OFOE a Facebook-on
Segíts, hogy tovább működhessünk! Függetlenül.
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 3.
» Hozzászólások (1)

Fecseg a felszín, hallgat a mély

Lázár Ágoston

A mezőtúri Teleki Blanka dráma szakán érettségizett, jelenleg a Budapesti Kommunikációs Főiskola hallgatója.

Nagyon jól énekel Cseh Tamás-dalokat. Az Esti Kornél zenekar dobosaként számtalan koncerten, fesztiválon fellépett, többek között a Kispál és a Borz előtt a Sziget nagyszínpadán.

A zene felemelő dolog. Csinálni gyönyör, hallgatni gyönyör. Aki ott volt május 26-án a Kossuth út 84. szám alatt az ének-zene tagozat 30 éves jubileumi ünnepségén, érti, mire gondolok. Hatalmas élmény volt látni, hogy kicsik, nagyok, jelenlegi és volt diákok, tanárok, a múlt-jel en-jövő együtt, egy estén összefonódott, és megünnepelte a zenét. Szép volt, kerek egész, mégsem felhőtlen. Folyamatosan ott motoszkált bennem a keserűség, a szomorúság. Ugyanis ez az ünnep egyben egy requiem is volt.

A jelenlegi 3. osztályosok az utolsó ének-zene tagozatos csapat. Lassan két éve, hogy megszüntették a tagozatot. Érdekes módon erről sem akkor, sem azóta nem lehet hallani a mezőtúri közéletben, nyilvános tiltakozásnak nyoma sincs, s ennek megvannak az érthető okai. A közvetlenül érintettek féltik állásukat, egzisztenciájukat, nem mernek felszólalni. Valamint, a folyamatos leépítő hadjárat, amely az élet minden szintjén zajlik, annyira megszokottá, szinte mindennapi rutinná vált, hogy a negatív hírekre immunisak lettek az emberek. Egyszerűen ez a csúnya történet elbújt a többi csúnya között.

Nem értem, miért kellett megszüntetni egy olyan dolgot, amely jól működött. A Kossuth úti iskola az ének-zene oktatás miatt volt az, ami volt. Ez adta meg az esszenciáját, a lényegét, ezzel érdemelte ki megbecsülését. És ami a legfontosabb, az itt tanuló gyerekek egy szépségre nyitott környezetben fejlődhettek emberré, egy biztos táptalajt kaptak ahhoz, hogy gondolkodó, érző, és egyáltalán, jó emberekké váljanak. Nekem nagyon sokat adott, hogy énektagozatos voltam. Első sorban megtanultam zenélni. Megtanultam, hogy a munkához, siker eléréséhez nagy fegyelem, alázat kell. Megtanultam közösségben dolgozni, megtanultam, hogy egy vagyok a sok közül, alkalmazkodnom kell a csoport érdekéhez, hallgatnom kell a vezető utasításaira, tanácsaira. Közben autonóm módon lehetek az, aki vagyok, szuverén ember, saját gondolatokkal, ízléssel. És ez a lényeg. Nem az, hogy hány híres embert adott Magyarországnak, hogy hány díjat, kitüntetést kapott az iskola. A fejeseket ezzel lehet kábítani, s ezt tudják feltüntetni úgy, mintha az egész az ő érdemük lenne. Attól tartok, azzal, hogy megszűnt a tagozat, éppen a lényegét, a színét, az egyéniségét, a „kossuthos” jellegét veszíti el az iskola.


Lázár Ágoston Cseh Tamás dalát énekli

A szombati koncert után a Facebook-on egy hiteles személy írta ezt: „Nem tudom elhinni, hogy ennek vége lehet, hiszen látniuk, hallaniuk kell, hogy ez jó”. Nem akarják se hallani, se látni. A konformizmus annyira erős a döntéshozók körében, annyira ragaszkodnak a modernebbnek, hatékonyabbnak vélt ötletükhöz, hogy valóban fájdalmas lenne mélyre szállni és ott rendet tenni.

Már Pilátus is felismerte úgy jó kétezer éve, hogy a kézmosásnak az egészségügyi vonatkozása mellett a mentálhigiénés oldala sem elhanyagolható, és – e gondolkodásmódnak örökérvényűségét bizonyítva – úgy tűnik, kis városunkban is tudnak vele azonosulni. Ők nem tehetnek semmiről, a szülők nem tartanak igényt az ének-zene tagozatra. Mi az, hogy nincs rá igény? Közel harminc évig mindig volt rá igény, majd jön egy pálfordulat a döntéshozók szellemiségében és egy csapásra a több évtizedes, gyümölcsöző műhely leomlik. Nem tudom nem észrevenni az összefüggést. Hogy jönnek ezek az emberek ahhoz, hogy egy ilyen műhelymunkát, Jutka néni, Magdi néni, Erzsike néni több évtizedes értékteremtő tevékenységét a földbe tiporják?

Valahol elveszett az igazságos egyensúly a világban. Vagy eleve nem is volt. A politika, amely bizonytalan, változó, makulátlannak közel sem mondható, eltiporhatja a zenét, amely örök, maradandó, tiszta. Nagyüzemben megy a kulturális nagytakarítás, a „varázstalanítás”. Persze ez csak egy szelete a globális amortizációnak. A többit mindenki érzi a saját bőrén.

A tagozat megszűnése nagy érvágás Mezőtúr életben. Hiányozni fognak azok az emberek, akik a tagozat szellemiségében nevelkedtek. Hogy kinek a felelőssége a tagozat halála, tulajdonképpen lényegtelen. Nem szeretnék ujjal mutogatni. Akinek inge, az vegye magára. Öltözzön fel rétegesen, mert éjszaka hideg lesz. Jó éjszakát!

Lázár Ágoston
volt énektagozatos diák

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2012. június 3.
Mezőtúr weblapján is megjelent ez az írás. Érdemes megnézni a kommenteket!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.09.23.
Illegális osztálypénz helyett szülői alapítványok
Keszei úgy véli, ha a gyerekek érdekében a szülőknek kell átvállalniuk az állam feladatait, tegyék azt törvényesen. Az alapítvány előnye, hogy számlaképes, így nem fordulhat elő, hogy...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Vekerdy Tamás: Ne sírj, dögölj meg húsz évvel előbb!
A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés. Mit gondol, ki...
(Forrás: Népszava)
--
2017.09.23.
Ha iskola nincs, semmi sincs
Magyarországon kialakult egy számomra váratlan nemzeti egység. Hangot adott kifogásainak a kormány, egyöntetűen nyilatkoztak, megmozdulásokat szerveztek az ellenzéki erők, ötpárti határozatot...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.23.
Felmérik a nyelvtudást az iskolákban
Most tehát speciális felmérés készül, bár az iskolások nyelvismeretét már eddig is vizsgálták. Lapunkat a humántárca arról tájékoztatta, hogy 2014-2015-ben bevezették a köznevelési...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2017.09.23.
"Egyedül vagyok angoltanár két iskolában" - rengeteget túlóráznak a tanárhiány miatt a pedagógusok
Döcögősen indult a tanév sok pedagógus számára. Saját óráik mellett hiányzó kollégáik óráit is meg kell tartaniuk azoknak, akik olyan iskolában dolgoznak, amely még mindig keres pedag...
(Forrás: Eduline)
--
2017.09.23.
Ömlik a pénz a közszolgálati egyetemnek
Bár a hallgatók létszáma a kisebb és közepes egyetemek szintjén van, a 2012-es alapítás óta csak infrastruktúra-fejlesztésekre közel ötvenmilliárd forint értékű uniós és magyar kö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
A hazai közoktatási rendszer megújításának első, halaszthatatlan lépései – A CKP javaslatcsomagja
A Civil Közoktatási Platform összeállított egy – a közoktatás újjáélesztését célzó – javaslatcsomagot, amely a következő, reményeink szerint demokratikus kormányzat oktatáspolitikai...
(Forrás: ckp.tanitanek.com)
--
2017.09.22.
Általános iskolák kerültek egyházi kezelésbe Tolna megyében
Két általános iskola fenntartását vette át szeptember elsejével az evangélikus és a református egyház Tolna megyében, az önkormányzatok Bonyhádon és Madocsán is támogatták a fenntart...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.09.22.
Feloszlatással fenyegették meg a kárpátaljai megyei tanácsot
Az ukrán parlament által szeptember 5-én elfogadott új oktatási törvény a közoktatás korszerűsítését tűzi ki célul 2018 szeptemberétől bevezetendő reformokkal, egyebek mellett 11-rő...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Hajni!
Egy kiegészítő információ, hátha segít:
"Egészségfejlesztés tanár" google keresésre számos felsőfokú intézmény leírása elolvasható a szakról, a leírásokban a felhasználhatóságról is. Ezen belül külön kereshető: "egészségtan tanár állás" is. A törvény nem rendeli kötelező feltételként semmilyen állami munkakörhöz, viszont a leírásokban emlegetett intézmények közül többfélében érdemes érdeklődni, hogy ők valóban alkalmaznak-e ilyen végzettségű szakembereket.

--
  OFOE

Kedves Hajni!
Az alapszak arra jogosít fel, hogy elvégezz egy mesterszakot. Idézek az EMMI rendeletből, bár ezt bizonyára Te is megnézted:
Az egészségfejlesztő-tanár: képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, a szakképzésben és a felnőttképzésben, az iskolai egészségfejlesztéssel kapcsolatos oktatási, pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
Pl. itt olvasható: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről.

A szociálpedagógus(CXC/2011 Knt. 3. sz. melléklet) végzettséggel lehetsz kollégiumi nevelőtanár.

Esetleg iskolai napköziben lehet próbálkozni. 

--
  Hajni

Kedves Szakértők!
A következő lenne a kérdésem: 2018.nyarán szerzem meg az Egészségfejlesztés Tanár MA diplomám. Milyen munkakörök betöltésére alkalmas a végzettségem? Milyen intézményekben tudok elhelyezkedni vele? A BSc végzettségem Szociálpedagógus. Köszönöm a választ!
Üdvözlettel:Hajni

--
  Andi

Köszönöm a választ.

--
  OFOE

Kedves Andi! Íme a válasz, remélem, ez segít.
A tanulói felügyelet nem a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidőre, hanem a heti 32 óra kötött munkaidő terhére rendelhető el. Ha ez a neveléssel, oktatàssal lekötött munkaidővel együtt (elrendelt óraszám) heti 32 órànál többre jön ki, az rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül.

--
  OFOE

Akkor mi is próbálkozunk még tovább, hátha találunk megfelelő választ. Egy kis türelmet kérünk.

--
  Andi

Kedves Károly!

Köszönöm, olvastam a cikket, de nem egyértelmű, ezért kértem segítséget. Gondoltam, hátha valaki olyan tud segíteni a jogszabályok értelmezésében, aki erre hivatott. Nem lettem okosabb.

--
  Leiner Károly

Kedves Andi, ebben a cikkben minden kérdésére választ talál.

--
  Andi

Szép napot!
A következő ügyben szeretném a segítségét kérni.
Gyógypedagógusként és osztályfőnökként dolgozom kisegítő iskolában. 20 óra a kötelező óraszámom, ezen felül 6 óra túlórám van, + 2 óra osztályfőnöki órakedvezményem, heti 1 órában tanulói felügyeletet látok el az óraközi szünetekben, így összesen 29 az óráim száma. Az lenne a kérdésem, hogy jogos-e, ha szóban elrendelik ezen órákon felül osztály további felügyeletét heti 2:45 percben a tanév teljes idejére ingyen munkában? Nincs aki felügyeljen az osztályra, nekem pedig ekkor nincs órám. Ha jól értelmeztem a törvényt, ez nem jogos. Igazam van? Esetleg az évi 30 nap eseti helyettesítésben ez mégis elrendelhető?

--
  OFOE

Kedves István a fogadóórával kapcsolatban nem találtunk törvényi szabályozást. Formáját és gyakoriságát az adott intézmény határozza meg és illeszti be helyi dokumentációjába.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek