OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése

13. Soha nem felejtem el megfelelően motiválni a gyerekeket

„Olyanokra képes vagy, amit talán még te se tudsz,Elfut az élet, jól teszed, hogyha vele futsz.”
Akkezdet Phiai

Ha tudom, ismerem őt, akkor kihasználhatom az ezekben az ismeretekben rejlő motivációs lehetőségeket, alkalmakat. Ez a pedagógiai folyamat legelső és legfontosabb lépése. Mindig azt vallottam, hogy kellő motiváció mellett az én szerepem, a pedagógus szerepe az oktatás-nevelés folyamatában csak annyi, hogy a gyerek számára nehézséget jelentő összefüggéseket, ismereteket érthetővé tegyem – ha kéri. Az ismeretek megszerzésének annyi módja van már, a pedagógus ismeretközlő, ebben egyeduralkodó szerepe már rég a múlté. Már régen nem csak a tanító birtokolja a tudást, a tudás, az ismeretek összessége bárki számára hozzáférhetővé vált, aki késztetést érez megszerzésükre. Én semmit nem taníthatok meg a tanítványaimnak, ha ők nem akarják.

Ennek az akarásnak feltétele a kellő motiváció, amit akkor tudok kialakítani a tanítványaimban, ha ismerem, szeretem és tisztelem őket.

A hatásos motiváció egyik pillére tehát a személyre szabottság. Általánosságban nehéz a tanulási kedv felkeltése: apró lépésekhez kell apró célokat kitűzni, melyek valóban megvalósíthatóak. „Tanulj, hogy ember legyen belőled!”, „Tanulj, hogy ne kerülj utcára!”, „Tanulj, hogy ne maradj buta!” – ezek teljesen hatástalanok. Olyanok, mint a tízedik figyelmeztető az ellenőrzőben – értelmetlen és semmilyen funkciót nem tölthet be.

„A tanulókat nem az egyes tanítási órákon, esetlegesen, izoláltan beiktatott mozzanatokkal, hanem a tanítás megfelelő minőségével kell motiválni.”
(Réthy Endréné 1999)

Négyféle szintjét különbözteti meg a tanulási motivációnak: 1. a beépült motivációt, amikor a tanuló belső késztetésből, erkölcsi okokból tanul (ekkor a szülőnek, vagy akár a pedagógusnak megfelelés kényszere vezeti), 2. belső motivációt, amikor a „tudásvágy” hajtja, 3. külső késztetést, mikor a jegyért, valamilyen jutalomért dolgozik, 4.és presztízsmotivációt, ami a külső és belső motiváció keverékéből áll. Mindezek alapja egy már meglevő motivációs szint, amelyre támaszkodhatunk, melyre építkeznünk kell. Második pillére tehát ennek a szintnek az ismerete, megismerése. Ezért olyan fontos, hogy valóban megismerjük tanítványainkat.

A fiú általában félénk volt, csendes és kissé visszahúzódó. A tanulás nehezen ment, bár az akarat megvolt, de többnyire nem hitte el, hogy valóban képes az elvárt teljesítményre. Aztán megtörtént a „csoda”. Elutazott egy hétre Oroszországba, ahol a speciális Európa-bajnokságon aranyérmet szerzett és már mint Európa-bajnok érkezett haza.

Ugyanazzal a szerénységgel és csendességgel mutatta aranyérmét nekem, ahogy az órákon dolgozott. Azonnal tudtam, hogy most kell ütni a vasat! Mindenfelé körbevittem a fiút, eldicsekedtem helyette, ő meg „bezsebelhette” a pedagógusoktól, gyerekektől a dicséreteket. A továbbiakban elég volt utalni arra, hogy, aki képes volt egy ekkora versenyen a legjobb lenni, annak nem okozhat problémát az előtte álló feladat sem. Aki képes volt egy bonyolult gyakorlatot megtanulni és begyakorolni, az bármire képes. El kellett hitetnem vele, hogy képes bármire. (Róla volt szó a 10. fejezetben is)

Emlékszem a főiskolai tanulmányaimra, ahol az óravázlat mindig a motivációval kezdődött. Alsó tagozat, természetismeret óra. „A mai órán a fákról fogunk tanulni, megtudhatjátok, hogy milyen csodálatos élőlények!” Hát ez nem működik. Képzeljük el a következő képet: a pedagógus bemegy az osztályba markában egy csomó juharfaterméssel. Az asztalára kirakja a dobozában rejtegetett platánfa golyótermését, a tobozt, a makkból és gesztenyéből készült figurákat, majd az eddig titkolt terméseket feldobja a levegőbe, és míg a kicsi helikopterek lepörögnek a földre, addig elmondja, hogy ezen az órán a gyerekek megismerhetik ezeket a nagyszerű élőlényeket, készíthetnek ők is vagy figurákat, vagy játszhatnak majd a „helikopterekkel” – még akár az orrukra is felragasztgathatják azokat.

Melyik a motiválóbb, hatásosabb óraindítás?

Adjuk élményeket a gyerekeknek, ennél jobb tanulást segítő technikát nem ismerek! Hiszem, hogy a gyerekek maguktól, a maguk szándéka által, a maguk döntése alapján tanulnak, hiszem, hogy én, a pedagógus, semmit nem tudok nekik megtanítani, a szó legpontosabb jelentését értve alatta. Ám segíthetek nekik eligazodni az információk között, utat keresni, ha kételyeik vannak, pontosítani információikat, amennyiben igénylik, illetve, ha azok az információk pontatlanuk vagy tévesek. Mert a mai világban minden információ elérhető a hálón, a könyvtárakban, ma már nem szükséges (persze dehogynem!) a nagyi meséje, az idősebbek tapasztalata. (Majd időseb korukban rá fognak ébredni, hogy nincs jobb a nagyi meséjénél, az ízes történeteknél, a valós tapasztalatokra épülő történeteknél.)

Mi akkor a ma pedagógusának a feladata? Ezt kissé egyedi módon látom és gondolom, de hogy talán igazam lehet, azt a pályán eltöltött sok évtized tapasztalata erősíti: úgy kell nevelnem a gyerekeket, hogy belső motivációjuk kialakuljon. Ezzel a motivációs szinttel lesznek képesek kialakítani életüket, megszerezni az ehhez szükséges tudást, emberré válni. Ismerjük jól az „egyszerű embereket”, akik mindenféle hivatalos „képzettség”, iskolázottság nélkül képesek csodákat alkotni, létrehozni. Akik képesek olyan gondolati szintre emelkedni, melyre nincs más magyarázat, mint az, hogy belső késztetésük autodidakta tanulást eredményezett, és ennek köszönhetőek felfedezéseik, munkáik.

Hiszem, hogy ez a feladatunk: komplex egészben nevelni a tanítványainkat, segíteni az információkhoz jutást, pontosítani a megszerzett ismereteket.

A fiú csak feküdt. A terem közepén. Semmit nem volt hajlandó tenni heteken át. Arra törekedett, hogy kiborítson, a társai figyelmét pedig magára irányítsa. Természetesen úgy tettem, mintha nem venném észre, azonban nagyon is észnél kellett lennem, hogy ne okozzon baleseteket az órán. Úgy kellett szerveznem a tevékenységeket, hogy a kezdőkört a terem közepén ne érintsük. A játékok hevében a kezdeti ráirányuló figyelem a társai között is kezdett elenyészni, már nem volt jó „poén” fekdeső társuk bohóckodása.

Kihasználtam a közösségi összetartozásban rejlő erőt, a játékok adta lehetőségeket – sokkal többet és izgalmasabbat játszottunk ez alatt a hetek alatt.

És megtörtént, amire annyira számítottam: egy nap a fiút nem találtam a helyén. Ott állt társai között a sorban. Hiba lett volna felemlegetnem a történteket, hiba lett volna észrevenni őt! Úgy tettem, mint mindig és rendben lement az óra.

Évek múlva hangos kiabálásra riadtam fel az utcán menet. Elgondolkodva mentem éppen hazafelé, mikor felharsant a köszönés és egy fiatalember szaladt át az úton a túloldalról. Ő volt, a „problémás” gyerek a kör közepéről. Ember lett belőle, olyan, aki képes volt átrohanni az úton. Miközben megdorgáltam érte, boldogan öleltem meg.

Természetesen minden életkor más és más motivációs taktikát kíván meg, ezeket hiba összekeverni. Lehet kisgyerekeket piros ponttal motiválni, nagyobbakat a közösségnek felkínált eseményekkel stb. De a cél ugyanaz: felkelteni az érdeklődést, érdekessé tenni együttes munkánkat – erről szól majd a következő fejezet.

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

Leiner Károly | 2012. május 20. | leinerk[kukac]freemail[pont]hu
Kedves Kolléga!
A szerző komolyan gondolja. Ugyanakkor mindenben igaza van: tényleg ilyen körülmények között dolgozunk. Ugyanakkor én semmit nem akarok senkinek előírni: ezek az én szabályaim, ez az én hitvallásom és talán működik, ezt mutatja több évtizedes tapasztalatom. Legalábbis sokszor jobban működik így, mint nélküle...
rosszpedagógus | 2012. május 19.
Ez semmi más mint puszta demagógia! A szerző komolyan gondolja, hogy az eddigiekben leírtak működhetnek a ma iskolájában? Mikor örülök annak, ha a gyerek egyáltalán tiszteletét teszi az órámon? Ha egyáltalán bejön, esetleg van egy füzete, talán egy tolla is? Hogy lehet ezt a gyereket motiválni?
Ez csak öntömjénezés. Mintha a szerzőnek minden működne! Mintha elő akarná írni, hogy hogyan kellene tanítani. Inkább arról olvasnék, hogy hogyan lehet megmaradni ezen a pályán, minimálbéren, partneri hozzáállások nélkül (szülő, diák, sokszor kolléga), szakmai megerősítések nélkül.
Éljenek az istenek!
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.02.21.
A tervezőasztal közös. Vass Vilmos írása
Tekintettel arra, hogy a jelenlegi erőteljes központosítás és a merev túlszabályozottság nem kedvez az innovációnak, így nem kell ahhoz különösebb jóstehetség, hogy megállapíthassuk...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
Nyolcrétű út.Mérő László könyvének margójára. Kiemelések és kiegészítések. Lencse Máté írása
Olvasás közben folyamatosan párbeszéd alakult ki köztem és a könyv között. Érdekes volt, ahogy a gondolatmenetemet sok esetben követte a könyv, de elképesztően frusztráló az, hogy nem...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
L. Ritók Nóra: Helyzetbe hozni vagy otthagyni?
Oktatási szakemberként persze a legjobban nekem az iskolák helyzete fáj. Az, hogy a problémák folyamatosan mélyülnek, hogy pl. sosem volt ekkora mértékű az oktatási szegregáció, mint most...
(Forrás: Tani-tani Online)
--
2018.02.21.
Simicskó az óvodai látogatásról: Nem is értem ezt a hisztériát
Simicskó István semmi kivetnivalót nem talált abban, hogy óvodás gyerekeket használt fel saját népszerűsítése érdekében – erről egy pénteki sporteseményen beszélt a Magyar Nemzetnek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Háromszor több pénzt kapnak az egyházi iskolák, mint az államiak, de az államtitkár szerint ez természetes
Persze mindig érdekes, amikor a kormány egyik képviselője magyarázza meg, hogy miért is van ez így. Ma Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, nemzetiségi...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Adjanak egy esélyt a jövőnknek!
Néhány nappal az után, hogy január 31-én este, a sajtótájékoztatónkat követően az ATV-ben minden, közéletben megfáradt embert arra kértem, adjon egy utolsó esélyt a diáktüntetéseknek...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2018.02.21.
Szuperközpontokba terelik össze a felsős diákokat
A dokumentumban leírtak szerint a 7–8. osztályos tanulók képzésére új körzeti központokat hoznának létre úgy, hogy egyes iskolákat fejlesztenének, míg másokban megszüntetnék a fels...
(Forrás: vs.hu)
--
2018.02.21.
Vidéken is boldog iskolákat indít a Prezi alapítója
Országosan terjeszkedik tovább a Budapest School, amelynek létrehozását Halácsy Péter, a Prezi nevű világcég egyik alapítója kezdeményezte. Budapesten már három lakásóvoda és négy iskola...
(Forrás: index)
--
2018.02.21.
Kapásból kivégzik az érdeklődést – Kérdésnek és kreativitásnak nincs helye az oktatásban – Knausz Imrével beszélgettünk
Azt képzeljük, hogy összeállítható a műveltségi kánon, és ha abból valamit kihagyunk, akkor hülye marad a gyerek. Ez nem így van, mert hiába nem hagyunk ki semmit a tantervből, a gyerek...
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
Utolsó üzenetek:
  Molnár Nikoletta

Kedves OFEOE Szerkesztőség!

Érdeklődni szeretnék: határozott idejű, gyakornoki besorolásban lévő, abszultóriummal rendelkező pedagógus kaphat-e osztályfőnöki feladatokat, rendelkezhet-e osztályfőnöki munkakörrel, vagy van esetleg valamilyen jogszabály, ami kizárja ezt?

Köszönöm válaszukat! Nikoletta

--
  Dr Pulinkáné Balázs Mariann

Kedves OFOE Szerkesztőség!
Szeretnék az osztalyfonok.hu oldalon regisztrálni. Mi a módja?
Elsősorban az oktatófilmeket tudnám a nyolcadikos osztályomban hasznosítani, de biztosan találok majd egyéb fontos és munkámat segítő információt, ismeretet is.
Köszönettel
Dr Pulinkáné Balázs Mariann tanár és igazgatóhelyettes
Bodrogkeresztúri Eötvös József Általános Iskola

--
  OFOE

Kedves Ancsa!

Az a kérdés, hogy határozott vagy határozatlan idejű jogviszonyod van-e. Közös megegyezéssel mindkettőt meg lehet szüntetni a
megállapodásnak megfelelő időben (ezért közös megegyezés).Lemondással a határozatlan idejű
jogviszony szüntethető meg, ebben az esetben van két hónap lemondási idő. A munkáltató kötelezhet a lemondási idő ledolgozására.

Ha a közalkalmazott nem hajlandó a lemondási időt ledolgozni, és jogellenesen távozik, köteles a lemondási időre járó távolléti díjat megfizetni.
Ha a határozott időtartamú jogviszonyát szünteti meg jogellenesen, a határozott időből még hátralévő időre járó, de legfeljebb háromhavi
távolléti díjnak megfelelő összeget köteles megfizetni (Mt. 84. §).

Reméljük, segítettünk a megfelelő döntés meghozatalában.

Üdvözlettel az OFOE Szerkesztősége

--
  Szász Anna

Még nem egészen egy éves részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyomat szeretném megszüntetni,másik munkahelyre teljes időben,kedvezőbb feltételekkel vennének fel szintén közalkalmazottként. Közös megegyezéssel akarnak elengedni,de 2 hónapot la akarnak velem még dolgoztatni. Az új munkáltató viszont nem tud 2 hónapig várni rám, nekik most kellene is a munkaerő.Mit tehetek abban az esetben ha nem szeretném letölteni a két hónapot? Szeretnék azonnal eljönni erről a munkahelyről.Kell-e ebben az esetben nekem fizetnem bármit is? Jó-e a közös megegyezés és egyáltalán kiköthetnek-e közös megegyezés esetén is 2 hónap letöltendő időt?
Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel: Ancsa

--
  OFOE

Kedves Gabriella!

A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17. § (4) A
neveléssel-oktatással lekötött munkaidejét meghaladóan a pedagógusnak
további tanórai és egyéb foglalkozás, pedagógiai szakszolgálati
közvetlen foglalkozás megtartása akkor rendelhető el, ha

a) a munkakör nincs betöltve, a pályázati eljárás idejére,

b) a munkakör nincs betöltve, és az álláshelyre kiírt nyilvános
pályázat sikertelen volt, feltéve, hogy a munkaközvetítési eljárás
sikertelen maradt, és a pedagógusok állandó helyettesítési
rendszerében sem áll rendelkezésre megfelelő szakember vagy

c) a betöltött munkakör feladatainak ellátása betegség, baleset vagy
egyéb ok miatt váratlanul lehetetlenné vált.

Mivel itt már régóta nem erről van szó, és kérdés, hogy egyáltalán
meghirdették-e, illetve hányszor hirdették meg az álláshelyet. Az eddigi
kifizetés a már teljességgel hatályát vesztett, és rendkívül hátrányos
KLIK-es kollektív szerződés alapján történt. Az új KSZ-ekben pont ezt
a kérdést nem szabályozzák, tehát marad a munka törvénykönyve, amely
szerinti rendkívüli munkaidőben végzett munka díjazása alapján kell
kifizetni szerintünk a többletórákat https://net.jogtar.hu/jr/gen/
hjegy_doc.cgi?docid=A1200001.TV
A 143. § szerinti 50 százalékos bérpótlékkal (tehát összesen az egy órára
eső
illetmény 150 százalékával). A másik megoldás az átalánydíjazásról
szóló megállapodás, amelyet tehát a munkáltató nem egyoldalúan határoz
meg. Ez tipikusan olyan ügy, amelyet valószínűleg nem fog
tudni egyedül érvényesíteni.

Érdemes lenne kapcsolatba lépnie valamelyik pedagógus szakszervezettel.
Ajánlom a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét, ahol kiváló
jogász áll a tagok rendelkezésére. Ez a válasz is az ő segítségükkel
született.

Üdvözlettel
Szekszárdi Júlia

--
  Havasi Gabriella

Tisztelt OFOE!

Általános iskolában tanítok, mint tanító, osztályfőnök. A 20117/18. tanévben úgy alakult , hogy az osztályomból szeptember 2. felétől elment a napközis kollégám, és azóta sem sikerült betölteni az állását. Így 3-2 arányban egy kolléganőmmel végezzük el ezt a betöltetlen állást. Kérdésem, hogy ilyen esetben hogy , miként kell elszámolni a "helyettesítést"?
Mindketten letanítjuk a délelőtti óráinkat, minden osztályfőnöki munkát elvégzünk, és rögtön, szünet nélkül folytatjuk egy üres állást betöltve. szerintem ez egy másik munkakör betöltése, és ketten még a kezdő pedagógus bérét sem kapjuk meg. Az óradíjunk a legalapabb fizetésnek a heti 32 ed része.
Utólag kezdhetek-e ezzel a problémával valamit, vagy 35. év után kb 1000 ft az óradíjam?
Végül is két kérdés fogalmazódott meg. 1. az "üresállás" betöltése + munka mellett hogy számolandó el? "2. Hogy számolják az órabéremet?

Előre is köszönöm, és kíváncsian várom válaszukat.
Üdvözlettel Havasi Gabriella

--
  OFOE

Kedves Magdolna! Kérdésére részletes választ küldtünk az itt megadott freemailes címre. Ha esetleg nem kapja meg, kérjük, küldjön egy másik elérhetőséget erre a címre: osztalyfonokok@gmail.com
Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Magdolna, ez kemény munkajogi kérdés, és utána kell kérdeznünk. Egy kis türelmet kérünk, fogunk majd válaszolni. Üdvözlettel a szerkesztőség

--
  OFOE

Kedves Sándor Ferenc!
Azt javaslom, hogy forduljon az iskolavezetéshez, és ők vegyék fel a kapcsolatot az illetékesekkel. Valóban lépni kell, komolyan venni ezeket a jelzéseket. Üdvözlettel az OFOE szerkesztősége nevében Szekszárdi Júlia

--
  Varga Magdolna


Tisztelt OFOE!

Mint Közalkalmazotti Tanács Elnök, dolgozóink tájékoztatása érdekében kérem szíves segítségét az Intézmény Fenntartó Társulás által működtetett óvodánk életét érintő, felmerülő kérdéseink megválaszolásában!

Intézményvezetőnk 4. ciklusú megbízása 2018 nyarán jár le. 3 év múlva jogosulttá válik a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjazásra.
Lehetséges-e pályáztatás nélkül meghosszabbítani a munkaviszonyát évenkénti, vagy egyszeri 3 éves hosszabbítással?
Pályázat kiírása esetén, mi történik akkor, ha egyik pályázó sem kap szavazati többséget?
Pályázhat-e olyan személy, aki az egyéb feltételeknek megfelel, és a közoktatásvezetői képzés első évét már elvégezte?
Köszönöm a válasz adást!

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Gyulai Sándor:] Gratulálok, Ibolya! Örömmel tölt el, hogy iskolánkban ilyen innovációk valósulhatnak meg. További sikereket kívánok: Gyulai Sándor, a Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium intézményvezetője
Digitális történetmesélés az oktatási nevelési folyamatban 3. - DST a történelem és társadalomismeret tanításában »

--

[Leiner Károly:] Kedves Zoltán, nekem szerencsém van, mert gyógypedagógusként több tantárgyat is taníthatok, így magammal kell "egyezkednem". De: voltam tanító bácsi is - ott is könnyedén megoldható a feladat. Ahol nem, ott a kollégákkal kell összedolgozni. Nézzünk egy példát: […]
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Zoltán:] Gratulálok! Fogyatékosokkal ilyen teljesítményt elérni nem akármilyen pedagógiai munkáról árulkodik. De mindez hogyan fér bele a mai iskolába, a NAT-ba, a kerettantervekbe? Milyen órák keretében lehet ezeket a lépéseket, eszközöket alkalmazni?
Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban 2 – Csetlő-botló történetek – SNI-sek a virtuális világban »

--

[Gyulai Sándor:] Angela Lee Duckworth előadása a TED-en: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance
PSZICHOháttér 33. – Grit, avagy a fogcsikorgató szívósság »

--

[OFOE:] Kedves Kérdezőnk! Ha a pedagógusképzésben dolgozott, akkor a rendelet (326/2013) 6.& f szerint a teljes ott eltöltött időszak gyakorlati időnek számit, különben marad a ped1. Viszont a ped.2 átugrásával jelentkezhet kutatótanárnak. Amennyiben 1958. szeptember 1. előtt […]
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[csilla:] Köszönöm! fojtottan és hangosan is kiabáltam már mindezért! barátaimnak! részletekben és egyben is. Ígyen, összefoglalva még nem olvastam magamra, magam sirámait! Mástól sem olvastam még ezt! bár magam sem voltam rá képes ilyen módon, saját magam által összeírva […]
Lemorzsolódás, hátrányos helyzet, avagy nem lehet mindenki "jófej" »

--

[A. R.:] Kedves Petra! A kérdésem a következő. 1998 óta a felsőoktatásban dolgozom, oktatok, PhD fokozatom van. Ha a közoktatásban vállalnék állást, akkor milyen pedagógus fokozatba kerülhetek? Kb. mekkora fizetési osztályba? segítségét köszönöm.
Mit kell tudni az életpályamodellről? »

--

[Kövesi Györgyi:] Kedves Sulyok Blanka! Bár minden pedagógus ilyen érzékeny és szolidáris lenne az LMBTQ fiatalokkal! Nagyon fontos lenne, hogy minden diák biztonságban érezhesse magát az iskolában! Szeretném figyelmükbe ajánlani a Melegség és megismerés iskolai érzékenyítő programot, amelyet a […]
Pride és pedagógia »

--

[ax:] Kedves Gönczöl Enikő! Nagyon fontosak ezek az írások, szinte mindegyik telibe találja az éppen aktuális problémámat, vitámat, morgolódásaimat, napi csatározásaimat (csatározás?? - de jó lenne szemtől-szemben állni ás csatározni...) Köszönöm szépen. Várom a szeptemberi […]
Neked mindegy? Nekem nem! 15. – Ne hagyjuk magunkat manipulálni! »

--

[Anna:] Most miért halasztották őszre? Addigra megint lesznek sokan, akik nem veszik észre a benntartó erőket, és elmennek a pályának még a közeléből is. Legalább mesélhettek volna nekünk - a gida lábáról, az üvegcipellőről, a szurokról, amelyben benne ragadt meg hasonlókról. Nem […]
Meghívó az FPF konferenciájára »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek