OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2013. január 1.
» Hozzászólások (0)

Védőfalak helyett szélmalmok1

„Amikor a változás szele fúj,
egyesek védőfalakat építenek,
mások szélmalmokat.”
(ősi kínai mondás)

Bemutatkozás

Magyar-francia szakos tanárként Szegeden a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán végeztem, és a városban tanítottam egy balett tagozatos általános iskolában egészen 1999-ig. Ekkor családommal együtt visszaköltöztünk egy szülőhelyemhez közel eső városba: Sárbogárdra, ahol a sárszentmiklósi városrész általános iskolájában tanítok felső tagozaton magyar nyelv és irodalmat, illetve szakköri keretben franciát. Közel 10 éve vezetem az iskola újságíró szakkörét, illetve osztályfőnöki teendőket látok el. Az évek során számtalan továbbképzésen vettem részt, melyek közül számomra a tanítás során leghasznosabbnak a grafológiai képzés, illetve egy 4 féléves szakvizsgát nyújtó képzés volt az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, melynek során a tehetséggondozás volt a szakterületem. Az egyetemen megszerzett tudásom hasznosítására az idei tanévben rögvest lehetőségem adódott, ugyanis iskolám egy nyertes pályázatnak köszönhetően MiSulink – elektronikus sajtó címmel működő tehetséggondozó szakkör egyik vezetője vagyok. Lételemem az új utak keresése az oktatásban, értékelem a tanulók kreativitását, és minden energiámmal támogatom a tehetségek fejlődését. Szakmai munkám ezután is ezek szolgálatában folytatom.

A közmondás, mely iskolánk tantestületének mottójául szolgál, elárulja törekvésünket, elárulja azt az utat, melyet évek óta járunk, vagyis folyamatos szélmalomépítésben vagyunk.

Az intézmény, amelyben dolgozom igazgatónőnk vezetésével 2012 márciusától minősített referenciaintézményként működik, nyitott minden újra, nem hátrál meg a nehézségek elől, hanem próbál minden lehetőséget megragadva önfejlesztő iskolaként talpon maradni, sőt a térség adta hátrányos helyzetet leküzdve fejlődni is.

A mai korban, mikor a tudás megszerzésének már régóta nem egyedüli forrása a tanár, és bizonyított, hogy a fiatalok szívesen fordulnak más információforrásokhoz is, véleményem szerint vétek, ha nem nyit az iskola, és nem használja ki ezeket a lehetőségeket, nem viszi be a falai közé az általuk nyújtott módszereket és munkaformákat.

Úgy tapasztalom, hogy iskolánkban plusz hozadéka az eszközök használatának a tanulók körében megnövekedett motiváció, illetve kreativitás. Hiszek benne, hogy az eszközök használata segít áthidalni a szakadékot, ami esetenként tanár és diák között tátong. A tanulókban a projektek során saját indíttatásból érlelődik meg az a vágy, hogy minél több információra, minél több tudásra tegyenek szert. Belső ez a motiváció, mindenféle tanári erőszaktól mentes, ezért hatékonyabb is sokkal, mint a külső motivációs lehetőségek (osztályzat, pirospont, dicséret…).

Remélem, hogy az én példám kellő inspirációt ad majd más iskoláknak, tanároknak. Még azoknak is, akik – hozzám hasonlóan – néhány éve még azt gondolták, hogy minket, humánszakosokat se szép szóval, se kényszerítéssel nem bírhatnak rá a tanításban technikai eszközök használatára. Ma már viszont arról számolhatok be, hogy az IKT beépült, sőt megújulást hozott a munkámba. Ennek köszönhetően egyre nagyobb öröm számomra a gyerekekkel való közös munka, és ez arra sarkall, hogy e téren is új lehetőségeket fedezzek fel.

1. Gyakorlatok a kreativitás fejlesztésére

Gyarmathy Éva szerint: „A kreativitás azt a nehezen megragadható eseményt jelenti, amikor az elmében az addigiaktól eltérően rendeződnek az elemek, és valami új, eredeti jön létre, és azt a viselkedést, amely során a személy ellenáll a megszokottnak, elviseli, sőt keresi a kétértelműt, a bizonytalanságot, a rendezetlenséget, amelyből új rend alakulhat ki.”2

Az idézett meghatározás a tanításom során folytatott bárminemű kreatív tevékenység leírására igaz. Íme néhány példa a kreativitás célzott fejlesztésére.

1. Újrastrukturálás:

Magyar órákon gyakori feladat a szövegalkotás adott elemek (szavak, szövegkezdő vagy záró mondatok) felhasználásával és a hiányos párbeszédalkotás. A gyerekek élvezik azt, hogy mennyire különböző megoldások tudnak születni azonos szavak megadása mellett is. (Megadott szavakra példa: kard, kastély, krajcár, karfiol. Megadott mondat szövegen belül: Hirtelen fékcsikorgást hallottunk.)

2. Alternatívák keresése:

A különböző lehetőségek keresése az ötletek halmozásának jó gyakorlata. A János vitéz tanítása kapcsán például a következő feladatot adtuk:

Írd le, rajzold le vagy mondd el, milyen más jutalmat kínáltál volna fel a francia király helyében Jancsinak, ha mindketten a mai korban élnének! (GPS, ingyenes nyelvtanfolyam, bankkártya, üdülési csekk, mobiltelefon és számtalan más kreatív megoldás szerepelt a gyerekek ötletei között.)

Ki, milyen céllal, milyen témában adna fel apróhirdetést? (Érdekes volt olvasni például Nyilas Misi hirdetését, aki a meghurcoltatás után albérletet keresett vagy Böszörményiét, aki elveszett kését szerette volna a becsületes megtalálótól jutalom fejében visszakapni.)

3. Határok kitágítása:

Ha nem tekintjük lezártnak a dolgokat, máris kitágulnak a határaink, például rögvest alkalom nyílik arra, hogy Kosztolányi: Ötévi fegyház című novellájának történetét továbbírva kiderítsük, ki milyen változást remél a család életébe behozni egy nevelési szakember alkalmazása által, ki milyen módon változtatna a család addigi életén és egész gondolatrendszerén. A tanulók kreativitásának fejlesztését szolgálja az, hogy az író helyett ők maguk kerekítenek más véget a történetnek.

4. Képzelet és fantázia:

A nyolcadik évfolyamon akár nyelvészeti, akár irodalmi témát választva reklámszöveget írnak a gyerekek. Ötletes, addig soha nem látott és hallott megoldások születnek olyan tévé- vagy újságreklámokból ismert sablonok felhasználásával, melyek már egyszer hatottak, hiszen a piaci alapon működő média tett róla, hogy alaposan bevésődtek mindannyiunk tudatába.

Nézőpontváltás

A Toldi-projekt kapcsán is alkalmazott, és a későbbiekben ismertetett véleményvonal módszere alkalmas a vita műfajának megtanulására, a nézőpontváltás gyakorlására.

Ugyanezt a törekvést szolgálhatja a Toldi Sztoriban található egyik cikk is, amelyben Toldi lovának a szemszögéből kellett elmesélni a gazdájával együtt átélt eseményeket.

6. Vizualizáció

A képregény készítése a különböző irodalmi művek szereplői között zajló konfliktusok megértésének is igen jó eszköze. A János vitéz és A kőszívű ember fiai kapcsán számos lehetőség adódott már tanításom során erre.

Ide sorolható még az irodalmi társasjáték készítése és annak alkalmazása. Ezt a feladatot különösen szeretik a gyerekek.

Zelmanné Varga Zsuzsanna

Folytatása következik

1A cikk a szerzőnek az ELTE PPK szakvizsgájára készült szakdolgozatából tartalmaz részleteket. Konzulense dr. Gyarmathy Éva volt.

2Gyarmathy Éva (2007): A tehetség / Háttere és gondozásának gyakorlata, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 73.o

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.08.13.
Az Oktatói Hálózat is tiltakozik a genderszak tervezett megszüntetése ellen
Az Emmi és az Igazságügyi Minisztérium rendeletmódosító tervezete, a társadalmi nemek tanulmánya mesterszak megszüntetéséről durván sérti az egyetemi tanszabadságnak még az Alaptörvé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.08.13.
Már árnyaltabb az ELTE álláspontja a gender szak tervezett megszüntetéséről
Az ELTE a rendelkezésre álló véleményezési határidőn – azaz 24 órán – belül megfogalmazta a tervezettel kapcsolatos észrevételeit az MRK részére. Ebben az Egyetem határozottan és...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.08.11.
Tájékoztatás a Társadalmi nemek tanulmánya mesterszak megszüntetésének tervével kapcsolatban
A Kar vezetése nevében ezúton kívánom röviden tájékoztatni kollégáinkat, barátainkat és a szak iránt érdeklődőket a társadalmi nemek tanulmánya mesterszak felmenő rendszerben rendeleti...
(Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar)
--
2018.08.11.
Politikai hecckampány tört ki az Ady Endre Gimnáziumban
Politikai hecckampányt emlegetett a debreceni Ady Endre Gimnázium iskolaigazgatói pályázata kapcsán Pósán László, az Ország­gyűlés kulturális bizottságának elnöke egy tegnapi sajtót...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.08.11.
„Ez egyszerűen sértés”: kormányközeli kiállás a társadalmi nemek képzése mellett
Egészen váratlan helyről érkezett határozott kiállás a társadalmi nemek tudománya mellett. Bencsik Gábor, az erőteljesen kormányközeli Magyar Krónika főszerkesztője (aki egyébként id...
(Forrás: mérce)
--
2018.08.11.
Magyar Idők: Még nincs döntés genderszak-ügyben
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára azt írta a Facebookon, hogy ha csak a tudomány és a munkaerőpiac irányából nézzük, a gender szak valószí...
(Forrás: 444.hu)
--
2018.08.11.
Az ELTE genderoktatója elkeserítőnek tartja, hogy az egyetem nem emelt szót a genderszak bezárása ellen
„Az ELTE-s társadalmi nemek mesterszak egyik oktatójaként az ELTE tegnapi sajtónyilatkozatát elkeserítőnek tartom. Az egyébként érvényesen működő, tudományos jóváhagyással bíró...
(Forrás: Qubit)
--
2018.08.11.
Megszólalt a leváltott debreceni igazgató
Rózsavölgyi azt is megjegyzi, hogy 2014-ben országos kitüntetésben, Eötvös-díjban részesült, ami a közoktatás egyik legmagasabb elismerése (évente mindössze négyen kaphatják), és a d...
(Forrás: index)
--
2018.08.11.
Beleszól a hatalom, ki legyen a debreceni gimi igazgatója?
Az egyik legfontosabb helyi iskola igazgatói székére a nyolcvanas évek óta ott tevékenykedő Rózsavölgyi mellett Türk aspirált, aki idáig csak általános iskoláknál dolgozott. Előbbi 62...
(Forrás: Civishír)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zsuzsa! A jogszabályok között nem találtunk ezt kizáró rendelkezést. Feltételezhetően a helyi szabályozás dönti el, hogy ad-e osztályfőnöki megbízást ebben az esetben.

--
  OFOE

Kedves Hajna!
Ha nem megy a közös megegyezés, akkor marad a lemondás.
A Kjt.28. §-a szerint:
(1) A közalkalmazott a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyt lemondással bármikor megszüntetheti.
(2) Lemondás esetén a lemondási idő két hónap. Ezen időtartam egy részére, vagy annak egészére a munkáltató mentesítheti a közalkalmazottat a munkavégzés alól.
Itt találod a rendelkezést: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99200033.TV

--
  Csernavay Zsuzsa

Tisztelt Szerkesztőség ! Szeretném tudni, hogy a heti 10 órában tovàbbfoglalkoztatott nyugdíjas kaphat-e osztályfőnöki megbízást? Köszönöm vàlaszukat!

--
  Hajna

Tisztelt Cím!"fél" állású , határozatlan időre kinevezett gyógypedagógus vagyok heti 10 tanítási órával.Közelebb a lakhelyemhez sikerült más munkát(magáncég) találnom, a jelenlegit közös megegyezéssel szeretném elhagyni.Mennyi időre kell maximum még maradnom a munkahelyemen, ha a munkáltató nem megy bele a közös megegyezésbe? A szabadságom, ami maradt esetleg, hogy lehetne elszámolni? 20 éve vagyok közalkalmazott, 2 gyermekem 14 év alatti.Köszönöm a választ!

--
  Ramona

Köszönöm szépen valaszát. Megerősített abban, hogy megpályázzam az állást.

--
  OFOE


Kedves Ramona! Magas szintű nyelvtudása és pedagógusi végzettsége is van, ha csak főiskolai is. Elvileg a középiskolában egyetemi végezettség lenne kívánatos, de mivel elég nagy a pedagógushiány, nyelvtanár végképp nincs elég, feltételezhetően nem esélytelen a pályázata. Lehet, hogy feltételül szabják az egyetemi végzettség utólagos megszerzését.

--
  Ramona

Német nyelvszakos középiskolai tanári állást szeretnék megpályázni, viszont csak német nyelvtanári főiskolai végzettséggel rendelkezem. Ezenfelül gazdasági és társadalomtudományi szakfordító oklevelem is van. Német az anyanyelvem . Milyen eséllyel pályazható meg a fent említett állás? Mindenképpen szükség van egyetemi végzettségre??
Előre is köszönöm válaszukat.

--
  OFOE

Kedves Csilla! Az iskola állít ki igazolást a jogosultságról, és ennek alapján utólag téritik a költségeket. Feltételezésünk szerint az érintett tankerület.

--
  OFOE

Kedves Eszter! A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 123. § 123. § (3)
bekezdése szerint a szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.
Ebből következik, hogy a korábbi évekről bennmaradt szabadságot a munkába visszatéréstől számított 60 napon belül ki kell adni, és csak
a 2018-ra járó szabadságot lehet a későbbi időszakban kiadni. A szabadság kiadásának időpontját a kiadás előtt legkésőbb 15 nappal
közölni kell.
A jogszabályt pontosan itt találhatjátok meg: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV
Reméljük, ezzel tudtunk segíteni.
Üdvözlettel a szerkesztőség.

--
  csilla

Meg szeretném kérdezni, hogy ki fizeti annak a négy éves, jól integrálható autista kisfiú utaztatását a szomszéd városba, ahol a befogadó és a pedagógiai szakszolgálat által kijelölt intézménye van? és a kísérőjéét? Ha fizetik, tömegközlekedésre és gépkocsira is finanszíroznak?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek