OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. június 3.
» Hozzászólások (0)

„Egymás terhét hordozzátok” (Gal 6:2)

Hát igen, zajlanak az események, nyomulnak a nyomulósok, menekül az érték, ahogy Ady Endre mondaná:

Rút zsívány-arcok ékesre derűlnek
S íjjedt szelidek szökve menekűlnek.

Hogy mi a helyzet? A katolikus egyház végtelen eleganciával egy, a ballagás délutánjára időzített e-mailben visszalépett a Teleki átvételétől. (Hál’Istennek – mondjuk néhányan.)

Ez annyira fontos és alávaló ügy, hogy itt válaszolom meg a „helyi” nevű kommentelő kárörvendő kérdését, amelyet a mezotur.com-on tett fel:

„achs!
Mennyi gimis-, szakközép iskolai osztály indul 2012-ben? Mennyi végzett most? Szerintem erről is az egyház tehet, na meg orbánviktor…”

Orbán Viktort hagyjuk most!

Az egyház felelősségéről

Ahogy a történet is mutatja, az egyház paradox módon nagyon rossz helyzetben van. Épp azért, mert győztesnek hiszi magát. És a győztesek mindent vinni akarnak. Nem ismerik a mértéket. A győztes egyház a történelemben gyakran produkált erkölcsi megbillenéseket. A győztes egyházak korában léptek fel a Luther Mártonok. Madáchnál a római szín végén egy sötét korszakban megjelenik Péter apostol egyszerű csuhában, mond egy rövid, de fantasztikus prédikációt, majd a legelesettebb mellé áll nem kis katarzist előidézve az életük ürességére rádöbbenő szereplőkben. Aztán győz az egyház: Konstantinápolyban a főpap már „fejedelmi pompában” jelenik meg, Ádám segítséget kérne tőle, de ő „csekély dolgokra” nem ér rá, mert ki kell végeztetni néhány embert egyetlen i betű miatt. Madách ki is mondja az elembertelenedés okát:

„A bűnös önmaga a győzelem.”

Múlt szombaton gyerekszínjátszókat zsűriztem. Lehangoló volt látni az egyházi iskolából jött csoportot: lélektelenül előadott bibliai történettel próbáltak megfelelni a fenntartó elvárásainak. Másnap Budapesten a többi megye zsűritagjai is sorolták: kicsi gyerekeknek Szent Terézről kellett játszaniuk, egy jónevű rendező nem indult az idén, mert az új fenntartó misztériumjátékot követelt volna tőle.

Igen, kedves „helyi”: a mértéket, ízlést vesztett egyház igenis tehet hányattatásunkról (természetesen nem csökkentve saját fenntartónk felelősségét). Amikor a Rektor Úr Még Személyesen Is megjelent a tantestület előtt, készítettem egy prezentációt. A legelső dián jobbról-balról ütöttek egy pingponglabdát. Pedig akkor még nem is sejtettük, hogy egy fonák pörgetést még kapunk e-mail formájában (az a szint, mint amikor sms-ben szakít valaki).

Hadd fogalmazzak nyersen: ez pofátlanság.

És hogy hány osztály indul ősszel? Tényleg kevés. Azért ezt is lehet többféleképpen értelmezni. Hadd említsek néhány eseményt az elmúlt időszakból.2

Egy holland folyóirat beszámol iskolánkról, holland fordításban közli a Csak azért is Teleki! című írásomat.

Átlépte a tizenhatezres megtekintést az egyik netre feltett előadásunk.

A veszprémi egyetemen és az egri főiskolán az iskolánkban folyó munkáról tartanak órát tanár szakos hallgatóknak.

Kollégáim olyan költészetnapi műsort állítanak össze, amilyet talán az országban sem. Még a másik iskola tanárnője is azt mondja: jó lenne, ha az ő osztálya is részesülhetne ilyen munkában. Hát persze, ezt mondom én is, gondolom magamban…

És így tovább...

Ha még azt is megnézzük, mi történt az elmúlt húsz évben, hát igen impozáns listát tudnánk összeállítani, és nemcsak a drámából.

Úgyhogy, kedves „helyi”, feltehetjük a kérdést. Vajon azért jelentkezett a szokásosnál kevesebb gyerek az idén, mert a szülők, gyerekek utánajártak, hosszasan mérlegeltek, és bármerre nézve sokkal-sokkal képzettebb tantestületeket, jobb pedagógiai programokat, hitelesebb hangot, hozzáállást, igényesebb műsorokat, nagyobb szabadságot, több autonóm gondolkozású embert láttak? Ha így lenne, fel kellene tennünk a kezünket: tök jól áll a magyar pedagógia, vesztettünk. Attól tartok viszont, hogy a magyar iskolai élet messze nem áll ilyen jól, és dehogy néztek utána a szülők mindezeknek, dehogy találtak jobb minőséget, egyszerűen oda íratták a gyereket, ahol több a pénz, nagyobb a duma, biztonságosabbnak tűnik a háttér. Ekkor viszont katasztrófa van: a felnőttek mai érdeke messze felülírja a gyerekek és az ország jövőjének érdekét.

Igen, „helyi”, a pingponglabda szerepe egyszerre kibírhatatlan és nagyszerű. Nagyszerű, mert a pedagógia más logika alapján működik. Ott nem a szupercsillogók érik el a legtöbbet. A pingponglabda-lét közben gyönyörű dolgokat lehet elérni még akkor is, ha elviselhetetlennek érezzük a méltánytalanságot. És ez borzasztó érzés lehet másoknak: ezek még mindig jobbat csinálnak, hiába van több pénzünk, nagyobb hátszelünk.

Igen, „helyi”, teljesen jó érzés tudni, hogy mi nem feketítünk be más iskolákat az oda készülő gyerekek és szüleik előtt. Pedig milyen jó kis vadkapitalista módszer lenne.3

Igen, „helyi”, jó, hogy nem kell minden pillanatunkat kamerára venni, kirakni a nézők elé, mert a pedagógiát intim területnek tartjuk továbbra is. Ami persze közönség elé való és vállalható minőségű, azt fel tudjuk tenni a netre is (18csiga csatornája a jutyúbon).

Igen, „helyi”, mi nem adunk le más iskolák műsorait saját iskolánk neve alatt. És nem sajátítjuk ki azt a versenyt, amelynek érdemi részét más iskolában a más iskola tanárai végzik. Pedig ez is jó kis vadkapitalista eljárás lenne.4

Igen, „helyi”, mi megtiszteljük a gyereket azzal például, hogy a ballagásán róla beszélünk, nem pedig más iskola kárán örvendezünk.

Igen, igen, igen. Viszont nehezen viseljük, hogy az ország (talán a világ is) és az iskolaügy sajnos sehová sem vezető logika szerint kezd működni. Súlyos kérdés: igazodjunk-e ehhez a logikához, vessünk be bármely eszközt, vagy maradjunk meg elveinknél, maradjunk az erkölcs, a pedagógia, a tisztesség szabályainál, még ha „helyi” kárörvendhet is rajtunk. Én ez utóbbira szavazok, még ha nem is tűnik mindenki szemében logikusnak. Át kell vinni az értékeket a kijózanodás utánra is. Ezért örülök, hogy az egyház visszalépésével a Teleki megmaradhat szellemi központnak, hogy megkaptuk az esélyt mi is, a gyerekek is, hogy az önmagát túlnyert, kisgömböcként mindent befalni akaró egyház mellett maradjon lehetőség a szabad, igazi, kreatív, emberi, minőségi pedagógiai munkára.

Az elsősorban a zeneiskola, a Kossuth út és a Teleki által megvalósított csángó jótékonysági esten a szervezők nevében a Főigazgató Úr a következő bibliai idézetet említette: „Egymás terhét hordozzátok”. Szeretném, ha a város komolyan venné szavait, és most egy kicsit segítene a vállainkra méltatlanul rátett teher cipelésében. Azzal, hogy kiáll mellettünk, azzal, hogy gyermekeit a tényleg igen minőségi, messze földön elismert ágazatainkra íratja. Mi az eddigi hányattatásaink közben is meg tudtuk mutatni: a jég hátán is jobbat tudunk.

Ha a város más utat választ, akkor nem tudom, mi lesz. Talán megkérem Mányi Tibit, vegyen maga mellé a játszótérre.5 Mert bár lehet, hogy nem is tudja, dicsekedni meg végképp nem dicsekszik vele: ő tényleg keresztényi módon dolgozik ott.

Achs Károly

1A szöveg a városomnak készült volna, de az újság nem vállalta a várható támadásokat. Lehet viszont, hogy több helyi közösség is hasonló kérdésekkel küzd.

2Kissé dicsekedős rész jön, de a városnak készült, mert végtelenül bosszant, hogy itt nem veszik észre az itt élők munkáját – már Móricz is ide jött anyagot gyűjteni…

3Helyi szokás.

4Van a városban az egyik iskolának napi két órás tévésávja. Ezen előfordult már, hogy más iskolák műsorai a tévétulajdonos iskola felirata alatt mentek. Ugyanez történt egy országos versennyel is.

5Ő egy olyan ember, aki az összes szabadidejét a játszótéren tölti, vigyáz a gyerekekre, játékokra. Néha teleirkálja a város járdáit: pénteken kisállat-simogatás lesz, és büszke, hogy nulla forintból össze tudott csődíteni nyolcvan gyereket.

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.06.22.
Betegségek, büntetés, gyógyszerezés: megdöbbent a javítóintézetekben járó ombudsman
Javítóintézeteket vizsgált a közelmúltban Székely László ombudsman és csapata. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Debreceni Javítóintézetét, valamint annak nagykanizsai telephelyét...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
"Bízzák ezt a szülőkre" – a Billy Elliot nézői csak röhögnek a gyerekükre leső melegveszélyen
Nehogy már az Orbán-kormány szócsöveként működő lap akarja megmondani, mit nézhetünk meg a színházban a gyerekkel – egyhangúan így vélekedtek azok, akik aznap nézték meg Billy Elliot...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.06.22.
Méltányosság az oktatásban – a tanulók felzárkóztatása még mindig nem megy
A megfelelő oktatás számos módon hozzájárul a társadalmi jóléthez. Amennyiben az iskolarendszer a méltányosság jegyében működik, a sikerrel felzárkóztatott hátrányos helyzetű tanul...
(Forrás: Hollin&Nuc)
--
2018.06.22.
Használatlanok maradnak az állami tankönyvek - videó
Az ATV Start vendége Miklós György, Szülői Hang Közösség.
(Forrás: atv.hu)
--
2018.06.22.
A kormány ódákat zeng a pedagógusok támogatásáról, de közben egy fillérrel sem emeli jövőre a fizetésüket
Amikor 2013-ban elindult az életpályamodell, ez tényleg így is volt, ám csupán egyetlen évig, mivel a 2014-es választások után változtattak a rendszeren. A 2015-ös költségvetésről szó...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2018.06.22.
Oktatási menekültek kora
Rohamivás. Jelenség, melynek során a fiatalok sportot űznek abból, ki tud a lehető legrövidebb idő alatt a legjobban beállni. A kamaszok egy része a beilleszkedést akarja könnyebbé tenni,...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
--
2018.06.22.
23 pedagógus akarja otthagyni a gyerekverő igazgató iskoláját
A 24.hu-nak nyilatkozó tanárok és szülők is azt állították, hogy Putnoki több gyereket megütött, köztük egy kislányt, illetve hogy a bántalmazásokat minden esetben roma gyerekek szenvedt...
(Forrás: 24.hu)
--
2018.06.21.
A gyerekek ötöde nem érti, amit olvas! – Mit tehetünk értük?
Melyek az alapvető gondok ma az olvasástanításban? Szakemberek véleményét gyűjtötte össze erről Both Gabi. Továbbá megismerkedhettek egy páratlan, olvasást segítő kampány részleteivel...
(Forrás: wmn.hu)
--
2018.06.21.
Olyan nincs, hogy mi cserben hagyunk egy gyereket. Amigos A Gyerekekért Alapítvány
Fábián Sára előbb orvos szeretett volna lenni, aztán újságíró, most pedig stratégiát és szervezést tanul Amszterdamban. De addig is, azért létrehozott egy alapítványt, ami ma már nyolcvan...
(Forrás: abcug.hu)
Utolsó üzenetek:
  OFOE

Kedves Beck Tamás! A munkaviszony első három hónapját kivéve a munkavállaló jogosult arra, hogy hét munkanap szabadságot – év közben kezdődő munkaviszony esetén ennek arányos részét – legfeljebb két részletben a kérésének megfelelő időpontban adjon ki a munkáltató. A szabadság kiadásának időpontját legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt kell közölni a munkavállalóval, és a munkavállalónak is ezt a határidőt kell megtartania a rendelkezési körébe tartozó hét munkanap szabadságot érintően. Részletesebb tájékoztatást itt talál.

--
  OFOE

Kedves Viktória! A mi tudomásunk szerint tanítói diplomával csak 6. osztályig bezárólag taníthatná azt a műveltségterületet, amiből diplomát szerzett, addig nyilván osztályfőnök is lehet. Az osztályfőnöki megbízatás csupán pedagógiai végzettséget ír elő. Ha személyi feltételek híján a tanító tovább tanítja a tanulócsoportot, akkor feltételezhetően osztályfőnök is lehet. De ezt nyilván a helyi vezető, illetve fenntartó dönti el.

--
  Viktória

Tisztelt Szerkesztőség!
Érdeklődni szeretnék, hogy tanítói végzettséggel van-e mód arra, hogy valaki felső tagozatban osztályfőnök legyen? Szakos híján valószínűleg tanítom őket 8.-ig. Nem találom az ide vonatkozó előírásokat. Szívesen vinném őket, de nem tudom, meg lehet-e valahogy oldani.
Köszönöm válaszukat!
Üdvözlettel: Viktória

--
  Beck Tamás

Kedves OFEOE Szerkesztőség!
5 gyermekem van. A gyermekek után járó 7 nap pótszabadságot csak 15 nappal előre bejelentve 2 részletben vehetem ki?
Köszönettel: Beck Tamás

--
  OFOE

Kedves Nikoletta! Elnézést kérünk a késedelmes válaszért. Pedagógiai végzettséggel gyakornoki státuszban is el lehet látni osztályfőnöki megbízatást. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--

[Blum Szilárd:] >Tudsz nézőpontot váltani? -Már hogyne tudnék? Rájöttem például, hogy egyetemista koromban én tulajdonképpen egy évig egy muszlim néger migránssal laktam együtt :)
Tudsz nézőpontot váltani? »

--

[Leiner Károly:] Adjunk Mórát meg majd Jókait, később Nagy Lászlót stb! Nem hiszem, hogy a kötelezőkkel lenne a baj. Ha egy gyerek meséken nő fel, mielőtt még olvasni tudna, ha olvas, érdeklődik, érti a világot, megfelelően kommunikál, akkor megszerzi azt a szókincset és értelmet, amellyel a […]
Az elavult és félelmetes kisködmön »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek