OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. február 20.
» Hozzászólások (1)

29. esélyegyenlőségi napló

Bizalom

A lány két éve jár hozzánk. Nehéz körülmények között élnek, szülei mindenféle zűrös ügylettel foglalkoznak, apja már többször elhagyta őket, most sem tudni, hol van, a falubeliek sokatmondóan hümmögnek, ha kérdezem. Az anyja sem túlzottan kiszámítható, és főleg nem megbízható. Nem együttműködő, de követelőző, támadó. Olyan „hiba csak az ön készülékében van”- típus.

Nem mondom, hogy nem ügyes a lány, örömét is leli a rajzban, de nem különösebben kiemelkedő. A tanulmányi eredménye négyes körüli, ami nyilván jó a körülményeihez képest.

Azt érzékeltem mindig, hogy az önbizalom erősítésre nem kell gyúrni nála, nem úgy, mint a többi falubelinél, akik a soron élnek, és már rég nem hiszik el magukról, hogy bármire képesek.

Nemrég elém áll az óra végén: majd csinálunk olyan portrérajzot? Olyan iskolába jelentkeztem, ahol azt kell rajzolni a felvételin….És hová jelentkeztél? –kérdezek vissza. – A Kisképzőbe - hangzik a válasz. Elképedek: hogy jutott eszedbe? És miért nem szóltál? Ennyi idő alatt nem lehet felkészülni a felvételire, oda nagyon nehéz bejutni - mondom. Vállrándítás a válasz. - És mit írtatok a második helyre?- faggatom tovább. - Az AKG-t –mondja. Erre már leülök. – És ki fogja azt kifizetni? – Majd apu, azt mondta, ad majd bele, ha hazajön...

Telefonon hívom az általános iskola igazgatóját. Kérdezem, hol vannak ebben a döntésben ők, az iskola, az osztályfőnök….. Tud a dologról, mondja, de tehetetlenek. A szülő nem kér véleményt, nem hallgat meg tanácsot. Jobb, ha aláírja, és nem cirkuszol vele. És ha tudnám, hány ilyen van! Irreális ön- és gyermekértékelés, ismeret nélküli választás, csak úgy, hallomás alapján. A kritikát nem tűrik, a tanácsot nem fogadják el. Kidobott pénz az utazás, a szállás, nyilvánvaló, hogy sem a képességek, sem az anyagi helyzet nem megfelelő ahhoz, hogy abba az iskolába kerüljenek. És mégis, indulnak, mennek, a saját fejük után. Aztán keresnek hibást, mert ők nyilván nem azok, a gyerekben örök tüske marad, a meg nem értettség érzése, a szülő jobb esetben sértődötten hazamegy, rosszabban cirkuszol a felvételin, később folytatja otthon, az iskolában, ahol nyilván rosszul tanították meg a gyerekét.

Nem tudom, mennyire általános ez. Most utánakérdeztem pár helyen, és úgy tűnik, nem egyedi a baj.


Irmai Blanka rajza

Hol csúszott el, és mikor? Hogy lett partner helyett az iskola, az osztályfőnök, a szaktanár valami furcsa, nyűgös valaki, akivel nem is érdemes beszélni, aki bizonyára csak rosszat akar, és nem ért ahhoz, amit csinál...amihez ők jobban értenek...Hol veszett el így a bizalom?

Eszembe jut most a fiú is, aki el akart indulni a „Csillag születik”- ben, vagy a „Megasztár” –ban, már nem is emlékszem... az énekhangja bántóan hamis, de nem zavarta, pózolt, belül magát tökéletesnek hallotta, látta. A szülő is telefonált, hogy segítsek. Hogy ott lehessen a gyermeke. Alig tudtam lebeszélni őket arról, hogy ne egy legyen azokból, akiken utána a tv-t nézve röhög az ország, és a YouTube-on majd a világ is...

Mi sokat foglakoztunk mindig is azzal, hogy a gyerekek szociális kompetenciái fejlődjenek. Hogy reális legyen az önértékelésük, tudják elfogadni mások véleményét, tudják elfogadni a másik segítségét, és persze legyen saját akaratuk, véleményük, önbizalmuk. A művészetoktatásban ezek természetesen előhívhatók.

Örültem, mikor ez a kompetenciafejlesztéssel máshol is szóba került. Olyan terület volt, ami eddig nem került előtérbe, legfeljebb csak a fent leírtakból érezhettük, baj van, nagy baj a gyerekekkel.

De nyilván nem csak ebben az oldalban van a hiba. A probléma komplex itt is, több felelősséggel, minthogy egy gondolatmenettel átfogható legyen.

Sokat gondolkodom mostanában, egyáltalán helyre hozhatók lesznek e valaha ezek a dolgok, amelyek elromlottak. Hogy a tananyag, vagy a módszertan hangsúlyozása vezethet majd eredményre. Hogy teljes e az a kép, ami alapján a döntések megszületnek?

Átfog a minden társadalmi réteget a maga problémáival, lehetőségeivel?

Nos, azt látom, hogy nem. A következmények azonban mindent áthatnak majd.

L.Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2012. február 23.
Amikor a szembesülés megtörténik a legrosszabb eredményekkel, akkor már az okok keresése, nagyobb idő távlatából inkább lesz érzelmi, mint objektív. El fogjuk felejteni a környezet valamennyi dimenzióit: politikai, szociális, tanügyi, jövedelmi, stb, stb. Sőt minden szereplő fel tudja majd sorolni a saját dimenzióit. A győztes ok-megvilágosító pedig az lesz, aki a legnagyobb társadalmi kompromisszum eredményeként a legmegfelelőbben tud kommunikálni. a LEGfőbb bűnösöknek mindig azokat tartom, akik a legrosszabb helyzetből is kikommunikálják a legjobbat, mert morálisan oda csatolnak vissza pozitív megerősítéseket, ahonnan pont az objektív negatív hatás, okként jelentkező egyik dimenzióját kellene megerősíteni.
De lehet, hogy túl moralizálom.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2019.01.18.
Kásler Miklós: az óvoda az oktatás egyik legfontosabb eleme
Az esemény sajtóanyagában azt írták, hogy a magyar óvodák alapfeladata az egészséges életmódra nevelés, az érzelmi, erkölcsi, anyanyelvi, értelmi fejlesztés. A 2018. szeptember 1-jétő...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2019.01.18.
Véleménye van, de állásfoglalása nincs Nagy Blanka és a propagandasajtó ügyéről Péterfalvi Attilának
Bár a tanulmányi eredmény vitathatatlanul személyes adat, az elnök szerint a közügyek szabad vitatásába beletartozik a közszereplő megítélése. Annak a megítélése viszont, hogy ezek a...
(Forrás: 168 óra)
--
2019.01.18.
„Nem hiszek a tantervekben, nem ezek vezérlik az iskolákat” -Interjú Csovcsics Erikával
Bár a legtöbben érzik, hogy nem jó a magyar iskola, mégsem borul fel a rendszer, mert mindenki teszi a dolgát. És mivel ez nem egy atomreaktor, nem tud akkora katasztrófa lenni – mondja a hvg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Miniszteri biztossá nevezték ki a Klik vezérét
A nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztosnak nevezték ki Hajnal Gabriellát, az állami iskolafenntartó vezetőjét – derül ki a csütörtöki Magyar Közlönyből. Minderr...
(Forrás: Népszava)
--
2019.01.18.
Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami
em csak a tanárok, a szülők is elégedetlenek az állami tankönyvek minőségével – hangzott el az RTL Híradóban. A Szülői Hang nevű szülői fórum legfrissebb felmérése arra jutott: tov...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.18.
Évtizedes csúcson a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon
Az Európa 2020 stratégiában Magyarország azt vállalta, hogy a jövő évre 10 százalék alá nyomja azoknak a gyerekeknek az arányát, akik korán kiesnek az iskolarendszerből. (Az EU definíci...
(Forrás: hvg.hu)
--
2019.01.16.
Így védekezik egy tanár a földrajzkönyvbe rakott kormánypropaganda ellen
Kérdésünkre a tanár elmondta, hogy az ábrát ezek ellenére is használja, igaz, nem pont arra, amire a kormányzat szánta. Az órán megbeszélik, melyik állítással értenek egyet a diákok....
(Forrás: index)
--
2019.01.16.
Nagy Blanka jogi lépéseket tesz a kormánypárti média ellen, miután azt írták, több tárgyból bukásra áll és sokat hiányzik
Jogi lépéseket tesz Nagy Blanka, a több kormányellenes tüntetésen felszólaló kiskunfélegyházi gimnazista, miután a Ripost nyomán több kormánypárti lap is azt írta róla, hogy három tá...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2019.01.16.
Idén is megrendezik a felvételizők hétvégéjét
Idén is megrendezi a Diákhitel Központ a felvételizők hétvégéjét. Január 19-én és 20-án az érdeklődő diákok, szülők és tanárok a www.felvetelizz.hu oldalon a felvételi eljárás...
(Forrás: Magyar Hírlap)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk!
A pótlékot nyilván az kapja meg, aki ellátja a feladatot. A táppénzen lévő kolléga nyilván nem veheti fel a rendelkezésre álló összeget Az osztályfőnöki munkát érintő jogszabályokról itt tájékozódhat.

--
  ofoe

Kedves Kautnik András! Természetesen megjelentetjük az összefoglalóját, nagyon köszönjük, ha megkapjuk. Kíváncsian várjuk, üdvözlettel Szekszárdi Júlia

--
  Kautnik András

Tisztelt Ofoe!
Szívesen készítenék egy pályaorientációs összefoglalót a duális képzésről: ofőknek, diákoknak, szülőknek... Ez egy új, az esélyegyenlőséget, a munkaerő-piaci elhelyezkedést segítő képzési forma. Osztályfőnökként érdekes kérdéseket kaptam a duális képzéssel kapcsolatban. Megszólaltatnám a Kamara egyik szakértőjét, de szeretnék azzal az "ígérettel" fellépni, hogy le fog jönni a beszélgetés az OFOE honlapján. Lehetségez ez? Köszönettel és üdvözlettel, Kautnik András (Szent Gellért Gimnázium).

--
  KMM

Tisztelt szerkesztőség, ha egy kolléga 3 hétig táppénzen volt, és közben az intézményvezető kérésére én látam el helyette az ofő-i feladatokat törvény szerint nekem jár osztályfőnöki pótlék? Illetve milyen törvény rendeletben találok ezzel kapcsolatos kérdéseimre választ. Nagyon köszönöm

--
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2019) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek