OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. február 20.
» Hozzászólások (1)

29. esélyegyenlőségi napló

Bizalom

A lány két éve jár hozzánk. Nehéz körülmények között élnek, szülei mindenféle zűrös ügylettel foglalkoznak, apja már többször elhagyta őket, most sem tudni, hol van, a falubeliek sokatmondóan hümmögnek, ha kérdezem. Az anyja sem túlzottan kiszámítható, és főleg nem megbízható. Nem együttműködő, de követelőző, támadó. Olyan „hiba csak az ön készülékében van”- típus.

Nem mondom, hogy nem ügyes a lány, örömét is leli a rajzban, de nem különösebben kiemelkedő. A tanulmányi eredménye négyes körüli, ami nyilván jó a körülményeihez képest.

Azt érzékeltem mindig, hogy az önbizalom erősítésre nem kell gyúrni nála, nem úgy, mint a többi falubelinél, akik a soron élnek, és már rég nem hiszik el magukról, hogy bármire képesek.

Nemrég elém áll az óra végén: majd csinálunk olyan portrérajzot? Olyan iskolába jelentkeztem, ahol azt kell rajzolni a felvételin….És hová jelentkeztél? –kérdezek vissza. – A Kisképzőbe - hangzik a válasz. Elképedek: hogy jutott eszedbe? És miért nem szóltál? Ennyi idő alatt nem lehet felkészülni a felvételire, oda nagyon nehéz bejutni - mondom. Vállrándítás a válasz. - És mit írtatok a második helyre?- faggatom tovább. - Az AKG-t –mondja. Erre már leülök. – És ki fogja azt kifizetni? – Majd apu, azt mondta, ad majd bele, ha hazajön...

Telefonon hívom az általános iskola igazgatóját. Kérdezem, hol vannak ebben a döntésben ők, az iskola, az osztályfőnök….. Tud a dologról, mondja, de tehetetlenek. A szülő nem kér véleményt, nem hallgat meg tanácsot. Jobb, ha aláírja, és nem cirkuszol vele. És ha tudnám, hány ilyen van! Irreális ön- és gyermekértékelés, ismeret nélküli választás, csak úgy, hallomás alapján. A kritikát nem tűrik, a tanácsot nem fogadják el. Kidobott pénz az utazás, a szállás, nyilvánvaló, hogy sem a képességek, sem az anyagi helyzet nem megfelelő ahhoz, hogy abba az iskolába kerüljenek. És mégis, indulnak, mennek, a saját fejük után. Aztán keresnek hibást, mert ők nyilván nem azok, a gyerekben örök tüske marad, a meg nem értettség érzése, a szülő jobb esetben sértődötten hazamegy, rosszabban cirkuszol a felvételin, később folytatja otthon, az iskolában, ahol nyilván rosszul tanították meg a gyerekét.

Nem tudom, mennyire általános ez. Most utánakérdeztem pár helyen, és úgy tűnik, nem egyedi a baj.


Irmai Blanka rajza

Hol csúszott el, és mikor? Hogy lett partner helyett az iskola, az osztályfőnök, a szaktanár valami furcsa, nyűgös valaki, akivel nem is érdemes beszélni, aki bizonyára csak rosszat akar, és nem ért ahhoz, amit csinál...amihez ők jobban értenek...Hol veszett el így a bizalom?

Eszembe jut most a fiú is, aki el akart indulni a „Csillag születik”- ben, vagy a „Megasztár” –ban, már nem is emlékszem... az énekhangja bántóan hamis, de nem zavarta, pózolt, belül magát tökéletesnek hallotta, látta. A szülő is telefonált, hogy segítsek. Hogy ott lehessen a gyermeke. Alig tudtam lebeszélni őket arról, hogy ne egy legyen azokból, akiken utána a tv-t nézve röhög az ország, és a YouTube-on majd a világ is...

Mi sokat foglakoztunk mindig is azzal, hogy a gyerekek szociális kompetenciái fejlődjenek. Hogy reális legyen az önértékelésük, tudják elfogadni mások véleményét, tudják elfogadni a másik segítségét, és persze legyen saját akaratuk, véleményük, önbizalmuk. A művészetoktatásban ezek természetesen előhívhatók.

Örültem, mikor ez a kompetenciafejlesztéssel máshol is szóba került. Olyan terület volt, ami eddig nem került előtérbe, legfeljebb csak a fent leírtakból érezhettük, baj van, nagy baj a gyerekekkel.

De nyilván nem csak ebben az oldalban van a hiba. A probléma komplex itt is, több felelősséggel, minthogy egy gondolatmenettel átfogható legyen.

Sokat gondolkodom mostanában, egyáltalán helyre hozhatók lesznek e valaha ezek a dolgok, amelyek elromlottak. Hogy a tananyag, vagy a módszertan hangsúlyozása vezethet majd eredményre. Hogy teljes e az a kép, ami alapján a döntések megszületnek?

Átfog a minden társadalmi réteget a maga problémáival, lehetőségeivel?

Nos, azt látom, hogy nem. A következmények azonban mindent áthatnak majd.

L.Ritók Nóra

--

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Hozzászólások

csilla | 2012. február 23.
Amikor a szembesülés megtörténik a legrosszabb eredményekkel, akkor már az okok keresése, nagyobb idő távlatából inkább lesz érzelmi, mint objektív. El fogjuk felejteni a környezet valamennyi dimenzióit: politikai, szociális, tanügyi, jövedelmi, stb, stb. Sőt minden szereplő fel tudja majd sorolni a saját dimenzióit. A győztes ok-megvilágosító pedig az lesz, aki a legnagyobb társadalmi kompromisszum eredményeként a legmegfelelőbben tud kommunikálni. a LEGfőbb bűnösöknek mindig azokat tartom, akik a legrosszabb helyzetből is kikommunikálják a legjobbat, mert morálisan oda csatolnak vissza pozitív megerősítéseket, ahonnan pont az objektív negatív hatás, okként jelentkező egyik dimenzióját kellene megerősíteni.
De lehet, hogy túl moralizálom.
Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.08.19.
Az új alaptantervvel végezhetik ki a nem állami tankönyveket
Bár már javában tart az új nemzeti alaptanterv előkészítése, az államtól független tankönyvírókhoz és kiadókhoz a várható változásokról minimális, többnyire csak a sajtóban megjelen...
(Forrás: ugytudjuk.hu)
--
2018.08.19.
Gender aktivisták romboló túlkapásai
A nők helyzetének javításához nincs szükség a gender képzések falain belül megtelepedő radikális feminizmusra, illetve a homoszexuá­lis, transznemű, LMBTQI lobbira sem – érvel az államilag...
(Forrás: Magyar Hírlap)
--
2018.08.19.
Nem alternatív X-faktort akarunk
Megszállott önkéntesek és egy újító szellemű általános iskolai tanár karolták fel Ózdon azokat a hátrányos helyzetű roma gyerekeket, akik egy valamiben biztosan bárkivel felveszik a versenyt...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.08.19.
Az fogad örökbe, aki tudja, hogy a fogyatékkal élő is csak egy gyerek
Egy család négy gyereke mellé fogadott örökbe egy Down-szindrómás kisfiút, mert ez mindig is vágyuk volt. Egy másik családnak azután derült ki, hogy súlyos izomsorvadásban szenved a lá...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.08.19.
A lakást bérlő diákok tízszer annyit fizetnek, mint a kollégisták
Akik albérletbe kényszerülnek, akár tízszer annyit is fizethetnek a lakhatásért, mint a kollégiumi elhelyezést elnyerő társaik. Az utóbbi ugyanis mindössze 15-16 ezer forint havi kiadást...
(Forrás: Magyar Hang)
--
2018.08.19.
Hiába a kormányzati reklám, ha nem fizetik meg a nevelőszülőket
A kormány legutóbb 2013-ban indított nevelőszülő-toborzó kampányt, hogy felkészüljön a 2014. januárjában hatályba lépett szabályozásra, miszerint 12 év alatti gyermekek már nem kerü...
(Forrás: mérce)
--
2018.08.19.
A gyerekek túl korán neteznek, a szülők pedig túl lazák
Az NMHH gyermekvédelmi és edukációs tevékenységének támogatása érdekében kétezer, 7 és 16 év közötti gyermekkel és szüleikkel készíttetett nagymintás, reprezentatív kérdőíves...
(Forrás: Infostart)
--
2018.08.19.
Gender-ügy: közzétette a CEU a Magyar Rektori Konferenciának írt válaszát
A Társadalmi Nemek Tudománya képzést következetlenül, több irányból támadja a kormánykommunikáció - ezek egyike, hogy a Fidesz képzeletében létező gazdaságban ez nem egy "hasznos" tud...
(Forrás: Népszava)
--
2018.08.19.
Kásler Miklós: Nem teljes az ember, ha identitása csorba
Például az ógörög vagy a latin elengedhetetlen a történelem feldolgozásához, az ókori és középkori forrásmunkák olvasásához. A XIX. század ­közepéig a hivatalos nyelv a latin volt...
(Forrás: Magyar Idők)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Zsuzsa! A jogszabályok között nem találtunk ezt kizáró rendelkezést. Feltételezhetően a helyi szabályozás dönti el, hogy ad-e osztályfőnöki megbízást ebben az esetben.

--
  OFOE

Kedves Hajna!
Ha nem megy a közös megegyezés, akkor marad a lemondás.
A Kjt.28. §-a szerint:
(1) A közalkalmazott a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszonyt lemondással bármikor megszüntetheti.
(2) Lemondás esetén a lemondási idő két hónap. Ezen időtartam egy részére, vagy annak egészére a munkáltató mentesítheti a közalkalmazottat a munkavégzés alól.
Itt találod a rendelkezést: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99200033.TV

--
  Csernavay Zsuzsa

Tisztelt Szerkesztőség ! Szeretném tudni, hogy a heti 10 órában tovàbbfoglalkoztatott nyugdíjas kaphat-e osztályfőnöki megbízást? Köszönöm vàlaszukat!

--
  Hajna

Tisztelt Cím!"fél" állású , határozatlan időre kinevezett gyógypedagógus vagyok heti 10 tanítási órával.Közelebb a lakhelyemhez sikerült más munkát(magáncég) találnom, a jelenlegit közös megegyezéssel szeretném elhagyni.Mennyi időre kell maximum még maradnom a munkahelyemen, ha a munkáltató nem megy bele a közös megegyezésbe? A szabadságom, ami maradt esetleg, hogy lehetne elszámolni? 20 éve vagyok közalkalmazott, 2 gyermekem 14 év alatti.Köszönöm a választ!

--
  Ramona

Köszönöm szépen valaszát. Megerősített abban, hogy megpályázzam az állást.

--
  OFOE


Kedves Ramona! Magas szintű nyelvtudása és pedagógusi végzettsége is van, ha csak főiskolai is. Elvileg a középiskolában egyetemi végezettség lenne kívánatos, de mivel elég nagy a pedagógushiány, nyelvtanár végképp nincs elég, feltételezhetően nem esélytelen a pályázata. Lehet, hogy feltételül szabják az egyetemi végzettség utólagos megszerzését.

--
  Ramona

Német nyelvszakos középiskolai tanári állást szeretnék megpályázni, viszont csak német nyelvtanári főiskolai végzettséggel rendelkezem. Ezenfelül gazdasági és társadalomtudományi szakfordító oklevelem is van. Német az anyanyelvem . Milyen eséllyel pályazható meg a fent említett állás? Mindenképpen szükség van egyetemi végzettségre??
Előre is köszönöm válaszukat.

--
  OFOE

Kedves Csilla! Az iskola állít ki igazolást a jogosultságról, és ennek alapján utólag téritik a költségeket. Feltételezésünk szerint az érintett tankerület.

--
  OFOE

Kedves Eszter! A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 123. § 123. § (3)
bekezdése szerint a szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.
Ebből következik, hogy a korábbi évekről bennmaradt szabadságot a munkába visszatéréstől számított 60 napon belül ki kell adni, és csak
a 2018-ra járó szabadságot lehet a későbbi időszakban kiadni. A szabadság kiadásának időpontját a kiadás előtt legkésőbb 15 nappal
közölni kell.
A jogszabályt pontosan itt találhatjátok meg: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV
Reméljük, ezzel tudtunk segíteni.
Üdvözlettel a szerkesztőség.

--
  csilla

Meg szeretném kérdezni, hogy ki fizeti annak a négy éves, jól integrálható autista kisfiú utaztatását a szomszéd városba, ahol a befogadó és a pedagógiai szakszolgálat által kijelölt intézménye van? és a kísérőjéét? Ha fizetik, tömegközlekedésre és gépkocsira is finanszíroznak?

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Blum Szilárd:] >Érdemes felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a hátrányos helyzetű csoportokból érkezők sajátos hiányosságokat mutathatnak az érzelmi funkcióik területén (a családi összeütközésekből, a környezetük által okozott hosszú távú diszkriminációból, a rendszeres […]
Neuroandragógiával a kirekesztés ellen (Továbbképzés és tréning, 2018. május 24-25.) »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek