OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 3.
» Hozzászólások (1)

Fecseg a felszín, hallgat a mély

Lázár Ágoston

A mezőtúri Teleki Blanka dráma szakán érettségizett, jelenleg a Budapesti Kommunikációs Főiskola hallgatója.

Nagyon jól énekel Cseh Tamás-dalokat. Az Esti Kornél zenekar dobosaként számtalan koncerten, fesztiválon fellépett, többek között a Kispál és a Borz előtt a Sziget nagyszínpadán.

A zene felemelő dolog. Csinálni gyönyör, hallgatni gyönyör. Aki ott volt május 26-án a Kossuth út 84. szám alatt az ének-zene tagozat 30 éves jubileumi ünnepségén, érti, mire gondolok. Hatalmas élmény volt látni, hogy kicsik, nagyok, jelenlegi és volt diákok, tanárok, a múlt-jel en-jövő együtt, egy estén összefonódott, és megünnepelte a zenét. Szép volt, kerek egész, mégsem felhőtlen. Folyamatosan ott motoszkált bennem a keserűség, a szomorúság. Ugyanis ez az ünnep egyben egy requiem is volt.

A jelenlegi 3. osztályosok az utolsó ének-zene tagozatos csapat. Lassan két éve, hogy megszüntették a tagozatot. Érdekes módon erről sem akkor, sem azóta nem lehet hallani a mezőtúri közéletben, nyilvános tiltakozásnak nyoma sincs, s ennek megvannak az érthető okai. A közvetlenül érintettek féltik állásukat, egzisztenciájukat, nem mernek felszólalni. Valamint, a folyamatos leépítő hadjárat, amely az élet minden szintjén zajlik, annyira megszokottá, szinte mindennapi rutinná vált, hogy a negatív hírekre immunisak lettek az emberek. Egyszerűen ez a csúnya történet elbújt a többi csúnya között.

Nem értem, miért kellett megszüntetni egy olyan dolgot, amely jól működött. A Kossuth úti iskola az ének-zene oktatás miatt volt az, ami volt. Ez adta meg az esszenciáját, a lényegét, ezzel érdemelte ki megbecsülését. És ami a legfontosabb, az itt tanuló gyerekek egy szépségre nyitott környezetben fejlődhettek emberré, egy biztos táptalajt kaptak ahhoz, hogy gondolkodó, érző, és egyáltalán, jó emberekké váljanak. Nekem nagyon sokat adott, hogy énektagozatos voltam. Első sorban megtanultam zenélni. Megtanultam, hogy a munkához, siker eléréséhez nagy fegyelem, alázat kell. Megtanultam közösségben dolgozni, megtanultam, hogy egy vagyok a sok közül, alkalmazkodnom kell a csoport érdekéhez, hallgatnom kell a vezető utasításaira, tanácsaira. Közben autonóm módon lehetek az, aki vagyok, szuverén ember, saját gondolatokkal, ízléssel. És ez a lényeg. Nem az, hogy hány híres embert adott Magyarországnak, hogy hány díjat, kitüntetést kapott az iskola. A fejeseket ezzel lehet kábítani, s ezt tudják feltüntetni úgy, mintha az egész az ő érdemük lenne. Attól tartok, azzal, hogy megszűnt a tagozat, éppen a lényegét, a színét, az egyéniségét, a „kossuthos” jellegét veszíti el az iskola.


Lázár Ágoston Cseh Tamás dalát énekli

A szombati koncert után a Facebook-on egy hiteles személy írta ezt: „Nem tudom elhinni, hogy ennek vége lehet, hiszen látniuk, hallaniuk kell, hogy ez jó”. Nem akarják se hallani, se látni. A konformizmus annyira erős a döntéshozók körében, annyira ragaszkodnak a modernebbnek, hatékonyabbnak vélt ötletükhöz, hogy valóban fájdalmas lenne mélyre szállni és ott rendet tenni.

Már Pilátus is felismerte úgy jó kétezer éve, hogy a kézmosásnak az egészségügyi vonatkozása mellett a mentálhigiénés oldala sem elhanyagolható, és – e gondolkodásmódnak örökérvényűségét bizonyítva – úgy tűnik, kis városunkban is tudnak vele azonosulni. Ők nem tehetnek semmiről, a szülők nem tartanak igényt az ének-zene tagozatra. Mi az, hogy nincs rá igény? Közel harminc évig mindig volt rá igény, majd jön egy pálfordulat a döntéshozók szellemiségében és egy csapásra a több évtizedes, gyümölcsöző műhely leomlik. Nem tudom nem észrevenni az összefüggést. Hogy jönnek ezek az emberek ahhoz, hogy egy ilyen műhelymunkát, Jutka néni, Magdi néni, Erzsike néni több évtizedes értékteremtő tevékenységét a földbe tiporják?

Valahol elveszett az igazságos egyensúly a világban. Vagy eleve nem is volt. A politika, amely bizonytalan, változó, makulátlannak közel sem mondható, eltiporhatja a zenét, amely örök, maradandó, tiszta. Nagyüzemben megy a kulturális nagytakarítás, a „varázstalanítás”. Persze ez csak egy szelete a globális amortizációnak. A többit mindenki érzi a saját bőrén.

A tagozat megszűnése nagy érvágás Mezőtúr életben. Hiányozni fognak azok az emberek, akik a tagozat szellemiségében nevelkedtek. Hogy kinek a felelőssége a tagozat halála, tulajdonképpen lényegtelen. Nem szeretnék ujjal mutogatni. Akinek inge, az vegye magára. Öltözzön fel rétegesen, mert éjszaka hideg lesz. Jó éjszakát!

Lázár Ágoston
volt énektagozatos diák

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Juli | 2012. június 3.
Mezőtúr weblapján is megjelent ez az írás. Érdemes megnézni a kommenteket!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2017.07.21.
A Klebelsberg szerint teljesen oké, hogy a tantestület és a szülők ellenében az igazgatót 25 év után egy fideszes alpolgármester tanácsadójára cserélték le
„Tévesek azok a sajtóban megjelent találgatások, amelyek szerint politikai szándék áll a Budapest II. Kerületi Szabó Lőrinc Két Tannyelvű Általános Iskola és Gimnázium intézményvezet...
(Forrás: 444.hu)
--
2017.07.21.
Félelem és reszketés az egyházi iskolában
Kiabálás és röpködő papi pofonok, erőszakkal és kirúgással fenyegetőzés, kötelező misék és körmenetek hétvégén és az ünnepek alatt, megfélemlített és tehetetlen tanári kar. A...
(Forrás: A TASZ jelenti)
--
2017.07.21.
Baj, ha a gyerek társaságban is a telefont nyomkodja?
Egy felháborodott ausztrál szülő is írt erről nyílt levelet a Kidspot Facebook-oldalára. Maga a szerző sem tudja eldönteni, hogy mit gondoljon, először dühös, hogy elrontották az estéj...
(Forrás: Dívány)
--
2017.07.21.
Fiatalok ítélete: korrupt a közélet
A tavalyi közoktatási tüntetések számos diák számára jelentettek kereteket a tapasztalatszerzésre, az aktívak köre azonban szűk. Elsősorban a nagyvárosi, leginkább budapesti gimnáziumokban...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Ezek a fiatalok
A Hallgatói Hálózat tüntetései, az egyetemi diákság ellenállása nyomán változott a felsőoktatási koncepció. A mind ez idáig az elmúlt hét év legnagyobb kormányellenes tüntetésének...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2017.07.21.
Minőségi problémák a hazai nyelvoktatásban
Amikor azt mondjuk, hogy a magyar nyelvoktatás nem jó, hogy kevesen beszélnek nyelveket, akkor nemzetközi statisztikákra szoktunk hivatkozni – mondta Berényi Milán, a Nyelviskolák Szakmai Egyes...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2017.07.21.
Alulfizetett tanárok, rosszul működő egészségügy: lesújtó kép az OECD-től
Magyarország az állami vezetők és középvezetők fizetéséről sem szolgáltatott adatokat, így nem tudunk következtetéseket levonni, ám a tanárok esetében megint dobogós hazánk – sajnos...
(Forrás: hvg.hu)
--
2017.07.21.
Ballagási ajándék: migránsmesével nevelné gyermekjogokra a kormány a gyerekeket
Néhány napja az óvodából ballagó gyerekek útravalóul mesekönyvet kaptak az Emmitől. Nem lenne ebben semmi különös. Csakhogy Az elveszett madártoll című kötet, amit az Országos Betegjogi...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2017.07.20.
Kerényi Kata: DIY érettségi
Ez azt jelenti – mondhatják néhányan a történet tanulságaként – hogy túl könnyű az érettségi! Vagy épp túl nehéz, mert a középiskolai oktatás nem készít fel rá! Pedig ha van tanuls...
(Forrás: Alterkata Cafeblog)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Tanári végzettséggel lehet működni tanítói munkakörben, feltételezhetően az ebédeltetést és a játéktevékenységet is felügyelheti, akinek pedagógus végezettsége van. Részletesebb tájékoztatás található ezen a linken.

--
  Mammma

Tisztelt Osztályfőnök!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. Problémát okoz iskolánkban, hogy alsó tagozaton a tanítási órák utáni ebédeltetést illetve játékidőt, ami a napközi előtt van, nem végezheti tanári végzettségű kolléga. A törvény ugye kimondja, hogy alsó tagozaton csak tanító taníthat, de ebben az esetbe inkább a nevelés dominál. Van-e olyan törvény, vagy valami megoldás, hogy ezt a feladatot tanári végzettségű ember végezhesse az alsó tagozaton? Kevés a tanító kolléga. Mi lehet a megoldás?
Köszönöm válaszát!

--
  OFOE

Kedves Erzsa!
Ha pedagógusbeosztásban vagy a papírod szerint, akkor annyi szabadság jár, amennyi a munkaköröd alapján megillet. De ha hivatalosan másképp osztottak be, akkor feltételezhetően kevesebb jár, és ezt nyilván a Munka tv alapján számolják.

--
  Erzsa

Szeretném megkérdezni,hogy magánóvodában is 46 nap szabadság jár az óvónőnek? Vagy a Munka tv.alapján kell csak számolni?
Köszönöm,ha választ kapok.

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! Az osztályfőnöki megbízatáshoz pedagógusi végzettség kell.

--
  ofő

T. Uram/Hölgyem!
A következő kérdéssel fordulnék Önökhöz. A tagintézmény vezető úgy döntött két osztály alacsony létszáma miatt összevonásra kerül. Az egyikben én vagyok az ofő. Az osztályt azonban a másik osztály ofője kapja. A 9. évfolyamon két olyan embert jelölt meg ofőként, akiknek pedagógiai végzettsége nincsen, nekem, ígérete ellenére nem ad osztályt. Kérdésem az lenne, hogy milyen végzettség kell az osztályfőnöki megbízáshoz?

Üdvözlettel, egy volt ofő

--
  OFOE

Kedves János! A törvény betűje szerint, amíg nincs kezedben a diploma, nem taníthatnád azt a tárgyat, amiből nincs meg a végzettséged. Persze a helyszínen meg lehet állapodni az iskolavezetővel, és/vagy a fenntartóval a következő félévre, hiszen januárban meglesz a diploma, túl vagy az abszolutóriumon is, főleg ha nincs az iskolában olyan kolléga, aki ezt a feladatot ellátja. Nem tudjuk, hogy mennyire lehet rugalmasan kezelni ezt a problémát.

--
  OFOE

Kedves Zsuzsa, erre vonatkozóan nem létezik törvényi szabályozás.

--
  János

Tisztelt Osztályfőnök!
15 év tanítással (határozatlan idő ugyanott) rendelkezem. Egy új szakon szereztem abszolutóriumot, de a diplomát (portfólió védés) csak januárban kapok.
Taníthatom-e addig az új szakomat is az iskolában?

--
  zsuzsa

Kedves Osztályfőnök! Érdeklődni szeretnék, hogy van-e rá törvényi szabályozás vagy bármilyen szabály arra vonatkozóan, hogy a férjem volt felesége nem taníthatja a gyermekemet? Sajnos a helyzet ismerése ellenére is úgy tűnik, hogy olyan helyzetbe hoznak, hogy ő lesz a gyerek osztályfőnöke. Én nagyon nem örülök ennek a helyzetnek, tehetek valamit? Válaszát előre is nagyon köszönöm!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--

[Leiner Károly:] Nagyon jó írás! Nem csak a druszám vagy Ax barátom :) vigyázz magatokra!
A la recherche… Eltűnt idő, eltűnt öröm az iskolában »

--

[csilla:] Amikor a felelősöket keressük az oktatási kormányzatban, a jövő generációjának nevelése miatt! Tegyünk meakulpát! Nézzünk szembe a tükörrel! Látom-e saját magam? Ki vagyok én? Majd ennek fényében nézzük végig azt a gyerekhalmazt, akinek nevelése ránk volt bízva! Jól […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Péter:] Laszlo vicces beszólása tetszik nekem. Különösen akkor, ha majd felsorol olyan kollégákat, akik a saját KUDARCAIK miatt a liberális kormányzást hibáztatták. Mert ismereteim és tapasztalataim szerint az "úgy rossz ahogy van" típusú áthárító minősítést nem liberális […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[Laszlo:] @Peter: "Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat a saját kudarcai miatt." Peldaul a "liberalis kormanyzast"? ;)
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[OFOE:] Kedves Dia! Gondolom ez azon múlik, hogy a három év gyakorlatát az itteni intézmény elfogadja-e, és három év után megadja-e a ped1 státuszt. Pontosabb és jogi szempontból napra kész válaszért keresse meg az Oktatási Hivatal ügyfélszolgálatát.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Péter:] Csilla a lényegre tapintott: "...csodálkozik majd az az utánunk jövő humánerőforrás fejlesztéssel foglalkozó értelmiségi munkás! nem mondanám pedagógusnak! hogy ők honnan jöttek? " Ha csak csodálkozik, az a kisebbik rossz. De vagdalkozik, mindenkit és mindent hibáztat […]
A magyar közoktatás problémái a PISA adatok tükrében »

--

[DIA:] Üdvözletem kérdezném hogy külföldön megszerzett oklevelem már honosítottam és hogy milyrn minôsítésben alkalmaznának, ha külföldön már van 3 éves pedagógusi tapasztalatom? Csak gyakornok lehetek?
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--
OFOE (2001–2017) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek