OFOE a Facebook-on
Nyomtatóbarát változat Link küldése
2012. február 11.
» Hozzászólások (0)

Amikor a dzsinn bennragad a palackban

Másfél éve tanítom őt, legyen ez írásban neve Zé. Tavaly lett ötödikes, nagyon várta, hogy átkerüljön a felsőbe. A vágyott világot, kizárólag csak tűzrendészeti okokból, egy vasajtó választja el az alsós folyosótól. Az ajtó mindig tárva nyitva, az ott túl már a nagyfiús világ. Örült, mikor megérkezett.

Zé kissúlyú koraszülöttként, a vártnál jóval korábban látta meg a napvilágot. Mindig lassabban fejlődött kortársainál. Lemaradása a beszédfejlődés területén volt kezdetben a legszembetűnőbb, beszéde most is nehezen érthető. Saját elmondása szerint sokat csúfolták ezért az óvodában és később a játszótéren is. A gond aztán persze máshol is tetten érhetővé vált, az összerendezetlen mozgásban, a nehezebben nyiladozó értelem fejlődésében. Ezért kezdte az iskolát a speciális általános iskolában.

Az ötödiket nagyon várta. Komoly dolog, ha az ember történelmet, vagy földrajzot tanul. A váltás, a sok izgalmas tantárgy ígéretén túl, a kényelmetlen szembesülést is meghozta. Zének rá kellett döbbennie, hogy az írást mint eszközt a másoláson kívül másra nem nagyon tudja használni. A biztonságot adó számegyenes nélkül az összeadás-kivonás sem megy. Sokat korholta magát a hibáiért, butának tartotta magát, mert úgy érezte semmit sem tud. Nehezen hitte el, hogy ő nem értéktelen. Hiába emeltük ki udvariasságát, szorgalmát, kitartását jó magaviseletét. Örült a dicsérő szónak, de ő többet várt: eredményeket. Magától.

A dzsinn létezésére egy természetismeret órán figyeltem fel először. Egy vulkános természetfilmmel próbáltam, a zömében fiúkból álló, osztály szűkös érdeklődését szélesíteni. Gondoltam, a fortyogó láva látványa, a tűz mint őselem, magával ragadja majd a nehezen leköthető figyelmet, a hatásos képi effektek segítik rögzíteni a tudnivalót. Az érdeklődés nem maradt el, a lelkesedés azonban a vártnál visszafogottabb volt. Kivéve Zét. A filmnézést követően szokatlan izgalom lett rajta úrrá. Szemében különös fény gyúlt, papírt kért, lázasan munkához látott. Töredékes mondataiból megértettem, hogy most valamit nagyon akar. Örültem. Ugyanezt a felfokozottságot láttam már kilenc-tízévforma fiúknál. A film meglódítja a fantáziát, és a vulkán önálló életre kel a papíron. Egy kis idő eltelte után érdeklődni kezdtem, mi van a papírral. Kidobta. Azt mondta, nem sikerült. Kihalásztuk. A hegy megrajzolásáig eljutott. Most nem kelt önálló életre a vulkán. Pedig akarta. A dzsinn csak tréfálkozik velünk.


A kép illusztráció (Leiner Károly felvétele)

Így persze, hogy hitelét veszti minden elismerő szó. De minden fricska után fel kell tudni újra állnunk. Reális célokat tűzünk ki, belátható kicsi apró lépéseket. Szótagolunk, tollbamondunk, szavakat, mondatokat alkotunk. Összeadunk, kivonunk, kirakjuk, megszámoljuk, leírjuk. A közös munkának ez a része nagyon sziszifuszi. Érti, hogy kell. Hisz bennem, megígértem, hogy előrébb jutunk. Akarja, csinálja. Én csak segítem. Kedvence a történelem. Számára történelmet tanulni izgalmas, igazi iskolás dolog. Őskor, Egyiptom, görögök és Róma. Minden kor, nép, kultúra megismerésével tágul a horizont. Olyan dolgokról tanul, és olyan ismereteket tanul meg, amikről eddig még nem is hallott. A megtépázott énkép kicsit helyreáll. Zé az egyetlen, aki Egyiptomos könyvet kért karácsonyra. A Szépművészeti Egyiptom kiállítása nagy hatással volt rá. Megnézte, elmesélte. Fontos volt neki, hogy én is tudjam, mi mindent látott.

Szünetekben gyakran beszélgetünk. Kedvenc témánk az internet. A szolgáltatók díjszabásain túl vagyunk, most ott tartunk, jó lenne wifi a laptophoz. A dzsinn létezéséről internethasználata győzött meg véglegesen. Nem csak játszik, keres, kutat, olvas. Rendszeresen látogatja a hirado.hu-t. Azt mondta, nem mindig mondanak ott igazat. Kérdeztem, miről mondtak valótlant. Konkrét példaként csak a Fókuszt említette, ahol beharangozták a világvégét, ami végül elmaradt. Tudja, hogyan kell a Google-ban keresni. Julius Caesartól az őshazáig rá keres mindenre, amiről tanulunk.

A minap kevés gyerek maradt a napköziben. Mondtam Zének, hogy a tanulási időben csak neki mondok majd tollbamondást. Mondta, az jó lesz, mert olvasta az interneten, hogy az írás meg az olvasás fejleszti az agyat. Meglepődtem. Hogy, hogy te ilyet olvasol a neten? Beírtam a Google-be, hogy tanulási képességek. Érdekelt, hogy tudnék jobban tanulni. Érzi, tudja, hogy nem úgy megy neki. Ki akar törni. Le szeretné küzdeni az akadályt. Ott ülünk egymással szemben, térdemen a tollbamondáshoz kikészített nyitott könyvvel. A torkom elszorul, mi lesz, ha rádöbben, hogy a dzsinn még sem tud kiszabadulni a palackból. Szomorúságomból nem érezhet meg semmit, hite töretlen, hogy együtt még messzebbre jutunk. Felemelem a könyvet, és lassan tagoltan diktálni kezdem az első mondatot.

Büszke mindarra, amit tud. És ez a tudás pont elég ahhoz, hogy kíméletlenül lássa önmagát. Legutóbb a Csodaszarvas történetét ismételtük. Egyik osztálytársa foglalta össze a lényeget. Zéből spontán felszakadt, hogy ő úgy szeretné tudni, a történetet, mint Bé. Megnyugtattam, méltatlankodásra semmi ok, egyetlen olyan részlet nem hangzott el, amit ő ne tudott volna. Azt mondta ez igaz, de neki nincsenek olyan jó szavai, mint Bének.

A dzsinn könyörtelen. Erre már nekem sincsenek szavaim.

Schüttler Vera

--

Linkek

--

 » Kommentálom
 Kommentálom «
Várjon...

A hozzászólások megengedett tartalmával kapcsolatban lásd kommentelési irányelveinket.

Címkefelhő    Összes címke »
 Sajtófigyelő    Összes hír »
2018.12.14.
Vásárhelyi Mária: Miféle generáció nő fel ebben az országban?
Aztán azon tűnődtem, vajon miféle generáció nő fel itt ebben az országban. Milyen társadalom lesz az, ahol a fiatalok hazugsággal és gyűlölettel szennyezett világban szocializálódnak?...
(Forrás: 168 óra)
--
2018.12.14.
Ha van értelme a verselemzésnek, akkor csak így
Hauber Károly, a pápai Türr István Gimnázium tanára olyan könyvet írt és állított össze A verselemzés iskolája címmel, amelyik sikerrel ötvözi a két fenti megközelítési módot: azaz...
(Forrás: Magyar Idők)
--
2018.12.14.
Nem oldódik meg a probléma azzal, hogy rehabra küldjük a gyereket
A Bagázs Közhasznú Egyesület munkatársai Bag és Dány romatelepein közvetlen közelről követhették nyomon, hogyan vált évről évre egyre súlyosabb problémává a drogfogyasztás Magyarorsz...
(Forrás: abcug.hu)
--
2018.12.14.
Az egészségügy és az oktatás kivéreztetésével tudta tartani a kormány a hiányt
Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi az ára annak, hogy Magyarország hosszú évek óta képes tartani az államháztartási hiány - maastrichti - mértékét? Katona Tamás szerint ennek egyértelm...
(Forrás: Népszava)
--
2018.12.14.
"Semmibe veszik a tiltakozást" - az egyetemi dolgozóknál is kiverte a biztosítékot a túlóratörvény
A Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének (FDSZ) elnöksége mély felháborodását fejezi ki a munka törvénykönyve egyéni képviselői indítvánnyal történt, a szakszervezeti és társadalmi...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Több ezer kínai és az iráni hallgató tanul a magyar egyetemeken: itt vannak a friss adatok
Egy év alatt négyezerrel emelkedett a magyar felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma: míg a 2016/2017-es tanévben 26 519, addig az előző tanévben már 30 276 külföldi tanult...
(Forrás: Eduline)
--
2018.12.14.
Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola
Egy seattle-i iskolakerület 18 középiskolájában 2016 őszén vezették be a későbbi tanításkezdést: 7.50 helyett csaknem egy órával később, 8.45-kor kezdődött az iskola. A szülők vegyesen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
Több mint 45 ezer könyvet osztanak szét szegény gyerekek között
A Libri 2018-as karácsonyi kampányában arra kért mindenkit, hogy vigyék el adománygyűjtő pontjaihoz azokat a gyerekkönyveiket, amik régóta a könyvespolcaik mélyén rejtőznek, és amelyekkel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2018.12.14.
A PDSZ szerint sincs más lassan, mint az országos sztrájk
"a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a T/3628 számú, rabszolgatörvényként elhíresült törvényjavaslat minden elemét és annak elfogadásának körülményeit is elutasítja. Úgy vélj...
(Forrás: Pécsi Stop)
Utolsó üzenetek:
  ofoe

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot feltételezhetően a táppénzes időszakban kapja meg a helyettesítő kolléga. Amint ismét munkába állsz, mint működő osztályfőnöknek nyilván Neked jár továbbra is a pótlék.

--
  Sz. Józsefné

Az osztályfőnöki pótlék elvehető-e attól a munkavállalótól aki pár hetes táppénzen van, és odaadható-e a kollégának? Köteles-e a kolléga visszaadni, a munkavállaló visszatér a táppénzről?

--
  ofoe

A gyermekek után járó pótszabadságot az Mt. 118. § (1)-(3) bekezdése szabályozza:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200001.TV,
Ez a munkakörre járó alap- és pótszabadságon felül jár, megvonni tehát jogszerűtlen.

--
  lizzy77

Tisztelt Szerkesztőség! Az iskola, ahol dolgozom, külön engedélyhez köti a gyermekek után járó pótszabadság kivételét, mondván, hogy nekünk úgyis túl sok szabadságunk van. Többen mondták nekem, hogy ehhez nincs joguk, mert törvény szerint jár a nem gyerekesek szabadságán felül, és ennek semmi köze ahhoz, hogy amúgy mennyi a szabadság. Kinek van igaza? Köszönöm a választ

--
  OFOE

Kedves Kérdezőnk! A pótlékot adott feladatokra kell megállapítani, amelyet részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén sem lehet csökkenteni,mivel a megbízással összefüggő feladat nem kevesebb, mint teljes heti
munkaidőben. A pótlékcsökkentés tehát nem indokolt.

--
  magdi72

Tisztelt Szerkesztőség!
Az idei tanévtől egészségügyi okok miatt kértem a részmunkaidős foglalkoztatásomat.A ténylegesen megtartott 24 óra helyett 18 órában tanítok,megmaradt az osztályfőnökségem és a munkaközösség-vezetői feladatom.A szerződés módosításakor arra hivatkozva.hogy kevesebbet vagyok bent az iskolában,csökkentették a pótlékokat is arányosan.Ha ugyanazt a feladatot látom el,ugyanannyi munkamennyiséggel,akkor lehet-e indokolt a pótlékcsökkentés?

--
  ofoe

Kedves Szilvi! Szerintünk erre nem lehet kötelezni a fiúkat függetlenül attól, hogy milyen típusú osztályba járnak. Ezt helyben kellene megbeszélni az iskolavezetéssel. Esetleg az érintett osztályfőnök közvetíthetné a problémát, a DÖK közbenjárását is kérhetitek. De ha mindez nem működik, egy az osztályt képviselő küldöttség is felkeresheti az iskolavezetést, és elmondhatja az érveit. A részletek ismerete nélkül nehéz jó tanácsot adni. A lényeg, hogy felnőtt emberek módjára, kulturáltan próbáljátok elintézni a dolgot.

--
  Szilvi07

Helló. Érdeklődni szeretnék. 12. osztályos tanuló vagyok. Az osztályomban vannak fiúk, akik nem szeretnének keringőt táncolni, de az iskola vezetőség kötelezni akarja őket, arra hivatkozva, hogy a szakgimnazistáknak kötelező. Többször is átnéztük az iskola házirendjét, és ez nincs benne feltüntetve. Kíváncsiak lennénk, hogy erre a vezetőség kötelezheti-e őket, és ha igen, miért csak a szakgimnazistákat, amikor a szakközepesek közt is vannak olyan fiúk, akik nem táncolnak.

--
  OFOE

Kedves Somogyi Györgyi Ilona!
Önnek teljesen igaza van: 16. életévét betöltött SNI-s tanuló már nem kontroll köteles, a Bizottságok ezért újabb szakvéleményt nem állítanak ki, az iskola köteles elfogadni az utolsó kontrollvizsgálat megállapításait. Ennek ellenére kérhet újabb igazolást, tudok erre példát, de a Bizottságok nem kötelezhetőek erre.
SNI-s tanulóknak továbbra is "járnak" a Bizottságok által javasolt könnyítések, tehát használhat segédeszközöket, hosszabb időt kell számára biztosítani stb. (Ugyanakkor a szakmunkás vizsgák követelményeit nem hangolták össze az SNI-s követelményekkel, így fordulhat például elő, hogy ezeken a vizsgákon SNI-s tanulónak úgy kell idegen nyelvű szakmai vizsgát tennie, hogy gyakorlatilag nem tanult idegen nyelvet.)

--
  OFOE

Kedves Vajda Szilárd! Azt tanácsoljuk, hogy kérdezze meg az alapítványi iskola igazgatójától, hogy mi magyarázza a csúszást. Amennyiben nem kap elfogadható választ, írásban lehet bejelentést tenni a fenntartónak, ezúttal az alapítvány kuratóriumának.

--
Üzenő Kommentek   RSS
Utolsó 10 hozzászólás:

[Trencsényi Laci:] Nóri, újabb terminológiai vita köztünk. Ha elfogadod a tehetséggondozás és felzárkóztatás dichotómiáját (ahogyan az oktatáspolitika és a rosszul szocializált pedagóguselit gondolja), akkor elfogadod a szelekciós funkciót. Vagyis: Van, akinek tehetséggondozás jár (a konfidens […]
Az arányvesztés béklyójában »

--

[Bea:] Ezt el kellene lesni a színészek képzéséből. Régóta mondom :) Örülök, hogy a hallgatók is igényelnék.
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[vik:] Az egyetemi szinten valóban addig működhetett jól az "oktatás", amíg a tanárok és diákok "szintje" nem különült el a munkát illetően. Hiszen egyetemnek is azért nevezik (ma már hiába), mert a tanárok és diákok egyetemességén alapult, ahol a munka-tanulás […]
Gondolatok a tanítóképzésről (Egy tanítójelölt naplójából) »

--

[csilla:] nem provokálni szeretnék, de van olyan szakember, aki a gondolataimat olvassa, és tud számomra, olyan elméleti útmutatást adni, hogy hogyan gondozzak egy ma már 15 éves, abuzált, anyaszerepben lévő lánykamaszt! ezek a gyermekek nem kis számban kerülnek be a gyermekvédelmi […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] 2014. márciusában láttam ezt a filmet! Ma a Máltai Szeretet szolgálat működteti! nincs információm róla!https://index.hu/video/2011/08/29/tiszabo_s1e1/ https://index.indavideo.hu/video/Ha_nincs_iskola_elveszett_a_falu_1 Eltelt hét év! Ezen gyermekek, egy része, szavazóképes […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] borderline, hospitalizáció kamaszkorban! ha nem segítünk a családokon, mint ahogy Nóri teszi, 10 év múlva a társadalom gerincét sok-sok településen a ma gyermekei képviselik majd a felnőtt lakosságot! ha kiemeljük őket családjukból és átexportáljuk más településekre, […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Csilla:] Még mindig rágom minden szavát!Én ott vagyok, ahol ő nem! szakellátás a gyermekvédelemben, de voltam alapellátásban is! Voltam óvoda vezető is! Drága Ax! kérdeztem tőled! Mi ez? Kaptam rá választ! Látjátok Ti ezt? Láttátok ti ezt!? elviszlek benneteket! nem Nórihoz! máshová! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[csilla:] Amikor először tettem javaslatot arra, hogy emeljünk ki gyerekeket családjukból, nem haboztam!Fájt, mert tudtam, benn ragadnak a rendszerben, sejtettem az abúzust! de láttam magam körül a tehetetlen környezetet is : védőnő, óvoda, iskola, aktív és passzív szociális eszközök! […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Juli:] Kedves Péter! A "t. szerző" nagyon is jól ismeri a magyar valóságot, a hátrányos helyzetű térségek problémáit. Vajon kit lehet komolyan venni, és kit nem? Arra kérném, hogy mielőtt Ritók Nóráról azt állítja, hogy "íróasztal mögül okítja a kollégáit", […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--

[Péter:] „Hatszáz évig nem akartak beilleszkedni, miért pont most akarnának?” „Ugyan már! Ismerek olyanokat, akik ki tudtak emelkedni. A többi miért nem akar?” Ezek a mondatok nem tekinthetők előítéletnek, inkább ténymegállapításnak. Kétségtelen tény, hogy nem kevés azoknak a […]
L. Ritók Nóra: Láthatatlan Magyarország »

--
OFOE (2001–2018) | Rólunk | Dokumentumok | Impresszum | Kapcsolat | RSS | Partnerek