinézett Down-szindrómás fiú sztorija
Az interneten indult és úgy tűnik, itt is ér véget annak a Down-szindrómás fiúnak a története, akit kinéztek egy budapesti konditeremből. Reagált ugyanis a fejleményekre a fiú bátyja,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2016.05.24.
Egyre erőszakosabb a legójáték
"A legó egyike azon kevés játékoknak, amelyek nagyon régóta jelen vannak, és gyakorlatilag semmilyen alapvető változtatáson nem mentek keresztül. Ennélfogva könnyedén nyomon követhető,...
(Forrás: Origo)
--
2016.05.24.
Ki nem találná, mi történt a Klikkel
A Klik több hónap után elvesztette kétes első helyét a notóriusan nem fizető közintézmények listáján, igaz ehhez egy kis jóindulat kell. Ugyanis míg az iskolák tartozásait a Klik megalakul...
(Forrás: napi.hu)
--
2016.05.24.
Pukli nem tudta, hogy nyomoznának ellene
A Teleki Blanka Gimnázium vezetőjének ügyvédje, Magyar György a Magyar Nemzetnek azt mondta: ha igaz is lenne a feljelentés tartalma, azt nem büntetőügyi, hanem munkaügyi eljárás keretében...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Gergely! Figyelmébe ajánljuk a Digitális nemzedék konferenciák anyagát. 2012 óta már idén az 5. alkalommal fog sor kerülni a rendezvényre. A fiatalok szociális terével foglalkozott Ujhelyi Adrienn 2013-ban, a tanulmányát itt találja: http://digitalisnemzedek.hu/wp-content/uploads/2013/03/digitalisnemzedek-konferencia-2013.pdf. Ha kutatni szeretné a témát, érdemes a portál teljes anyagát átnézni, mert a konferenciakötetek mellett folyamatosan közzé tesszük a témához kapcsolódó egyéb tanulmányok linkjeit is. Eredményes munkát kívánunk!

--
  Kiss Gergely

Tisztelt OFOE! Pszichológus hallgatóként kutatási témámnak választottam a modern technikai eszközök hatását a fiatal felnőttek csoportjainak szociometriai szerkezetére. Arról szeretném kikérni a véleményüket, és tapasztalatukat, hogy ezek az eszközök és fórumok összébb húzzák ezeket a csoportokat, vagy sokkal inkább destabilizálják, mivel senki nincs rákényszerítve az osztályára. Akár a szünetekben is chatelhet a más csoportból való barátokkal. Válaszukat és véleményüket előre is köszönöm!

--
  Szekszárdi Júlia

Kedves "Morcos"! Azóta már túl vannak a felvételin, tehát jó, ha más tárgyakból is megalapozott tudással mennek a középiskolába. Továbbra is azt gondolom, hogy meg kellene próbálni tisztázni a dolgot a tanárnővek, mérlegelni, hogy valóban megviseli-e a gyerekeket, ami történt, vagy már túl vannak rajta. Ha a helyzet elmérgesedne, tehát kimondottan rontaná a gyerekek eredményét, közérzetét, akkor (esetleg az osztályfőnök közvetítésével) kellene a szülőknek beszélni az érintett tanárral. Ha annyira elviselhetetlen a helyzet, az igazgatóhoz, a fenntartóhoz, végső soron az ombudsmanhoz is lehet fordulni. Mivel nem ismerem a pontos körülményeket, ennél többet nem tudom tanácsolni.

--
  Morcos

Mielőtt beavatkozhattam volna a tanárnő már "rendezte" az osztállyal a kérdést. Mivel reklamálni mertek, innentől minden órán írnak. De nyilván nem akar rosszat azoknak a nyolcadikos gyerekeknek, akik most a felvételi környékén inkább a matematikára és a magyarra koncentrálnának, és amúgy is le vannak terhelve.

--
  OFOE

Kedves Eszty! Nagyon sajnáljuk, hogy így alakult az ügy. Úgy tűnik, a tanító teljesen elveszítette az Ön bizalmát, és a megismert tények alapján nem is alaptalanul. Ha végleg úgy döntött, hogy elviszi a gyerekét, akkor tegyen úgy, de akkor is javaslom, hogy próbálják tisztázni az ügyet a pedagógussal, ne maradjon ilyen keserűség Önben és a gyerekében. Lehet, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a szülőknek panaszkodik, hanem azonnal az érintett tanítóhoz fordul, hátha megelőzhető lett volna a dolog elmérgesedése. A helyzet Önök között annyira feszültté vált, hogy talán jobb, ha iskolát és környezetet váltanak. Mielőtt feljebb lépne (önkormányzat, klik) az iskola vezetőjével kellene beszélnie, hátha segít a probléma feldolgozásában. Az indulat (ha jogos is) rossz tanácsadó, a feljelentést meg csak a legvégső esetben javaslom.

--
  Eszty

Elkergethet?

--
  Eszty

Tisztelt Ofő!
Tanácsot szeretnék kérni..
Most szeptemberbe kezdte gyernekem az első osztályt.Sajnos konfliktus alakult ki a gyermekem ofőkével aki egyben a magyar tanára is.Nem tudott e gyerek betűket össze olvasni.Ezt én elpanaszkodtam más szülőknek..Milyen rossz ez a tanár..nem hagy időt a gyereknek hogy rájöjjön hogy kell olvasni..Ez hamar a fülébe jutott.
Vita volt belőle.Azt mondta nekem hogy vigyem el a gyereket az osztályból mert nem szereti..Többször is bocsánatot kértem.De nem fogadta..Mondtam ha kell letérdelek..De nem érdekli..vigyem a gyereket..De más iskolába mert itt a kollégák kifogják fogni...Ez októberbrn volt..Nem vittem el a gyereket..Most farsang lesz ujjabb konfliktus..ő üzeni betanitja a táncot a gyereknek ha muszàj..de a jelmezt varrassam meg..mert nem hajlandó.üzente a gyerekkel egy papiron..selyem anyag..zöld..hasuk.sàrga..mert békák lesznek..már tudom hogy az anyukája varrja a többi gyereknek...Tehát még utál a gyermekemmel egxütt.Ugy döntöttem hogy a félévi utàn uj suliba kezd a lányom..
De még nem vagxok hajlandó ennyibe hagyni..Jelentem a polghivatakba..járásnál..klikknél..
Mert rosszul esett neki elhiszem..de kértem könyörögtem..milyen tanár?Ez egy életpálya...Nem tehet ilyet..Hogy a gyerekemet is utálja..

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Megértem, hogy rosszul érinti a dolog, lehet, hogy haragos, talán indulatos is. Miután megnyugodott, tájékozódjon pontosan az ügyről, esetleg beszéljen más szülőkkel is, hogy világosan lássa a körülményeket, valóban így történt minden, ahogyan most gondolja. Beszéljen az érintett tanárral, próbálja tisztázni a dolgot. Nem hiszem, hogy egy pedagógus szándékosan ártani akarna a tanítványának, és az sem valószínű, hogy a gyerekek jövője ezen az egy osztályzaton múlik. Meg lehet kérni az osztályfőnököt, hogy közvetítsen, segítsen visszaállítani az igen csak megingott bizalmat. Remélem, sikerül a lehető legszerencsésebben túl kerülni a problémán.

--
  Morcos

Lenne egy etikai-technikai kérdésem. A lányoméknak ma kiosztottak egy témazárót, ahol a legjobb jegy a négyes volt. Ennek az volt az oka, hogy a tanárnő szóban lediktált jegyzet anyagát kérte vissza, és azt ő annak idején rosszul diktálta le az osztálynak, mivel mindenkinél azonosan rosszul szerepelt. Ezt ő nem ismeri el, és mindenkinek levonta a hibapontot érte. A gyerek nyolcadikos, a félévi jegy a továbbtanulásban is számít. Mit tehetünk?

--
  OFOE

Kedves "Mazsola", miután megadtuk a választ, kaptunk másfajta tájékoztatást is, úgy hogy elbizonytalanodtunk. Javasoljuk, hogy keresse fel az Oktatási Hivatal honlapját, ott feltételezhetően megkapja a napra kész választ. Itt a hozzá vezető link.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Leiner Károly:] Ebben a gyönyörű írásban a pedagógus éppen azért kerül a középpontba, mert odahelyeződik a gyerekekért érzett vívódásai miatt. Ha nem elhivatott pedagógus "morgolódását" olvasnánk, akkor meg sem született volna ez az írás. Másrészről a nevelés-oktatás […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[Juli:] Kedves János! Ha egy ember, legyen akár pedagógus, belső gondokkal küzd, labilis, akkor első sorban magára figyel, minden egyéb a háttérbe szorul. A gyerekekkel való hatékony foglalkozás alapfeltétele, hogy mi magunk álljunk a lábunkon. Ez az szépirodalmi értékű írás pedig […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[kocsis jános:] mind a három szöveg-ben csak magáról beszél... holott a gyerekekkel való kapcsolatokban a gyerekeről van szó... egy "szakember" nek tudni kéne, hogy a gyerekeket nem arra kell megtanítani, amit mi már tudunk... hanem arra, hogy azt tanulják meg önállóan, amit még ők nem […]
Gondolatok a (gyógy)pedagógiáról »

--

[pedagógus:] Tisztelt Kolléganő! Önnek igaza van, de be kell látnia, ilyen módszerrel mint a nyílt levél, vajmi keveset lehet elérni. Az elmúlt időszak megmutatta, hogy képtelenek vagyunk eredményt felmutatni a mai hatalom ámokfutásával szemben.Nincs tolerancia, nincs kompromisszum […]
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[Vau:] Jó, hogy mindenhol vannak jó és érző szívű tanárok.
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[Nagy Eszter:] Nagyon tetszik, köszönöm!
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[István:] Bravó Blanka!
Nyílt levél az EMMI-nek a szakképzés tervezett átalakítása kapcsán »

--

[OFOE:] Kedves Cakó Gábor! Ez az írás egy hosszabb sorozat része, talán ha végigolvassa a már láthatókat, illetve követi a továbbiakat, a lényeg is kirajzolódik majd. Amennyiben vannak a témával kapcsolatban gondolatai, ötletei, kritikai észrevételei, szívesen fogadjuk ezeket.
PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen" »

--

[cakó gábor:] nem mondott sokat ez a cikk a lényegről...
PSZICHOháttér - 3. "Nem érdekel, hogy lehetetlen" »

--

[OFOE:] Hívatkozás az OFOE oldalra, és részletek ebből az írásból a HVG-ben.
PSZICHOháttér - 4. A tehetség talentummá fejlődése »

--
OFOE (2001–2016) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek