OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. augusztus 30.
» Hozzászólások (0)

Régi sérelmek új köntösben

Összecsapás a Facebookon

A szalagavató után az osztályfőnök elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az egyik osztálytársnője előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát.

 

A konfliktus iskolánk egyik végzős osztályának két diákja között alakult ki, de,– közvetve vagy közvetlenül – több személyt is érintett. A két lány osztályfőnökével jó kapcsolatban vagyunk, az osztályából 10 diákot tanítok, köztük a történetben szereplő lányokat is. Az elmúlt években sokat beszélgettünk közös diákjainkról, de az is előfordult, hogy az osztály többi tagjával kapcsolatban osztottuk meg egymással a tapasztalatainkat.

A szalagavató után az osztályfőnök (nevezzük Máriának) elmesélte nekem, hogy aznap délután az egyik lány (Zita) anyukája felhívta és elmondta, hogy az ő lánya és az osztálytársnője (Karola) előző nap szörnyen összevesztek a Facebookon, és ő ebben az ügyben az igazgatóhoz szeretne fordulni. Az osztályfőnök megkérte az anyukát, hogy hagyjon számára egy kis időt, hátha sikerül enyhíteni a problémát. Mária korábban is tudott a két lány közötti feszültségről, ennek előzményeiről azonban csak a szülőtől értesült.

A két lány az általános iskolában is egy osztályba járt, és amikor a középiskolába kerültek, még elfogadható volt közöttük a kapcsolat. Karola nagyon ragaszkodott Zitához és szinte senki mással nem barátkozott az új osztályban. Zita viszont az idők során egyre több új barátot szerzett. A 10. év elején én is észrevettem, hogy a két lány már nem egymás mellett ül a csoportomban, kettejük közé került egy másik lány. A második félévben Zita már egy új barátnővel ült ott, ahol korábban Karolával. Idén pedig már a terem két távoli sarkában helyezkedtek el, Karola egyedül, Zita pedig a legjobb barátnőjének tekintett Évivel.

Karola nagyon rosszul élte meg ezt a „szakítást”, egyre magányosabb lett. Osztálytársai közösségellenesnek tartják a magatartását, még az a fiú is így vélekedik róla, akivel az utóbbi időben viszonylag jó kapcsolatba került. Karola mamája (szolgáltatóként kliensei között tudhatja Zitát és Zita anyukáját is) már az első évben felkereste az osztályfőnököt, és beszámolt a családi helyzetükről. Karola egyetlen gyerek, az apja pedig agresszív, alkoholizmusra hajló férfi. A szülővel folytatott beszélgetés során Mária javasolta az édesanyának az iskolapszichológussal való kapcsolatfelvételt, és Karola ezt követően, és azóta is rendszeresen járt, és egy kis szünet után újra jár a szakemberhez.

Zita anyukája a Facebookon kialakult vita miatt háborodott fel. A lánya ugyanis elmesélte neki, hogy Karola a szalagavatóról feltett képére minősíthetetlen megjegyzéseket tett.

Mi történt tulajdonképpen?

Karola az előző nyáron „kinézett” magának egy fiút, akivel nagyon szívesen táncolt volna a szalagavatón. Ez a fiú Zita legjobb barátnőjének, Évinek a volt barátja (Lali), tehát eleve Zita baráti körébe tartozott, és nem Karoláéba. Karola félreértett egy megjegyzést, és abban a hitben volt, hogy Lali majd őt kéri meg táncolni, Lali azonban Zitát választotta partnerül. Karola ezért nem ment el a szalagavatóra, pedig az osztályfőnöke is kérte: jöjjön el, még ha nem is táncol.

Máriának nincs saját Facebook profilja, ezért az enyémen nézte meg, mi is történt, hiszen nekem mindkét lány ismerősöm. Így sikerült megtudnunk, hogy mitől lett Zita olyan zaklatott. Kitett ugyanis egy fotót, ami őt és Lalit ábrázolta, ezt kommentelte Karola Lalinak címezve: „Velem nem mertél nyilvánosan mutatkozni!”. Lali nem értette a megjegyzést, ami annyira felbőszítette Karolát, hogy később a következőt is hozzáfűzte: „Úgy látszik, te kilóra méred a szépséget”. Karola itt volt barátnője legfájóbb pontját érintette. Lali rászólt (pontosabban ráírt) Karolára, hogy fogja vissza magát, Zita megkérdezte Karolát, hogy miért sértegeti őt, mire a válasz: „Most köszöntem meg a négy évet.” Ezt követően Karola nem reagált többé, Zitának viszont többen a védelmére keltek a neten. Megszólaltak gimnáziumi barátnői, de még egy általános iskolai osztálytársa is.

A beszélgetés elolvasása után Mária személyesen beszélt mindkét lánnyal. Zita nagyon sértve érezte magát, elsősorban a nyilvánosság miatt. Mária azt javasolta neki, hogy törölje a kommenteket, ami még aznap este meg is történt. Karola is nagyon zaklatottan ült le beszélgetni az osztályfőnökével. (Kiderült ekkor az is, hogy ő nem csupán a párválasztós probléma miatt maradt távol a szalagavatóról, hanem azért is, mert az édesanyja egy két perces táncért nem volt hajlandó elmenni a bálba.) Karola édesanyja is felhívta Máriát, és elmesélt neki, hogy összevesztek Zita mamájával, és most már ő is az igazgatóval szeretne beszélni.

Az osztályfőnök ezt követően külön-külön beszélt az érintett lányokkal. Nem árulta el nekik, amit a Facebookról megtudott, de a lányok maguktól is elmesélték neki a történetet. Az ügyről történő előzetes tájékozódás segítségére volt Máriának abban, hogy higgadtan és megfontoltan tudjon reagálni.

Pár napon belül elült a feszültség, a kommentek pedig eltűntek a kép alól. A szülők, miután a lányaik elmesélték az osztályfőnökkel folytatott beszélgetést, lemondtak arról, hogy felkeressék az igazgatót. A probléma nem oldódott meg, de a kedélyek lecsillapodtak.

Ez az eset nagyon összetett, a főprobléma szakember segítségét igényli. Elgondolkodtató a korábbi sérelmek közösségi oldalon történő lereagálása (ezúttal megtorlása). A közösségi oldalak profiljai személyessé válnak az általunk megadott információk, képek és aktuális megjegyzések révén. Sok esetben egyszerűbb egy kínos helyzetet írásban (próbálni) megoldani, hiszen kommunikációs partnerünk így nem látja a reakcióinkat, gesztusainkat, és mi is könnyebben leszünk úrrá saját érzelmeinken, mivel némi gondolkodási időt nyerünk. A rejtőzködés látszata erőt és bátorságot ad, kicsit eltávolít és személytelenít. Ugyanakkor sokan nem gondolnak bele abba, illetve csak későn eszmélnek rá, hogy az írás megmarad, a virtuális világban könnyen nyilvánosságot kap, és nem várt következményekkel jár.

Kontár-Halász Emese

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.01.20.
Nincs idejük élni a diákoknak - A pénteki diáktüntetés szervezője nyilatkozott lapunknak
2020-tól nyelvvizsgához kötnék a felvételit a felsőoktatásba, ami nagyon sok diák előtt zárná el a továbbtanulás lehetőségét. Még a budapesti elit gimnáziumok tanulóinak is sokszor...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.01.20.
„Ekkora tömeget már nem lehet letagadni” – A szervezők minden várakozását felülmúlta a pénteki diáktüntetés
Ekkora tömeget már nem lehet letagadni – ami azt illeti, Tarnay Kristóf Ábelnek igaza van, a pénteki diáktüntetést egy kicsit nehéz lesz ugyanazzal a legyintéssel elintézni, mint amilyennel...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.01.20.
Külföldről finanszírozott diáktüntetés
Ne menj suliba! – ez a szlogenje annak a felhívásnak, ami tüntetésre hívja a diákokat pénteken a Parlament elé a magyar oktatás modernizálásáért. A demonstráció szervezői egy igazsá...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Vérszegény diáktüntetés a Belvárosban
Modernebb oktatási rendszerért vonultak tüntetni diákok tegnap délután a fővárosi Kossuth térre. A szervezők a Független Diákparlamenttel (FD) együttműködve nagyjából 1500-2000 demonstr...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.01.20.
Torkig vannak vele, hogy tönkreteszi őket az iskola
Több ezer diák tüntetett péntek este a Kossuth térnél egy jobb oktatásért. Kiderült, hogy kamaszok tömegei vannak torkig az oktatási rendszerrel, ami kizsigerli őket, és még csak nem is...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.01.20.
Határidőt szabtak a diákok a kormánynak
A Facebookon szerveződött Ne menj suliba tüntetés részeként több vidéki városban is diákfórumokat tartottak, amiért a szaktárca államtitkára szerint nem jár büntetés. A Független Di...
(Forrás: Hírtv)
--
2018.01.20.
Katedrai egyenlet
A diplomát megszerzők nagy részének eszébe sem jut a pályán elhelyezkedni, elöregedett a szakma, és ha a következő tíz esztendőben valóban nyugdíjba megy negyvenezer pedagógus, hihetetlen...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Lázas ifjúság
A másik lehetséges olvasata viszont az lehet a kormánypárt látványos közpolitikai lomhaságának, hogy tényleg elhiszik, hogy „jó irányba mennek a dolgok”, például az oktatásban is. Az...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.01.20.
Biztos jó, ha semmire nem emlékszünk az iskolában tanultakból? -videó
Párbeszédet szeretnének az oktatás felelőseivel a tüntető diákok. E legnagyobb gond a diákok gyakran felesleges tananyaggal való túlterhelése. Jó hangulatú demonstráció volt, okos besz...
(Forrás: Index)
Utolsó üzenetek:
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
  Sándor Ferenc

Köszönöm válaszát!
Nem is gondoltam arra, hogy én, mint "szerencsés" külső szemlélő szülő kezdjem el ezen okok felkutatását, inkább a megfelelő szakember vagy szervezet felkutatását szeretném minél hamarabb megtalálni, hogy ezzel tudjak segíteni rajtuk és nem mellesleg azon gyermekeken is, akik nem teszik ezt, lásd saját gyermekem is, akinek elmondása szerint fél attól, hogy ne előtte történjen ilyesmi és még ki tudja milyen lelki gondot okoz ez benne és társaiban is.
Érdeklődnék, hogy a Fővárosi Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatot ilyen esetben szükséges e értesíteni vagy ezt maga az iskola vezetése tegye meg?

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc! Jogos az aggodalma, a vagdosás (falcolás) jelensége meglehetősen gyakran fordul elő a tizenévesek körében. Mindenképpen foglalkozni kell vele a tanárok, szülők és szükség esetén pszichológus bevonásával. Itt olvashat többet e jelenségről: , de a tájékozódás önmagában kevés. Fontos hogy körültekintően és tapintatosan nyúljanak témához, és nyerjék meg hozzá az érintett gyerekek bizalmát. A tettet kiváltó feszültség okait kell először is megszüntetni, s ez az egyes gyerekeknél eltérő lehet.

--
  Sándor Ferenc

Kedves Szakértők!
A gyermekem osztályában tudomásomra jutott, hogy néhány gyermek különféle eszközökkel sebeket ejt magán. Mit tehetek, mert az iskolát és a szülőket nem érzem képesnek ezen problémakör megoldására, mert szerintem ez az egész, ami abban az osztályban történik kezelhetetlenné vált? Féltem a gyerekeket!

--
  OFOE

Nem tudok semmi olyan jogszabályról, ami szerint egy szülő ne lenne behívható az órára igazgatói engedély nélkül. Benne van ez Nálatok a házirendben? Meg kellene kérdezni, hogy milyen írott szabály alapján von az igazgatód ezért felelősségre. Inkább dicséret illetne ezért az akciódért.

--
  Dr.Kocsisné H. Monika

Kedves Szakértők! Kikaptam az igazgatómtól. Egyelőre szóban! 5.es osztályt kaptam ősszel és egy beilleszkedési zavarral küzdő gyermek miatt elég sok gondom volt (előtte 2 évig volt magántanuló a szülő kérésére, aki most újra iskolába járatta volna inkább). Mivel szerettem volna segíteni, hogy a gyermekek könnyebben elfogadják a kérdéses gyermeket, meghívtam egy osztályfőnöki órára a gyermek édesanyját, aki jól szót is értett a gyerekekkel. Eredményesnek ítéltem az "akciót" Azért kaptam feddést az igazgatótól, mert ezt a vendég-anyukát előre nem jelentettem be az igazgatónak. Van erre vonatkozóan jogszabály, vagy ez csak egy íratlan törvény? Válaszukat előre is köszönöm! Moni,of.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek